Διδάσκοντας Τεχνολογία για το αύριο: Ποιες έννοιες σε ποιο πλαίσιο; Marc J. de Vries Delft University of Technology The Netherlands.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ενημέρωση και αγωγή υγείας για τη νέα γρίπη στα σχολεία Α. Ξεκαλάκη Παιδίατρος Δ/νση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Jigsaw: Τί είναι;.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
1 HMMY Τεχνολογία Λογισμικού Διδάσκων Κώστας Κοντογιάννης Αναπλ. Καθηγητής, Ε.Μ.Π.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
1.Η σημασία των επιτόπιων μελετών - έρευνες με αποτελέσματα 2.Η κατάσταση σήμερα 3.Εφαρμογή της έρευνας πεδίου από μαθητές στην αλυκή της Λάρνακας Οι επιτόπιες.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η γραφική ε π ικοινωνία στο Αναλυτικό π ρόγραμμα Μάντολε Ειρήνη Σύμβουλος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Αξιολόγηση με Πίνακες Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (rubrics) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Ταυτότητες εκπαιδευτικού
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Αρχές Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/ ), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Επιστημονικοί τομείς χωρίζονται σε :
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ Μεταπτυχιακης Διπλωματικης Εργασιας « Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ – ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ».
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδάσκοντας Τεχνολογία για το αύριο: Ποιες έννοιες σε ποιο πλαίσιο; Marc J. de Vries Delft University of Technology The Netherlands

Παρουσιάζοντας για την τεχνολογική παιδεία στην Ελλάδα

Περίγραμμα της παρουσίασής μου Το να διδάσκεις Τεχνολογία είναι κάτι περισσότερο από το να διδάσκεις μερικές (χειρωνακτικές) δεξιότητες Αυτό ισχύει και για την τεχνολογική παιδεία ως μέρος της γενικής εκπαίδευσης και ως επαγγελματική εκπαίδευση Το ‘περισσότερο’ είναι: γνώση (έννοιες) Αλλά: έχει η τεχνολογία ένα ‘σώμα γνώσης’ από μόνη της; Ναι: υπάρχουν έννοιες Πως τη διδάσκουμε: σε πλαίσιο Ανάγκη για εκπαιδευτική έρευνα για να βρούμε τι δουλεύει και πως

Σκοποί της τεχνολογικής εκπαίδευσης (γενικής και επαγγελματικής) Δεξιότητες Χειρωνακτικές δεξιότητες σημαντικές για την επαγγελματική εκπαίδευση, αλλά επίσης και για τη γενική εκπαίδευση Δεξιότητες σκέψης: θεωρητικοί συλλογισμοί (αίτιο-αποτέλεσμα) και πρακτικοί συλλογισμοί (μέσα-αποτελέσματα) Γνώση Γενική εικόνα του τι η τεχνολογία/μηχανική είναι Έννοιες και αρχές Σημαντικές στη γενική εκπαίδευση, αλλά επίσης και στην επαγγελματική εκπαίδευση Στάσεις Θετικές, αλλά όχι άκριτες Σημαντικές τόσο στη γενική, όσιο και στην επαγγελματική εκπαίδευση

Είναι η τεχνολογία μια επιστήμη; Παλιά φιλοσοφία: είναι η εφαρμογή της υπάρχουσας γνώσης στις φυσικές επιστήμες Κάποια νεώτερη: είναι η εφαρμογή μιας ευρύτερης εμβέλειας γνώσης, όχι μόνο από τις φυσικές επιστήμες, αλλά και από άλλες επιστήμες (ανθρωπιστικές, κοινωνικές, πολιτιστικές) Πιο πρόσφατη: Είναι ένα πεδίο, στο οποίο και η χρήση της υπάρχουσας γνώσης και η παραγωγή της νέας γνώσης λαμβάνει χώρα ‘μάθηση μέσα από σχεδιασμό’ ή ‘μαθαίνοντας σχεδιάζοντας’

Ιδιότητες της γνώσης στη μηχανική/τεχνολογία Μέρος της γνώσης της είναι θεμελιακά διαφορετική από τη γνώση στις φυσικές επιστήμες Κανονιστικότητα στη λειτουργική γνώση και γνώση των κριτηρίων/ κανόνων Το περιεχόμενο της γνώσης είναι αποτέλεσμα (συλλογικών) αποφάσεων, όχι δεδομένων στοιχείων Μη αναλογικότητα του να γνωρίζεις πως, σχεδίων, γνώση αντικειμένου Εξάρτηση από το πλαίσιο και περιορισμένη γενικευσιμότητα Αλλά: ποια είναι η επιστημονική/εννοιολογική βάση; Αυτό ήταν το θέμα μιας πρόσφατης Delphi μελέτης Έννοιες και πλαίσια

Προσδιορίζοντας το σώμα της γνώσης για την τεχνολογική παιδεία: (1) Η ανάπτυξη της τεχνολογικής εκπαίδευσης στο διεθνές πεδίο Μετάβαση από ένα αντικείμενο προσανατολισμένο στις τεχνικές δεξιότητες σε μια ευρύτερη μαθησιακή περιοχή. Στενότερες σχέσεις ανάμεσα σε μαθηματικά, φυσικές επιστήμες και επιστήμη των μηχανικών Και τα δυο είδη ανάπτυξης απαιτούν μια σαφή και έγκυρη εννοιολογική βάση γι’ αυτό το είδος της εκπαίδευσης Πρόσκληση έξωθεν βοήθειας Φιλοσοφία της τεχνολογίας Μεθοδολογία σχεδιασμού Ιστορία και κοινωνιολογία της τεχνολογίας Επιστήμη των μηχανικών

Προσδιορίζοντας το σώμα της γνώσης για την τεχνολογική παιδεία: (1) Προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός εννοιολογικού πλαισίου UK: πολλά διαγράμματα ροής κυριαρχούμενα από τη μεθοδολογία του σχεδιασμού (αλλά που είναι το περιεχόμενο της επιστήμης των μηχανικών;) France: διαγράμματα ροής κυριαρχούμενα από το πεδίο της βιομηχανίας (περιορισμένη αντίληψη της τεχνολογίας) Germany: σχήματα κυριαρχούμενα από την θεωρία των συστημάτων (αλλά που είναι η διαδικασία της τεχνολογίας;) Netherlands, New Zealand και άλλες χώρες: ολοκλήρωση των προσεγγίσεων (συχνά χωρίς σαφές σύνολο βασικών εννοιών) Σε πολλές χώρες ακόμη: απουσία συγκρότησης και συνέπειας USA: Κριτήρια για τον Τεχνολογικό Αλφαβητισμό (πολύ εκτεταμένα, αλλά χωρίς ‘πυρήνα των θεμελιωδών’) Προηγούμενες προσπάθειες για την παιδεία της επιστήμης των μηχανικών: The Man-Made World (Engineering Concepts Curriculum Project, Polytechnic Institute of Brooklyn, NY: μόνο προσωρινή επιτυχία; Πολύ μπροστά για την εποχή του;)

Η σπουδαιότητα των πλαισίων Πιστευόταν παλαιότερα, αλλά απορρίπτεται τώρα: δίδαξε γενικές έννοιες και οι μαθητές θα μπορούν να εφαρμόσουν τη γνώση σε κάθε πλαίσιο Πιστευόταν παλαιότερα, αλλά αμφισβητείται τώρα: μάθηση σε ένα πλαίσιο, γενίκευση και μεταφορά σε άλλα πλαίσια Πρόσφατη πρόταση: μάθηση σε μια ποικιλία πλαισίων, βαθμιαία ανάδυση γενικευμένων εννοιών και δυνατότητα για εφαρμογή σε νέα πλαίσια Συζήτηση και επιχειρηματολογία: τι είναι ένα ‘πλαίσιο’?

Απορρέοντα πλαίσια

Πλαίσιο Καταφύγιο (‘κατασκευή’) Τεχνουργήματα για πρακτικούς σκοπούς (‘παραγωγή’/ ‘κατασκευή’) Κινητικότητα (‘μεταφορά’) Επικοινωνία Υγεία (βιο-ιατρικές τεχνολογίες) Τροφή Νερό Ενέργεια Ασφάλεια Πίνακας 4 Πλαίσια Απορρέοντα πλαίσια

Πίνακας 5 Κατάλογος εννοιών Κύριες έννοιες Σχεδιάζοντας (design ως ρήμα) Συστήματα Μοντελοποίηση Πόροι Αξίες Υπο-έννοιες Βελτιστοποιώντας Ανταλλαγές Προδιαγραφές/Εξειδικεύσεις Επινόηση Κύκλος ζωής προϊόντος Τεχνουργήματα (design ως ουσιαστικό) Δομή Λειτουργία Υλικά Ενέργεια Πληροφορία Βιωσιμότητα Καινοτομία Ρίσκο/αποτυχία Κοινωνική Αλληλεπίδραση Αξιολόγηση Τεχνολογίας Απορρέοντα πλαίσια

Resulting Concepts

Διττή φύση των Τεχνολογικών Τεχνουργημάτων Φυσική υπόσταση της φύσης Ακούσιες ιδιότητες Λειτουργική υπόσταση της φύσης Σκόπιμες ιδιότητες

Η έννοια της λειτουργίας Κατάλληλες/προβλεπόμενες λειτουργίες Ότι ο σχεδιαστής είχε στο μυαλό Τυχαία λειτουργία Ότι ο χρήστης έχει στο μυαλό

Ανάγκη για εκπαιδευτική έρευνα Πώς να συνδεθούν έννοιες και πλαίσια Πώς να δημιουργηθούν δραστηριότητες που να καθιστούν δυνατή την εννοιολογική μάθηση Αναγνώριση καλών πρακτικών και προσπάθεια γενίκευσής τους

Παράδειγμα εκπαιδευτικής έρευνας στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών Πλαίσιο: Science Education and Communication program Delft University of Technology (teacher education track) Ερευνητής: Umit Koycu (εκπαιδευτικός β/θμιας εκπαίδευσης και μεταπτυχιακός φοιτητής Ph.D. στο Delft) Θέμα: High School Engineering Φάση 1: Διερευνώντας τι σκέφτονται οι μαθητές β/θμιας εκπαίδευσης για την επιστήμη των μηχανικών Εννοιολογικοί χάρτες Ερωτηματολόγιο καταγραφής στάσεων Φάση 2: Χρήση βασικών εννοιών από τη μελέτη Delphi, ανάπτυξη και χρήση υλικού βασισμένου σε πλαίσιο και διερεύνηση του αποτελέσματος Αλλαγή στην έννοια/αντίληψη της επιστήμης των μηχανικών και στην στάση απέναντι σε αυτή Μάθηση εννοιών της επιστήμης των μηχανικών Φάση 3: Προσδιορισμός των συνεπειών για την εκπαίδευση εκπ/κών