Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ ΛΙΚΟ Χ ΗΜΕΙΑΣ ΣΤΗ Β /θμια Ε ΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δρ. Γεωργιάδου Αναστασία Δρ. Γεωργιάδου Αναστασία Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αναβρύτων Δρ. Γεωργιάδου Αναστασία Δρ. Γεωργιάδου Αναστασία Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αναβρύτων
Προγράμματα Σπουδών Χημείας Η τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται από έντονες διεργασίες σε θέματα χημικής εκπαίδευσης με προβληματισμό σε θέματα διδακτικής της Χημείας και γενικότερα των Φυσικών Επιστημών. Πολλές διαβουλεύσεις με κέντρο τα Προγράμματα Σπουδών Χημείας περιγράψανε τις ζυμώσεις σε αυτό το πεδίο και τελικά οδήγησαν στη δημιουργία των νέων Προγραμμάτων Σπουδών Χημείας. Τα προγράμματα αυτά ήρθαν να συμπληρώσουν το προηγούμενο πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό Χημείας για το Γυμνάσιο αλλά και για το Λύκειο. που περιλαμβάνει:
Έντυπο Υλικό για το Γυμνάσιο βιβλία του μαθητή βιβλία του καθηγητή, εργαστηριακούς οδηγούς τετράδιο εργαστηριακών ασκήσεων
Έντυπο Υλικό για το Λύκειο βιβλία του μαθητή βιβλία του καθηγητή, εργαστηριακούς οδηγούς τετράδιο εργαστηριακών ασκήσεων λύσεις ασκήσεων
Υλικό Παρουσίασης Σειρές Διαφανειών για overhead projectors Οδηγούς αξιοποίησης των διαφανειών
Τίτλοι Εκπ/κού Λογισμικού Γυμνάσιο Λύκειο Λεύκιππος
Παράλληλες Δράσεις της Εκπαιδευτικής Κοινότητας Παράλληλα υπήρξε σημαντική η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα Διδακτικής των Φ.Ε., Πειραμάτων επίδειξης & Εργαστηριακών Ασκήσεων, όπως και των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών, χωρίς να απουσιάζουν από τον χώρο της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες οι καινοτόμες προσεγγίσεις. Το υλικό αυτό συμβάλλει στην ποιότητα της εκπαίδευσης αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό όπως φαίνεται από την προσέγγιση των μαθητών. Η σχέση των μαθητών με τη σχολική χημεία δεν είναι ικανοποιητική και οι αιτίες μπορούν να αναζητηθούν τόσο στο συνολικό σύστημα εκπαίδευσης και τη λειτουργία των σχολείων, όσο και στην ενημέρωση του συνόλου των εκπαιδευτικών. Μέρος μόνο του συνολικού εκπαιδευτικού υλικού αξιοποιείται επαρκώς στην δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση για διάφορους λόγους.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ Το τρισυπόστατο μάθημα της Χημείας που συνδυάζει α) θεωρία, β) πειραματικό και εργαστηριακό μέρος γ) επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων με λογικομαθηματικό χαρακτήρα παρουσιάζει ειδικές δυσκολίες όπως είναι: Τα πολύ στενά περιθώρια χρόνου (40-45 λεπτά) για τη διεξαγωγή εργαστηριακών ασκήσεων. Ο πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών ανά τάξη δημιουργεί μεγάλες δυσκολίες στην εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων υπό την επίβλεψη του μοναδικού διδάσκοντα. Ο μεγάλος χρόνος προετοιμασίας των εργαστηριακών ασκήσεων για τις ομάδες μαθητών και των πειραμάτων επίδειξης, όπως και ο χρόνος αποκατάστασης του εργαστηρίου. Όλα εκτελούνται από το διδάσκοντα χωρίς τη παρουσία βοηθού. Σημειωτέον ότι ο διδάσκων της χημείας (και των άλλων μαθημάτων Φ.Ε. έχει το ίδιο ωράριο με τον μαθηματικό ή το καθηγητή ξένων γλωσσών με ίδια χρόνια υπηρεσίας.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ (συνέχεια) Τη μη διάθεση εργαστηρίου Η/Υ, για διδασκαλία υποστηριζόμενη από λογισμικό ή τον παγκόσμιο ιστό, από τον υπεύθυνο καθηγητή πληροφορικής που το έχει χρεωθεί και το θεωρεί, συνήθως, ιδιοκτησία του. Την έλλειψη τεχνικού υποστήριξης εργαστηρίου για εγκατάσταση / απεγκατάσταση εκπαιδευτικών λογισμικών ή για τα εμφανιζόμενα τεχνικά προβλήματα, σε περίπτωση που διατίθεται το εργαστήριο Η/Υ. Την αναξιοποίηση του σύγχρονου εποπτικού εξοπλισμού. Δυστυχώς συνέβαινε και στο παρελθόν που το ΥΠΕΠΘ διέθετε εποπτικό υλικό στα σχολεία, (διαφάνειες ανακλαστικού προβολέα, slides, φιλμάκια 8mm, βιντεοκασέτες, φιλμάκια ακίνητων εικόνων, ατέρμονες ταινίες και αντίστοιχα προβολικά μηχανήματα) Λίγοι τα χρησιμοποιούσαν γιατί απαιτούσαν την μετακίνηση σε ειδική συσκοτισμένη αίθουσα για προβολές. (αν αυτή υπήρχε –πράγμα σπάνιο).