Οι μαθητές μου κι εγώ γυρίζουμε ταινία Μαθητικός κινηματογράφος για αρχάριους … Ημέρα 3η
Θυμίζω (για όσους έχασαν κάποιο μάθημα) Θυμίζω (για όσους έχασαν κάποιο μάθημα)!!! Στο προσωπικό μου blog «Λόγος» https://babisvourlidas.wordpress.com/ στο μενού ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ εκθέτω τις παρουσιάσεις μου και εν καιρώ περισσότερο συμπληρωματικό υλικό
Χρήσιμα εργαλεία (προγράμματα που μας λύνουν τα χέρια και αυξάνουν τις δυνατότητές μας)
Χρήσιμα εργαλεία FS - Free Studio Με αυτό «κατεβάζουμε» video ή μουσική. Βασική επεξεργασία εικόνας και ήχου.
AVC – Any Video Converter Χρήσιμα εργαλεία AVC – Any Video Converter Πρόγραμμα για να τροποποιούμε το format, το μέγεθος ή την ανάλυση του video.
Μοντάζ Ας αφηγηθούμε την ιστορία μας
Μοντάζ Η λέξη είναι γαλλική και σημαίνει «σύνθεση» Μοντάζ Η λέξη είναι γαλλική και σημαίνει «σύνθεση». Άρα καλούμαστε να συνθέσουμε αρμονικά το υλικό μας, ώστε να φτάσουμε στο αποτέλεσμα που είχαμε οραματιστεί εξ αρχής.
Μοντάζ Λίγη θεωρία Μοντάζ συνέχειας: Είναι η πιο γνωστή, παραδοσιακή και αναμενόμενη εκδοχή. Στόχος είναι οι σκηνές, οι λήψεις, τα πλάνα να φαίνονται ενωμένα. Προσπαθούμε με τεχνάσματα να κρύψουμε τις τομές και τις προσθαφαιρέσεις που κάναμε.
Μοντάζ Λίγη θεωρία Μοντάζ ασυνέχειας (η σχολή του Αϊζενστάιν): Το CUT κυριαρχεί. Δεν προσπαθεί να κρυφτεί, αλλά προσπαθεί να κάνει ηχηρή την εμφάνισή του. Πρόκειται για παιχνίδι αντιθέσεων και απότομων μεταβάσεων, εντυπωσιασμού και διέγερσης των αισθήσεων.
Μοντάζ Λίγη θεωρία Μοντάζ ασυνέχειας: Το CUT κυριαρχεί. Δεν προσπαθεί να κρυφτεί, αλλά προσπαθεί να κάνει ηχηρή την εμφάνισή του. Πρόκειται για παιχνίδι αντιθέσεων και απότομων μεταβάσεων, εντυπωσιασμού και διέγερσης των αισθήσεων.
Μοντάζ Λίγη θεωρία Διαλεκτικό Μοντάζ (Κουλέσοφ – Αϊζενστάιν – Χίτσκοκ – Κιούμπρικ): Μπαίνουμε στα βαθιά: Θέση – Αντίθεση – Σύνθεση. Ένα πλάνο διαδέχεται ένα άλλο, αντίθετο και φαινομενικά άσχετο. Καθένα τους όμως σχετίζεται με μια Τρίτη λήψη – σκηνή, άρα τελικά προκύπτει συσχετισμός.
Ἀπλοῦς ὁ μῦθος τῆς ἀληθείας ἔφυ Tip Ἀπλοῦς ὁ μῦθος τῆς ἀληθείας ἔφυ Αφήστε τις σχολές του μοντάζ για αργότερα. Τώρα μας ενδιαφέρει η βασική, αλφαβητική, τεχνική κατάρτιση.
Λίγα τεχνικά στοιχεία (τι να προσέξω στο μοντάζ)
#1 Ενότητα χώρου Ο θεατής έχει συγκεκριμένη γωνία θέασης προς την οθόνη (ισχύει και στις 3D ταινίες). Ευθύνη μας είναι να μην τον αποπροσανατολίζουμε με απότομες αλλαγές ή παραπλανητικές λήψεις.
Tips Κανόνας των 180 μοιρών Κανόνας των «τρίτων» Προσπαθώ να μετακινώ την κάμερα κατά 30 μοίρες το πολύ κάθε φορά που αλλάζω πλάνο μέσα στην ίδια σκηνή
Οι κανόνες φτιάχτηκαν … για να καταστρατηγούνται … Tip Οι κανόνες φτιάχτηκαν … για να καταστρατηγούνται …
#2 Ενότητα χρόνου Αφηγούμαι τα γεγονότα με χρονολογική σειρά Προσέχω πολύ σε τυχόν flash-back Φροντίζω για την προοικονομία: οργανώνω έτσι την πλοκή μου ώστε ο θεατής να μεταβαίνει ομαλά από το ένα περιστατικό στο άλλο.
Tip Μπορώ να κρατήσω μια χρονική έκπληξη για το τέλος. Π.χ. να εξηγήσω την τελική φάση της ταινίας μου με μια αναδρομή.
Tip Οι διαταράξεις του χρόνου συχνά πάσχουν και από άλλου είδους διαταράξεις: ρούχα, κουρέματα, χώροι και αντικείμενα πρέπει να είναι ταιριαστά.
#3 Ενότητα υπόθεσης (πλοκής) Είναι σημαντικό να μη χάνουμε το στόχο μας. Φροντίζουμε να μη «χάνεται» ο θεατής μας, να διατηρούμε ξεκάθαρη το κεντρικό θέμα του έργου μας.
Tip Για να φανούν οι κεντρικές ιδέες μέσα στο έργο μας, πρέπει να τις αναφέρουμε και να τις διαπραγματευόμαστε αρκετό χρόνο στη διάρκεια της ταινίας. Οι μεγάλες παρεκβάσεις, όσο καλογυρισμένες κι αν είναι, τελικά βλάπτουν το δημιούργημά μας.
#4 Ρυθμός Ο ρυθμός είναι απολύτως προσωπική επιλογή του καλλιτέχνη (εσύ είσαι αυτός)!!! Προσαρμόζεται στο θέμα, στην ένταση, στη δράση, στο συναίσθημα.
Tip Καλό είναι ο ρυθμός να αλλάζει μέσα στην ταινία. Η μονοτονία θεωρείται (με λίγες, πολύ ειδικές εξαιρέσεις) ελάττωμα.
Και τώρα … στη μονταζιέρα … !!!