H μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση. Ρυθμίσεις για μέρισμα και δικαιώματα χρήσης συχνοτήτων Δρ Νίκος Βλασσόπουλος Προϊστάμενος Δ/νσης Φάσματος ΕΕΤΤ
2 Προεπισκόπηση Το περιβάλλον του ανταγωνισμού Παραδοσιακή αγορά Σύγχρονο μοντέλο Τρέχουσα εικόνα για την ψηφιακή τηλεόραση Δικαιώματα χρήσης συχνοτήτων Απαιτήσεις Μορφή Ψηφιακό μέρισμα Προσέγγιση της Κοινότητας Ελληνική πραγματικότητα
3 Παραδοσιακή Αγορά Καθετοποίηση Οι κύριοι πάροχοι κάθετα οργανωμένες μονάδες Παρέχουν υπηρεσίες ελέγχοντας όλη την «αλυσίδα αξίας» εφαρμογή-περιεχόμενο, μετάδοση-δίκτυο, τερματισμό- διεπαφή συσκευής Τμηματοποίηση Δεν υπάρχει ενιαία ευρωπαϊκή ή παγκόσμια αγορά Τείχη ανάμεσα στις αγορές διαφορετικών κρατών και διαφορετικών υπηρεσιών
4 Το παραδοσιακό περιβάλλον ανταγωνισμού ΣταθερήΚινητήΤηλεόραση Αγορές εντός κρατικών συνόρων Εφαρμογή Περιεχόμενο Δίκτυο Μετάδοση Τερματισμός Συσκευή Επιμέρους αγορές
5 Η εξέλιξη της αγοράς Σύγκλιση Υπηρεσιών Δικτύων Συσκευών Οδηγείται από Τις προτιμήσεις των χρηστών - καταναλωτών Την τεχνολογική εξέλιξη Τον οικονομικό ανταγωνισμό
6 Το σύγχρονο περιβάλλον ανταγωνισμού Όλες οι υπηρεσίες Πανευρωπαϊκή η παγκόσμια αγορά Εφαρμογή Περιεχόμενο Δίκτυο Μετάδοση Τερματισμός Συσκευή
7 Ανταγωνισμός - Δίκτυα Το τηλεοπτικό περιεχόμενο μπορεί να προσφέρεται στο περιβάλλον σύγκλισης μέσα από πληθώρα εναλλακτικών δικτύων (δορυφορικά, διαδίκτυο, σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις) Τα δίκτυα αυτά είναι ευθέως ανταγωνιστικά στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση Η διαφήμιση το κύριο έσοδο για την δωρεάν τηλεόραση. Τα συνολικά διαφημιστικά έσοδα της τηλεόρασης αναμένεται να ξεπερασθούν από τα αντίστοιχα έσοδα του Ίντερνετ στο άμεσο μέλλον (αγορά ΗΠΑ) Οι ιστοσελίδες των ΜΜΕ παρουσιάζουν την ταχύτερη αύξηση διαφημιστικών εσόδων.
8 Ανταγωνισμός -καταναλωτής Η σύγκλιση των συσκευών θα οδηγήσει στην χρήση μίας συσκευής για καθολική πρόσβαση σε όλα τα δίκτυα Τάση για πρόσβαση σε ενημερωτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο μέσω προσωπικής συσκευής. Απαίτηση για προσωποποιημένη δέσμη υπηρεσιών. Αδιαφορία για το δίκτυο που προσφέρει την επιθυμητή στον καταναλωτή υπηρεσία. Η εκπαιδευμένη στο Ίντερνετ γενιά έχει διαφορετική από την παραδοσιακή προσέγγιση στην κατανάλωση περιεχομένου
9 Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα Το περιεχόμενο –εφαρμογή και οι υπηρεσίες (όχι το δίκτυο) το κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη νέα ψηφιακή εποχή. Οι πλέον επιτυχημένες επιχειρήσεις στον κόσμο στο χώρο των εφαρμογών-περιεχομένου (Google, Apple, YouTube, Facebook, Disney) δεν διαθέτουν παγκοσμίως δικό τους δίκτυο. Ο ανταγωνισμός στα δίκτυα θα εντείνεται καθώς εισερχόμεθα βαθύτερα στο περιβάλλον σύγκλισης.
10 Η ελληνική εμπειρία Εμφάνιση του νέου περιβάλλοντος ανταγωνισμού ήδη κατά την φάση μετάβασης στην ψηφιακή τηλεόραση Πάροχος δικτύου διαφορετικός κατ’ ανάγκη από τον πάροχο περιεχομένου Οι πάροχοι περιεχομένου αναζητούν την βέλτιστη επιλογή παρόχου δικτύου Προσφορά περιεχομένου μέσω άλλων εναλλακτικών δικτύων (πχ IP, Internet) Ευθύς ανταγωνισμός από αποκλειστικά αλλοδαπά κανάλια Οι τηλεοπτικοί δέκτες ενσωματώνουν δυνατότητες απευθείας πρόσβασης στο Ιντερνετ.
11 Δικαιώματα χρήσης συχνοτήτων Απαιτήσεις Ουσιαστικός δικαιούχος ο πάροχος δικτύου αφού είναι ο φορέας που αναπτύσσει το δίκτυο. Τα δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων οφείλουν να δίνουν περιθώριο ελευθερίας Στην αρχιτεκτονική της ανάπτυξης του δικτύου Στις επιλεγείσες θέσεις εγκατάστασης Στην επιλογή της τεχνολογίας (πχ DVB T2) Στο πλήθος και στην ποιότητα των μεταφερόμενων προγραμμάτων Στην προσαρμογή στις νέες τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά στο περιβάλλον σύγκλισης ο πάροχος δικτύου
12 Δικαιώματα χρήσης Χάρτης συχνοτήτων: Ο προσδιορισμός λεπτομερών τεχνικών προδιαγραφών σε συνδυασμό με τον καθορισμό της θέσης εκπομπής Χάρτες συχνοτήτων για το αναλογικό ραδιόφωνο και τηλεόραση έχουν εκδοθεί αλλά δεν έχουν εφαρμοσθεί Ταιριάζουν περισσότερο την παραδοσιακή μορφή της αγοράς. Δεν παρακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις. Εναλλακτική προσέγγιση: Η διαμόρφωση δικαιωμάτων χρήσης με ευρύ γεωγραφικό προσδιορισμό συνοδευόμενα από κατάλληλους όρους (π.χ κάλυψη) Παρέχουν βαθμούς ελευθερίας στον δικαιούχο Ευνοούν τον ανταγωνισμό στα δίκτυα Επιτρέπουν την εισαγωγή τεχνολογικών εξελίξεων
13 Τι είναι ψηφιακό μέρισμα Το μέρος του φάσματος που παραμένει διαθέσιμο αφαιρουμένου αυτού που απαιτείται για την φιλοξενία των αναλογικών υπηρεσιών τηλεόρασης σε ψηφιακή μορφή στην ζώνη των UHF ( MHz) Στην Ελλάδα δεν έχει πραγματοποιηθεί η αναλογική τηλεοπτική αδειοδότηση Εκδόθηκαν όμως χάρτες συχνοτήτων που θα εφαρμόζονταν σε περίπτωση αδειοδότησης Πανευρωπαϊκά το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην ζώνη MHz για χρήση από ασύρματες ευρυζωνικές υπηρεσίες. Διάθεση της ζώνης στην Γερμανία με πλειοδοτικό διαγωνισμό (3,5 δισ ευρώ)
14 Άποψη της Κοινότητας για ψηφιακό μέρισμα Μελέτη για πρόσθετο όφελος συντονισμένης εισαγωγής κινητής στη ζώνη δισ ευρώ σε μία περίοδο 15 ετών Σχέδιο σύστασης 28/10/2009 Απαίτηση για ολοκλήρωση μετάβασης έως 1/1/2012 Εναρμόνιση των τεχνικών παραμέτρων στην χρήση της ζώνης από κινητά δίκτυα Δέσμευση Κοινοβουλίου και Συμβουλίου για Κοινή θέση σε συντονισμό με τρίτες χώρες Πιθανή εναρμόνιση της ζώνης για χρήση αποκλειστικά από ασύρματες κινητές υπηρεσίες
15 Ψηφιακό μέρισμα Ελληνική πραγματικότητα Δεν υπάρχει επίσημος υπολογισμός του ψηφιακού μερίσματος Προκήρυξη για πρόσληψη Συμβούλου από το Υ.Υπ.Μ.Δ. για σκοπιμότητα και εύρος του ψηφιακού μερίσματος Η διάθεση και εκμετάλλευση του ψηφιακού μερίσματος μπορεί να προσφέρει Ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών Ευρυζωνικότητα σε περιοχές που δεν καλύπτονται ενσύρματα Επιπλέον κανάλια πρόσβασης στον τελικό χρήστη σε δημιουργούς εφαρμογών ή και περιεχομένου Εναρμόνιση με την υπόλοιπη Ευρώπη
16 Χρονικά περιθώρια Δράσεις Ολοκλήρωση της πλήρους ψηφιακής ευρυεκπομπής Κοινότητα 1/1/2012 εξαιρετικά στενό χρονικό περιθώριο ITU 2015 Απαιτεί Απόδοση δικαιωμάτων χρήσης συχνοτήτων για την ψηφιακή ευρυεκπομπή Που σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Ν 3592 προυποθέτει Καθορισμό του αριθμού των αδειών περιεχομένου Χορήγηση των αδειών περιεχομένου Καθορισμός οικονομικού ανταλλάγματος
Ευχαριστώ για την προσοχή σας Δρ Νίκος Βλασσόπουλος Οι απόψεις που αναπτύχθηκαν δεν δεσμεύουν την ΕΕΤΤ