Προστασία και Διαχείριση Υδατικών Πόρων στην Ελλάδα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ Ερευνητική Ομάδα Διαχείρισης Υδατικών Πόρων του Ε.Μ.Π.
Advertisements

Γιάννης Α. Μυλόπουλος, Καθηγητής Ελπίδα Κολοκυθά, Επίκ. καθηγήτρια
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΥΔΑΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Γιάννης Α. Μυλόπουλος Καθηγητής Α.Π.Θ.
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Region of Western Macedonia Intermediate Managing Authority ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Ενδιάμεση.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Εισήγηση: Νάντια Χατζημητράγκα
Διασυνοριακά νερά και διαχειριστικά σχέδια λεκανών
Χαλκιδική 8/9 Ιουλίου 2006 Κ. Κοκκινοπλίτης Συντονιστής Οργανωτικής Γραμματείας Σχεδιασμού & Κατάρτισης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ΠΡΟΤΥΠΑ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΔΑΤΩΝ
Διαχείριση Υδατικών Πόρων
Περιβαλλοντική Πιστοποίηση Λιμένων
Διαχείριση Φυσικών Πόρων
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Διαχείριση του Νερού στην Πόλη Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης «Αστική Χρήση του Νερού» Δίκτυο Μεσόγειος SOS
ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ίσων Ευκαιριών
ΕΧ ΑΝΤΕ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ Ε.Υ.Σ.Σ.Α.Α.Π. Βόλος
Περιφερειακή Πολιτική EΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Έγγραφα εργασίας Εκ των προτέρων Αξιολόγηση - Δείκτες Α. Σίμου Μονάδα Αξιολόγησης Γενική Διεύθυνση.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΟΔΗΓΙΑ 2001/42/ΕΚ
Δημόσια διαβούλευση Επιχειρησιακού Σχεδίου για τα έτη
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
ΚΙΛΚΙΣ - ΝΟΜΕΒΡΙΟΣ 2004 «Διατοπική- Διακρατική συνεργασία στο πλαίσιο της LEADER+» 4η Σύνοδος Ελληνικού Δικτύου LEADER+ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΕΙΟΣ Γενικός.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 2007 – ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007.
Τουριστική ανάπτυξη Κατευθύνσεις και μεθοδολογία του σχεδιασμού Αλέξης Χατζηδάκης
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
ΕΠΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
«ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ »
1 «Η χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων για την ενσωμάτωση της διασποράς στην ανάπτυξη του τόπου καταγωγής» Καρδίτσα, 8-10 Φεβρουαρίου ο Αναπτυξιακό.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Τούλα Πατσάλη Διεύθυνση Διαρθρωτικών Ταμείων και Ταμείου Συνοχής Γραφείο Προγραμματισμού ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΕΝΤΟΛΗΣ ΤΗΣ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ.
ΔΗΜΟΣ ΕΡΕΤΡΙΑΣ Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Α Φάση: Στρατηγικός Σχεδιασμός Διαβούλευση.
«ΥΔΑΤΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ» Κεφάλαιο 5 (Διαχείριση Φυσικών Πόρων Β’ Λυκείου)
Οι σημειώσεις βρίσκονται στην ιστο-σελίδα:
Διοικητικές μεταρρυθμίσεις και οικονομική αποτελεσματικότητα στον τομέα της Υγείας Γιάννη Υφαντόπουλου Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ.
Μονάδες Αφαλάτωσης.
Ένταξη της ΣΠΕ στην διαδικασία προγραμματισμού αναπτυξιακών παρεμβάσεων του δημόσιου τομέα Π. Παναγόπουλος, ECOS Μελετητική Α.Ε., Αντιπρόεδρος ΣΕΓΜ Αν.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ Δ. Π. Μ. Σ
Το Ε. Π. ΥΜΕΠΕΡΑΑ και η διαχείριση προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων
5.8 Διαχείριση Υδάτινων Πόρων
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
1 η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Τα Βασικά Στοιχεία του ΕΠ.
Β΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Επιχειρησιακός Σχεδιασμός Οικονομικός Σχεδιασμός - Δείκτες Παρακολούθησης ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ – ΤΜΗΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Συνοπτική Παρουσίαση Ε.Π. «ΚτΠ» Παναγιώτης Γεωργιάδης Αθήνα 9 Νοεμβρίου 2004.
Περιβαλλοντική Νομοθεσία 1. Νόμος 1650/86 Για την προστασία του Περιβάλλοντος.
Γιάννης Α. Μυλόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Α.Π.Θ. Τομέας Υδραυλικής & Τεχνικής Περιβάλλοντος Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών-Πολυτεχνική Σχολή H ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ.
Η Διαχείριση των Ποταμών σύμφωνα με την Εθνική και Ενωσιακή Νομοθεσία
Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (Στρατηγικού χαρακτήρα)
Επιχειρησιακά Προγράμματα Δήμων
Περιβαλλοντική Νομοθεσία
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
Προγραμματική Περίοδος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΕ
ΕΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Διαστάσεις περιβαλλοντικής πολιτικής
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Παντείου Πανεπιστημίου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΕΕ
«Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα και Διασπαρμένη Παραγωγή –
Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον Αειφόρος Ανάπτυξη»
5η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Προστασία και Διαχείριση Υδατικών Πόρων στην Ελλάδα Γ. Τσακίρης Καθηγητής Ε.Μ.Π.

ΔΥΠ / Ορισμοί (1) Υδατικός Πόρος Υδατικό Σύστημα Υδρολογική Λεκάνη ή Λεκάνη Απορροής

Διαγραμματική Παρουσίαση Υδατικού Συστήματος Διαθεσιμότητα των Υδατικών Πόρων Ζήτηση των Υδατικών Πόρων Περιβάλλον Win Wout (*) (**)

Λεκάνη απορροής Μελλοντική κατάσταση με παράλληλη κατασκευή έργων Μελλοντική κατάσταση με παράλληλη κατασκευή έργων Σενάριο 1: Μέσες υδρολογικές συνθήκες Σενάριο 2: Δυσμενείς υδρολογικές συνθήκες Υπάρχουσα κατάσταση Σενάριο 1: Μέσες υδρολογικές συνθήκες Σενάριο 2: Δυσμενείς υδρολογικές συνθήκες

ΔΥΠ / Ορισμοί (2) Διαχείριση Φάσεις Διαχείρισης Στρατηγική Επιχειρησιακή

ΔΥΠ - Ορισμός Διαχείριση Υδατικών Πόρων είναι το σύνολο των ενεργειών (μέτρα, έργα, κανονιστικές διατάξεις, συμφωνίες κλπ.) για την αρμονική σχέση μεταξύ Υδατικών πόρων Κέντρων κατανάλωσης Περιβάλλοντος τώρα αλλά και στο μέλλον με στόχο τη διατηρήσιμη ανάπτυξη

ΔΥΠ / Ορισμοί (3) Ολοκληρωμένη Διαχείριση Διατηρήσιμη Ανάπτυξη Άξονες της Διαχείρισης

Ολοκληρωμένη ΔΥΠ

Διατηρησιμότητα της Ανάπτυξης Δείκτης Ευημερίας Χρόνος Wmin (1) (2) (3) Wo Ανάπτυξη που χαρακτηρίζεται: Αποδοτικότητα, μη διατηρησιμότητα, μη επιβίωση Μη αποδοτικότητα, διατηρησιμότητα, επιβίωση Μη αποδοτικότητα, μη διατηρησιμότητα, επιβίωση

Διατηρήσιμη Ανάπτυξη Αρμονική σχέση μεταξύ Προτάσεις Μέτρων και Έργων Σενάρια Διαθεσιμότητας Υδατικών Πόρων Ζήτησης Υδατικών Πόρων Περιβάλλοντος

Άξονες / Διαστάσεις ΔΥΠ Τεχνοκρατική διάσταση Οργανωτική διάσταση ΔΥΠ Διαδικασία υλοποίησης

ΔΥΠ – Διαστάσεις Χωρική διάσταση (Γεωγραφική / Χωροταξική) Γεωμορφολογία Χρήσεις γης Υδρολογική / Μετεωρολογική διάσταση Κοινωνικο-οικονομική διάσταση Αναπτυξιακή διάσταση Περιβαλλοντική διάσταση

ΔΥΠ – Δυναμική Παρακολούθηση Αλλαγές στο περιβάλλον (φυσικές αλλαγές) Κλιματικές αλλαγές Ανθρωπογενείς αλλαγές Κοινωνικο-οικονομικές αλλαγές Τεχνολογικές αλλαγές

Αρχές ΔΥΠ ήπια εκμετάλλευση των υδατικών πόρων έργα με το ελάχιστο περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος προστασία των υδατικών πόρων και του περιβάλλοντος συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων / θιγόμενων (επίτευξη της μέγιστης δυνατής συναίνεσης)

Ορθολογική ΔΥΠ Για την Ορθολογική Διαχείριση των Υδατικών Πόρων πρέπει να αποφεύγονται οι τομεακές λύσεις οι μονοκριτηριακές προσεγγίσεις Σημείο εκκίνησης: Το περιβάλλον με τους περιορισμούς και τις δυνατότητές του

ΔΥΠ / Επίπεδα Ανάλυσης Μόνιμη κατάσταση Μη μόνιμη κατάσταση Μέση κατάσταση Διακύμανση Μη μόνιμη κατάσταση Ανθρωπογενείς αλλαγές Φυσικές αλλαγές

Νομοθετικό Πλαίσιο Νόμος 1650 Νόμος 1739/87 Οδηγία 2000/60 Νόμος 3199/2003

Οδηγία 2000/60 – Τα κύρια σημεία Το νερό είναι μη εμπορικό προϊόν, αποτελεί κληρονομιά και πρέπει να προστατεύεται Πρωταρχικός στόχος είναι η βελτίωση της ποιότητας των υδατικών πόρων και δευτερευόντως της ποσότητας Εκτιμώνται οι ανανεώσιμοι φυσικοί πόροι και επιβάλλεται μακροχρόνιος σχεδιασμός έργων προστασίας τους Η διατηρήσιμη διαχείριση υδατικών πόρων γίνεται στο πλαίσιο της ενιαίας λεκάνης απορροής ενός ποταμού Ενσωματώνονται στην προστασία και διατήρηση των υδατικών πόρων και άλλοι τομείς της κοινοτικής πολιτικής π.χ. η ενεργειακή πολιτική, η πολιτική μεταφορών, η γεωργική πολιτική Απαιτείται η αναστροφή κάθε έμμονης ανοδικής ΄τάσης συγκέντρωσης των ρύπων Η κατάσταση παρακολουθείται σε συγκρίσιμη βάση σε όλη την Κοινότητα Καθιερώνεται η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» Εξασφαλίζεται η συστηματική ενημέρωση και η συμμετοχή του κοινού στις αποφάσεις Δίνεται έμφαση στην αντιμετώπιση των πλημμυρών και των ξηρασιών

Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60 Νόμος 3199/2003 (1) Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60 Νόμος 3199/2003 (1) Σκοπός : Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2000/60 (άρθρο 1) Ο Νόμος περιλαμβάνει 17 άρθρα σε 6 κεφάλαια Στο άρθρο 2 δίνονται όλοι οι ορισμοί Σχόλιο 1: Οι ορισμοί προέρχονται από την Οδηγία. Υπάρχουν πολλές ασάφειες παρά τις βελτιώσεις από προηγούμενα σχέδια του ίδιου νόμου. Σχόλιο 2: Απαραίτητη η αναφορά στα Ειδικά Έγγραφα (Documents) της Οδηγίας. Κεφάλαιο Β (άρθρα 3 – 6) : Φορείς και Όργανα Προτείνονται σε κεντρικό επίπεδο Εθνική Επιτροπή Υδάτων (ΕΕΥ) Εθνικό Συμβούλιο Υδάτων (ΕΣΥ) Κεντρική Υπηρεσία Υδάτων (ΚΥΥ) Γνωμοδοτική Επιτροπή Υδάτων (ΓΕΥ) σε περιφερειακό επίπεδο Διεύθυνση Υδάτων Περιφέρειας Περιφερειακό Συμβούλιο Υδάτων

Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60 Νόμος 3199/2003 (2) Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60 Νόμος 3199/2003 (2) Κεφάλαιο Γ (άρθρα 7 – 9) : Σχέδιο Διαχείρισης Προγράμματα Μέτρων και Παρακολούθησης της κατάστασης των υδάτων Πρόγραμμα Μέτρων κατά της Ρύπανσης Κεφάλαιο Δ (άρθρα 10 – 12) : Γενικοί κανόνες χρήσης των υδάτων Ανάκτηση κόστους για υπηρεσίες ύδατος Κεφάλαιο Ε (άρθρα 13 – 14) : Διοικητικές κυρώσεις Ποινικές κυρώσεις Κεφάλαιο ΣΤ (άρθρα 15 – 17) : Εξουσιοδοτικές & Μεταβατικές διατάξεις Καταργούμενες Μεταβατικές διατάξεις Έναρξη ισχύος

Προστασία Υδατικών Πόρων - Περιβάλλοντος Εφαρμογή Οδηγιών και Νόμων (π.χ. νόμος για τη δόμηση κοντά στα ρέματα) Ορθολογική διαστασιολόγηση των έργων Η ΔΥΠ να μην οδηγείται από τη ζήτηση αλλά από τη δυνατότητα προσφοράς Αποφυγή μη αναστρέψιμων λύσεων σε περίπτωση κινδύνων για το περιβάλλον Προστασία ζωών και περιουσίας πάνω από οποιονδήποτε αναπτυξιακό στόχο

Αντί συμπερασμάτων Αλλαγή στις αντιλήψεις και στα δόγματα Ολοκλήρωση θεσμικού πλαισίου Στελέχωση και Οργάνωση των υπηρεσιών Συστηματικές μετρήσεις, αποθήκευση και εύκολη πρόσβαση Επιστημονική υποστήριξη αποφάσεων