Διδακτικό σενάριο στη Φιλοσοφία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΕ ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΟΤΙΚΗ
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Αξιολόγηση σεναρίου Νότα Σεφερλή
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
Η αξιοποίηση της ιδέας του σεναρίου στη διδασκαλία της ΑΕΓΓ στο Λύκειο
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Χαλκίδα 27 Φεβρουαρίου 2011.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Εκπαιδευτικά Σενάρια: Δομή και Αξιολόγηση
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα της Πληροφορικής Η πραγματικότητα σήμερα!!! ΗΥ-302:Διδακτική της Πληροφορικής Επιμέλεια-Παρουσίαση Γεωργία Αδαμοπούλου Εύα Νοικοκυράκη.
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου Ειδικό Μέρος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (κλάδοι ΠΕ60-70) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ.
Tο project από τα μάτια των μαθητών ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑ Το καλοκαίρι του 2011, όταν άκουγα στην τηλεόραση για ένα καινούριο μάθημα– την ερευνητική.
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Διοργανώνουμε ένα συνέδριο. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  Στόχοι: έρευνα, δημιουργικότητα, συνεργασία, ευρηματικότητα, παραγωγή έργου, ευθύνη, γνώσεις, αυτενέργεια. 
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΜΗΜΑ Π 2 ΓΟΓΟΥΛΟΥ ΑΓΟΡΙΤΣΑ ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 5.4 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Η προσομοίωση 11/12/2014 Υοu 4 Teachers Πώς οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται την προσομοίωση  Συζήτηση και καταγραφή εκπαιδευτικών εμπειριών 11/12/2014.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Διδακτικά σενάρια.
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού “21 εν πλω" Σεραφείμ Ι. Ζώτης Υποψήφιος Επιμορφωτής ΠΑΚΕ Θεσσαλίας Εργασία 5 ης ενότητας Εκπαιδευτικού Υλικού.
Σχεδίαση Εκπαιδευτικού Λογισμικού Σχέδιο Μαθήματος – Ανάπτυξη Εφαρμογών Γ’ Λυκείου Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Ιωάννης Βλαχόπουλος – Μ1249 Αικατερίνη Δρόσου.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Tο project από τα μάτια των μαθητών  ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑ Tο σχολείο χώρισε τους μαθητές της Α’ Λυκείου σε 9 διαφορετικά project, ανάλογα με το.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
«ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ»
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Εργασία στο Μάθημα: «Εκπαιδευτική τεχνολογία-Πολυμέσα» Διδάσκων : Άγγελος Γιαννούλας Ομάδα εργασίας Λινάρδος Γεώργιος Μπουντούρης Παναγιώτης Ντιγριντάκη.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Αυδίκος Αθανάσιος – Πήχας Στέφανος
Θεματικη εβδομαδα «Σώμα και Ταυτότητα»
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Ομάδα Πρεσβευτών eSafetyLabel+
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτικό σενάριο στη Φιλοσοφία. Ταυτότητα του σεναρίου. Τίτλος: «Φιλοσοφική ‘ηθική’ : απ’ τη θεωρία στην πράξη». Δημιουργός: Καλιακούδα Αικατερίνη Υλοποίηση: Υλοποιήθηκαν δύο ώρες του σεναρίου, τα δύο πρώτα φύλλα εργασίας. Στο πρώτο φύλλο εξερεύνησαν όλοι την ηθική του ωφελιμισμού και της κατηγορικής προσταγής και στο δεύτερο την ηθική αρετή του Αριστοτέλη. Τάξη: Β΄ Λυκείου, 19 μαθητές. Χρονική διάρκεια: 6-7 ώρες.

Ταυτότητας συνέχεια… Διδακτικό αντικείμενο: Φιλοσοφία Β΄ Λυκείου, Κεφάλαιο 6ο , «Ηθική», Ενότητες 1, 3, 4, (εμπλέκονται και στοιχεία-γνώσεις απ’ την Κοινωνιολογία, την Έκθεση-Έκφραση και τα Αρχαία Ελληνικά Γενικής Παιδείας). Προϋποθέσεις υλοποίησης: Οι μαθητές να είναι εξοικειωμένοι με ανοιχτά λογισμικά, με λογισμικά επεξεργασίας κειμένου, εικόνας, δημιουργίας παρουσίασης, εργαλεία web2.0 καθώς και με την εργασία σε ομάδες.

Σύντομη περιγραφή-Σκοπός. Οι μαθητές θα κληθούν να «ανακαλύψουν» την έννοια του ηθικού ανθρώπου, μέσα απ’ τον προβληματισμό που θα τους δημιουργήσουν φιλοσοφικές και κοινωνικοπολιτικές προσεγγίσεις αυτής της έννοιας, και στη συνέχεια θα αντιμετωπίσουν οι ίδιοι διλήμματα εφαρμοσμένης ηθικής, καθώς θα ασχοληθούν-θεωρητικά, και βιωματικά σε debate- με τα θέματα της ευθανασίας (ανθρώπων) και της θανατικής ποινής στη σημερινή εποχή.

Γνωστικοί-παιδαγωγικοί στόχοι: Οι μαθητές: Να γνωρίσουν τις απόψεις περί ηθικής που έχουν διατυπωθεί και να αναλογιστούν ποιες είναι οι δικές τους πεποιθήσεις. Να κατανοήσουν τον διλημματικό χαρακτήρα της ηθικής πράξης, καθώς και την αναγκαιότητα διαμόρφωσης συγκεκριμένων κριτηρίων για να μπορούμε να υιοθετήσουμε σταθερούς ηθικούς κανόνες. Να διαπιστώσουν τον σημερινό προβληματισμό για θέματα εφαρμοσμένης ηθικής και να τον αντιμετωπίσουν βιωματικά, μέσα από λόγο-αντίλογο.

Στόχοι σχετικοί με τις ΤΠΕ: Οι μαθητές: Να γνωρίσουν τις δυνατότητες που τους προσφέρουν ανοιχτά λογισμικά περιβάλλοντα (π.χ. ‘Πύλη για την ελληνική γλώσσα’). Να αξιολογούν πηγές που επισκέπτονται στο διαδίκτυο και, ανάλογα, να τις χρησιμοποιούν. Να μάθουν να αξιοποιούν, στο πλαίσιο του νέου, ψηφιακού γραμματισμού, ηλεκτρονικά εργαλεία και λογισμικά όπως τα σώματα κειμένων, ο επεξεργαστής κειμένου, τα προγράμματα δημιουργίας παρουσίασης, συνδυάζοντάς τα με τον κλασικό και κριτικό γραμματισμό (πύκνωση κειμένου, γραπτός λόγος, προσχεδιασμένος προφορικός λόγος).

Πορεία διδασκαλίας 1η ώρα- αφόρμηση. Βρισκόμαστε στην τάξη με σκοπό να ξεκινήσουμε το νέο κεφάλαιο της Φιλοσοφίας, την Ηθική. Θέτονται ως αφόρμηση τα ερωτήματα: «τι σημαίνει ηθικός άνθρωπος;» «γιατί να είναι κανείς ηθικός;» «σήμερα τι θέματα επιστημονικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά αντιμετωπίζουμε που άπτονται της ηθικής;»

Αφόρμησης συνέχεια… Συζήτηση των μαθητών, διαφωνίες, συμφωνίες, αδιέξοδα και αντιλαμβάνονται πια οι μαθητές πως αυτά τα ερωτήματα είναι ο κεντρικός πυρήνας της εργασίας μας. Πριν τελειώσει η ώρα χωρίζονται οι μαθητές σε τρεις ομάδες των έξι-επτά ατόμων και αναλαμβάνουν ρόλους (συντονιστής, χρήστες υπολογιστών, συντάκτες των κειμένων).

-Α΄ Φάση ( πρώτη ώρα). Στόχος αυτής της φάσης είναι να ερευνήσουν οι μαθητές, κυρίως φιλοσοφικά, αλλά και ευρύτερα την έννοια της ηθικής. Οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις ομάδες και επικεντρώνονται στις θεωρίες του ωφελιμισμού (Στιούαρτ Μιλ), της κατηγορικής προσταγής (Καντ) και της μεσότητας του Αριστοτέλη. Κρίνουν τις θεωρίες και εντοπίζουν τις προβληματικές καταστάσεις που, ίσως, αυτές δημιουργούν.

-Α΄ Φάση ( δεύτερη ώρα). Οι μαθητές, λαμβάνοντας υπόψη τους τις ρήσεις και άλλων φιλοσόφων, καλούνται να δώσουν τα δικά τους συμπεράσματα στο ερώτημα: Γιατί να είναι κανείς ηθικός; Γίνεται αναδιάταξη των ομάδων και ανατροφοδότησή τους μέσα από τα συμπεράσματα όλων των ομάδων. Χαρτογραφείται η έννοια της «ηθικής» (εργαλείο web.2.0). Παρουσιάζονται τα τελικά συμπεράσματα με λογισμικό δημιουργίας παρουσίασης από την ολομέλεια των μαθητών.

-Β΄ Φάση ( πρώτη ώρα). Οι μαθητές συνδέουν τη θεωρητική προσέγγιση που προηγήθηκε με σοβαρά θέματα εφαρμοσμένης ηθικής σήμερα. Χωρίζονται σε 4 ομάδες: υποστηρικτές και κατήγοροι της ευθανασίας (ανθρώπων), υποστηρικτές και κατήγοροι της θανατικής ποινής. Παρακολουθούν αποσπάσματα ταινιών σχετικών με τα θέματά τους («Η θάλασσα μέσα μου», «Το πράσινο μίλι»), εξετάζοντας τη φιλοσοφική ηθική που πρεσβεύουν πρόσωπα της ταινίας. Σταχυολογούν τα στοιχεία που αφορούν στην ομάδα τους.

-Β΄ Φάση ( δεύτερη ώρα). Οι μαθητές ερευνούν στο διαδίκτυο και στα ψηφιακά σχολικά βιβλία θέσεις της νομικής, της εκκλησίας, της πολιτικής, της ιατρικής σχετικές με τα θέματά τους. Αναλύουν και συνθέτουν τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν, υποστηριζόμενοι από ανάλογες φιλοσοφικές προσεγγίσεις. Δημιουργούν πίνακα με τα συμπεράσματα που έχουν συνάγει από τη μέχρι τώρα έρευνά τους.

-Β΄ Φάση ( τρίτη ώρα). Οι μαθητές ερευνούν στο διαδίκτυο τις νομικά κατοχυρωμένες αποφάσεις που ισχύουν στον κόσμο για την ευθανασία και τη θανατική ποινή, και τις αξιοποιούν ανάλογα. Επιλέγουν και σχολιάζουν εικόνες απ’ το google σχετικές με την οπτική του θέματός τους. Ετοιμάζουν σε πρόγραμμα δημιουργίας παρουσίασης όλα τα τελικά τους συμπεράσματα.

-Γ΄ Φάση (μία ώρα) - Debate Είναι η ώρα της βιωματικής αντιπαράθεσης των ομάδων. Κάθε πλευρά, λόγος-αντίλογος, θα έχει στη διάθεσή της δέκα λεπτά για να υποστηρίξει την άποψή της και να πείσει για την ‘αλήθεια’ της, επικαλούμενη όποια ή όποιες φιλοσοφικές προσεγγίσεις επιθυμεί και τη βοηθούν στον στόχο της. Σίγουρα κάποια επόμενη ώρα θα αναστοχαστούμε όλοι μαζί και θα αξιολογήσουμε το εγχείρημά μας.

Φύλλα εργασίας/Α΄ φάση- Φύλλο 1 (1 ώρα) Φύλλα εργασίας/Α΄ φάση- Φύλλο 1 (1 ώρα) 1. (κοινή ερώτηση) Στην Πύλη για την Ελληνική γλώσσα αναζητούν τη φράση ‘ηθικός κανόνας’ στο πεδίο των Οικονομικών και της Φιλοσοφίας και εντοπίζουν τις διαφορές σχολιάζοντάς τις. 2. Ερευνούν οι ομάδες στο Λεξικό του Τριανταφυλλίδη τα λήμματα ‘ωφελιμισμός’, ‘κατηγορικός’-κατηγορική προσταγή και ‘ευδαιμονία’-’αρετή’ (αυτά και στο λεξικό των Αρχαίων), αντίστοιχα με το θέμα τους και τα καταγράφουν. 3. Μελετούν πηγές απ’ τα διαδραστικά σχολικά βιβλία και κείμενα απ’ τα Σώματα κειμένων της Αρχαίας ελληνικής στην Πύλη(Αριστοτέλη, Αισχίνη, Σοφοκλή) και καταγράφουν τι θεωρεί ηθικά ορθό η κάθε φιλοσοφική τάση που ερεύνησαν. 4. Καταγράφουν τα προβλήματα που πιστεύουν ότι δημιουργεί η κάθε η φιλοσοφική προσέγγιση της «ηθικής» (η κάθε ομάδα θίγει τους δικούς της φιλόσοφους).

Φύλλο εργασίας 2 (1 ώρα) 1. Οι δύο πρώτες ομάδες μέσα απ’ τα Διαδραστικά σχολικά βιβλία, αντιγράφουν στο φύλλο εργασίας γελοιογραφία του Αρκά. Η πρώτη τη σχολιάζει και τη συνδέει τη με τη φιλοσοφική θεωρία του ωφελιμισμού, ενώ η δεύτερη την αλλάζει ώστε να ακολουθεί την καντιανή ηθική. Η τρίτη ομάδα συμπληρώνει κενά στην ‘Υπογραφή’ του Αριστοτέλη. 2. (κοινή ερώτηση) Μελετούν από πίνακα απόψεις των Πλάτωνα, Ντοστογιέφσκι, Αριστοτέλη, Καντ, Νίτσε με θέμα: Γιατί να είναι κανείς ηθικός; Καταγράφουν γιατί, κατά τη δική τους άποψη, να είναι κανείς ηθικός. 3. (συνεργασία όλων των ομάδων) Δημιουργούν τον χάρτη της έννοιας «ηθική», χρησιμοποιώντας ανάλογο εργαλείο web.2.0, και παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους σ’ ένα πρόγραμμα δημιουργίας παρουσίασης. . Φιλόσοφος Θέση του φιλοσόφου Πλάτωνας Ο άδικος θα πρέπει να σκέπτεται το σοβαρό ενδεχόμενο της τιμωρίας που τον περιμένει μετά τον θάνατό του. Ντοστογιέφσκι Αν δεν υπάρχει Θεός όλα επιτρέπονται. Αριστοτέλης Οι ηθικές αρετές συντελούν στην πραγμάτωση της ευδαιμονίας, που είναι η τέλεια κατάσταση ανάπτυξης των ψυχικών δυνάμεων του ανθρώπου. Καντ Αξία έχει η ορθολογικότητα, που συσχετίζεται με την ελευθερία, άρα η ηθικά εσφαλμένη συμπεριφορά είναι ανορθόλογη. Νίτσε Η ηθική είναι ένας υποκριτικός θεσμός, κατασκευασμένος από την πλειονότητα των αδύνατων και συμπλεγματικών ατόμων, που προσπαθούν να εμποδίσουν τη φυσική κυριαρχία των ισχυρών.

Φύλλο εργασίας 2 (‘Υπογραφή’, γελοιογραφία) Φύλλο εργασίας 2 (‘Υπογραφή’, γελοιογραφία)   Αριστοτέλης, ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΡΕΤΩΝ (ὑπογραφή) Υπερβολή Έλλειψη Μεσότητα ὀργιλότης …………. ἀναισχυντία ἀκολασία φθόνος κέρδος ἀσωτία ἀλαζονεία ………… ἀναλγησία δειλία κατάπληξις ………. ἀνώνυμο ζημία ……… εἰρωνεία απέχθεια πραότης ἀνδρεία αἰδώς ……….. νέμεσις ……….. ἐλευθεριότης ἀλήθεια φιλία

Β΄ φάση-Φύλλο εργασίας 3- «Ευθανασία/ Υπέρ- Κατά» (1-2 ώρες) Β΄ φάση-Φύλλο εργασίας 3- «Ευθανασία/ Υπέρ- Κατά» (1-2 ώρες) 1. Μεταβαίνουν στην Πύλη για την Ελληνική γλώσσα και ερευνούν το λήμμα ‘ευθανασία’. 2. Ακολουθούν υπερσύνδεσμο, παρακολουθούν σκηνές της ταινίας «Η θάλασσα μέσα μου» και διαβάζουν την ιστορία της (τους δίνεται η ιστορία). -Κρατούν σημειώσεις για τη θέση των τριών προσώπων της ταινίας καταδεικνύοντας τη θεωρία της φιλοσοφικής ηθικής που πρεσβεύει το καθένα. [Απ’ το σημείο αυτό και μετά οι «υποστηρικτές» και οι «κατήγοροι» ακολουθούν τον δικό τους δρόμο στα στοιχεία-σχόλια που θα καταγράφουν]. - Σταχυολογούν στοιχεία από την ταινία υπέρ ή κατά της ευθανασίας.

Φύλλο εργασίας 3- «Ευθανασία/ Υπέρ-Κατά», (συνέχεια) 3. Ερευνούν στο διαδίκτυο ( «Βήμα», «Ελευθεροτυπία», Εκκλησία της Ελλάδος, ιατρικά περιοδικά, ελληνικό Σύνταγμα) τις απόψεις της νομικής, της ιατρικής, της εκκλησίας για το θέμα της ευθανασίας. Σχολιάζουν και αναλύουν τα στοιχεία ωφελιμισμού ή κατηγορικής προσταγής που διαπιστώνουν στις συγκεκριμένες απόψεις; 4. Δημιουργούν πίνακα (υπέρ ή κατά) με τα στοιχεία που έχουν συλλέξει απ’ την ανάλυση της ταινίας και τις απόψεις που διάβασαν.

Φύλλο εργασίας 3- «Θανατική ποινή/ Υπέρ-Κατά»(1-2 ώρες) 1. Μεταβαίνουν στην Πύλη για την Ελληνική γλώσσα και αναζητούν στα βιβλία του Π.Ι. τη λέξη ‘ποινή’. Μελετούν τα αποτελέσματα που αφορούν στη θανατική ποινή, εντοπίζουν τι είδους εγχειρίδια ασχολούνται μ’ αυτό το θέμα και σχολιάζουν-ερμηνεύουν τα αποτελέσματά τους. 2. Αναζητούν στο youtube σκηνές απ’ την ταινία «Το πράσινο μίλι» και διαβάζουν την ιστορία της (τους δίνεται η ιστορία). -Κρατούν σημειώσεις για τη θέση των Πολ, Τζον Κόφι, Πέρσι, προσώπων της ταινίας, καταδεικνύοντας τη θεωρία της φιλοσοφικής ηθικής που πρεσβεύει ο καθένας.

Φύλλο εργασίας 3- «Θανατική ποινή/ Υπέρ-Κατά», (συνέχεια) [Απ’ το σημείο αυτό και μετά οι «υποστηρικτές» και οι «κατήγοροι» ακολουθούν τον δικό τους δρόμο στα στοιχεία-σχόλια που θα καταγράφουν]. - Σταχυολογούν από την ταινία στοιχεία υπέρ ή κατά της θανατικής ποινής. 3. Μεταβαίνουν στα Διαδραστικά σχολικά βιβλία και μελετούν κείμενα του Μανωλεδάκη και της Διεθνούς Αμνηστίας. Δίνουν περιληπτικά τις απόψεις των δύο κειμένων για τη θανατική ποινή και ερευνούν ποιες συνάδουν με τον ‘ωφελιμισμό’ και ποιες με την ‘κατηγορική προσταγή’ του Καντ. Δίνουν τα επιχειρήματα υπέρ ή κατά της θανατικής ποινής, που συνάγουν απ’ τα κείμενα. 4. Δημιουργούν πίνακα με τα στοιχεία που έχουν συλλέξει απ’ την ανάλυση της ταινίας και τις απόψεις που διάβασαν.

Φύλλο εργασίας 4- «Ευθανασία/ Υπέρ-Κατά» (1 ώρα) Φύλλο εργασίας 4- «Ευθανασία/ Υπέρ-Κατά» (1 ώρα) [Οι «υποστηρικτές» και οι «κατήγοροι» ακολουθούν τον δικό τους δρόμο στα στοιχεία-σχόλια που θα καταγράφουν]. 1.Ερευνούν στο διαδίκτυο (εφημερίδες, περιοδικά, συντάγματα) τι συμβαίνει στον κόσμο σχετικά με το θέμα της ευθανασίας-κάποιες πληροφορίες ίσως έχουν ήδη βρει, διαφορετικά προβαίνουν σε ανάλογη, στοχευμένη αναζήτηση. Καταγράφουν τα συμπεράσματα απ’ τα αποτελέσματα της έρευνά τους.

Φύλλο εργασίας 4- «Ευθανασία/ Υπέρ-Κατά» (συνέχεια) 2. Μεταβαίνουν στις εικόνες του google, επιλέγουν δύο για την ευθανασία και τις σχολιάζουν, υποδεικνύοντας τα στοιχεία υπέρ ή κατά της ευθανασίας που αποτυπώνονται στο περιεχόμενό τους. Εμπλουτίζουν τον πίνακά του προηγούμενου φύλλου εργασίας και με τα μηνύματα που δίνουν οι εικόνες που επέλεξαν. 3. Ετοιμάζουν σ’ ένα πρόγραμμα δημιουργίας παρουσίασης το υλικό με το οποίο θα υποστηρίξουν τις απόψεις τους για το debate που θα ακολουθήσει την επόμενη ώρα.

Φύλλο εργασίας 4- «Θανατική ποινή/ Υπέρ-Κατά» (1 ώρα) [οι «υποστηρικτές» και οι «κατήγοροι» ακολουθούν τον δικό τους δρόμο στα στοιχεία-σχόλια που θα καταγράφουν]. 1. Ερευνούν στο διαδίκτυο (εφημερίδες, περιοδικά, ανάλογοι με το θέμα ιστότοποι) τι συμβαίνει στον κόσμο σχετικά με το θέμα της θανατικής ποινής-πού ισχύει και πού όχι, γιατί, πότε επιβάλλεται. Καταγράφουν τα συμπεράσματα απ’ τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

Φύλλο εργασίας 4- «Θανατική ποινή/ Υπέρ-Κατά» (συνέχεια) 2. Μεταβαίνουν στις εικόνες του google, επιλέγουν δύο για τη θανατική ποινή και τις σχολιάζουν, υποδεικνύοντας τα στοιχεία υπέρ ή κατά αυτής της ποινής που αποτυπώνονται στο περιεχόμενό τους. Εμπλουτίζουν τον πίνακα στο προηγούμενο φύλλο εργασίας και με τα μηνύματα που δίνουν οι εικόνες που επέλεξαν. 3. Ετοιμάζουν σ’ ένα πρόγραμμα δημιουργίας παρουσίασης το υλικό με το οποίο θα υποστηρίξουν τις απόψεις τους για το debate που θα ακολουθήσει την επόμενη ώρα.

Άλλες εκδοχές. Θεμιτό θα ήταν να μπορούσαν οι μαθητές, στη δεύτερη φάση, να δουν και τις δύο ταινίες πριν ξεκινήσει η υλοποίηση του μαθήματος, ώστε να έχουν επαφή και με τα δύο ηθικά διλήμματα που καλείται να αντιμετωπίσει η τάξη τους. Μια άλλη τροποποίηση, που θα τους έδινε περισσότερη αυτενέργεια, θα ήταν να αναζητούν και να επιλέγουν μόνοι τους ιστότοπους και στοιχεία πρόσφορα σ’ αυτούς για την εργασία τους. Αυτά, βέβαια, απαιτούν μαθητές περισσότερο «έτοιμους» για ένα τέτοιο εγχείρημα και οπωσδήποτε περισσότερο χρόνο για την υλοποίηση του σεναρίου.

Αξιολόγηση-κριτική. -Στο συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές παίρνουν, βέβαια, πρωτοβουλίες αλλά έχουν και ικανή καθοδήγηση, γεγονός που, μάλλον, θα βοηθήσει αυτούς που δεν είναι εξοικειωμένοι με ψηφιακά περιβάλλοντα και, κυρίως, με ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας και συμμετοχής. -Ίσως υπάρξει πρόβλημα θορύβου και συνεννόησης των μαθητών στην α΄ φάση που οι ομάδες είναι εξαμελείς (οι δύο υπολογιστές, βέβαια, τους δίνουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν άτυπα ως δύο υποομάδες και έτσι να εργαστούν).

Αξιολόγηση-κριτική (συνέχεια) -Δυσκολία μπορεί να διαφανεί και στο θέμα των ομάδων, καθώς ανασυγκροτούνται τρεις φορές. -Πιθανόν να προκύψει πρόβλημα χρόνου και να χρειαστεί και άλλη ώρα διδασκαλίας για να ολοκληρωθεί η υλοποίηση του σεναρίου.

Βιβλιογραφία. Βιβλίο Φιλοσοφίας μαθητή, βιβλίο εκπαιδευτικού. Φρανσουά Νταγκονιέ, 2007, Οι μεγάλοι φιλόσοφοι και η φιλοσοφία τους, Αθήνα, εκδ. Μελάνι. Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (επιμέλεια Anthony Kenny), 2005, Ιστορία της δυτικής φιλοσοφίας, Αθήνα, εκδ. Νεφέλη. Αριστοτέλης, 2000, Ηθικά Νικομάχεια, εκδ. Ζήτρος, Θες/νίκη. Οι διαδικτυακοί τόποι των φύλλων εργασίας.

Τέλος παρουσίασης. Ευχαριστώ για την προσοχή και τον χρόνο σας!