Μεθοδολογία Έρευνας 26-10-2016 Δρ Ηλίας Αβραμίδης avramidis@uth.gr Tel: - 24210 74853.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ RELEASE ‘‘Towards Achieving Self Regulated Learning as a Core in Teachers” In-Service Training in Cyprus Δημοτικό Σχολείο Άγιος Σπυρίδωνας.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Διδακτικά σενάρια.
Tηλεματική- Μαθαίνοντας και Διδάσκοντας Παπακωνταντίνου Σωτήρης ΑΜ:968.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας ΣΤ’ τάξης.
Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας 5ο εξάμηνο
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΠΡΑΚΤΙΚΟΓΡΑΦΙΑ Μεταπτυχιακή φοιτήτρια: Ξυλά Βασιλική ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
John Dewey
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Μέθοδοι συλλογής δεδομένων Ερωτηματολόγιο Συνέντευξη
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής
Χειρισμός Χρόνου και Μεθοδολογίες Προσομοίωσης
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
για την επιλογή σκοπών και στόχων κατά το σχεδιασμό ΑΠ
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας 5ο εξάμηνο
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
΄Ερευνα Δράσης (Action Research)
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Project.
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Έρευνας 26-10-2016 Δρ Ηλίας Αβραμίδης avramidis@uth.gr Tel: - 24210 74853

Περιεχόμενο μαθήματος Η παρατήρηση στην εκπαιδευτική έρευνα Είδη παρατήρησης Συστηματική παρατήρηση Το πρωτόκολλο Flanders Άλλα πρωτόλλα συστηματικής παρατήρησης Παράδειγμα ενός άρθρου Παράδειγμα συμμετοχικής παρατήρησης

Μέρος Α. Συστηματική Παρατήρηση Ο ερευνητής έχει την ευκαιρία να δει επιτόπου αυτά που συμβαίνουν και να κατανοήσει το πλαίσιο των δραστηριοτήτων. Ο ερευνητής συλλέγει δεδομένα για: Το φυσικό πλαίσιο (π.χ. φυσικό περιβάλλον) Το ανθρώπινο πλαίσιο (π.χ. οργάνωση & χαρακτηριστικά) Το πλαίσιο αλληλεπίδρασης (π.χ. λεκτική, μη λεκτική κλπ) Το πλαίσιο του προγράμματος (π.χ. αναλυτικά προγράμματα)

Είδη παρατήρησης κατά τον Patton Αυστηρά δομημένη: ξέρουμε από πριν τι αναζητούμε κι έχουμε διαμορφώσει από πριν τις κατηγορίες Ημιδομημένη: έχουμε μια ατζέντα θεμάτων αλλά οι πληροφορίες συλλέγονται με λιγότερο συστηματικό τρόπο. Μη δομημένη: λιγότερο ξεκάθαροι, μπαίνουμε σε μία κατάσταση με σκοπό να κατασταλλάξουμε στο τι μας ενδιαφέρει.

Συνδυασμός παρατήρησης-συνέντευξης Οι τρεις φάσεις του κύκλου παρατήρησης Συζήτηση για το σχεδιασμό του μαθήματος Διαδικασία παρατήρησης της τάξης Συζήτηση ανατροφοδότησης Πλούσιες πληροφορίες συλλέγονται όχι μόνο για το συγκεκριμένο μάθημα αλλά και για το αναλυτικό πρόγραμμα κλπ Προσοχή: απαιτούνται προκαταρκτικές επισκέψεις Παρατηρήσεις: περιγραφικές & ερμηνευτικές Διάλογος δασκάλου - μαθητών

Είδη Παρατήρησης Είδη παρατήρησης Μη συμμετοχική παρατήρηση (αθέατη) Παθητική παρατήρηση (θεατή) Ενεργή - Συμμετοχική παρατήρηση (θεατή) Πλήρης - Συμμετοχική παρατήρηση (αθέατη) Μειονεκτήματα Mertens (1998), Παπαναστασίου και Παπαναστασίου (2005)

Παράμετροι στην παρατήρηση Τι παρατηρούμε Φυσικό περιβάλλον Κοινωνικό περιβάλλον Δραστηριότητες και συμπεριφορές Επικοινωνία (λεκτική και μη λεκτική ) Διάρκεια παρατήρησης Συχνότητα καταγραφής

Συστηματική παρατήρηση Πλεονέκτημα: βασίζεται σε ρητά καθορισμένες κατηγορίες συμπεριφοράς & κώδικες κωδικοποίησης Δυνατότητα επανάληψης της έρευνας. Χρήση προκαθορισμένων κατηγοριών είναι και μειονέκτημα Δειγματοληψία χρόνου: καταγραφή συμπεριφοράς στο τέλος ενός καθορισμένου χρόνου. Απαιτούνται ξεκάθαρες κατηγορίες Αξιοπιστία παρατηρήσεων: εξαρτάται από την ποσότητα των συμπεριφορών που παρατηρούνται Εγκυρότητα: φυσικότητα συμπεριφοράς, ακρίβεια, επάρκεια δειγματοληψίας Παράδειγμα: Το σύστημα Flanders

Χαρακτηριστικά της συστηματικής παρατήρησης - Ο παρατηρητής υιοθετεί ένα παθητικό-διακριτικό ρόλο - Οι παρατηρήσεις σημειώνονται σε φύλο παρατήρησης - Οι κατηγορίες είναι σαφώς διακεκριμένες, δηλαδή δεν υπάρχει καμία επικάλυψη Συνήθως υπάρχουν πολλές κατηγορίες και ο ερευνητής πρέπει να τις απομνημονεύσει όλες Ο ερευνητής πρέπει να αποφασίσει για τα σύμβολα που θα χρησιμοποιήσει (+ ή -) (α, β, γ, δ) Πάντα πρέπει να γίνεται πιλοτική έρευνα Εστίαση, συχνότητα, διάρκεια, φύση της καταγραφής

Κύρια μειονεκτήματα Υπεραπλούστευση σύνθετων συμπεριφορικών φαινομένων. Θεωρείται περιγραφική μέθοδος αφού περιορίζεται στις εκδηλούμενες συμπεριφορές χωρίς να επιχειρεί να εξακριβώσει τα αίτια. Απουσία πληροφοριών που αφορούν το πλαίσιο. Ελλοχεύει ο κίνδυνος παραποιημένης συμπεριφοράς από την πλευρά αυτών που παρατηρούνται

Πλεονεκτήματα συμμετοχικής παρατήρησης Συλλέγονται περισσότερες πληροφορίες ακόμη και μη-λεκτικές Ο ερευνητής διακρίνει την πορεία μίας συμπεριφοράς Ο παρατηρητής δεν αποτελεί «μύγα στον τοίχο» αλλά συμμετέχει στις καταστάσεις που παρατηρεί Στη συμμετοχική παρατήρηση συλλέγονται δεδομένα για την αλληλεπίδραση δασκάλου και μαθητών. Δυσκολίες: εξοικείωση και παράβλεψη γεγονότων, αδυναμία κατανόησης των ειδικών νοημάτων των συμμετεχόντων, δυσκολία αποδοχής στην τάξη από το δάσκαλο κλπ

Πρακτική άσκηση 1 Διαβάστε προσεκτικά την ενότητα της μεθοδολογίας στο παρακάτω άρθρο και σχολιάστε τον τρόπο επιτέλεσης των συστηματικών παρατηρήσεων: Bauminger et al (2003) Peer interaction and loneliness in High-Functioning Children with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(5) 489-507. Δείτε στο παράρτημα του άρθρου τις κατηγορίες που χρησιμοποιήθηκαν στο πρωτόκολλο παρατήρησης.

Πρακτική άσκηση 2 – απόσπασμα συμμετοχικής παρατήρησης Διαβάστε προσεκτικά το απόσπασμα που σας έχει μοιραστεί. Πρόκειται για τις σημειώσεις πεδίου που κρατήθηκαν από ένα ερευνητή (παρατήρηση μέσα σε τάξη) Μπορείτε αν εντοπίσετε τον ερευνητικό σκοπό; Τι παρατηρεί ο ερευνητής; Τι θέλει να εξετάσει; Πως γίνεται η παρατήρηση; Μπορείτε να διακρίνετε τη διαφορά ανάμεσα στις σημειώσεις που κρατήθηκαν;