ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΥΡΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΝΗΛΙΚΩΝ o xristos ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007 ΕΑΡΙΝΟ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2007
Κυριακή, 22 Απριλίου 2007 Η Ανάληψη του Χριστού
Α. Ο Χριστός αναλήφθηκε στον ουρανό
Το γεγονός «εις τους οποίους (μαθητάς) και εφανέρωσεν εαυτόν ζώντα μετά το πάθος αυτού διά πολλών τεκμηρίων, εμφανιζόμενος εις αυτούς τεσσαράκοντα ημέρας και λέγων τα περί της βασιλείας του Θεού». Πράξ. α’ 3 «Και έφερεν αυτούς έξω έως εις Βηθανίαν, και υψώσας τας χείρας αυτού ευλόγησεν αυτούς. Και ενώ ευλόγει αυτούς, απεχωρίσθη απ' αυτών και ανεφέρετο εις τον ουρανόν.». Λουκ. κδ’ 50-51
Ο Χριστός αναλήφθηκε προς έναν συγκεκριμένο τόπο «Και αφού είπε ταύτα, βλεπόντων αυτών ανελήφθη, και νεφέλη υπέλαβεν αυτόν από των οφθαλμών αυτών. Και ενώ ήσαν ατενίζοντες εις τον ουρανόν ότε αυτός ανέβαινεν, ιδού, άνδρες δύο με ιμάτια λευκά εστάθησαν πλησίον αυτών, οίτινες και είπον· Άνδρες Γαλιλαίοι, τι ίστασθε εμβλέποντες εις τον ουρανόν; ούτος ο Ιησούς, όστις ανελήφθη αφ' υμών εις τον ουρανόν, θέλει ελθεί ούτω καθ' ον τρόπον είδετε αυτόν πορευόμενον εις τον ουρανόν». Πράξ. α’ 9-11
Β. Ο Χριστός έλαβε δόξα ως Θεάνθρωπος που δεν είχε προηγουμένως
Ο Χριστός έλαβε δόξα «Και αναντιρρήτως το μυστήριον της ευσεβείας είναι μέγα· ο Θεός εφανερώθη εν σαρκί, εδικαιώθη εν πνεύματι, εφάνη εις αγγέλους, εκηρύχθη εις τα έθνη, επιστεύθη εις τον κόσμον, ανελήφθη εν δόξη». Α’ Τιμ. γ’ 16 «και τώρα δόξασόν με συ, Πάτερ, πλησίον σου με την δόξαν, την οποίαν είχον παρά σοι πριν γείνη ο κόσμος». Ιωάν. ιζ’ 5 Διά τούτο και ο Θεός υπερύψωσεν αυτόν και εχάρισεν εις αυτόν όνομα το υπέρ παν όνομα». Φιλιπ. β’ 9
Ο Χριστός έλαβε δόξα που δεν είχε πριν ως Θεάνθρωπος «τοσούτον ανώτερος των αγγέλων γενόμενος, όσον εξοχώτερον υπέρ αυτούς όνομα εκληρονόμησε» Εβρ. α’ 4 «Και προσελθών ο Ιησούς, ελάλησε προς αυτούς, λέγων· Εδόθη εις εμέ πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης». Ματθ. κη’ 18
Ο Χριστός έλαβε δόξα που δεν είχε πριν ως Θεάνθρωπος «Και είδον και ήκουσα φωνήν αγγέλων πολλών κυκλόθεν του θρόνου και των ζώων και των πρεσβυτέρων, και ήτο ο αριθμός αυτών μυριάδες μυριάδων και χιλιάδες χιλιάδων, λέγοντες μετά φωνής μεγάλης· Άξιον είναι το Αρνίον το εσφαγμένον να λάβη την δύναμιν και πλούτον και σοφίαν και ισχύν και τιμήν και δόξαν και ευλογίαν. Και παν κτίσμα, το οποίον είναι εν τω ουρανώ και επί της γης και υποκάτω της γης και όσα είναι εν τη θαλάσση και πάντα τα εν αυτοίς, ήκουσα ότι έλεγον· Εις τον καθήμενον επί του θρόνου και εις το Αρνίον έστω η ευλογία και η τιμή και η δόξα και το κράτος εις τους αιώνας των αιώνων». Αποκ. ε’ 12-13
Γ. Ο Χριστός κάθισε στα δεξιά του Θεού
Ο Χριστός κάθισε στα δεξιά του Θεού «όστις ων απαύγασμα της δόξης και χαρακτήρ της υποστάσεως αυτού, και βαστάζων τα πάντα με τον λόγον της δυνάμεως αυτού, αφού δι' εαυτού έκαμε καθαρισμόν των αμαρτιών ημών, εκάθησεν εν δεξιά της μεγαλωσύνης εν υψηλοίς» Εβρ. α’ 3
Αυτό δηλώνει την εξουσία που έλαβε ο Χριστός « … αναστήσας αυτόν (τον Ιησούν) εκ νεκρών, και εκάθισεν εκ δεξιών αυτού εν τοις επουρανίοις, υπεράνω πάσης αρχής και εξουσίας και δυνάμεως και κυριότητος και παντός ονόματος ονομαζομένου ου μόνον εν τω αιώνι τούτω, αλλά και εν τω μέλλοντι·» Εφ. α’ «όστις είναι εν δεξιά του Θεού πορευθείς εις τον ουρανόν, και εις ον υπετάχθησαν άγγελοι και εξουσίαι και δυνάμεις». Α’ Πέτρ. γ’ 22
Αυτό δηλώνει την εξουσία που έλαβε ο Χριστός «Είπεν ο Κύριος προς τον Κύριόν μου, Κάθου εκ δεξιών μου, εωσού θέσω τους εχθρούς σου υποπόδιον των ποδών σου». Ψαλμ. ρι’ 1 « … Διότι πρέπει να βασιλεύη εωσού θέση πάντας τους εχθρούς υπό τους πόδας αυτού·» Α’ Κορ. ιε’ 25
Μια άλλη πτυχή της εξουσίας που έλαβε ο Χριστός «Αφού λοιπόν υψώθη διά της δεξιάς του Θεού και έλαβε παρά του Πατρός την επαγγελίαν του Αγίου Πνεύματος, εξέχεε τούτο, το οποίον τώρα σεις βλέπετε και ακούετε». Πράξ. β’ 33
Ο Χριστός αδρανής στον θρόνο; «και είπεν· Ιδού, θεωρώ τους ουρανούς ανεωγμένους και τον Υιόν του ανθρώπου ιστάμενον εκ δεξιών του Θεού». Πράξ. ζ’ 56 « … Ταύτα λέγει ο κρατών τους επτά αστέρας εν τη δεξιά αυτού, ο περιπατών εν μέσω των επτά λυχνιών των χρυσών». Αποκ. β’ 15
Δ. Η ανάληψη του Χριστού έχει δογματική σημασία για τη ζωή μας
Πρώτη συνέπεια Εφόσον οι πιστοί είναι ενωμένοι με τον Χριστό η ανάληψη του Χριστού στον ουρανό προιωνίζεται τη δική μας μελλοντική ανάληψη στον ουρανό μαζί του: «έπειτα ημείς οι ζώντες όσοι απομένομεν θέλομεν αρπαχθή μετ' αυτών εν νεφέλαις εις απάντησιν του Κυρίου εις τον αέρα, και ούτω θέλομεν είσθαι πάντοτε μετά του Κυρίου». Α’ Θεσ. δ’ 17
Δεύτερη συνέπεια Η ανάληψη του Χριστού μας βεβαιώνει ότι η κατοικία μας είναι στον ουρανό μαζί του. «Εν τη οικία του Πατρός μου είναι πολλά οικήματα· ει δε μη, ήθελον σας ειπεί· υπάγω να σας ετοιμάσω τόπον· και αφού υπάγω και σας ετοιμάσω τόπον, πάλιν έρχομαι και θέλω σας παραλάβει προς εμαυτόν, διά να είσθε και σεις, όπου είμαι εγώ». Ιωάν. ιδ’ 2-3
Τρίτη συνέπεια Επειδή κάθε εξουσία έχει δοθεί στον Χριστό, και εμείς συμμετέχουμε εν μέρει σε αυτή την εξουσία. «και συνανέστησε και συνεκάθισεν εν τοις επουρανίοις διά Ιησού Χριστού». Εφ. β’ 6 «διότι δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου· εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις». Εφ. ς’ 12
Τρίτη συνέπεια «διότι τα όπλα του πολέμου ημών δεν είναι σαρκικά, αλλά δυνατά συν Θεώ προς καθαίρεσιν οχυρωμάτων·» Β’ Κορ. ι’ 4 «Δεν εξεύρετε ότι αγγέλους θέλομεν κρίνει; πόσω μάλλον βιωτικά;» Α’ Κορ. ς’ 3 «διότι δεν είναι η πάλη ημών εναντίον εις αίμα και σάρκα, αλλ' εναντίον εις τας αρχάς, εναντίον εις τας εξουσίας, εναντίον εις τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου· εναντίον εις τα πνεύματα της πονηρίας εν τοις επουρανίοις». Εφ. ς’ 12
Τρίτη συνέπεια «Και όστις νικά και όστις φυλάττει μέχρι τέλους τα έργα μου, θέλω δώσει εις αυτόν εξουσίαν επί των εθνών,και θέλει ποιμάνει αυτούς εν ράβδω σιδηρά, θέλουσι συντριφθή ως τα σκεύη του κεραμέως, καθώς και εγώ έλαβον παρά του Πατρός μου» Αποκ. β’ «Όστις νικά, θέλω δώσει εις αυτόν να καθήση μετ' εμού εν τω θρόνω μου, καθώς και εγώ ενίκησα και εκάθησα μετά του Πατρός μου εν τω θρόνω αυτού». Αποκ. γ’21
Οι δύο καταστάσεις του Χριστού: ταπείνωση και εξύψωση
Η ταπείνωση Λέγοντας ταπείνωση του Χριστού εννοούμε την ενσάρκωση, τα πάθη, τον θάνατο και την ταφή του Χριστού.
Η εξύψωση Λέγοντας εξύψωση του Χριστού εννοούμε Την ανάσταση, Την ανάληψή Του στον ουρανό, Την ενθρόνισή του στα δεξιά του Θεού Και την επιστροφή του με δόξα και ισχύ.
Προσευχή και περισυλλογή Ο Χριστός κάθεται στα δεξιά του θρόνου του Θεού Ο Θεός συνανέστησε τους πιστούς και τους συνεκάθισε μαζί με τον Χριστό. Ο πιστεύων στον Χριστό νικά τον κόσμο.
Βιβλιογραφία Grudem, Systematic Theology κεφ. 28