Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Advertisements

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011.
Προσωπικές Πωλήσεις.
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
Διοίκηση Επιχειρήσεων
Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων
Αξιολόγηση Ανθρώπινου Δυναμικού
«ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ »
1 ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΙSO9001 Πρακτικά Οφέλη “H βελτίωση στην ποιότητα προκαλεί αλυσιδωτή αντίδραση όπου σπατάλη και απώλεια μετατρέπονται σε βελτίωση του προϊόντος.
ΜΚΤ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ
Τμήμα Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής Διοικητικής
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Ανάπτυξη και Λειτουργία
ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Προγραμματισμός Ανθρώπίνου Δυναμικού
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (BALANCED SCORECARD)
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΣΜΕΥΣΕΩΝ
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΙΙ)
Συμμετοχή των εργαζομένων στην διοίκηση των επιχειρήσεων
ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Ο προγραμματισμός είναι η πρώτη λειτουργία του μάνατζμεντ. Έχει μελλοντοστρεφή χαρακτήρα, προσφέρει κατεύθυνση.
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Η λειτουργία της Οργάνωσης
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Μέθοδοι οργάνωσης νοσηλευτικής εργασίας Κατά ασθενή μέθοδος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΔΡ. Α. ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ ΤΜ. ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΠΑΤΡΑ ΤΕΙ ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ.
Διαιρεση Εργασιας- Εξειδικευση  Ποσοι εργαζομενοι?  Ποιες διαδικασιες?  Ευρος καθηκοντων = Οριζοντια Εξειδικευση  Δικαιωμα για ληψη αποφασεων = Καθετη.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων Νάνσυ Μπουραντά Αγρίνιο, 2016 Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων & Τροφίμων.
ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ Δρ. Γεώργιος Καμπουρίδης 9/21/2016 Βιωσιμότητα Νέας Επιχείρησης 1.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 Στρατηγικό Μάνατζμεντ Τηλεπικοινωνιών Ιεράρχηση Στρατηγικής –Επίπεδα Στρατηγικής.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑ 6 Ο.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός της Επιχείρησης και οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών Σπυρίδων Πανέτσος.
► Karew Ure. The Psychology of Manufacturer (1835) ► Kίνημα βελτίωσης των συνθηκών ζωής στα εργοστάσια (στελέχη πρόνοιας) (welfare officers). Kύριος σκοπός.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 15 ΙΣΧΥΣ – ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Προσωπικές Πωλήσεις. Προσωπικές πωλήσεις είναι η προβολή των αγαθών και των υπηρεσιών μέσω των πωλητών. Είναι η προσωπική προσπάθεια να παρακινήσει κάποιον.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΠΟΙΌΤΗΤΑΣ Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Γιατι χρειαζεται οργανωση
«Οι αντικειμενικοί σκοποί της Ολικής Ποιότητας στον Τουρισμό»
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Αξιολόγηση Εναλλακτικών Επιλογών.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 10
Λειτουργίες διοίκησης
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ Θ. Ε. Κ
Η επιστήμη της Διοίκησης
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Προϊόν - Υπηρεσίες και Διανομή
Βιωςιμοτητα μιας Νεας Επιχειρηςης
PROJECT Β! ΛΥΚΕΙΟΥ
Διοικητική των επιχειρήσεων
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Η έννοια της επιχείρησης
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΠΛΑΙΣΙΟ.
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
Μάθημα [GD2011]: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Λειτουργίες διοίκησης
Διεθνείς Επιχειρήσεις και Επενδύσεις
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών προϊόντων & Τροφίμων Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων Νάνσυ Μπουραντά

Περιεχόμενα μαθήματος 1/2 Βασικές έννοιες Ορισμός επιχείρησης Ορισμός Μάνατζμεντ Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Ρόλοι και Κατηγορίες Μάνατζερς Διοικητικές ικανότητες Ιστορική αναδρομή Προγραμματισμός Όραμα – Αποστολή – Στόχοι Διαδικασία Προγραμματισμού Διοίκηση μέσω στόχων Κάρτα ισόρροπης ανάπτυξης Τύποι στρατηγικών

Περιεχόμενα μαθήματος 2/2 Οργάνωση Εισαγωγή στην έννοια Βασικές αρχές οργάνωσης Σχεδιασμός Θέσεων Εργασίας Εύρος διοίκησης και Ιεραρχικά Επίπεδα Σχεδιασμός τμημάτων Μορφές Τμηματοποίησης Ηγεσία Βασικές έννοιες Θεωρίες ηγεσίας Στιλ ηγεσίας Έλεγχος Έννοια και διαδικασία του ελέγχου Επίπεδα και τύποι ελέγχου Μέθοδοι ελέγχου Αρχές αποτελεσματικού ελέγχου

Ορισμός Οργάνωση είναι η διαδικασία διάταξης ή συνδυασμού των συγκεκριμένων κάθε φορά συντελεστών παραγωγής με κύριο στόχο τον συντονισμό και τον έλεγχο της συλλογικής δραστηριότητας των εργαζομένων Βήματα ανάλυση του έργου σε επιμέρους εργασίες ορισμός των αντίστοιχων θέσεων εργασίας ομαδοποίηση των εργασιών σε υποσύνολα ή τμήματα ανάθεση των τμημάτων αυτών σε ανώτερα στελέχη καθορισμός των σχέσεων εξουσίας, ευθύνης και αναφοράς

Βασικές έννοιες Οργανωτική δομή η επίσημη διάταξη ατόμων και ομάδων ως προς την ανάθεση καθηκόντων, ευθυνών και δικαιοδοσιών εντός του οργανισμού Οργανόγραμμα είναι η στατική διαγραμματική απλοποιημένη απεικόνιση (αναπαράσταση) του τρόπου με τον οποίον έχει κατανεμηθεί το έργο της επιχείρησης και οι σχέσεις εξουσίας μεταξύ ατόμων, ομάδων εργαζομένων, τμημάτων και διευθύνσεων Αποτελείται από πλήθος τετραγωνιδίων και γραμμών Αποτυπώνει την τυπική οργάνωση της επιχείρησης

Οργανόγραμμα Τι βλέπω σε ένα οργανόγραμμα σε πόσα και τι μέρη ή υποσύνολα εργασιών χωρίζεται η επιχείρηση και πως αυτά συνδέονται μεταξύ τους (διευθύνσεις, τμήματα) τι εργασίες γίνονται σε αυτά πόσα επίπεδα εξουσίας υπάρχουν την αλυσίδα εντολών ή γραμμή εξουσίας ποιος κατέχει κάθε θέση Τι δεν βλέπω σε ένα οργανόγραμμα άτυπες σχέσεις ποιος εργάζεται για την εκτέλεση των εργασιών πραγματική εξουσία επικοινωνία μεταξύ των τμημάτων επικαλύψεις αρμοδιοτήτων

Παράδειγμα 1ο Θέσεις προσωπικού Θέσεις γραμμής

Παράδειγμα 2ο

Παράδειγμα 3ο

Παράδειγμα 4ο

Παράγοντες σχεδιασμού οργανογράμματος Μέγεθος επιχείρησης Ποικιλία προϊόντων/υπηρεσιών Χαρακτηριστικά προσωπικού Κουλτούρα επιχείρησης Γεωγραφική θέση θυγατρικών Στρατηγική επιχείρησης Στόχοι επιχείρησης Τεχνολογία Σταθερότητα αγοράς Δομή κλάδου / πρακτικές ανταγωνισμού Πρακτικές διανομής

Καταμερισμός εργασίας (division of labor) η διαίρεση του όλου έργου, σε επί μέρους μικρά απλοποιημένα κομμάτια (εργασίες) ώστε να μπορούν να εκτελεστούν από άτομα ή ομάδες εργαζομένων γρήγορα και αποτελεσματικά Από αυτή τη διαίρεση προκύπτουν οι θέσεις εργασίας με συγκεκριμένο περιεχόμενο καθηκόντων Προτάθηκε από τον Adam Smith ως αρχή οργάνωσης Πρωτοεφαρμόστηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία Ford Η διαίρεση της εργασίας συνδέεται με την εξειδίκευση η οποία διακρίνεται σε : οριζόντια (αναφέρεται στο εύρος της ποικιλίας των καθηκόντων) κάθετη (αναφέρεται στο δικαίωμα για λήψη αποφάσεων που δίνεται στη θέση εργασίας)

Βασικές κατηγορίες θέσεων εργασίας

Εξειδίκευση εργασίας Οφέλη απόκτηση δεξιοτεχνίας σε σύντομο χρονικό διάστημα -μειωμένη απαίτηση για εκπαίδευση εργαζομένων μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του εργαζόμενου (λιγότερα λάθη) μέσω της τυποποίησης δεν απαιτείται μετακίνηση του εργαζόμενου (εξοικονόμηση χρόνου) εύκολη αντικατάσταση εργαζόμενων χαμηλό κόστος εργατικού δυναμικού ευκολία ελέγχου εργαζομένων Προβλήματα χαμηλός βαθμός εργασιακής ικανοποίησης (μονοτονία) έλλειψη ευκαιριών για ανέλιξη αδιαφορία, τάση απουσιών προβλήματα στην ποιότητα της εργασίας δεν επιτρέπει το αίσθημα της δημιουργίας

Τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων του καταμερισμού της εργασίας Τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων του καταμερισμού της εργασίας Εναλλαγή στις θέσεις εργασίας (job rotation) ο εργαζόμενος μετακινείται σε τακτά χρονικά διαστήματα από τη μια θέση εργασίας σε μια άλλη, με αποτέλεσμα να μειώνεται η μονοτονία. Χρησιμοποιείται περισσότερο ως μέθοδος εκπαίδευσης ανώτατων στελεχών Διεύρυνση εργασίας (job enlargement) δίνονται στον εργαζόμενο περισσότερες εργασίες (ρουτίνας) προς εκτέλεση και άρα αναμένεται αρχικά τουλάχιστον ότι θα μειωθεί η ανία του Εμπλουτισμός εργασίας (job enrichment) ανατίθενται στον εργαζόμενο περισσότερα καθήκοντα, αρμοδιότητες και ταυτόχρονα αυξάνεται ο έλεγχος και η ευθύνη που αυτός έχει πάνω στη δουλειά του Ομάδες εργασίας (work teams) ανατίθεται η οργάνωση της εργασίας σε ένα σύνολο εργαζομένων. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αποφασίζουν πώς θα κατανεμηθούν οι εργασίες και σε τι βαθμό θα είναι υπεύθυνος ο καθένας από αυτούς

Προσδιοριστικοί παράγοντες σχεδιασμού θέσεων εργασίας Μέγεθος ή όγκος έργου Τεχνολογία: ποιοτικά (περιεχόμενο – εξειδίκευση) και ποσοτικά Διεργασίες μέσω των οποίων γίνεται η ροή των εργασιών Κουλτούρα Διοίκησης Συστήματα: (ο σχεδιασμός των θέσεων εργασίας θα πρέπει να συνδέεται αρμονικά με τα υπόλοιπα οργανωτικά και διοικητικά συστήματα )

Εύρος ελέγχου (span of control) & Εξουσία (authority) Εύρος ελέγχου: ο αριθμός των θέσεων εργασίας, για τη διοίκηση των οποίων δημουργείται μια νέα θέση διοικητικής ευθύνης ( ή ο αριθμός υφισταμένων που επιβλέπονται από ένα προϊστάμενο) Είδη εύρους ελέγχου: εκτελεστικό (operative) αφορά κατώτερα στελέχη (>30) διοικητικό (executive) αφορά μεσαία και ανώτερα διοικητικά στελέχη (3-9) Εξουσία : δικαίωμα λήψης αποφάσεων Γραμμική εξουσία (line authority) Επιτελική εξουσία (staff authority) Λειτουργική εξουσία (functional authority) Συνεπάγεται ευθύνη (responsibility) και λογοδοσία (accountability)

Εύρος ελέγχου και ιεραρχικά επίπεδα Το εύρος ελέγχου καθορίζει τον αριθμό των διοικητικών επιπέδων της επιχείρησης

Αποκέντρωση εξουσίας Αποκέντρωση: ο βαθμός στον οποίο η εξουσία και η λήψη αποφάσεων εξαπλώνεται σε όλα τα επίπεδα ενός οργανισμού, αντί να ασκείται μόνο από την ανώτατη διοίκηση (συγκεντρωτισμός) Το διοικητικό επίπεδο που λαμβάνονται οι περισσότερες και κύριες αποφάσεις καθορίζει τον βαθμό συγκέντρωσης ή αποκέντρωσης της εξουσίας σε μια επιχείρηση

Μειονεκτήματα / πλεονεκτήματα από το μεγάλο αριθμό ιεραρχικών επιπέδων Μειονεκτήματα / πλεονεκτήματα από το μεγάλο αριθμό ιεραρχικών επιπέδων Μειονεκτήματα περισσότερο πολύπλοκη και λιγότερο αποτελεσματική επικοινωνία δυσκολία προγραμματισμού και ελέγχου αφού η ευθύνη και η εξουσία εντοπίζονται λιγότερο εύκολα φαινόμενο της παράκαμψης των ιεραρχικών επιπέδων Πλεονεκτήματα ο προϊστάμενος διοικήσει καλύτερα έναν περιορισμένο αριθμό υφισταμένων ευνοείται ο σχηματισμός αποτελεσματικών ομάδων, υπό την ευθύνη του κάθε προϊσταμένου δημιουργούνται περισσότερες ευκαιρίες προαγωγών στην επιχείρηση πράγμα που επιδρά θετικά στην παρακίνηση των εργαζομένων

Προσδιοριστικοί παράγοντες του αριθμού των υφισταμένων Οι ικανότητες διοίκησης του προϊσταμένου Ο βαθμός εκπαίδευσης και εμπειρίας των υφισταμένων Η πολυπλοκότητα και η σπουδαιότητα του περιεχομένου των θέσεων εργασίας Ο συντονισμός που απαιτείται μεταξύ των θέσεων Η ομοιότητα του περιεχομένου των θέσεων εργασίας Η τυποποίηση των εργασιών Η ωριμότητα και δέσμευση των εργαζομένων Η ταχύτητα αλλαγών Η γεωγραφική διασπορά των υφισταμένων

Σχεδιασμός τμημάτων Τμηματοποίηση: ενέργεια ομαδοποίησης των σχετικών μεταξύ τους εργασιών ή δραστηριοτήτων, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος και η επίβλεψη των ατόμων που εκτελούν αυτές τις εργασίες Προσδιορίζονται: ο αριθμός των θέσεων εργασίας οι οποίες θα ομαδοποιηθούν κάτω από τη διοικητική ευθύνη μιας θέσης προϊσταμένου ή στον αριθμό των τμημάτων στα οποία θα διαιρεθεί μια επιχείρηση ή οργανισμός ποιες θα ομαδοποιηθούν κάτω από την ίδια θέση προϊσταμένου ή διαφορετικά, σε ποια τμήματα θα διαιρεθεί μια επιχείρηση ή οργανισμός.

Τμηματοποίηση Κριτήρια τμηματοποίησης αλληλεξάρτηση των θέσεων εργασίας ή λειτουργιών ή δραστηριοτήτων εξειδίκευση αξιοποίηση πόρων αποτελεσματικότητα διοίκησης - ελέγχου προσανατολισμός στην αγορά Τύποι τμηματοποίησης κατά τη λειτουργία κατά προϊόν/υπηρεσία κατά πελάτη κατά γεωγραφική περιοχή κατά ομάδες τύπου μήτρας δικτυωτή υβριδική κατά Στρατηγική Επιχειρηματική Μονάδα (ΣΕΜ)

Τμηματοποίηση κατά λειτουργία 1/2 (functional departmentalization) Χωρίζει την επιχείρηση σε τμήματα, που το καθένα αναλαμβάνει λειτουργίες (δραστηριότητες), όπως την παραγωγή, τις δημόσιες σχέσεις, τις πωλήσεις, την έρευνα και ανάπτυξη, τα χρηματοοικονομικά, τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού Οι διευθυντές των τμημάτων αναφέρονται απευθείας στο Γ.Δ. Ενδείκνυται για μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, που δρουν σε σταθερό περιβάλλον Γενικός Διευθυντής Παραγωγή Ανθρώπινο Δυναμικό Πωλήσεις Χρηματοοικονομικά Δημόσιες Σχέσεις Έρευνα & Ανάπτυξη

Τμηματοποίηση κατά λειτουργία 2/2 Πλεονεκτήματα απλή δομή έμφαση στην εξειδίκευση μείωση της επικάλυψης δραστηριοτήτων δυνατότητα εξέλιξης των εργαζομένων άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων έλεγχος από γενικό διευθυντή αυξάνει το συντονισμό μέσα στη λειτουργική περιοχή βελτιώνεται η εκπαίδευση των ατόμων στο τμήμα Μειονεκτήματα συγκρούσεις μεταξύ των τμημάτων (πόλωση) δίνει έμφαση στους στόχους του τμήματος και όχι του οργανισμού έμφαση σε εργασίες ρουτίνας εξειδίκευση στελεχών αργή αντίδραση στις εξωτερικές αλλαγές περιορισμένη καινοτομία

Τμηματοποίηση κατά προϊόν ή υπηρεσία 1/2 (product or divisional departmentalization) Οι δραστηριότητες που απαιτούνται για την παραγωγή και διάθεση των προϊόντων/υπηρεσιών (ή οικογένειας προϊόντων/υπηρεσιών) ομαδοποιούνται και αποτελούν συγκεκριμένο τμήμα Ενδείκνυται κυρίως για μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν τουλάχιστον δύο διαφορετικά προϊόντα από άποψη τεχνολογίας, παραγωγής, αγοράς, διανομής που δραστηριοποιούνται σε περιβάλλον μέσης προς υψηλή αβεβαιότητα Γενικός Διευθυντής Φρέσκο Γάλα Τυροκομικά Γιαούρτι Πωλήσεις Παραγωγή Επιδόρπια Οικονομικά Διανομή

Τμηματοποίηση κατά προϊόν/υπηρεσία 2/2 Πλεονεκτήματα άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες των πελατών του προϊόντος έμφαση στις ανάγκες του πελάτη αποκέντρωση στη λήψη αποφάσεων εύκολη αξιολόγηση της απόδοσης του προϊόντος συντονισμός μεταξύ των λειτουργιών του κάθε προϊόντος Μειονεκτήματα πολλαπλασιασμός ενεργειών μεγαλύτερο διοικητικό κόστος δύσκολη η εύρεση και εκπαίδευση στελεχών για κάθε τμήμα απώλεια ελέγχου από τον ΓΔ Απώλεια επαφής των ανώτατων στελεχών με τη βάση

Τμηματοποίηση κατά πελάτη 1/2 (customer based division) Γίνεται με γνώμονα την καλύτερη ικανοποίηση των πελατών. Ορίζεται ένα τμήμα υπεύθυνο για την εξυπηρέτηση των πελατών που αγοράζουν συγκεκριμένα προϊόντα / υπηρεσίες Συνήθως τα τμήματα μάρκετινγκ και πωλήσεων των επιχειρήσεων διαιρούνται σε υπο - τμήματα με κριτήριο το είδος της πελατείας Γενικός Διευθυντής Κρατικά νοσοκομεία Ιδιωτικές Κλινικές Φαρμακαποθήκες Γιατροί Παροχή υπηρεσιών Πωλήσεις / ΜΚΤ Διανομή Οικονομικά

Τμηματοποίηση κατά πελάτη 2/2 Πλεονεκτήματα καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη εξειδίκευση εργαζομένων άμεση επαφή στελεχών με πελάτες γρήγορη απάντηση στις αλλαγές του περιβάλλοντος Μειονεκτήματα πολλαπλασιασμός ενεργειών ασυμβατότητα γενικών & επιμέρους στόχους δύσκολη η εύρεση και εκπαίδευση στελεχών για κάθε τμήμα δύσκολος ο σαφής προσδιορισμός μιας αγοράς αυξάνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των τμημάτων

Τμηματοποίηση κατά γεωγραφική περιοχή 1/2 (geographic based division) Δημιουργία τμημάτων στη βάση κάθε μεγάλης γεωγραφικής περιοχής στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρηση Ενδείκνυται κυρίως για μεγάλες επιχειρήσεις με γεωγραφικά διεσπαρμένη δραστηριότητα (π.χ. οι πολυεθνικές επιχειρήσεις). Γενικός Διευθυντής Βαλκανικές χώρες Κεντρική Ευρώπη Νότια Ευρώπη Ασία Παραγωγή Πωλήσεις / ΜΚΤ Διανομή Οικονομικά

Τμηματοποίηση κατά γεωγραφική περιοχή 2/2 Τμηματοποίηση κατά γεωγραφική περιοχή 2/2 Πλεονεκτήματα καλύτερη εξυπηρέτηση της τοπικής πελατείας εγγύτητα στις πρώτες ύλες και τους προμηθευτές αποκέντρωση των αποφάσεων μείωση του κόστους μεταφοράς Μειονεκτήματα πολλαπλασιασμός ενεργειών δύσκολη η εύρεση και εκπαίδευση στελεχών για κάθε αγορά προβληματικός ο έλεγχος από το ΓΔ αναντιστοιχία στην ανάπτυξη των διαφορετικών τμημάτων

Τμηματοποίηση κατά ομάδες (team based structure) Η αγορά στην οποία δραστηριοποιείται η επιχείρηση χαρακτηρίζεται από έντονες αλλαγές. Οι εργαζόμενοι μετακινούνται από έργο σε έργο, σύμφωνα με τις γνώσεις και ικανότητές τους. Ο σχεδιασμός της εργασίας του έργου είναι ευθύνη των μελών της ίδιας της ομάδας. Επιτρέπει: την εκχώρηση αρμοδιοτήτων την ανάληψη πρωτοβουλιών και ευθύνης από τους εργαζομένους τη συμμετοχή των εργαζομένων στη λήψη αποφάσεων

Τμηματοποίηση τύπου μήτρας 1/3 (matrix organization) υπηρεσία ή γεωγραφική περιοχή ή έργο, δίνουν αναφορά στο μάνατζερ της μήτρας (project manager) του οποίου έργο είναι να συντονίζει τις δραστηριότητες των δύο προηγούμενων κατηγοριών μάνατζερς. Οι εργαζόμενοι σε μια οργάνωση μήτρας ανήκουν ταυτόχρονα σε δύο τουλάχιστον επίσημες ομάδες και αναφέρονται σε δύο προϊσταμένους, ο ένας από τη λειτουργία και ο άλλος από την ομάδα ή τη διεύθυνση. Ενδείκνυται σε οργανισμούς κυρίως διεθνείς επιχειρήσεις που εκτελούν ταυτόχρονα πολλά έργα

Τμηματοποίηση τύπου μήτρας 2/3

Τμηματοποίηση τύπου μήτρας 2/3 Πλεονεκτήματα αποκέντρωση στη λήψη αποφάσεων γρήγορη απάντηση στις αλλαγές μικρότερη απώλεια χρόνου στη χρησιμοποίηση των διαφόρων πηγών ευέλικτη χρησιμοποίηση των ανθρώπινων πηγών για τα διάφορα έργα υψηλός βαθμός αυτό-παρακίνησης των εργαζομένων εκπαίδευση και αυτό-βελτίωση εργαζομένων δυνατότητες συνεργασίας Μειονεκτήματα σύγκρουση μεταξύ των δύο τύπων μάνατζερς σχετικά με το επίπεδο εξουσίας τα άτομα εργάζονται υπό την επίβλεψη δύο μάνατζερς υψηλό διοικητικό κόστος υπάρχει πιθανότατα δημιουργίας συγκρούσεων ανάμεσα στους μάνατζερς

Δικτυωτή οργάνωση ή εικονική οργάνωση (network/virtual organization) Επιχειρήσεις αναθέτουν δραστηριότητες σε άλλες επιχειρήσεις (subcontracting) ενώ διατηρούν κάποιες άλλες. Η επιχείρηση οργανώνεται κατά ανάλογο τρόπο ώστε να συντονίζει αφενός τις ενέργειες των εταιρειών στις οποίες έχει εκχωρήσει αρμοδιότητες και αφετέρου τις ενέργειες που η ίδια εκτελεί. Τα στελέχη σε μια τέτοια οργάνωση συνδέουν και συντονίζουν ανθρώπους από διάφορες εταιρείες για να εκτελέσουν συγκεκριμένες δραστηριότητες σε διάφορες περιοχές

Υβριδική οργάνωση (hybrid organization) Συνδυασμός δύο τύπων οργάνωσης (κατά λειτουργία και κατά προϊόν). Ο συνδυασμός αυτός γίνεται για να αποφεύγονται οι αδυναμίες και να εξασφαλιστούν τα πλεονεκτήματα του κάθε τύπου οργάνωσης Γενικός Διευθυντής Ανθρώπινοι Πόροι Οικονομικά Νομικές Υπηρεσίες Υποκατάστημα Β ΜΚΤ Τραπεζικές.Υπηρεσίες Δάνεια Υποκατάστημα Α Υποκατάστημα Γ Πιστωτικές κάρτες Συνάλλαγμα

Τμηματοποίηση κατά ΣΕΜ 1/3 (Strategic Business Unit) προσθήκη επιπλέον διοικητικού επιπέδου που αναλαμβάνει τη διοίκηση μιας επιχειρηματικής μονάδας (δραστηριότητας) και είναι υπεύθυνο για την υλοποίηση της επιμέρους στρατηγικής του ομίλου Οι ΣΕΜ δημιουργούνται με βάση μια διακριτή επιχειρηματική δραστηριότητα από άποψη προϊόντων, αγοράς, πελατών ή γεωγραφικής περιοχής Οι επιτελικές υπηρεσίες καλύπτουν τις ανάγκες όλων των ΣΕΜ Η ΣΕΜ αποτελεί μια επιχείρηση μέσα στην ίδια την επιχείρηση και αυτό γιατί δεν υπάρχουν ουσιαστικές συνέργειες μεταξύ των ΣΕΜ Ενδείκνυται για επιχειρήσεις που έχουν διαφοροποιημένες επιχειρηματικές δραστηριότητες και συνήθως μεγάλου μεγέθους

Τμηματοποίηση κατά ΣΕΜ 2/3 Πλεονεκτήματα αυτονομία κάθε ΣΕΜ άμεση ανταπόκριση στο εξωτερικό περιβάλλον αξιολόγηση αποτελεσμάτων ανά ΣΕΜ Μειονεκτήματα Υψηλό διοικητικό κόστος ανταγωνισμός μεταξύ ΣΕΜ

Τμηματοποίηση κατά ΣΕΜ 3/3 www.marketingstudyguide.com