8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών 8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Διδακτικό Σενάριο Ε΄ Τάξης Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Φούζας Παναγιώτης Αγγελίδης Κωνσταντίνος
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές Το σενάριο αυτό αφορά στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας της Ε΄ τάξης, ενότητα 4: Τα ζώα που ζουν κοντά μας. Υποενότητα: Ο Τεντέν και ο μιλού Πληροφορική Εικαστικά Μουσική Γεωγραφία
Τρέξε Μιλού!!! Κάτι συμβαίνει στο 8ο Δημοτικό!!! Τεν τεν και Μιλού Τρέξε Μιλού!!! Κάτι συμβαίνει στο 8ο Δημοτικό!!! Αλήθεια;;;;; Έρχομαι!!!!!! Κόκαλα θα βρω;;;
Συμβατότητα με τα νέα πιλοτικά προγράμματα σπουδών Διερευνητική-Βιωματική μάθηση Συνεργατική μάθηση Επικοινωνιακή προσέγγιση Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη γλώσσα Ενεργή συμμετοχή Παραγωγή γραπτού λόγου
Οργάνωση της διδασκαλίας Εργασία στο σύνολο της τάξης Ομάδες μεικτής ικανότητας Ατομικά
Ως προς το γνωστικό αντικείμενο ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ως προς το γνωστικό αντικείμενο Οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με διαφορετικές μορφές κειμένων, μέσα από τις οποίες μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες για ζώα (ποίημα, πεζογράφημα, εικονογραφημένη ιστορία, μύθο), αντλούν πληροφορίες για τον τόπο και το χώρο που εξελίσσεται η ιστορία, εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλούν τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην εικονογραφημένη ιστορία (ανατροφοδότηση) υποδυθούν ρόλους σε μια εικονογραφημένη ιστορία,
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 2. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία να εντοπίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός πολυτροπικού κειμένου (εικόνα + λόγος, απλές ή ελλειπτικές προτάσεις) συγκρίνουν ένα πολυτροπικό κείμενο με ένα περιγραφικό βρίσκοντας ομοιότητες και διαφορές, μετατρέπουν μια εικονογραφημένη ιστορία σε περιγραφικό κείμενο, συμπληρώσουν το διάλογο σε δοσμένη εικονογραφημένη ιστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 3. ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών Αναζήτηση πληροφοριών μέσω διαδικτύου Δημιουργία εικονογραφημένων κειμένων με δοσμένο λογισμικό. (Comic Strip Creator) Χρησιμοποίηση κατάλληλων λέξεων-κλειδιών για τις αναζητήσεις τους στο διαδίκτυο. Να αξιολογούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν.
Γνωστικά προαπαιτούμενα Οι μαθητές πρέπει να κατέχουν βασικές γνώσεις χρήσης Η/Υ. Ικανότητα κατανόησης κειμένου Εντοπισμός και αναγνώριση απλών και εξαρτημένων προτάσεων Επαφή με πολυτροπικά κείμενα
Υλικοτεχνική Υποδομή - Laptop ανά ομάδα - Projector - φύλλα εργασίας - πίνακας - βιβλίο μαθητή - Laptop ανά ομάδα - Projector - φύλλα εργασίας - περιοδικά, κόμικς
Εκτιμώμενη διάρκεια 1 δίωρο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Συζήτηση στην τάξη Καταιγισμός ιδεών Διερευνητική μάθηση Ανακαλυπτική μάθηση Συνεργασία ομάδων
Το προτεινόμενο σενάριο (παρουσίαση δραστηριοτήτων με φύλλα εργασίας)
ΕΡΓΑΣΙΑ 1η Παρουσίαση διαφόρων κειμενικών ειδών ΕΡΓΑΣΙΑ 1η Παρουσίαση διαφόρων κειμενικών ειδών. Ζητείται από τις ομάδες εργασίας να επεξεργαστούν, να συγκρίνουν και να ανακοινώσουν τα αποτελέσματά τους στην ολομέλεια της τάξης
ΕΡΓΑΣΙΑ 2η
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Α. 1η διδακτική ώρα Παρουσίαση διαφορετικών κειμενικών ειδών (πεζό, ποίημα, μύθος, κόμικ) Ανταλλαγή ιδεών και επιλογή πολυτροπικού κειμένου Ανάγνωση της εικονογραφημένης ιστορίας Χρήση λεξικού Εντοπισμός των χαρακτηριστικών στοιχείων του κειμένου Υπόδυση ρόλων
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Β.2η διδακτική ώρα Βασικά στοιχεία ενός πολυτροπικού κειμένου Σύγκριση πολυτροπικού και περιγραφικού κειμένου Χρήση απλών και ελλειπτικών προτάσεων Χρήση γλώσσας με σημεία στίξης Μετατροπή εικονογραφημένης ιστορίας σε περιγραφικό κείμενο Ιστορία…χωρίς λόγια!
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΙΑΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Συνδυασμός εικόνας και λόγου Απλές και ελλειπτικές προτάσεις Συχνή χρήση σημείων στίξης Έκφραση συναισθημάτων
Επέκταση- αξιολόγηση Αρχική αξιολόγηση: συναισθήματα, συνεργασία, συμμετοχή Μηνύματα που παίρνουν Αυτοαξιολόγηση με τα φύλλα εργασίας Τελική αξιολόγηση: Ομαδοποίηση δυσκολιών, και ερμηνεία τους. Δημιουργία κόμικ.
Βιβλιογραφία-Αναφορές ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ Βιβλίο Γλώσσας Ε΄τάξης Τσίμας Β.- Διδακτικά σενάρια με τη συνδρομή των ΤΠΕ Σαμαρά Σ. – Λογισμικό εφαρμογών για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος στο δημοτικό σχολείο.
Πώς φτιάχνουμε το δικό μας κόμικ Στην ομάδα σας επιλέξτε το θέμα του κόμικ σας και δώστε ένα τίτλο (Μπορείτε να πάρετε και μερικές ιδέες από το τετράδιο εργασιών):___________________________________________________________ Αποφασίστε ποια θα είναι τα πρόσωπα της ιστορίας σας και συμπληρώστε τον πιο κάτω πίνακα. 3. Αποφασίστε τον τόπο και το χρόνο που θα συμβεί η ιστορία σας και πώς θα τα δείξετε: Τόπος:__________________________________________________ Χρόνος:_________________________________________________ 4. Σκεφτείτε ποια θα είναι η έκπληξη στο τέλος της ιστορίας: _______________________________________________________
Πρόσωπα (ονόματα) Χαρακτήρας Εμφάνιση (χρώματα)
ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΜΕ ΤΟ ΓΡΑΠΤΟ ΜΑΣ Όνομα: ________________________Τάξη:__________ Ημερ.: ______ 1. Τα συννεφάκια με τα λόγια των ηρώων ταιριάζουν με τα σκίτσα μας; 2. Τα σκίτσα μας είναι τέτοια , ώστε κάποιος να αναγνωρίζει τους ήρωες σε όλα τα τετραγωνάκια (με βάση τα μαλλιά τους, τα ρούχα τους, κ.α.); 3. Μπορεί κάποιος να καταλάβει πού και πότε συμβαίνουν αυτά που διηγείται η ιστορία; 4. Είναι ξεκάθαρη στην ιστορία η ταυτότητα των ηρώων (όνομα, ιδιότητα, κ.α.); 5. Χρησιμοποιήσαμε τα κατάλληλα σημεία στίξης; 6. Χρησιμοποιήσαμε επιφωνήματα, διάφορους ήχους και γκριμάτσες για να δείξουμε τα συναισθήματα των ηρώων; 7. Υπάρχουν στο κόμικ μας χιουμοριστικά στοιχεία; 8. Χρησιμοποιήσαμε σωστά τα σημεία στίξης; 9. Αφήσαμε την έκπληξη για το τέλος;