«Η Διασφάλιση Ποιότητας στη Δια Βίου ΣΥΕΠ: “Η Διασφάλιση Ποιότητας στη Δια Βίου ΣΥΕΠ” Φωτεινή Βλαχάκη, Σύμβουλος Ε.Π. (M.Sc.) Διευθύντρια Προγραμματισμού & Ανάπτυξης ΕΚΕΠ Μέλος Ευρωπαϊκού Δικτύου ELGPN «Η Διασφάλιση Ποιότητας στη Δια Βίου ΣΥΕΠ: Προοπτικές σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο» Φωτεινή Βλαχάκη – Δημήτρης Γαϊτάνης Σύμβουλοι Ε.Π. ΕΚΕΠ Εθνικοί εκπρόσωποι στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο ELGPN Ημερίδα “ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ” Αθήνα, 1 Ιουλίου 2011 Υπουργείο Παιδείας ,Δια βίου μάθησης και θρησκευμάτων
ΕΚΕΠ - εθνικός επιτελικός φορέας για το θεσμό Συ.Ε.Π. ΕΚΕΠ - εθνικός επιτελικός φορέας για το θεσμό Συ.Ε.Π. στην εκπαίδευση, κατάρτιση και απασχόληση. Επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των αρμόδιων Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Εθνικής Πολιτικής Συ.Ε.Π. Ανάπτυξη της επικοινωνίας και συντονισμό της δράσης των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων παροχής υπηρεσιών Συ.Ε.Π., με σκοπό τη βελτίωση των ήδη παρεχόμενων υπηρεσιών. Προσδιορισμός των προϋποθέσεων και κανόνων λειτουργίας των φορέων ΣΥ.Ε.Π. καθώς και της επάρκειας προσόντων των στελεχών παροχής υπηρεσιών ΣΥ.Ε.Π. Επιστημονική στήριξη των Στελεχών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού Κέντρο Euroguidance της Ελλάδας – μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου. Εθνικός εκπρόσωπος στο Δίκτυο ELGPN.
Σύνδεση δια βίου μάθησης με τη δια βίου Συ.Ε.Π. Νόμος 3879 «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις» ΦΕΚ Α΄163 21/9/2010. πλήρης διοικητική εποπτεία ΕΚΕΠ από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Π .Δ. 24 (ΦΕΚ A 56/15.4.2010). Στο Εθνικό Δίκτυο Δια Βίου Μάθησης εντάσσονται: α. το Ε.Κ.Ε.Π., ως φορέας διοίκησης της δια βίου μάθησης αρμόδιος για τη δια βίου Συ.Ε.Π. στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης. β. οι φορείς παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών ή και υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού, ως φορείς παροχής υπηρεσιών δια βίου μάθησης.
παγκοσμιοποίηση της οικονομικής δραστηριότητας οικονομική κρίση Διεθνείς συνθήκες της οικονομίας και της απασχόλησης που καθιστούν τη δια βίου στήριξη των πολιτών : παγκοσμιοποίηση της οικονομικής δραστηριότητας οικονομική κρίση πολλαπλές μεταβάσεις μεγάλα ποσοστά ανεργίας αδυναμία κάλυψης με εξειδικευμένα στελέχη αρκετών τομέων της απασχόλησης επιμήκυνση της περιόδου της ενεργούς επαγγελματικής ζωής Δια βίου Μάθηση - Έμφαση στα μαθησιακά αποτελέσματα (shift from inputs to learning outcomes) ανάγκη για διαρκή προσαρμογή των δεξιοτήτων των πολιτών αύξηση των δυνατοτήτων κινητικότητας για λόγους εκπαίδευσης, κατάρτισης ή απασχόλησης (Union citizens)
Η Δια Βίου ΣυΕΠ στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης: Ψήφισμα του Συμβουλίου της Ε.Ε. για την ενίσχυση πολιτικών, συστημάτων και πρακτικών στον τοµέα της δια βίου ΣυΕΠ στην Ευρώπη (Μάιος 2004) Η Δια Βίου ΣυΕΠ στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης: φάσμα δραστηριοτήτων π.χ. πληροφόρηση, παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης, αξιολόγηση, διδασκαλία (δεξιοτήτων, τεχνικών κλπ) παροχή στήριξης: στον προσδιορισμό των ικανοτήτων, των δεξιοτήτων και των ενδιαφερόντων. στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων όσον αφορά την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την απασχόληση. στην ανάπτυξη αποτελεσματικής αυτοδιαχείρισης της προσωπικής τους πορείας και των μεταβάσεων στους τομείς της μάθησης και της σταδιοδρομίας δια βίου αλλά και όλων των πλευρών της ζωής (life long and life wide). υπηρεσίες προσβάσιμες στους πολίτες κάθε ηλικίας και σε οποιαδήποτε χρονική στιγµή της ζωής τους.
Το Ψήφισμα της Δια βίου Συ.Ε.Π. (Νοέμβριος 2008) καλεί τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να θέσουν τις ακόλουθες 4 προτεραιότητες με στόχο να βοηθήσουν τις δια βίου επαγγελματικές μεταβάσεις των πολιτών: ενθάρρυνση της δια βίου απόκτησης δεξιοτήτων διαχείρισης της σταδιοδρομίας από τους πολίτες διευκόλυνση της πρόσβασης όλων των πολιτών σε υπηρεσίες Συ.Ε.Π. ανάπτυξη συστημάτων διασφάλισης ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών Συ.Ε.Π. ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ εθνικών, περιφερειακών και τοπικών φορέων
Ευρωπαϊκό Δίκτυο Πολιτικής για τη Δια Βίου ΣυΕΠ (European Lifelong Guidance Policy Network - ELGPN) συστάθηκε το 2007 δίκτυο που καθοδηγείται από τα κράτη μέλη (Member-State-driven network) καινοτόμος μορφή της Ανοικτής Μεθόδου Συνεργασίας εντός της ΕΕ. (Open Method of Co-ordination) εκπροσώπηση 31 Ευρωπαϊκών χωρών προώθηση της Ευρωπαϊκής συνεργασίας για τη Δια Βίου ΣυΕΠ στους τομείς της Εκπαίδευσης και της Απασχόλησης προώθηση της συνεργασίας σε επίπεδο κρατών μελών για την εφαρμογή των προτεραιοτήτων που τέθηκαν στα Ψηφίσματα 2004 και 2008 για τη Δια Βίου ΣυΕΠ.
Τομείς Προγράμματος Εργασίας ELGPN 2009 – 2010 & 2011 – 2012 Ενίσχυση της πρόσβασης των πολιτών στις υπηρεσίες ΣΥΕΠ (Widening Access). Προώθηση της ανάπτυξης Δεξιοτήτων Διαχείρισης Σταδιοδρομίας (Promoting Career Management Skills). Μηχανισμοί συνεργασίας και συντονισμού για τη Συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και την ανάπτυξη σχετικών πρακτικών και πολιτικής (Cooperation and coordination mechanisms in guidance, practice and policy development). Διασφάλιση ποιότητας των υπηρεσιών ΣΥΕΠ (Quality assurance / evidence based practice and policy).
Στόχοι - Δράσεις Δικτύου ELGPN για τη διετία 2011 – 2012 Εμβάθυνση του έργου του δικτύου στους τέσσερεις τομείς προτεραιότητας των ψηφισμάτων του 2004 και 2008. Δημιουργία εργαλείων για την υποστήριξη των διαδικασιών αυτών (ευρωπαϊκό πλαίσιο ΔΔΣ, ευρωπαϊκό πλαίσιο διασφάλισης ποιότητας των υπηρεσιών ΣυΕΠ κλπ.) Στόχοι - Δράσεις Δικτύου ELGPN για τη διετία 2011 – 2012
Προστιθέμενη αξία Δικτύου ELGPN Κοινή εργασία μεταξύ των μελών του Δικτύου στο πλαίσιο 4 πακέτων εργασίας (WP) με στόχο: Συγκέντρωση ιδεών για κοινά προβλήματα και λύσεις. Αξιολόγηση καινοτόμων ιδεών. Καταγραφή παραδειγμάτων καλής πρακτικής. Ανταλλαγή πληροφοριών από διάφορες χώρες, για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών και της αποδοτικότητας του κόστους.
Μερικά ενδιαφέροντα πορίσματα για ποιοτικές υπηρεσίες ΣυΕΠ ως προς την ανάπτυξη Δεξιοτήτων Διαχείρισης Σταδιοδρομίας (Promoting Career Management Skills/ WP1) Ανάγκη για : αναπτυξιακή προσέγγιση των ΔΔΣ και σύμφωνα με τις ανάγκες των διαφόρων ομάδων στόχου. δημιουργία εθνικών πλαισίων ΔΔΣ ως ελάχιστη βάση γνώσεων και δεξιοτήτων που πρέπει να διαθέτουν οι πολίτες. ενσωμάτωση των ΔΔΣ στο εκπαιδευτικό πλαίσιο: (ξεχωριστό «μάθημα» ή/και διάχυση σε όλα τα μαθήματα ή/και εξωσχολική δραστηριότητα) ανάπτυξη εμπειρικής και καινοτόμου παιδαγωγικής (π.χ. παιχνίδια σταδιοδρομίας, ηλεκτρονικά εργαλεία κ.λπ.) αξιοποίηση καινοτόμων μεθόδων αξιολόγησης ΔΔΣ (π.χ. χαρτοφυλάκια / ατομικοί φάκελοι προσόντων). διδασκαλία των ΔΔΣ σε άνεργους για εκμάθηση δεξιοτήτων που θα αυξήσουν την απασχολησιμότητά τους. ανάδειξη της δύναμης των πολιτών: Οι ΔΔΣ δεν διδάσκονται λόγω έλλειψης ικανοτήτων, αλλά για την προώθηση των ικανοτήτων αυτών.
Μερικά ενδιαφέροντα πορίσματα για ποιοτικές υπηρεσίες ΣυΕΠ ως προς την Διεύρυνση της πρόσβασης (Widening Access / WP2) Στις περισσότερες χώρες οι υπηρεσίες ΣυΕΠ χαρακτηρίζονται από περιορισμό της ευρείας δια βίου πρόσβασης καθώς συνήθως παρέχονται σε περιορισμένες τοποθεσίες, ώρες και σε περιορισμένες φάσεις του κύκλου ζωής. Η τεχνολογία (ICT) (διαδίκτυο, τηλέφωνο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης) αναδεικνύεται ως το μέσο κλειδί για την διεύρυνση της πρόσβασης και μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και ενισχυτικά της δια ζώσης ΣυΕΠ. Ποιοτικά ζητήματα: ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης εργαλείων ICT των συμβούλων, δεοντολογική χρήση, εργαλεία ICT για την κάλυψη των αναγκών διαφόρων ομάδων
Μερικά ενδιαφέροντα πορίσματα για ποιοτικές υπηρεσίες ΣυΕΠ ως προς την ανάπτυξη Μηχανισμών συνεργασίας και συντονισμού ΣυΕΠ (Cooperation and coordination mechanisms / WP3). Σε όλες τις χώρες οι αποτελεσματικές πολιτικές για τη δια βίου ΣυΕΠ πρέπει να εμπλέκουν και έναν αριθμό διαφόρων αρχών και ενδιαφερόμενων φορέων (υπουργείa, σχολεία, τριτοβάθμια εκπαίδευση, δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης, κοινωνικούς εταίρους, εθελοντές, ιδιωτικό τομέα). Το εθνικό φόρουμ δια βίου ΣυΕΠ είναι ο μηχανισμός που ενώνει τους φορείς αυτούς για την χάραξη πιο αποτελεσματικής πολιτικής και την πιο εναρμονισμένη παροχή υπηρεσιών ΣυΕΠ.
Στόχοι – Μεθοδολογία εργασίας Πακέτου Εργασίας 4 (WP4) Διασφάλιση ποιότητας των υπηρεσιών ΣυΕΠ (Quality assurance / evidence based practice and policy / WP4). Στόχοι – Μεθοδολογία εργασίας Πακέτου Εργασίας 4 (WP4) ενίσχυση της τεχνογνωσίας σε θέματα διασφάλισης ποιότητας υπηρεσιών ΣυΕΠ εξέταση και ανάλυση των θεωριών και των διεθνών συστημάτων διασφάλισης ποιότητας ΣυΕΠ ανάδειξη – αξιολόγηση καλών πρακτικών - εθνικών πολιτικών περιγραφή επιθυμητών κριτηρίων ποιότητας (meta-criteria for quality assurance) διαμόρφωση Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαίσιο Αναφοράς για την Διασφάλιση Ποιότητας στη ΣυΕΠ (Common EU framework for QA in career guidance)
Η διαμόρφωση πολιτικών δια Βίου ΣυΕΠ συνδέεται με την ποιότητα Η διαμόρφωση πολιτικών δια Βίου ΣυΕΠ συνδέεται με την ποιότητα Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων ΣυΕΠ Η αποτελεσματική αξιολόγηση βάσει αποδείξεων μετρά: απτές αλλαγές στην εργασία, τη μάθηση και την κατάρτιση (hard outcomes) αλλαγές στη συμπεριφορά απέναντι στη εργασία, τη μάθηση και την κατάρτιση π.χ. περισσότερη αυτοπεποίθηση, θετική αυτοαντίληψη, κινητοποίηση, ξεκάθαρη εικόνα των διαθέσιμων επιλογών (soft outcomes). Άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα (για το άτομο, την οικονομία και την κοινωνία).
Έρευνα για την αποτελεσματικότητα της Δια Βίου ΣυΕΠ Οι περισσότερες έρευνες είναι βραχυπρόθεσμες και εστιασμένες σε άμεσα αποτελέσματα ή στην αλλαγή στάσεων. Κοινό πόρισμα: οι παρεμβάσεις ΣυΕΠ επηρεάζουν θετικά στην ικανοποίηση των χρηστών των υπηρεσιών. Ζητούμενο: εκτίμηση του κόστους – οφέλους των επενδύσεων σε υπηρεσίες ΣυΕΠ. Πορίσματα έρευνας υπηρεσίας Careers Scotland: Η επένδυση σε υπηρεσίες ΣυΕΠ αποδίδει 1:5 οδηγεί σε βελτιωμένα αποτελέσματα και επιπτώσεις μάθησης οδηγεί σε βελτιωμένα αποτελέσματα και επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία
Η ποιότητα των Υπηρεσιών ΣυΕΠ ως εργαλείο παρακολούθησης και συνεχούς βελτίωσης η αξιολόγηση γίνεται βάσει αποδεικτικών στοιχείων (evidence) η αξιοποίηση των συστημάτων ποιότητας από τα στελέχη ΣυΕΠ για συνεχή βελτίωση και αυτοαξιολόγηση ο κεντρικός ρόλος των χρηστών των υπηρεσιών ως καταναλωτών αλλά και ως ενεργών πολιτών που έχουν λόγο στο πως παρέχονται και αξιολογούνται οι υπηρεσίες
Ποιότητα υπηρεσιών ΣυΕΠ βασισμένη σε αποδείξεις Evidence – based systems Πρότυπο Ποιότητας (Quality standard) = Σύνολο επιθυμητών χαρακτηριστικών – προδιαγραφών – επιπέδων ποιότητας Κριτήρια Αναφοράς ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Ποιότητας (Quality criteria) = Περιγραφές των χαρακτηριστικών τα οποία συνιστούν την επιθυμητή ποιότητα Δείκτες Ποιότητας (Quality Indicators) = παράγοντες ή μεταβλητές που αποτελούν σαφή ένδειξη ότι μια συγκεκριμένη ενέργεια έχει λάβει χώρα ή ένα αποτέλεσμα έχει επιτευχθεί. Διατυπώνονται προκειμένου να εξασφαλίζεται η πλήρης αντικειμενικότητα κρίσης κατά την αξιολόγηση Κριτήρια σύγκρισης (benchmarks) = στις περιπτώσεις που είναι επιθυμητή η σύγκριση επιδόσεων
Μερικά κριτήρια - χαρακτηριστικά ποιότητας Ο πολίτης πρέπει να συμμετέχει στη διασφάλιση ποιότητας λαμβάνοντας ενεργό μέρος Στην αξιολόγηση (evaluation) της υπηρεσίας Στο σχεδιασμό (design) της υπηρεσίας Στη διοίκηση (management) της υπηρεσίας Ο φορέας Συ.Ε.Π πρέπει να διερευνά το επίπεδο ικανοποίησης των πολιτών Ο φορέας πρέπει να διαθέτει σύστημα προβολής / προώθησης των υπηρεσιών Συ.Ε.Π που παρέχει
Η βάση για τη διαμόρφωση Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για την QA στη ΣυΕΠ Κοινά Εργαλεία Αναφοράς για τη δια βίου ΣυΕΠ (European Common Reference Tools on LLG CEDEFOP 2004)της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων για τη Δια βίου ΣυΕΠ EC-(Expert Group on LLG) Common Reference Points for Quality Assurance Systems for Guidance Provision in Europe Συμμετοχή χρηστών και πολιτών (Citizen and User Involvement) Επάρκεια προσόντων συμβούλων (Practitioner Competence) Βελτίωση υπηρεσιών (Service Improvement) Συνοχή (Coherence) Κάλυψη όλων των τομέων (Coverage of sectors) Μελέτες CEDEFOP σχετικά με τα κριτήρια αναφοράς και τους δείκτες ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών δια βίου ΣυΕΠ 2004/05
Matrix δεικτών ποιότητας Σημείο Αναφοράς Επιλεγμένοι δείκτες ποιότητας Συμμετοχή χρηστών και πολιτών Υπάρχει διαθεσιμότητα πληροφοριών σχετικά με τα δικαιώματα των χρηστών και τις παρεχόμενες υπηρεσίες Λειτουργούν συστήματα διερεύνησης της γνώμης των πολιτών Πραγματοποιούνται έρευνες ικανοποίησης πελατών και δημοσιεύονται τα αποτελέσματα Επάρκεια συμβούλων Έχουν θεσπιστεί εθνικά πρότυπα ποιότητας παροχής υπηρεσιών ΣυΕΠ Λειτουργούν συστήματα πιστοποίησης/διαπίστευσης των στελεχών Εξετάζονται οι απαιτήσεις των στελεχών για επιμόρφωση Παρέχεται η απαιτούμενη εποπτεία στο προσωπικό Δίδεται έμφαση στην επαγγελματική συμπεριφορά του προσωπικού
Matrix δεικτών ποιότητας Βελτίωση υπηρεσιών Υπάρχουν και τηρούνται υποχρεωτικά συστήματα διασφάλισης της ποιότητας Έχουν καθοριστεί συγκεκριμένα πρότυπα για την παροχή υπηρεσιών ΣυΕΠ (κώδικας δεοντολογίας, μεθοδολογία παροχής υπηρεσιών, αναλογία συμβούλων – πελατών, πηγές χρηματοδότησης, διοικητικές διαδικασίες, εξοπλισμός πληροφορικής, παροχή έγκυρης πληροφόρησης για την αγορά εργασίας κλπ, παροχή υπηρεσιών σε πελάτες με ειδικές ανάγκες, κ.λπ.) Οι πολίτες συμμετέχουν στο σχεδιασμό των δράσεων της υπηρεσίας ΣυΕΠ Η μεθοδολογία παροχής υπηρεσιών ΣυΕΠ τεκμηριώνεται Η παροχή των υπηρεσιών ΣυΕΠ παρακολουθείται ώστε να αξιολογηθεί ο βαθμός βελτίωσης της Συνοχή Λειτουργεί υπηρεσία που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και υπάρχει συνεργασία και συντονισμός μεταξύ των διαφόρων φορέων παροχής υπηρεσιών ΣυΕΠ Υπάρχει συμφωνία για κοινές αρχές της ΣυΕΠ
Matrix δεικτών ποιότητας Εισαγόμενα Διαδικασία Αποτελέσματα Δείκτης Αποδεικτικό Συμμετοχή χρηστών και πολιτών Υπάρχει διαθεσιμότητα πληροφοριών σχετικά με τα δικαιώματα των χρηστών και τις παρεχόμενες υπηρεσίες Έντυπη ή ηλεκτρονική περιγραφή των δικαιω-μάτων, υπηρεσιών κλπ Δράσεις προβολής Τα δικαιώματα, οι υπηρεσίες, οι δράσεις προβάλλονται στις ομάδες στόχου Ενημερωτικό, διαφημιστικό υλικό Διαφάνεια Οι πολίτες γνωρίζουν τα δικαιώ-ματα, τις υπηρεσίες, τις δράσεις, τα εργαλεία Ερωτημα-τολόγια έρευνας ικανοποίησης, φόρμες αιτημάτων ISO
Εργασίες WP4 2011 - 2012 Ολοκλήρωση του matrix «κριτηρίων αναφοράς» και δεικτών ποιότητας, βάσει του κύκλου της ποιότητας «εισαγόμενα – διαδικασία - αποτέλεσμα», Προτάσεις για αποδεικτικά στοιχεία που πρέπει να συλλεχθούν για να αξιολογηθεί ο τρόπος και η έκταση τήρησης των δεικτών ποιότητας Εκπόνηση πιλοτικών ερευνών σε διάφορες χώρες για την πιλοτική εφαρμογή και αξιολόγηση του προτεινόμενου πλαισίου ποιότητας
Πιλοτική εφαρμογή σε δημόσιες υπηρεσίες ΣυΕΠ Πρότυπο Σύστημα Διαχείρισης & Διασφάλισης Ποιότητας Υπηρεσιών Συ.Ε.Π. της Ελλάδας, ΕΚΕΠ, 2007 Μεθοδολογία Μελέτη των κυριότερων διεθνών συστημάτων ποιότητας (ISO 9000, Ευρωπαϊκό Πρότυπο Επιχειρηματικής Αριστείας) Μελέτη των κυριότερων διεθνών συστημάτων ποιότητας στη ΣυΕΠ (Καναδικό Πρότυπο BLUEPRINT for life/work designs, Βρετανικό Πρότυπο MATRIX STANDARD, Βρετανικό Πρότυπο Investors in Careers Περιγραφή Κριτηρίων Αξιολόγησης, Δεικτών Ποιότητας και Αποδεικτικών Στοιχείων από ομάδα εμπειρογνωμόνων Πιλοτική εφαρμογή σε δημόσιες υπηρεσίες ΣυΕΠ Συλλογή ανατροφοδότησης από τις ίδιες τις υπηρεσίες Αναθεώρηση-συμπλήρωση κριτηρίων και δεικτών ποιότητας
6 ομάδες κριτηρίων - 33 επιμέρους κριτήρια. Πρότυπο Σύστημα Διαχείρισης & Διασφάλισης Ποιότητας Υπηρεσιών Συ.Ε.Π. της Ελλάδας, ΕΚΕΠ, 2007 Το σύστημα περιλαμβάνει 6 ομάδες κριτηρίων - 33 επιμέρους κριτήρια. Ηγεσία, με 4 κριτήρια, Οργάνωση-Προγραμματισμός, με 8 κριτήρια, Λειτουργοί ΣΥΕΠ- Ανθρώπινο Δυναμικό με 6 κριτήρια, Ικανοποίηση πελάτη/ πολίτη με 4 κριτήρια Παροχή υπηρεσιών ΣΥΕΠ με 7 κριτήρια, Κτιριακή Υποδομή- Εξοπλισμός με 4 κριτήρια.
Ερωτηματολόγια έρευνας πεδίου Αλληλογραφία ηλεκτρονική ή /και έντυπη Πρότυπο Σύστημα Διαχείρισης & Διασφάλισης Ποιότητας Παράδειγμα Ομάδα κριτηρίων: Ικανοποίηση πελάτη/ πολίτη Κριτήριο Αξιολόγησης Δείκτης Ποιότητας Αποδεικτικό στοιχείο Υπάρχει μηχανισμός διερεύνησης των αναγκών των χρηστών των υπηρεσιών ΣΥΕΠ του φορέα. Σύστημα διερεύνησης των αναγκών των πελατών/ πολιτών που μπορεί να περιλαμβάνει: Έρευνα πεδίου, Επικοινωνία με μέλη της ομάδας στόχου με διάφορους τρόπους όπως π.χ. δια ζώσης επικοινωνία, αλληλογραφία, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, κτλ. Η ύπαρξη μηχανισμού εκτίμησης των αναγκών της ομάδας στόχου αποδεικνύεται από: Ερωτηματολόγια έρευνας πεδίου Αλληλογραφία ηλεκτρονική ή /και έντυπη Τήρηση αρχείου επικοινωνίας
Κριτήριο Αξιολόγησης Δείκτης Ποιότητας Αποδεικτικό στοιχείο Πρότυπο Σύστημα Διαχείρισης & Διασφάλισης Ποιότητας Παράδειγμα Ομάδα κριτηρίων: Παροχή Υπηρεσιών Κριτήριο Αξιολόγησης Δείκτης Ποιότητας Αποδεικτικό στοιχείο Ο φορέας προωθεί τις υπηρεσίες που παρέχει ενθαρρύ-νοντας όλες τις ομάδες στόχου (συμπεριλαμβανομένων ειδικών ομάδων του πληθυσμού) να τις χρησιμο-ποιήσουν . Σύστημα προβολής των υπηρεσιών και ενημέρωσης του κοινού, με τη χρήση κατάλληλης μεθοδολογίας και ενημερωτικού υλικού έντυπου ή/ και ηλεκτρονικού, προσαρμοσμένου στις ομάδες στόχου στις οποίες απευθύνεται ο φορέας αλλά και στο ευρύτερο κοινό (γονείς, εκπαι-δευτικούς, άλλους επαγγελματίες Σχέδιο μάρκετινγκ Έντυπο ή ηλεκτρονικό υλικό προβολής (Ενημερωτικά φυλλάδια, ιστοσελίδα του φορέα κλπ)
Μεθοδολογία αρχικής αξιολόγησης-συνεχούς παρακολούθησης φορέων ως προς την τήρηση των κριτηρίων ποιότητας Δύο τρόποι: 1) Υποβολή, εκ μέρους του φορέα ΣΥΕΠ, φακέλου στον οποίον περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν την εφαρμογή των κριτηρίων ποιότητας, ο οποίος και αξιολογείται από αρμόδια Επιτροπή 2) Επιτόπια επίσκεψη - παρατήρηση συνδυασμένη με συνέντευξη με στελέχη του φορέα ΣΥΕΠ Βαθμολόγηση κάθε κριτηρίου με βάση τα αποδεικτικά στοιχεία τα οποία επιδεικνύει ο φορέας και τα οποία τεκμηριώνουν την τήρηση ή μη του συγκεκριμένου κριτηρίου Απονομή πιστοποιητικού ποιότητας στους φορείς που συγκεντρώνουν την απαραίτητη βαθμολογία Τήρηση Ηλεκτρονικού Μητρώου Φορέων που διαθέτουν Πιστοποιητικό Ποιότητας
“Προπαρασκευαστική μελέτη για την τήρηση Κριτηρίων Ποιότητας στις υπηρεσίες Συ.Ε.Π. της εκπαίδευσης και αρχικής κατάρτισης” Υλοποίηση: ΕΚΕΠ με την συνεργασία ανάδοχο του έργου (Ένωση: Κέντρο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Πανεπιστημίου Κρήτης- INCOME - ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ) Στόχος: η διερεύνηση των χαρακτηριστικών και η αποτύπωση της λειτουργίας των δομών ΣυΕΠ της εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης, σύμφωνα με διεθνώς αποδεκτά κριτήρια αναφοράς (κριτήρια ποιότητας - Quality benchmarks), δείκτες ποιότητας (Quality indicators) και αποδεικτικά στοιχεία (evidence). η εκτίμηση των αναγκών προκειμένου να εφαρμοστεί στο άμεσο μέλλον από τους φορείς το Πρότυπο Σύστημα Διασφάλισης και Διαχείρισης Ποιότητας υπηρεσιών ΣυΕΠ του ΕΚΕΠ.
“Προπαρασκευαστική μελέτη για την τήρηση Κριτηρίων Ποιότητας στις υπηρεσίες Συ.Ε.Π. της εκπαίδευσης και αρχικής κατάρτισης” Μεθοδολογία: έρευνα ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας πραγματοποίηση επιτόπιων επισκέψεων-συνεντεύξεων με στελέχη δομών ΣυΕΠ διοργάνωση expert panel Αναμενόμενα αποτελέσματα: η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και τα πρώτα αποτελέσματα θα έχουν συλλεχθεί και αναλυθεί μέχρι Σεπτέμβριο 2011 ενώ θα ολοκληρωθεί το Νοέμβριο 2011. θα τεθούν καλύτερες προϋποθέσεις για την πιο οργανωμένη και ενιαία εφαρμογή του θεσμού ΣΥΕΠ στο πλαίσιο της δια Βίου ΣυΕΠ από όλες τις διαθέσιμες δομές ΣΥΕΠ.
Πηγές περαιτέρω ενημέρωσης για την ποιότητα στη Δια Βίου ΣυΕΠ Ιστοσελίδα ELGPN http://ktl.jyu.fi/ktl/elgpn Έκθεση αναφοράς ELGPN 2009 – 2010 http://ktl.jyu.fi/img/portal/8465/ELGPN_report_2009-10.pdf?cs=1284966063 Συνοπτικά κείμενα πολιτικής ELGPN για τη διασφάλιση ποιότητας http://ktl.jyu.fi/img/portal/20191/ELGPN_Policy_Briefing_- _Quality_and_Evidence_base.pdf?cs=1301485617 Βάση ELGPN πρωτοβουλιών και καλών πρακτικών πολιτικής http://elgpn.eu/elgpndb Πρότυπο Σύστημα Διαχείρισης & Διασφάλισης Ποιότητας Υπηρεσιών Συ.Ε.Π. της Ελλάδας, ΕΚΕΠ, 2007 http://www.ekep.gr/library/ekdoseis/odigoi/Diethni_Sys_Poiotitas.pdf
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας!