Βασικά ζητήματα προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας Μαρία-Δάφνη Παπαδοπούλου, Δ.Ν., LL.M. mult Δικηγόρος- Επιστημονική Συνεργάτιδα ΟΠΙ 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σεμινάριο Εβδομάδας Επιχειρηματικότητας 2008 Προστασία επιχειρηματικών πληροφοριών προσωπικών δεδομένων, εμπορικών σημάτων Εισηγητής: Βασίλης Σωτηρόπουλος,
Advertisements

Επίκαιρα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες είτε ως φορείς είτε ως χρήστες δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας Μαρία-Δάφνη.
«Βασικές αρχές πνευματικής ιδιοκτησίας – Προστασία και Εφαρμογή»
Κεφάλαιο 8 Πειρατεία Λογισμικού Πληροφορική Α’ Γυμνασίου Κεφάλαιο 8.
Προστασία και εφαρμογή νομοθεσίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Στo πλαίσιo της Δράσης Ε.Α.Η.Σ.Β. 27 Ιουνίου 2013 Αικατερίνα Βράττη, Δικηγόρος, Απόφοιτος Π.Μ.Σ.-Τομέα Α’ Ιδιωτικού Δικαίου-Τμήμα Νομικής-Ε.Κ.Π.Α.
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
Γαστρονομική καινοτομία:
Η παραχώρηση αδειών εκμετάλλευσης των πνευματικών έργων των χρηστών μέσα από τους Όρους Χρήσης των Κοινωνικών Δικτύων: αναγκαίο καλό ή κακό; Αρχοντούλα.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ: ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ Διονυσία Καλλινίκου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών.
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης Ιωάννινα, Ιούνιος 2004 Μ. Κουτροκόη Πρόσβαση στη γνώση.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ?
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Παρουσίαση του Βαλαβάνη Ασημάκη Αθήνα 24 Φεβρ.2005.
Κουίζ ! ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ  Δες τις δηλώσεις που ακολουθούν.  Αποφάσισε ποιες, κατά τη γνώμη σου, είναι ορθές και ποιες λανθασμένες.  Πάτα F5 και.
Προστασία και εφαρμογή νομοθεσίας των εμπορικών σημάτων
Προστασία και εφαρμογή νομοθεσίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας – Παραδείγματα Μαρία-Δάφνη Παπαδοπούλου, Δ.Ν., LL.M. mult
1 Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ & ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΠΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ.
Η Εθνική Χαρτοθήκη συναντά τους μαθητές. Η Εθνική Χαρτοθήκη ιδρύθηκε το 1997 ως Εθνικό Κέντρο Χαρτών και Χαρτογραφικής Κληρονομιάς (ΕΚΕΧΧΑΚ) - Εθνική.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ: ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 11 η Νικόλαος Καρανάσιος Βιομηχανική Ιδιοκτησία.
Προστασία και εφαρμογή νομοθεσίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ Εργασία 6ου εξαμήνου ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΑΜΠΑΤΣΙΚΟΣ.
Διαχείριση Ψηφιακών Πνευματικών Δικαιωμάτων Ηλεκτρονική Δημοσίευση Στέλλα Λάμπουρα Ιούνιος 2004.
Ποιος από τους παρακάτω είναι Φυσικό Πρόσωπο; (Φ.Π)
ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ «O ΑΡΔΗΤΤΟΣ» Έτος ιδρύσεως 1927 Συγκρότηση Επιτροπών Φωτογραφίες-επιμέλεια: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΑΤΡΟΥ.
Εργαστήριο Συστημάτων Υπολογιστών & Επικοινωνιών Καθ. Θ. Αποστολόπουλος Αντιπρύτανης Οικ. Παν. Αθηνών Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 22 Ιουνίου 2001 Οικονομικό.
Powerpoint Templates Heal-Legal: Ανάπτυξη Υπηρεσιών Νομικής Συμβουλευτικής για Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ © 2004 Δράσεις, Πρότυπα & Τεχνολογικές λύσεις για την ανάπτυξη Συστημάτων Διαχείρισης Δικαιωμάτων (DRMs) Σπύρος Ν. Νικολόπουλος.
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ & ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΛΕΝΗ ΚΟΛΟΚΟΥΡΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΜΑΪΟΣ 2015
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Έλενα Μαραγκού, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Μαρία Αλικάκου, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός.
Mάθημα 2ο Η ανάπτυξη των ΜΜΕ. Από την Επικοινωνία στα μαζικά Μέσα Ο όρος «μέσα μαζικής επικοινωνίας» αναφέρεται σε μέσα που έχουν οργανωθεί για να μεταδίδουν.
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή Ενότητα 3: Ιστορικοί και νομοθετικοί σταθμοί στην Ειδική Αγωγή Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης.
Επισκόπηση της πρόσφατης νομολογίας της Αρχής σε θέματα επεξεργασίας ευαίσθητων δεδομένων υγείας Χαρίκλεια Ζ. Λάτσιου Δ.Ν. Δικηγόρος Ειδική Επιστήμων ΑΠΔΠΧ.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
Μαρία Γ. Σινανίδου, Int. IP LL.M. Δικηγόρος – Επιστημονική Συνεργάτις Ο.Π.Ι Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Δημόσια διοίκηση Διακρίσεις και ταξινομήσεις Αικατερίνη Ν. Ηλιάδου
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Πολιτισμός »
Νομικά Θέματα Πληροφορικής
Η εργασία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Teachers4Europe
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Ελληνικός Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3. ΠΕΙΡΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
NΟΜΟΣ– ΠΛΑΙΣΙΟ 3979/ ΓΙΑ ΤΗΝ
Προστασία Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Α. Νόμος της κινητικότητας ή προσαρμογής
«ΤΟ ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Παραδείγματα προσβάσιμων προτύπων
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
Λίγα λόγια για τα προσωπικά δεδομένα
Θέμα: Πνευματικά Δικαιώματα στο Διαδίκτυο
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΜΕΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΕΣΠΑ - ΠΟΡΕΙΑ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2. ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ! ΘΕΜΑ 2 :: Νομικά Θέματα- Πνευματικά Θέματα, Εμπορικά Σήματα και Διπλώματα Ευρεσιτεχνίας:   Το παρόν Πρόγραμμα έχει χρηματοδοτηθεί.
Ηλιάνα Αρακά Βιβλιοθηκονόμος/ Αρχειονόμος, Αρχείο ΕΛΚΕ,
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ
Το Δημόσιο αποκτά την κυριότητα και διαχείριση των χώρων αυτών μετά την ολοκλήρωση της απαλλοτριωτικής διαδικασίας. (π.χ. άρθρο 7 του ν. 2971/2001, υλοποίηση.
ΓΛΥΣΤΡΕΣ – ΡΑΜΠΕΣ ΣΚΑΦΩΝ
9. Νομοθετικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ΚΤΠ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βασικά ζητήματα προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας Μαρία-Δάφνη Παπαδοπούλου, Δ.Ν., LL.M. mult Δικηγόρος- Επιστημονική Συνεργάτιδα ΟΠΙ 1

Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) Ο αρμόδιος φορέας στην Ελλάδα για ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων Η λειτουργία του στηρίζεται στο άρθρο 69 ν. 2121/93 και π.δ. 311/1994

Σκοποί ΟΠΙ: α) προστασία των πνευματικών δημιουργών και των δικαιούχων συγγενικών δικαιωμάτων β) μέριμνα για την εφαρμογή του ν. 2121/93, της σχετικής νομοθεσίας της ΕΕ και των διεθνών συμβάσεων Ειδικότερα …

Μεταξύ άλλων, εποπτεία οργανισμών συλλογικής διαχείρισης / προστασίας νομοπαρασκευαστικό έργο σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων εκπροσώπηση Ελλάδας σε Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς (π.χ. WIPO) διοργάνωση σεμιναρίων για την επιμόρφωση και ενημέρωση των δικαστών, δικηγόρων, δικαιούχων κ.α. πληροφορίες στο κοινό και σε ενδιαφερομένους

Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας ( η πύλη αυτή παρέχει πληροφορίες και υπηρεσίες (π.χ. e-library, e-newsletter, παρατηρητήριο για την πειρατεία) η πύλη ενημερώνεται τακτικά και λειτουργεί σαν «υπηρεσία μίας στάσης» προσφέροντας πληροφορίες σε όλα τα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα

Τί είναι πνευματική ιδιοκτησία; Το δικαίωμα που έχει ο δημιουργός ενός πρωτότυπου πνευματικού έργου πάνω σε αυτό, δηλ. το δικαίωμα που του δίνει τη δυνατότητα να ελέγχει τη χρήση του έργου του. 7

Τί προστατεύεται από το δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας ; Γραπτά έργα (μυθιστορήματα, χρονογραφήματα, ποιήματα, παραμύθια, σενάρια, στίχοι τραγουδιών, επιστημονικά συγγράμματα κ.ά.) ή προφορικά κείμενα (π.χ. διαλέξεις) Μουσικές συνθέσεις Έργα των εικαστικών αλλά και των εφαρμοσμένων τεχνών (πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά, φωτογραφίες, χαρακτικά εικονογραφήσεις, σχέδια κοσμημάτων και επίπλων, υφασμάτων, διακοσμητικών αντικειμένων κ.ά.) Θεατρικά έργα και χορογραφίες Οπτικοακουστικά έργα (ταινίες, ντοκιμαντέρ, βιντεοκλίπ, κινούμενα σχέδια κ.ά.) Προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών και βάσεις δεδομένων κ.ά. όπως τα αρχιτεκτονικά έργα, οι μεταφράσεις, οι διασκευές και οι συλλογές έργων ή απλών γεγονότων και στοιχείων, όπως οι εγκυκλοπαίδειες και οι ανθολογίες. 8

Οι ιστοσελίδες τους Οι κατάλογοι με τα προϊόντα τους Οι ετικέτες και οι συσκευασίες Τα διαφημιστικά φυλλάδια κ.ά. … 9

Τί ΔΕΝ προστατεύεται; Οι ιδέες (ούτε οι επιχειρηματικές ιδέες) Οι νόμοι, οι δικαστικές αποφάσεις, τα διοικητικά έγγραφα Οι εκφράσεις της λαϊκής παράδοσης (π.χ. παραδοσιακά ποιήματα και τραγούδια, γνωμικά, παροιμίες και δημοτικοί χοροί) Οι ειδήσεις και τα απλά γεγονότα Οι μαθηματικοί τύποι Οι διαδικασίες και οι μέθοδοι Τα έργα των οποίων η προστασία της διάρκειας της πνευματικής ιδιοκτησίας έχει λήξει. 10

Πότε προστατεύεται ένα έργο; Αρκεί να είναι πρωτότυπο (στατιστική μοναδικότητα: τρίτος βρισκόμενος κάτω από όμοιες συνθήκες δεν μπορεί να δημιουργήσει όμοιο έργο). Ανεξάρτητα από την αισθητική ή καλλιτεχνική αξία του έργου ακόμη και ανεξάρτητα από τον παράνομο ή ανήθικο χαρακτήρα του, π.χ. graffiti. 11

Πώς αποκτάται το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας; Αυτόματα από τη στιγμή που δημιουργείται ένα έργο Συμβολαιογραφική πράξη κατάθεσης και συστημένη επιστολή = αποδεικτικά στοιχεία πατρότητας © απλή υπενθύμιση για την προστασία από την πνευματική ιδιοκτησία 12

Ποιός είναι ο δικαιούχος του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας ; Ο δημιουργός ή οι δημιουργοί του έργου (όνομα πάνω στο έργο) Έργα συνεργασίας, συλλογικά και σύνθετα έργα 13

Σε περίπτωση δημιουργών μισθωτών στον ιδιωτικό τομέα… …μεταβιβάζονται αυτοδικαίως στον εργοδότη εκείνες οι περιουσιακές εξουσίες στο έργο που είναι αναγκαίες για να εκπληρωθεί ο σκοπός της σύμβασης, αν δεν υπάρχει αντίθετη ρύθμιση. Οι υπόλοιπες παραμένουν στον δημιουργό μισθωτό. ΣΥΝΕΠΩΣ: ΠΡΟΣΟΧΗ στη συμβατική ρύθμιση! 14

…όλο το περιουσιακό δικαίωμα μεταβιβάζεται αυτοδικαίως στον εργοδότη, δηλ. το Δημόσιο, εκτός αν έχει συμφωνηθεί κάτι διαφορετικό. 15 Σε περίπτωση δημιουργών με σχέση εργασίας με το Δημόσιο…

Σε περίπτωση παραγγελίας έργου… …το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας επί του έργου το αποκτά πρωτογενώς ο δημιουργός και αυτός που έδωσε την παραγγελία μπορεί να αποκτήσει περιουσιακές εξουσίες μόνο με τη μεταβίβασή τους από τον δημιουργό. ΣΥΝΕΠΩΣ: ΠΡΟΣΟΧΗ στη συμβατική ρύθμιση! 16

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ Υπάρχει διαφορά ανάμεσα: στην κυριότητα επί του υλικού φορέα, στον οποίο ενσωματώνεται το έργο (π.χ. cd μουσικής) και στο δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας επί του έργου και στα σχετικά συγγενικά δικαιώματα (π.χ. τραγούδι: μουσική σύνθεση και στίχοι, δικαιώματα μουσικών, ερμηνευτών και παραγωγού του cd). 17

Δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας Περιουσιακό δικαίωμα : δίνει τη δυνατότητα στον δημιουργό να επωφεληθεί οικονομικά από την εκμετάλλευση του έργου του Ηθικό δικαίωμα: αποτυπώνει την προσωπική σχέση που συνδέει τον δημιουργό με το έργο του 18

Το περιουσιακό δικαίωμα περιλαμβάνει: την εγγραφή του έργου την αναπαραγωγή τη δημιουργία παράγωγου έργου, δηλ. τη μετάφρασή του, τη διασκευή, την προσαρμογή ή άλλη μετατροπή του την εξουσία διανομής 19

Το περιουσιακό δικαίωμα περιλαμβάνει ακόμα … την εκμίσθωση και το δημόσιο δανεισμό του τη δημόσια εκτέλεσή του τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοσή του και την παρουσίασή του στο κοινό (μετάδοση του έργου μέσω διαδικτύου). 20

Το ηθικό δικαίωμα περιλαμβάνει: την εξουσία δημοσίευσης του έργου την εξουσία αναγνώρισης της πατρότητας την εξουσία διατήρησης της ακεραιότητας την εξουσία προσπέλασης την εξουσία υπαναχώρησης 21

Συγγενικά δικαιώματα Τα δικαιώματα που απολαμβάνουν αυτοί που συνεισφέρουν είτε παρουσιάζοντας τα έργα είτε επενδύοντας στην πνευματική δημιουργία, χωρίς να είναι οι ίδιοι δημιουργοί (μεσολάβηση, παραγωγή, διάδοση και εκμετάλλευση του έργου). 22

Συγγενικά δικαιώματα απολαμβάνουν Οι ερμηνευτές και οι εκτελεστές καλλιτέχνες (ηθοποιοί, τραγουδιστές, μουσικοί χορωδοί, χορευτές, καλλιτέχνες κουκλοθέατρου, θεάτρου σκιών κ.ά.) για την προστασία της ερμηνείας τους, οι παραγωγοί των υλικών φορέων ήχου ή/και εικόνας οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί για τις εκπομπές τους, οι εκδότες για τη στοιχειοθεσία και τη σελιδοποίηση της έκδοσης, και εκείνοι που δημοσιεύουν αδημοσίευτα έργα δημιουργών που δεν βρίσκονται εν ζωή. 23

Διάρκεια του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας Δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας 70 χρόνια από τον θάνατο του δημιουργού Συγγενικά δικαιώματα: 50 χρόνια Μετά τον θάνατο του δημιουργού δικαιούχοι είναι οι κληρονόμοι του 24

Χρήση έργων άλλων χωρίς την άδεια τους, ΜΟΝΟ αν… τα έργα αποτελούν κοινό κτήμα, γιατί έχει παρέλθει η διάρκεια προστασία τους ή πρόκειται για έργα που δεν προστατεύονται ή για ιδέες που εμπεριέχονται στα έργα αυτά ή η χρήση τους εμπίπτει σε έναν από τους περιορισμούς του περιουσιακού δικαιώματος 25

Επίσης είναι δυνατή η χρήση έργων … …αν ρητά αναγράφεται επί αυτών ότι ο δικαιούχος το προσφέρει ελεύθερα ή υπό συγκεκριμένους όρους π.χ. FOSS, GNU/Linux, 26

Περιορισμοί/Εξαιρέσεις Παράθεση σύντομων αποσπασμάτων για υποστήριξη γνώμης ή κριτικής Αναπαραγωγή έργων σε εκπαιδευτικά σχολικά βιβλία και ανθολογίες Αναπαραγωγή έργων για διδασκαλία ή για εξετάσεις σε εκπαιδευτικό ίδρυμα Αναπαραγωγή πρόσθετου αντιτύπου από βιβλιοθήκες και αρχεία Δημόσια παράσταση ή εκτέλεση έργων σε περίπτωση επίσημων τελετών και στο πλαίσιο δραστηριότητας εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από το προσωπικό και τους μαθητές ή σπουδαστές Αναπαραγωγή έργων προς όφελος των τυφλών και προσώπων με άλλες αναπηρίες για χρήσεις που συνδέονται άμεσα με την αναπηρία τους Ορφανά έργα … 27

ΚΑΙ Αναπαραγωγή για ιδιωτική χρήση Δεν είναι όμως ιδιωτική η αναπαραγωγή στο πλαίσιο μιας υπηρεσίας ή ενός οργανισμού. 28

Μεταβίβαση του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας Ο δικαιούχος μπορεί: να μεταβιβάσει όλο το περιουσιακό δικαίωμα ή μέρος αυτού να αναθέσει σε κάποιον τρίτο να ασκήσει ορισμένες εξουσίες (συμβάσεις και άδειες εκμετάλλευσης) (αποκλειστικές ή μη). Το ηθικό δικαίωμα δεν μεταβιβάζεται. 29

Προσβολή δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας Προσβολή υφίσταται όταν ένα έργο πνευματικής ιδιοκτησίας χρησιμοποιείται χωρίς άδεια ή κατά παράβαση αδείας που έχει δοθεί. Είναι αδιάφορο αν αποσκοπείται η αποκόμιση κέρδους ή όχι από την τέλεση της προσβολής. 30

Στην περίπτωση προσβολής προβλέπονται κυρώσεις Αστικές Ποινικές Διοικητικές 31

Δικαστικά μέτρα Πριν προβεί κάποιος στη λήψη δικαστικών μέτρων θα πρέπει: να γνωρίζει την ταυτότητα αυτού που προσβάλλει το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας του, να μπορεί να αποδείξει ότι είναι ο δικαιούχος του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας, και να μπορεί να αποδείξει την προσβολή. 32

Ποινικά μέτρα Ποινή φυλάκισης από 1 έως δέκα (10) χρόνια και χρηματική ποινή από έως ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα της πράξης. 33

Διοικητικά μέτρα Διοικητικό πρόστιμο για παρανόμους υλικούς φορείς ήχου και παράνομα προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών. 34

Είναι το δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας το ίδιο σε όλο τον κόσμο; Διεθνείς Συμβάσεις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης 35

Πώς αποκτάται διεθνή προστασία για τα έργα; Σύμβαση της Βέρνης Προστασία χωρίς καμία διατύπωση σε όλες τις χώρες που έχουν υπογράψει τη Σύμβαση (πάνω από 150), αν ο δημιουργός είναι υπήκοος ή κάτοικος ή έχει δημοσιεύσει το έργο του για πρώτη φορά σε μια από αυτές τις χώρες. 36

Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας Μετσόβου Αθήνα Ελλάδα Τηλ. : fax: