Πληροφοριακή παιδεία σε περιβάλλον απόστασης: βασικές αρχές και παιδαγωγικά ζητήματα ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΗΤΑΚΗΣ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Advertisements

Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
Η αξιοποίηση της ιδέας του σεναρίου στη διδασκαλία της ΑΕΓΓ στο Λύκειο
« ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ » Μια Πρώτη Γνωριμία. Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση.
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Αναστασία Οικονόμου, Προϊσταμένη Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών σε θέματα.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Τεχνολογίες Ηλεκτρονικής Μάθησης
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Εποπτεύων καθηγητής: Κος Σαράντος Καπιδάκης
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
Η ποιότητα της πληροφορίας στο εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται ή διανέμεται μέσω του Internet Χρήστος Σαβρανίδης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Τμήμα ΦΠΨ.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
ΓΡΑΦΕΙΟ «ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΥΠΕΠΘ
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Εύη Μακρή - Μ π ότσαρη Πρόεδρος του τμήματος.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τηλεκπαίδευση Χαρίκλεια Τσαλαπάτα Κέντρο Δικτύου Τηλεματικής
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Σενάριο.
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
 Π.Ε.ΚΑ.Π. Νικ. Καλογερόπουλος Αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση. Η εξέλιξη της τεχνολογίας.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
…………………………………………………………. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ Το κλειδί για τη δια βίου μάθηση 14 – 16 Ιουνίου 2006 Goethe-Institut Athen Μαθαίνοντας δια βίου Βιβλιοθήκες.
Απομακρυσμένη Εκπαίδευση
Κατάρτιση Στελεχών ΟΤΑ σε θέματα ΤΠΕ: Ηλεκτρονική Μάθηση Λάζαρος Μεράκος Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Επεξεργαστής κειμένου και γραμματισμός. Πιθανές θετικές επιδράσεις   Η διαδικασία της παραγωγής λόγου πλησιάζει στον τρόπο σκέψης του ανθρώπου που δεν.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Η επιστήμη του Web.
Η συνδυασμένη μορφή εκπαίδευσης (blended learning)
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΝΟΜΙΑΣ - ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ.
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Επεξεργαστής κειμένου και γλωσσική διδασκαλία. Πιθανές θετικές επιπτώσεις  Αντιμετώπιση του γραψίματος ως μιας δυναμικής – μη στατικής διδασκαλίας (αλληλοεγκιβωτισμός.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ  Επιμορφωτής:
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Λογισμικό Εκπαίδευσης M- Pedia Ελευθέριος Μιχαηλίδης Διευθύνων Σύμβουλος, M-Data
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στην εκπαιδευτική διαδικασία Ξυνή Παναγιώτα Πληροφορικός ΠΕ19 M.Sc. Ίλιον, 11/12/2014.
ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΣΠΟΤΟΠΟΥΛΟΣ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ – ΑΝΕΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΒΙΒΛΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ (ΣΤΟΛΗ) ΜΑΘΗΤΩΝ.
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Διδακτική της Πληροφορικής
Ψηφιακές Υπηρεσίες Βιβλιοθήκης ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Ανάπτυξη τηλεματικών υπηρεσιών από το Παν
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
«Βιβλιοθήκη ανοικτού εκπαιδευτικού λογισμικού ΠΣΔ:
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πληροφοριακή παιδεία σε περιβάλλον απόστασης: βασικές αρχές και παιδαγωγικά ζητήματα ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΚΗΤΑΚΗΣ ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ

Στόχος  Η συγκέντρωση και η παράθεση των πολιτικών που ακολουθούνται για την εφαρμογή προγραμμάτων πληροφοριακής παιδείας σε περιβάλλον απόστασης  Επιχειρείται να διερευνηθεί κατά πόσο οι νέες τεχνολογίες επηρεάζουν την εκπαίδευση και κατά επέκταση τον ρόλο των βιβλιοθηκών

Η εξάπλωση της τεχνολογίας του διαδικτύου στην εκπαίδευση  Δημιουργεί σοβαρούς προβληματισμούς και θέτει ερωτήματα που απαιτούν άμεσες απαντήσεις 1) Τι μπορεί να προσφέρει το διαδίκτυο στον εκπαιδευτικό; 2)Τι μπορεί να προσφέρει στο μαθητή; 3)Πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το διαδίκτυο μέσα στην τάξη και εκτός; (εξ αποστάσεως εκπαίδευση) 4)Θα αλλάξει τους παραδοσιακούς ρόλους της εκπαιδευτικής διαδικασίας; 5)Και αν ναι, ποιος θα είναι ο μελλοντικός ρόλος του δασκάλου; 6)Ποιος θα είναι ο ρόλος του μαθητή; 7)Ποιος ο ρόλος της βιβλιοθήκης?

Αναλύοντας την σχέση Υπολογιστής -Διαδίκτυο Εκπαιδευτικό σύστημα Εκπαιδευτής Μαθητής Βιβλιοθήκη

Υπολογιστής-διαδίκτυο  Μέσα στο διαδίκτυο υπάρχουν πληροφορίες αυτό όμως που το διαφοροποίησε από τα άλλα επικοινωνιακά μέσα, έντυπα και ηλεκτρονικά και οδήγησε στην εκρηκτική ανάπτυξή του είναι ότι δε στηρίζεται στην ιδέα του πληροφορούμενου ως παθητικού δέκτη ως καταναλωτή πληροφοριών, αλλά θέτει όλους τους χρήστες του ως ομότιμους, τους παρέχει τη δυνατότητα να "πλοηγηθούν" μέσα στις πληροφορίες που επιθυμούν και το σημαντικότερο τους επιτρέπει να δημιουργήσουν δικές τους. Τους τοποθετεί δηλαδή στη θέση του δημιουργού.

Εκπαιδευτικό σύστημα  Δεν μπορεί να αγνοήσει αυτές τις τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις γιατί κινδυνεύει να αποκοπεί απ' την κοινωνία  Δημιουργείται η απαίτηση για υπέρβαση του υπάρχοντος αναλυτικού προγράμματος που χαρακτηρίζεται κλειστό και άκαμπτο, προορισμένο για συγκεκριμένου τύπου διδασκαλία -μεταφορά γνώσης- προκαθορισμένους ρόλους του δασκάλου και μαθητή  Παρέχονται εξ αποστάσεως προγράμματα εκπαίδευσης

Ο Εκπαιδευτής  Να ενημερωθεί και να επιμορφωθεί με τις νέες τεχνολογίες για να γνωρίσει τις δυνατότητες και να τις αξιοποιήσει προς όφελος δικό του αλλά και της εκπαίδευσης.  Παύει να είναι μόνο μεταδότης και ελεγκτής γνώσεων και γίνεται εμπνευστής, οργανωτής και δημιουργικός εμψυχωτής.  Βελτιώνεται η παραγωγικότητα του καθηγητή  Βελτιώνονται οι δυνατότητες της διδασκαλίας

Ο Μαθητής  Είναι σημαντικό να μάθει ο μαθητής πως να μαθαίνει. να μάθει τρόπους ανεύρεσης πληροφοριών να αναλύει να αξιολογεί αυτές τις πληροφορίες να σκέφτεται κριτικά να συνθέτει τα στοιχεία και να βγάζει δικά του συμπεράσματα να μπορεί να εργάζεται ομαδικά να αποκτήσει δεξιότητες για να εκμεταλλευτεί τις νέες επικοινωνιακές δυνατότητες.  Όμως…. Κατακλύζετε από πληροφορίες Μπορεί να παραβλέπει την αξία τους Υπερεκτιμά τις ικανότητες του και αρκείται στα αποτελέσματα που θα εμφανιστούν σε μια μηχανή αναζήτησης Η πληροφορία όμως Είναι δύσκολο να ανακτηθεί πλήρως Είναι παροδική Συχνά είναι παραπλανητική Αλλά χρειάζεται το είδος των πληροφοριών που είναι πραγματικά χρήσιμο

Βιβλιοθήκη  Οι βιβλιοθήκες παραδοσιακά είναι υπεύθυνες για τον εντοπισμό, την συγκέντρωση, την οργάνωση και την διάδοση των πληροφοριών  Σήμερα, οι υπεύθυνοι των βιβλιοθηκών δίνουν έμφαση όχι μόνο στην ανάπτυξη της συλλογής τους με έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό που θα ικανοποιεί τους χρήστες της, άλλα κυρίως με την πρόσβαση στην πληροφορία και στην αποτελεσματική χρήση της ώστε ο χρήστης της πληροφορίας να μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί  Ο ρόλος της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης διαφοροποιείτε, κι από υποστηρικτικός στην εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα έχει εξελιχθεί σε συμμετοχικό.

Ενδεικτικές ενέργειες και υπηρεσίες Για να μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά η εκπαίδευση, απαιτείται η υποστήριξή της από τα προγράμματα πληροφοριακής παιδείας, ώστε  να ενθαρρυνθεί η ανεξάρτητη μάθηση  να δημιουργηθεί η προδιάθεση στους φοιτητές για την δια βίου εκπαίδευση, και  να εφοδιαστούν με την ικανότητα να αντεπεξέρχονται ικανοποιητικά και να υπερνικούν το πρόβλημα της υπερφόρτωσης των πληροφοριών.  Χωρίς τις δεξιότητες που αποκτούνται μέσω της πληροφοριακής παιδείας, ο ταχύτατος πολλαπλασιασμός των διαθέσιμων πηγών μπορεί να αποδειχθεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο.

Η μετάβαση  Από τον δάσκαλο μεταδότη ===> στον δάσκαλο καθοδηγητή  Από την μετωπική διδασκαλία ===> σε εργασία με ομάδες  Από το απομονωμένο σχολείο ===> σε σύνδεση με άλλα σχολεία (κοινότητες μάθησης)  Από στεγανοποιημένη μάθηση ===> διαθεματική προσέγγιση  Από τα κλειστού τύπου προβλήματα ===> στα ανοικτά προβλήματα  Από ένα σύστημα που όλοι οι μαθητές μαθαίνουν το ίδιο πράγμα ===> σε ένα σύστημα που κάθε μαθητής μαθαίνει ενδεχόμενα, διαφορετικά πράγματα

Μαθητής Υπολογιστής Πληροφορία Η πληροφοριακή παιδεία είναι η γλώσσα αυτή που θα έρθει να γεφυρώσει αυτή τη σχέση και χαρακτηρίζεται από:  Τον υπολογιστή που βρίσκεται στην διάθεση του μαθητή να πραγματοποιήσει τις ιδέες που ανακαλύπτει ο ίδιος  Τον μαθητή που οφείλει να μάθει να επεξηγεί την ιδέα του, ώστε να είναι σε θέση να την μεταφράσει στην συνέχεια σε μια γλώσσα που μπορεί να αναγνωριστεί από τον υπολογιστή

Πληροφοριακή παιδεία και WBT WBT (Web-based Training)  εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια και αναφέρεται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση με χρήση των τεχνολογιών του WWW, του Internet και των Intranets

Εξ αποστάσεως εκπαίδευσης  ορίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία, όπου ο διδασκόμενος βρίσκεται σε φυσική απόσταση από το διδάσκοντα και τον φυσικό φορέα εκπαίδευσης και με τη βοήθεια των Τεχνολογιών γίνεται η διάχυση του εκπαιδευτικού περιεχομένου με στόχο να μαθαίνει αυτόνομα, ακολουθώντας μια διερευνητική διαδρομή προς τη γνώση

Λέξεις κλειδιά για WBT  Φοιτητής- Χρήστης  Βιβλιοθήκη  Παιδαγωγικές προϋποθέσεις  Περιεχόμενο  Τεχνολογίες –Διαχειριστές υποστήριξης (Support Administrators Staff)

Φοιτητής -Χρήστης  Καθοδήγηση στην αναζήτηση μέσω του καταλόγου και των βάσεων δεδομένων της βιβλιοθήκης.  Πληροφοριακή βοήθεια (reference assistance) για την έρευνα συγκεκριμένων θεματικών περιοχών.  Δανεισμό υλικού της βιβλιοθήκης.  Διαδανεισμό βιβλίων ή άρθρων περιοδικών.  Οδηγίες για την έρευνα μέσω διαδικτύου.  Τρόπους και μέσα για την αξιολόγηση της έρευνάς τους.  Πρόσβαση σε κατάλληλες πηγές αναφορών

Βιβλιοθήκη  Να παρέχει συμβουλές και οδηγίες για τις ηλεκτρονικές πηγές και το ψηφιακό υλικό στο οποίο οι φοιτητές μπορούν να έχουν πρόσβαση.  Να βοηθήσει τους συγγραφείς ή τους δημιουργούς του εκπαιδευτικού υλικού να εντοπίσουν και να χρησιμοποιήσουν τις κατάλληλες πηγές και την κατάλληλη βιβλιογραφία από το διαδίκτυο  Οφείλει να αρχειοθετήσει τα μαθησιακά αντικείμενα έτσι ώστε να είναι εύκολα ανακτήσιμα και ανανεώσιμα με την προσθήκη των κατάλληλων μεταδεδομένων

Παιδαγωγικές προϋποθέσεις σχεδιασμού WBT  Απλές και αιτιολογημένες οδηγίες για την μελέτη του υλικού στο επίπεδο του διδασκόμενου  Ομαλή μετάβαση από το ένα θέμα στο άλλο με παραστατικό τρόπο  Κατατετμημένη ύλη με συνθετική προσέγγιση των γνωστικών πεδίων  Σαφήνεια και πληρότητα στην διατύπωση με την χρήση πολλών παραδειγμάτων  Ύπαρξη δραστηριοτήτων αυτοαξιολόγησης με στόχο την επαλήθευση των γνώσεων και δεξιοτήτων  Δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος διεπαφής, με ανάπτυξη εφαρμογών ελκυστικών που να διεγείρουν το ενδιαφέρον του χρήστη

Περιεχόμενο  Ο φοιτητής με πληροφοριακή παιδεία:  Καθορίζει τη φύση και έκταση της πληροφόρησης που χρειάζεται  Αξιολογεί την απαιτούμενη πληροφόρηση αποτελεσματικά και ικανοποιητικά  Αποτιμά την πληροφόρηση και τις πηγές της με κριτική σκέψη και ενσωματώνει επιλεγμένη πληροφόρηση στη δική του / της γνωστική βάση και σύστημα αξιών  Ατομικά ή ως μέλος μιας ομάδας, χρησιμοποιεί την πληροφόρηση αποτελεσματικά για να επιτελέσει ένα συγκεκριμένο σκοπό  Κατανοεί πολλά από τα οικονομικά, νομικά και κοινωνικά θέματα που περιβάλλουν τη χρήση της πληροφόρησης (Πρότυπα και δείκτες αποδοτικότητας ACRL)

Εργαλεία και Τεχνολογίες WBT ΥλικόΛογισμικό Τεχνικοί Η/Πληροφορικής) Βιβλιοθηκονόμοι Τεχνικοί Η/Πληροφορικής) Βιβλιοθηκονόμοι Ανθρώπινο δυναμικό H/Y pocket notebook smart phones Web browsers Πρόσβαση(access) Web servers (mainframes) Web servers media stream servers Προσφορά(offer) Η/Υ ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές video Content authoring tools Web authoring tools Δημιουργία(create)

Πλεονεκτήματα WBT  Δεν υπάρχουν χρονικοί και τοπικοί περιορισμοί  Καλύπτει ανάγκες ενός ευρύτερου φάσματος χρηστών διαφορετικών κοινωνικών στρωμάτων – μόρφωσης  Ο καθένας μπορεί να ακολουθήσει το δικό του ρυθμό και την δική του πορεία αναζήτησης  Οικονομικότερη σε σχέση με τις άλλες εκπαιδευτικές μεθόδους –εύκολη ανανέωση των παρεχόμενων πληροφοριών

Μειονεκτήματα της εφαρμογής της WBT  Βασική προϋπόθεση: η πρόσβαση των χρηστών σε κάποιο μηχάνημα με σύνδεση στο Διαδίκτυο  Απαιτούνται βασικές γνώσεις ως προς τη χρήση του Διαδικτύου  Υπάρχει πάντα κίνδυνος να βαρύνει με μακροσκελή κείμενα το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής ιστοσελίδας  Οι ενημερώσεις των εκπαιδευτικών σελίδων μπορεί να κοστίζουν ( ανθρωποώρες, εξοπλισμός, αγορά λογισμικού, εκπαίδευση προσωπικού )

Δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι βιβλιοθηκονόμοι  Ποικιλία πληροφοριακών εργαλείων και πηγών που θα πρέπει να οργανώσουν  Περιορισμένα πρότυπα σχετικά με την ανάπτυξη IL websites  Αδυναμία στο να αναπτύξουν μόνοι τους τις εκπαιδευτικές ιστοσελίδες  Καλούνται να εξυπηρετήσουν ποικίλους «τύπους» χρηστών

Συμπεράσματα  Οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες καλούνται να προβάλουν και να προωθήσουν τις πληροφοριακές τους υπηρεσίες (reference services) και τις εκπαιδευτικές, μαθησιακές πηγές τους (learning resources), κυρίως μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών (IFLA, 2003)  Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και στάσης είναι ένα ζητούμενο που χρειάζεται προσπάθεια και άσκηση. Είναι όμως και η μόνη λύση όχι μόνο για την άμυνα του ανθρώπου απέναντι στην πολυπλοκότητα των δικτύων επικοινωνίας και πληροφόρησης, αλλά και την ανάπτυξη της ικανότητάς του να θέτει τάξη στο πληροφοριακό χάος που τον περισφίγγει

Ευχαριστώ για την προσοχή σας !