Παρασκευή Καβαλάρη Υποψήφια διδάκτορας Δόμνα-Μίκα Κακανά Καθηγήτρια

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Περιγράφοντας την ως σήμερα πορεία της έρευνας … Πρακτικές δημιουργίας διδακτικού υλικού στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Χαρτοφύλακα Τόνια Υποψήφια δρ. ΕΑΠ.
Παρασκευή Καβαλάρη Υποψήφια διδάκτορας ΠΤΠΕ ΠΘ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο πλαίσιο των αξόνων προτεραιότητας.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
14. ΠΡΟΚΑΤΑΡΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ» Χριστοπούλου.
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ για την καταγραφή απόψεων & αναγκών των εκπαιδευτικών της 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών σε θέματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης ΣΤΕΛΙΟΣ.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Εύη Καβαλάρη Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
Επίδραση των καταστατικών σχέσεων Ε. Σταυροθεοδώρου και Π. Ντακούλας
…Πληθώρα στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γεωγραφική εκπαίδευση στη χώρα μας δεν αντιστοιχεί στο επίπεδο που της αρμόζει ούτε με βάση την εθνική προσφορά.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Επιστημολογική Επάρκεια
Σεμινάριο Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης Διδάσκουσα: Ελευθερία Αργυροπούλου.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
1. Ποιοτική Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης στην Κύπρο
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Διδακτική Πληροφορικής
Η ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΤΟΥ Α.Π ΤΩΝ Φ.Ε ΜΕ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ EΛΛΗΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ  Ζ. Σμυρναίου   Λέκτορας στη Διδακτική Θετικών Επιστημών, 
ΑΣΤΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ & ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ-ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ (ICU-MERIS) Αθανάσιος Βοζίκης, Επ. Καθηγ. Οικονομ. & Πληροφορ. Συστημ. Υγείας.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ENNOIEΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Προσχολική Παιδαγωγική
Κομνηνού Ιωάννα, υπ.Διδ. MPhil
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Προσχολική Παιδαγωγική
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προσχολική Παιδαγωγική
Προσχολική Παιδαγωγική
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Βύθιση/Πλεύση»: Διδακτικές πρακτικές των νηπιαγωγών και Αναλυτικό Πρόγραμμα Παρασκευή Καβαλάρη Υποψήφια διδάκτορας Δόμνα-Μίκα Κακανά Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας H παρούσα έρευνα έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο - ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) - Ερευνητικό Χρηματοδοτούμενο Έργο: Ηράκλειτος ΙΙ . Επένδυση στην κοινωνία της γνώσης μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

Εισαγωγικά ΔΕΠΠΣ: Διαθεματική προσέγγιση ΦΕ: αλλαγές στις μαθησιακές επιδιώξεις και στη μεθοδολογία Έμφαση: συστηματική παρατήρηση, διατύπωση ερωτημάτων, διατύπωση προβλέψεων και λειτουργικών ορισμών, εξαγωγή συμπερασμάτων Ανάπτυξη δραστηριοτήτων: επιλογή υλικών με γνώμονα το διδακτικό αντικείμενο, ανίχνευση ιδεών, πειραματισμός με συστηματική παρατήρηση, διατύπωση προβλέψεων και έλεγχος, καταγραφή ευρημάτων, εξαγωγή συμπερασμάτων (βλ. Δαφέρμου, Κουλούρη & Μπασαγιάννη, 2006)

Η ‘βύθιση/πλεύση’ στο ΑΠ ΑΠ του ’89: «Γνωριμία με τις φυσικές ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά των αντικειμένων», πειραματισμός με διάφορα αντικείμενα. ΔΕΠΠΣ: «Παιδί και φυσικό περιβάλλον». Μικρή αναφορά στο πλαίσιο της περιγραφής της θεματικής προσέγγισης ‘Το Νερό’ («Βάλτε ένα μεγάλο βότσαλο και ένα λαστιχένιο παιχνιδάκι σε μια λεκάνη με νερό. Επιπλέουν ή βυθίζονται;»).

Επιλογή ‘βύθισης/πλεύσης’ Δυνατότητα ένταξης στην ευρέως διαδεδομένη θεματική «Το Νερό» που περιγράφεται με λεπτομέρεια στον Οδηγό Νηπιαγωγού Δημοφιλής μεταξύ των εννοιών των ΦΕ (π.χ. Καβαλάρη, Κακανά, & Καζέλα, 2007) Επιφυλάξεις σχετικά με την επάρκεια των εκπαιδευτικών να την προσεγγίσουν (π.χ. Ιωαννίδης, Κακανά, & Καζέλα, 2008 )

Προβληματική Προηγούμενες έρευνες και εμπειρικές παρατηρήσεις έχουν επισημάνει την απόσταση ανάμεσα στα επίσημα κείμενα που αφορούν στην προσχολική εκπαίδευση και στην εκπαιδευτική πράξη (Kwon, 2004∙ Gibbons, 2011). Σχετικά με τη διδασκαλία ΦΕ έχει διαπιστωθεί: Αντίσταση στην αλλαγή του τρόπου εργασίας, προσκόλληση σε δοκιμασμένες πρακτικές. Δασκαλοκεντρικό μοντέλο διδασκαλίας, μεταβίβαση της γνώσης στα παιδιά, αισθητηριακή προσέγγιση, χρήση ακατάλληλων διδακτικών τεχνικών και μέσων (αφήγηση, επίδειξη, ανάγνωση βιβλίων κτλ.) (π.χ. Kallery & Psilos, 2002∙ Kavalari, Kakana & Christidou, in press).

Η έρευνα Στόχος Η έρευνα αποσκοπεί να αναδείξει το βαθμό σύγκλισης του εφαρμοσμένου ΑΠ με το επίσημο ΑΠ σχετικά με τα μεθοδολογικά χαρακτηριστικά της προσέγγισης της έννοιας ‘Βύθιση/Πλεύση’ στην προσχολική εκπαίδευση Επιμέρους ερωτήματα (α) Ποιος είναι ο συνήθης τρόπος προσέγγισης της βύθισης/πλεύσης (πλαίσιο ένταξης, υλικά, πειραματική διαδικασία); (β) Συγκλίνει ο τρόπος ανάπτυξης της δραστηριότητας με το ισχύον ΑΠ; (γ) Σχετίζονται οι διδακτικές επιλογές των νηπιαγωγών για την προσέγγιση της έννοιας με το οικείο σε αυτές ΑΠ;

Μεθοδολογία - Δείγμα 15 νηπιαγωγοί από δημόσια νηπιαγωγεία της Αττικής 2 ως 29 έτη προϋπηρεσίας (Μ.Ο. = 11 έτη) 11 απόφοιτες Π.Τ.Π.Ε. 4 απόφοιτες Π.Α. 2ετούς φοίτησης - εξομοίωση Από τις 11 απόφοιτες ΠΤΠΕ: 8 διδάχθηκαν το ΑΠ του’89 3 το ΔΕΠΠΣ Οικείο ΑΠ: 6 μόνο με το ΔΕΠΠΣ 9 και με τα δύο τελευταία ΑΠ

Μεθοδολογία - Μέσα συλλογής δεδομένων 15 ημι-δομημένες συνεντεύξεις (Μ.Ο. = 19 λεπτά) σχετικά με τη διδακτική προσέγγιση του φαινομένου της βύθισης/πλεύσης Ενδεικτικές ερωτήσεις πρωτοκόλλου συνέντευξης: Πού εντάσσεται συνήθως η βύθιση/πλεύση; Πώς ξεκινάτε την ανάπτυξη του θέματος; Ποιες ερωτήσεις θέτετε συνήθως στα παιδιά; Τι υλικά χρησιμοποιείτε για τη συγκεκριμένα δραστηριότητα; Τα επιλέγουν τα παιδιά, τα φέρνετε εσείς; Περιγράψτε τη διαδικασία όσο αναλυτικότερα μπορείτε.

Μεθοδολογία - Διαδικασία Ποιοτική ανάλυση περιεχομένου των γραπτών κειμένων. Διαμόρφωση 5 θεματικών ενοτήτων (στο εξής ΘΕ): ΘΕ1 - Πλαίσιο ένταξης δραστηριότητας ΘΕ2 – Εισαγωγικές ερωτήσεις ΘΕ3 - Πειραματική διαδικασία ΘΕ4 - Επιλογή υλικών ΘΕ5 - Καταγραφή ευρημάτων – συμπεράσματα

Μεθοδολογία - Διαδικασία Οι αναφορές στις 5 Θεματικές Ενότητες κατηγοριοποιήθηκαν σε 2 κατηγορίες με βάση τη σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ: Κατηγορία 1 – Σύγκλιση με το ΑΠ ένταξη σε μία ‘θεματική’ ή project, ανίχνευση προηγούμενων γνώσεων των παιδιών, ενδεδειγμένη πειραματική διαδικασία με διατύπωση και έλεγχο των υποθέσεων και συστηματική παρατήρηση, επιλογή των υλικών με κριτήριο την εξυπηρέτηση του διδακτικού αντικειμένου, και καταγραφή των ευρημάτων και εξαγωγή συμπερασμάτων.

Μεθοδολογία - Διαδικασία Κατηγορία 2 – Απόκλιση από το ΑΠ (α) αποκομμένη δραστηριότητα από το ευρύτερο πλαίσιο, (β) απουσία εισαγωγικών ερωτήσεων ή άστοχες ή καθοδηγητικές, (γ) απλή και όχι συστηματική παρατήρηση, (δ) τυχαία επιλογή των υλικών, με κριτήριο την οικειότητα των παιδιών ή την ευκολία στην πρόσβασή τους, (ε) όχι καταγραφή ευρημάτων και όχι σύνδεση συμπερασμάτων. Στη συνέχεια εντοπίστηκε ποια κατηγορία είναι η κυρίαρχη για κάθε νηπιαγωγό, ώστε να διαπιστωθεί αν η προσέγγιση της βύθισης/πλεύσης συγκλίνει ή αποκλίνει από τις μεθοδολογικές προτάσεις του ΔΕΠΠΣ.

Αποτελέσματα Γενικά για την προσέγγιση της βύθισης/πλεύσης 9 την προσεγγίζουν κάθε χρόνο 4 μόνο μία φορά (3-6 χρ.πρ.) 1 ποτέ (8 χρ. πρ.) 1 δεν της έχει προκύψει, αλλά το σκοπεύει (4 χρ.πρ.)

Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ για κάθε ΘΕ ΘΕ1 – Πλαίσιο ένταξης Σύγκλιση με το ΔΕΠΠΣ 6 - Θεματική με βασικό άξονα το «νερό» 4 - Ανάδυση 3 - Αφόρμηση ΘΕ2 – Εισαγωγικές ερωτήσεις Απόκλιση από το ΔΕΠΠΣ 4 - Απουσία ερωτήσεων 5 - Προηγούμενες γνώσεις 4 - Καθοδηγητικές/κατευθυντήριες ερωτήσεις 3 - Άστοχες σε σχέση με το διδακτικό αντικείμενο ερωτήσεις

Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ για κάθε ΘΕ Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ για κάθε ΘΕ ΘΕ3 – Πειραματική διαδικασία Απόκλιση από το ΑΠ 2 - Προβλέψεις/υποθέσεις και έλεγχος 9 - Απλή παρατήρηση 5 - Ερμηνεία των φαινομένων από την ίδια τη νηπιαγωγό 2 - Επίδειξη 4 - Συνδυασμός με άλλες έννοιες ΘΕ4 –Επιλογή υλικών Όχι ξεκάθαρη σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ 9 - δυνατότητα πρόσβασης 5 - οικειότητα /ενδιαφέρον των παιδιών 6 - εξυπηρέτηση διδακτικού αντικειμένου

Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ για κάθε ΘΕ Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ για κάθε ΘΕ ΘΕ5 – Καταγραφή ευρημάτων – συμπεράσματα Απόκλιση από το ΑΠ 3 – Καταγραφή ευρημάτων 2 – Σύνδεση συμπερασμάτων 8 – όχι καταγραφή των ευρημάτων και σύνδεση

Συνοψίζοντας Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ σε σχέση με τις ΘΕ Επιρροή του ισχύοντος ΑΠ στο πλαίσιο ένταξης της ‘βύθισης/πλεύσης’ Τάση προσκόλλησης στην έννοια της διαθεματικότητας με κίνδυνο να παραγκωνιστούν στοιχεία που αφορούν στο διδακτικό αντικείμενο και λειτουργούν προς όφελός του. Εμφανής απόκλιση από το ΑΠ στη διαδικασία διεξαγωγής του πειράματος Η έντονη απουσία διατύπωσης υποθέσεων από τα παιδιά, η απουσία εξαγωγής ή σύνδεσης των συμπερασμάτων και η μη συστηματική παρατήρηση, φανερώνουν μία προσέγγιση που είναι σε δυσαρμονία με τις επιστημονικές πρακτικές.

Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ σε σχέση με το οικείο ΑΠ Αποτελέσματα Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ σε σχέση με το οικείο ΑΠ 9 Ν εμφανίζουν περισσότερα στοιχεία απόκλισης από το ΑΠ 5 – δούλεψαν σύμφωνα με το ΑΠ του ’89 και επιμορφώθηκαν στο ΔΕΠΠΣ 3 - διδάχθηκαν το παλιό ΑΠ, αλλά έχουν εφαρμόσει μόνο το ΔΕΠΠΣ. 1 - διδάχθηκε και εφαρμόζει το ΔΕΠΠΣ 3 Ν εμφανίζουν περισσότερα στοιχεία σύγκλισης με το ΑΠ 1 - έχει δουλέψει με το παλιό 1 - διδάχθηκε το παλιό αλλά δεν το έχει εφαρμόσει ποτέ 1 - διδάχθηκε μόνο το ΔΕΠΠΣ

Συνοψίζοντας Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ σε σχέση με το οικείο ΑΠ Συνοψίζοντας Σύγκλιση ή απόκλιση από το ΑΠ σε σχέση με το οικείο ΑΠ Τάση για υιοθέτηση πρακτικών που απομακρύνονται από το ισχύον ΑΠ Παγιωμένες διδακτικές πρακτικές Οι νηπιαγωγοί με εμπειρία στην εφαρμογή και των δύο πρόσφατων ΑΠ φαίνεται ότι δεν έχουν απαγκιστρωθεί εντελώς από το παλιό Οι νηπιαγωγοί που δεν είχαν ποτέ ή έχουν χάσει επαφή με το παλιό ΑΠ, φαίνεται ότι τελικά δεν εφαρμόζουν πλήρως το ισχύον ΑΠ

Συζήτηση Η εμμονή στην αρχή της διαθεματικότητας ενέχει κινδύνους όσον αφορά στη διδασκαλία των ΦΕ. Υιοθέτηση «παραδοσιακών» διδακτικών πρακτικών. Σύνδεση της παρούσας έρευνας με άλλους παράγοντες που επηρεάζουν τη διδασκαλία των ΦΕ στην προσχολική εκπαίδευση και ευθύνονται για την εμφάνιση αδυναμιών. Επόμενο στάδιο: παρατήρηση προσεγγίσεων της έννοιας ‘βύθιση/πλεύση’, ώστε να διαπιστωθεί αν τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας βρίσκονται σε αντιστοιχία με όσα πραγματικά διαδραματίζονται στην τάξη.

Ευχαριστούμε για την προσοχή σας Παρασκευή Καβαλάρη Υποψήφια διδάκτορας Δόμνα-Μίκα Κακανά Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας H παρούσα έρευνα έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο - ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) - Ερευνητικό Χρηματοδοτούμενο Έργο: Ηράκλειτος ΙΙ . Επένδυση στην κοινωνία της γνώσης μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.