ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «ΦΥΛΟ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.1 Διεξαγωγή ανάλυσης αναγκών.
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
1 Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Λάουρα Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
Αλλαγές στο προφίλ των εφήβων που προσέγγισαν το Πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ κατά τη δεκαετία ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Dr Λάουρα Mαράτου-Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, EΚΚΕ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της Μιχάλη Αργυρώς.
Θέμα: «Φύλο και Εργασία σε ένα Μεσαίο Αστικό Κέντρο. Η Περίπτωση των Γυναικών της Λάρισας» Ρόδος 2009 Διπλωματική εργασία Μαρίνου Ελένη ΟΝΟΜΑΒΑΘΜΙΔΑΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
School factors related to bullying: a qualitative study of early adolescent students Σχολικοί παράγοντες που σχετίζονται με τον σχολικό εκφοβισμό: μια.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Βιβλιογραφική ανασκόπηση μιας συγκεκριμένης διάστασης του θέματος
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Ελληνικός Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας.
εκπαιδευτικη μεταβαση
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Κριτήρια ποιότητας στην κοινωνική έρευνα
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης:
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
Εργασία για το μάθημα «Συγκίνηση και Νόηση»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ» ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Της Ιφιγένειας Ξουπά Θέμα: «Φύλο και Εξάρτηση από Ψυχοτρόπες Ουσίες» Επιβλέπων: Μάριος Βρυωνίδης Ρόδος, 2011

Θεωρητικό Πλαίσιο Η χρήση ψυχοτρόπων ουσιών αποτελεί ένα συνεχώς αυξανόμενο φαινόμενο. Στα πλαίσια μίας προσπάθειας να περιγραφούν οι αιτιολογικοί παράγοντές του, το φύλο έχει αναδειχθεί από σχετικές έρευνες ως ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας. Για αρκετά χρόνια, το φαινόμενο της εξάρτησης από ψυχοτρόπες ουσίες μελετιόταν με βάση τον ανδρικό πληθυσμό. Από τη δεκαετία του ’70, και ακόμη περισσότερο από τη δεκαετία του ’90, αρχίζει να εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τη μελέτη του φαινομένου της γυναικείας εξάρτησης.

Θεωρητικό Πλαίσιο Τα πρόσφατα επιδημιολογικά δεδομένα κατέδειξαν τη μείωση του παραδοσιακού «χάσματος των δύο φύλων» στην εξάρτηση και έθεσαν σε αμφισβήτηση την αντίληψη ότι αυτή αποτελεί ένα φαινόμενο που αφορά κατά κύριο λόγο τον πληθυσμό των ανδρών. Καθώς η έρευνα στράφηκε στη μελέτη του φύλου, ενός κρίσιμου παράγοντα σε σχέση με την εξαρτητική συμπεριφορά και τη θεραπευτική της αντιμετώπιση, σκιαγραφήθηκαν οι ιδιαιτερότητες των γυναικών όσον αφορά τους παράγοντες κινδύνου που οδηγούν στη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών. Τα θεραπευτικά προγράμματα απεξάρτησης διεθνώς λειτουργούν κυρίως ανταποκρινόμενα στο αίτημα των ανδρών εξαρτημένων. Επίσης, οι περισσότερες έρευνες στο χώρο των εξαρτήσεων επικεντρώνονται σε άνδρες χρήστες, με αποτέλεσμα οι γυναίκες είτε να υποβαθμίζονται, είτε να αγνοούνται, είτε να αντιμετωπίζονται ως οριακές.

Σκοπός της Έρευνας – Ερευνητικοί Στόχοι  Ποιο είναι το προφίλ των εξαρτημένων γυναικών;  Ποιες είναι οι συνθήκες και οι παράγοντες που οδηγούν τις γυναίκες στη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών;  Ποιες είναι οι αντιλήψεις των εξαρτημένων γυναικών για τον εαυτό τους;  Ποιες είναι οι αντιλήψεις των εξαρτημένων γυναικών για την εξάρτηση, την απεξάρτηση και τα θεραπευτικά προγράμματα;  Γιατί οι εξαρτημένες γυναίκες υποαντιπροσωπεύονται στα θεραπευτικά προγράμματα;

Ερευνητικός Σχεδιασμός Η παρούσα ερευνητική προσέγγιση αποτελεί μια ποιοτική έρευνα. Η ποιοτική έρευνά μας στοχεύει στην περιγραφή, ανάλυση, ερμηνεία και κατανόηση της εξάρτησης από ψυχοτρόπες ουσίες, καθώς επίσης και των καταστάσεων και χαρακτηριστικών των εξαρτημένων γυναικών απαντώντας κυρίως στα ερωτήματα «πώς» και «γιατί». Για την επίτευξη των στόχων, αλλά και τη διερεύνηση των υποθέσεων της συγκεκριμένης έρευνας, χρησιμοποιήθηκε ο τύπος της ημιδομημένης συνέντευξης (semi-structured interview).

Πληθυσμός – Δειγματοληψία Η στρατηγική δειγματοληψίας που χρησιμοποιήθηκε στη συγκεκριμένη έρευνα είναι η θεωρητική δειγματοληψία (theoretical sampling). Το δείγμα συνιστούν 12 γυναίκες εξαρτημένες από ψυχοτρόπες ουσίες, ηλικίας 19 έως 36 ετών, ενταγμένες σε Θεραπευτικά Προγράμματα. Πιο συγκεκριμένα, έξι είναι από το Τμήμα Αποκατάστασης Εξαρτημένων Ατόμων «ΙΑΝΟΣ» του Ψ.Ν.Θ. και έξι από το Π.Ε.Θ.Ε.Α. «ΑΡΓΩ», επίσης του Ψ.Ν.Θ. Σε αυτή τη φάση του προγράμματος δεν κάνουν χρήση ψυχοτρόπων ουσιών, δηλαδή απέχουν από τις ψυχοτρόπες ουσίες.

Ζητήματα Δεοντολογίας – Εγκυρότητα & Αξιοπιστία Τα πιο σημαντικά ζητήματα δεοντολογίας που ανακύπτουν στην κοινωνική ποιοτική έρευνα και πρέπει να διασφαλιστούν είναι τα ακόλουθα: σεβασμός στην ιδιωτική ζωή, εμπιστευτικότητα και ανωνυμία, εντιμότητα και εμπιστοσύνη, προστασία από ενδεχόμενους κινδύνους, πληροφορημένη συναίνεση, κόστος, όφελος και αμοιβαιότητα, πρόσβαση στα αποτελέσματα της έρευνας και χρήση των αποτελεσμάτων της έρευνας. Μια έρευνα είναι έγκυρη όταν πράγματι παρατηρεί, εντοπίζει ή «μετράει» αυτό που θέλει. Η αξιοπιστία αφορά την ακρίβεια των ερευνητικών μεθόδων και τεχνικών.

Πραγματοποίηση Έρευνας Οι συνεντεύξεις της παρούσας έρευνας συλλέχθηκαν από τις αρχές Μαρτίου μέχρι τις αρχές Απριλίου του Οι συμμετέχουσες ενημερώθηκαν για την ιδιότητα της ερευνήτριας, για τη φύση της έρευνας και τους στόχους στους οποίους αυτή αποσκοπούσε. Τονίστηκε στις συμμετέχουσες ότι η συμμετοχή στην έρευνα είναι εθελοντική και ανεξάρτητη από την συμμετοχή τους στο θεραπευτικό πρόγραμμα. Επίσης, επισημάνθηκε ότι η συνέντευξη είναι ανώνυμη και θα υπάρξει απόλυτη εχεμύθεια για τις προσωπικού χαρακτήρα πληροφορίες και το περιεχόμενο. Ισχύει το απόρρητο. Επιπλέον, διευκρινίστηκε ότι η συνέντευξη θα αξιοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο για ερευνητικούς σκοπούς και θα μαγνητοφωνηθεί με τη συγκατάθεσή τους. Η διάρκεια της συνέντευξης ήταν γύρω στα είκοσι λεπτά.

Πραγματοποίηση Έρευνας Μέλημα της ερευνήτριας ήταν οι ερωτήσεις προς τις συμμετέχουσες να είναι κατανοητές, να είναι σχετικές με τις εμπειρίες τους, να διακρίνονται από ευαισθησία απέναντί τους, στις ανάγκες και στα δικαιώματά τους, να βοηθήσουν τη ροή της επικοινωνίας και όχι να την παρεμποδίζουν και, τέλος, να διασφαλιστεί η απαραίτητη εστίαση σε ζητήματα και θέματα που σχετίζονται με τα ερευνητικά ερωτήματα, κάτι που στην πράξη αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολο.

Πραγματοποίηση Έρευνας Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης δεν παρευρίσκονταν άλλα πρόσωπα, επειδή ήταν πιθανό να επηρεάσουν τις απαντήσεις των ερωτώμενων. Για τη θετική διεξαγωγή της συνέντευξης δημιουργήθηκε φιλικό και άνετο κλίμα, για να μπορέσουν οι ερωτώμενες να ανταποκριθούν άμεσα και ειλικρινά, ακόμα και σε ερωτήσεις πολύ προσωπικού χαρακτήρα. Η ερευνήτρια προσπάθησε να είναι προσεκτική όσον αφορά τη διατύπωση των ερωτήσεων και τον τρόπο αντίδρασής της στις απαντήσεις των ερωτώμενων, έτσι ώστε να μη γνωστοποιήσει τις δικές τις απόψεις και να μην επηρεαστεί από τις προσωπικές της αντιλήψεις ακόμη, κατέβαλε προσπάθεια να αξιοποιήσει τα επικοινωνιακά της προσόντα, έτσι ώστε να μη μεταβληθούν τα χαρακτηριστικά του υπό μελέτη κοινωνικού φαινομένου, δηλαδή της εξάρτησης των γυναικών από ψυχοτρόπες ουσίες. Η ευαισθησία, το γνήσιο ενδιαφέρον και η ευελιξία της ερευνήτριας διευκόλυνε την επικοινωνία με τις ερωτώμενες και περιόρισε τις επιφυλάξεις τους.

Συμπεράσματα Είναι γεγονός ότι τόσο κατά τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής ποιοτικής έρευνας, όσο και κατά την ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων, ανακύπτουν πολλοί προβληματισμοί και εξάγονται, αντίστοιχα, ποικίλα συμπεράσματα. Ωστόσο, ο επιστημονικός διάλογος γύρω από το ζήτημα των εξαρτημένων γυναικών παραμένει ανοιχτός και, όπως κατέδειξε και η έρευνά μας, πολλά ζητήματα απαιτούν περαιτέρω έρευνα.

Συμπεράσματα Αξιοσημείωτο είναι το δεδομένο ότι παρατηρείται μια έντονη διαφοροποίηση στο προφίλ των εξαρτημένων γυναικών από ψυχοτρόπες ουσίες όπως παρουσιάζεται στη μέχρι τώρα επιστημονική αρθρογραφία. Έτσι, η έρευνά μας έδειξε ότι οι εξαρτημένες γυναίκες ολοκληρώνουν τις σπουδές τους και στοχεύουν σε υψηλότερες βαθμίδες εκπαίδευσης, το ποσοστό οικογενειακής διάλυσης δεν είναι υψηλό, στηρίζονται οικονομικά περισσότερο από την οικογένειά τους και όχι από το σύντροφό τους. Ακόμη, οι περισσότερες εξαρτημένες γυναίκες έχουν μεγάλη εμπλοκή με το νόμο και την παραβατικότητα, και μάλιστα το είδος των αδικημάτων που έχουν διαπράξει δεν περιορίζεται μόνο στην πορνεία, αλλά εκτείνεται σε μια πληθώρα άλλων αδικημάτων. Εξίσου σημαντικό εύρημα αποτελεί το δεδομένο ότι η έναρξη χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών εγγίζει όλο και μικρότερες ηλικίες.

Συμπεράσματα Από μια άλλη οπτική, η αυτοαντίληψη που έχουν οι εξαρτημένες γυναίκες για την περίοδο που έκαναν χρήση ταυτίζεται με την εικόνα που θεωρούν ότι έχει ο μη εξαρτημένος πληθυσμός για τους χρήστες ψυχοτρόπων ουσιών, χωρίς ωστόσο να τη δικαιολογούν. Εντούτοις, οι ίδιες, έχοντας περάσει από το στάδιο της εξάρτησης και απέχοντας, στη φάση αυτή, από τις ψυχοτρόπες ουσίες, φαίνεται να αντιμετωπίζουν με κατανόηση και συναισθηματική φόρτιση τους υπόλοιπους χρήστες, ανεξαρτήτως φύλου. Οι συμμετέχουσες παρουσιάζουν μια σύγχυση μεταξύ του ρόλου τους ως εξαρτημένων πριν και μετά την ένταξή τους στο θεραπευτικό πρόγραμμα.

Συμπεράσματα Ενδιαφέρουσα παράμετρο αποτελεί και η σχετική αποστασιοποίηση των συμμετεχουσών από τις παροχές των θεραπευτικών προγραμμάτων (προνοιακή στήριξη, σωματική αποτοξίνωση, κοινωνική επανένταξη, στήριξη στην απασχόληση, νομική στήριξη και εισαγωγή-ολοκλήρωση Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα έχει για αυτές η στήριξή τους από ψυχολογική άποψη.

Συμπεράσματα Καθίσταται, συνεπώς, αναγκαία η δημιουργία νέων ειδικών θεραπευτικών προγραμμάτων για τις γυναίκες, πέρα από τα ήδη υπάρχοντα που είναι περιορισμένα σε αριθμό, στα οποία να αντιμετωπίζονται άμεσα προβλήματα, όπως ψυχιατρικά, νομικά, στέγασης, φροντίδας παιδιών κ.λπ.

Συμπεράσματα Επιτακτική ανάγκη αποτελεί, ακόμη, η εξειδίκευση της παρεχόμενης θεραπείας, ώστε να εστιάζει στη γυναικεία ταυτότητα και ρόλο, να εκπαιδεύει τις γυναίκες να αυξήσουν τη διεκδικητικότητα, την αυτοεκτίμησή τους και να ενδυναμώσουν τους μηχανισμούς προσαρμοστικότητας και αντιμετώπισης καταστάσεων στην καθημερινότητα. Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις πρέπει να επιδεικνύουν ευαισθησία στη διαφορετικότητα, στη σεξουαλική κατεύθυνση και στο ιδιαίτερο πολιτισμικό υπόβαθρο των εξαρτημένων γυναικών.

Συμπεράσματα Καταλήγοντας, οι φορείς που εμπλέκονται στην πορεία απεξάρτησης των εξαρτημένων γυναικών οφείλουν να μη λειτουργούν επικριτικά, αλλά αντίθετα να είναι υποστηρικτικοί και με κατανόηση, εξασφαλίζοντάς τους το απόρρητο και παρέχοντάς τους ένα ασφαλές θεραπευτικό περιβάλλον. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων και μηχανισμών πρέπει να είναι συμβατή με τις γυναικείες ανάγκες, ενώ η θεραπεία επιβάλλεται να συμπεριλαμβάνει και άλλα σημαντικά άτομα στη ζωή των γυναικών, παρέχοντας οικογενειακή θεραπεία και θεραπεία ζευγαριών.