Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης Discovery Learning By Bruner
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης Τι είναι μάθηση; Είναι μία ανακαλυπτική διαδικασία σύμφωνα με την οποία σε κάθε μαθησιακή διαδικασία πρέπει να οδηγείται από την ανακάλυψη των εννοιών, μέσω πειραματισμού και πρακτικής στον μετασχηματισμό και την αξιολόγηση /εκτίμηση / έλεγχο των γνώσεων
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης Αρχές μάθησης: Σπειροειδή διάταξη της ύλης Προδιάθεση για μάθηση Μάθηση μέσα από ένα ανακαλυπτικό πλαίσιο
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης Με ποιο τρόπο ανακαλύπτουμε τη γνώση; Πραξιακά (πραξιακές αναπαραστάσεις) Εικονιστικά(εικονικές αναπαραστάσεις) Συμβολικά (συμβολικές αναπαραστάσεις
Αναπαραστάσεις Πραξιακές αναπαραστάσεις Πρωταρχική μορφή- σχετίζονται με την εκτέλεση δράσεων σύμφωνα με τις λειτουργίες της ψυχοκινητικότητας
Αναπαραστάσεις Εικονικές αναπαραστάσεις (εσωτερικές νοητικές εικόνες), αντιστοιχούν στις δομές του χώρου σχετικά ανεξάρτητες της δράσης, σχετίζονται με την οπτική αντίληψη.
Αναπαραστάσεις Συμβολικές αναπαραστάσεις (προτασιακές αναπαραστάσεις),που δεν έχουν εικονική (αναλογική ) σχέση με αυτό που αναπαριστάται (αναπαράσταση σχέσεων με αφηρημένα σύμβολα, με δυνατότητα διαφόρων συσχετισμών και διατύπωσης θεωριών)
Που οφείλεται η αποτελεσματικότητα της ανακαλυπτικής μάθησης ; Που οφείλεται η αποτελεσματικότητα της ανακαλυπτικής μάθησης ; Στη στάση και ετοιμότητα για μάθηση 2. Στα κίνητρα μάθησης 3. Στη δομή και τα χαρακτηριστικά της γνώσης 4. Στο γενικότερο επίπεδο γνωστικής ανάπτυξης
Βασικές θέσεις του Bruner αιρετική άποψη : όλοι μπορούν να μάθουν οτιδήποτε και σε οποιαδήποτε ηλικία( με κατάλληλη δομή και οργάνωση της ύλης ανάλογη μεθόδευση της διδασκαλίας ) ο μαθητής πρέπει να έρχεται αντιμέτωπος με προβληματικές καταστάσεις
Σπειροειδές αναλυτικό πρόγραμμα έμφαση στο πολιτισμικό πλαίσιο: ευκαιρίες κοινωνικής αλληλεπίδρασης ο ρόλος του δασκάλου ως διευκολυντή, διαμεσολαβητή, εμψυχωτή και συντονιστή
Εφαρμογές της θεωρίας του Bruner στη διδασκαλία Δημιουργία προβληματικών καταστάσεων με τις ταινίες και το διδακτικό υλικό Οι καταστάσεις αυτές απαιτούσαν από τους μαθητές αυτενέργεια για την εξεύρεση λύσης Ο μαθητής μαθαίνει σταδιακά να βελτιώνει τις ερωτήσεις του και να επιλύει αποτελεσματικότερα τις προβληματικές καταστάσεις Μεθοδολογία Suchman είναι παράδειγμα μη καθοδηγούμενης ανακάλυψης (unguided discovery)
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης Ευχαριστούμε Μ. ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ - Σ. . ΣΠΥΡΙΑΔΗΣ