Το Σύμπαν) Ερευνητική εργασία Β1 τμήματος Γενικού Λυκείου Φιλιατρών ( Β’ τετράμηνο ) Σχολικό έτος 2012 – 13 ( Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Λαμπρινέα )
Εισαγωγή Στην ερευνητική εργασία του Β ’ τετραμήνου ( και τελευταία για μας ) αποφασίσαμε να ξεφύγουμε από τα καθημερινά προβλήματα, να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας και να ασχοληθούμε με το Σύμπαν ! Σκοπός Να αποκτήσουμε τις βασικές γνώσεις για το Σύμπαν και - κυρίως – να δούμε τη ζωή μας και τη Γη μας με « άλλο μάτι ».
Στόχοι Η απόκτηση γνώσεων σχετικών με το Σύμπαν. Η εκπαίδευση στην έρευνα : αναζήτηση πηγών, κριτική αξιοποίησή τους, παρουσίαση αποτελεσμάτων Η εκμάθηση τρόπων συνύπαρξης και συνεργασίας Η ανάπτυξη δεξιοτήτων Η αναζήτηση εναλλακτικών τρόπων μάθησης, με περισσότερη αυτενέργεια και χαρά Η καλλιέργεια στάσης σεβασμού απέναντι στον πλανήτη μας
Πορεία υλοποίησης εργασίας Επιλογή του θέματος Η επιλογή του θέματος έγινε μετά από « καταιγισμό ιδεών ( brainstorming ) », συζήτηση και ψηφοφορία μεταξύ των μαθητών του τμήματος.
Ομάδες - υποθέματα Για την καλύτερη μελέτη του θέματος τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες : Δημιουργία του Σύμπαντος Δομή και εξέλιξη του Σύμπαντος Αστρονομικά φαινόμενα Το ηλιακό μας σύστημα Οι ομάδες επινόησαν ενδιαφέροντα ονόματα, έφτιαξαν το συμβόλαιο συνεργασίας, εντόπισαν τα ερευνητικά ερωτήματα, τις πηγές και τα ερευνητικά εργαλεία και … ξεκίνησαν με κέφι τη δουλειά.
Το wiki Για τη διευκόλυνση της εργασίας και της επικοινωνίας δημιουργήθηκε η συνεργατική ιστοσελίδα (wiki) : Σ’ αυτήν αποτυπώνεται η πορεία των εργασιών και έχει αναρτηθεί ολόκληρο το υλικό.
Μέθοδοι Αναζήτηση πληροφοριών σε βιβλία, περιοδικά, διαδίκτυο Συνεντεύξεις με ειδικούς Συζήτηση στις ομάδες και στην ολομέλεια του τμήματος
Δημιουργία του Σύμπαντος
« Quasars » Κυριάκος Γριβοκωστόπουλος Κωνσταντίνος Κατσούλης Ανθή Θεοφανίδη Γκέρτα Μανρέκα
Για να βρούμε πληροφορίες για τη δημιουργία του Σύμπαντος, αναζητήσαμε στοιχεία στο διαδίκτυο και τα βιβλία.
Καταγράψαμε τις πληροφορίες που βρήκαμε, αναρτώντας τις και στο wiki. Επιλέξαμε τα βασικά σημεία της εργασίας μας, για να παρουσιαστούν στην ολομέλεια του τμήματος. Φροντίσαμε να δώσουμε χρήσιμες πληροφορίες στους συμμαθητές μας, να είναι ελκυστική η παρουσίαση και να είμαστε μέσα στον καθορισμένο χρόνο.
Δομή και εξέλιξη του Σύμπαντος
« Μ.Α.Σ.Α. » ( Μονάδα Απίστευτων Σημαδιακών Ανακαλύψεων ) Μπάμπης Κατσούλης Αιμίλιος Κοροβίλας Μαρίνος Κούρδογλου Κώστας Κωτσάκης
Επειδή το θέμα μας είναι ανεξάντλητο, ανέλαβε ο καθένας μας ένα ερευνητικό ερώτημα και αναζήτησε πληροφορίες σε βιβλία και διαδίκτυο.
Αναρτήσαμε τις πληροφορίες στο wiki. Επιλέξαμε τις πληροφορίες που θα παρουσιάζαμε στους συμμαθητές μας. Παρουσιάσαμε, τέλος, τα αποτελέσματα της εργασίας μας στην ολομέλεια του τμήματος.
Αστρονομικά φαινόμενα
« Ατίθασα νιάτα » Μπάμπης Γριβοκωστόπουλος Λάμπης Κίτος Έφη Κοροβίλα
Η ομάδα μας θεώρησε ότι το θέμα της είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον και ελκυστικό – έτσι αρχίσαμε τη δουλειά με ζήλο. Επικεντρωθήκαμε στη μελέτη των νεφελωμάτων και των μαύρων τρυπών Αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο, σε βιβλία.
Καταγράψαμε τα αποτελέσματα της έρευνάς μας. Τα « ανεβάσαμε » και στο wiki. Παρουσιάσαμε την εργασία μας στην ολομέλεια του τμήματος.
Το ηλιακό μας σύστημα
« Ν.Α.Σ.Α. » Ευγεάννα Αθανασοπούλου Ανδριάνα Μιχαλακοπούλου Χριστίνα Μιχαλακοπούλου
Θεωρούμε ότι το θέμα, που ανέλαβε η ομάδα μας, είναι το πιο ενδιαφέρον, γιατί αφορά τη Γη μας ! Το κέφι μας ήταν λοιπόν αυξημένο. Αναζητήσαμε πληροφορίες σε βιβλία και διαδίκτυο.
Καταγράψαμε τα αποτελέσματα των εργασιών μας και τα αναρτήσαμε και στο wiki. Δείξαμε τα βασικά στοιχεία στην ολομέλεια του τμήματος, μέσα από παρουσίαση (power point). Καταφέραμε να τραβήξουμε το ενδιαφέρον των συμμαθητών μας, παρουσιάζοντας εντυπωσιακές εικόνες !
Η επικοινωνία μας με τον κ. Κανάρη Τσίγκανο Έχοντας την εξαιρετική τιμή και χαρά να είναι πρόεδρος του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών ο διαπρεπής συμπατριώτης μας κ. Κανάρης Τσίγκανος, θελήσαμε να εκμεταλλευτούμε αυτήν την ευκαιρία και του ζητήσαμε, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ( μια και ο χρόνος του είναι εξαιρετικά περιορισμένος ), να απαντήσει σε ερωτήσεις μας.
Μας απάντησε ότι δέχεται με ευχαρίστηση. Στείλαμε τις απορίες μας. Πάλι μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μας έστειλε τις απαντήσεις (ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στο wiki). Ευχαριστούμε και από εδώ τον κ. Τσίγκανο για την προθυμία του και την ταχύτατη ανταπόκριση.
Αξιολόγηση Μετά την παρουσίαση των εργασιών, ασχοληθήκαμε με την αξιολόγηση της πορείας της ερευνητικής εργασίας του Β ’ τετραμήνου. Επιβεβαιώσαμε τις διαπιστώσεις που κάναμε στο τέλος του Α’ τετραμήνου. Τις ξαναπαρουσιάζουμε, ελπίζοντας ότι θα είναι χρήσιμες για τις επόμενες τάξεις.
Συμπεράσματα Το καινούργιο μάθημα (ερευνητική εργασία – project) απαιτεί νέα ματιά και διάθεση. Πρέπει να εκπαιδευτούμε όλοι (καθηγητές και μαθητές) στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, που μας οδηγεί στην ανακάλυψη της γνώσης – και όχι στην αποστήθιση. Οι δυσκολίες (λίγα τεχνικά μέσα, έλλειψη χρόνου, συνύπαρξη διαφορετικών χαρακτήρων στις ομάδες, ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών) δεν μας εμποδίζουν από το να αγωνιστούμε για το καλύτερο.
Όσο για μας ; Κρατάμε από τη φετινή χρονιά το παρακάτω κείμενο του αστρονόμου C. Sagan
Δηλαδή : “ Κοιτάξτε ξανά την τελεία. Αυτή είναι εδώ. Αυτό είναι το σπίτι μας. Αυτοί είμαστε εμείς. Επάνω της όλοι όσοι αγαπάτε, όσοι γνωρίζετε, όσοι έχετε ακούσει, όλα τα ανθρώπινα όντα που υπήρξαν, έζησαν την ζωή τους. Ένα συνονθύλευμα της χαράς και του πόνου μας, χιλιάδες θρησκείες, ιδεολογίες και οικονομικά δόγματα, κάθε κυνηγός και κάθε βοσκός, κάθε ήρωας και κάθε δειλός, κάθε δημιουργός και κάθε καταστροφέας του πολιτισμού, κάθε βασιλιάς και κάθε υπηρέτης, κάθε νέο ερωτευμένο ζευγάρι, κάθε μητέρα και πατέρας, κάθε ελπιδοφόρο παιδί, δημιουργός εξερευνητής, κάθε δάσκαλος ηθικής, κάθε διεφθαρμένος πολιτικός, κάθε “ σούπερσταρ ”, κάθε “ ανώτατος άρχοντας ”, κάθε άγιος και αμαρτωλός στην ιστορία του είδους μας έζησε εδώ – σε ένα μικρό τεμάχιο σκόνης κρεμασμένης σε μια ηλιαχτίδα ”.