ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ «THINK GREEN» ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ (ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΔΥΝΑΤΟΥ) ΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ, ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΜΜΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΤΟΥ ΕΒΕΑ ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ (ΠΑΝΤΟΤΕ ΜΕ ΟΡΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ) ΟΜΑΔΑ – ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΛΑΔΟΙ: Α) ΧΟΝΔΡΙΚΟ – ΛΙΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ Β) ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ, ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΕ ΟΣΕΣ ΕΔΡΕΥΟΥΝ ΣΕ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΕΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Η ομάδα – στόχος διακρίνεται από τα εξής χαρακτηριστικά: Χονδρικό – Λιανικό εμπόριο: Οι δραστηριότητες των ΜΜΕ του κλάδου, που προκαλούν περιβαλλοντική επιβάρυνση είναι: Μετακινήσεις (εργαζομένων και εμπορευμάτων) Ενέργεια (φωτισμός – θέρμανση – ψύξη – εξοπλισμός γραφείου) Νερό (για αστική χρήση) Καταναλώσεις πρώτων υλών (χαρτί – υλικά συσκευασίας) Απόβλητα (αστικά – υλικά συσκευασίας – απομάκρυνση προϊόντων μετά το πέρας της ζωής τους) Κλάδος Κατασκευών: Εκτός από όλες τις παραπάνω δραστηριότητες, οι εταιρείες του κλάδου προκαλούν επιπλέον επιβαρύνσεις: Κατανάλωση ενέργειας στην παραγωγή Βιομηχανικά απόβλητα (στερεά – υγρά – αέρια, κατά την διαδικασία παραγωγής) Ενδομεταφορές (περονοφόρα οχήματα) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ:* ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΜΕ ~ 40% ΣΤΗΝ ΕΕ ΚΑΙ ΗΠΑ ΚΥΡΙΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΜΕΝΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ: ΠΡΑΣΙΝΑ ΚΤΙΡΙΑ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥΣ *4Ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ENERTECH 09, 23-24/10/2009, Εισήγηση Δρ. Αγερίδη, Α. Ανδρουτσόπουλου και Λ. Λαμπροπούλου (ΚΑΠΕ) Οι κατασκευές είναι ένας από τους 2 κλάδους της ομάδας – στόχου και επειδή οι περιβαλλοντικές πτυχές και επιπτώσεις του στο περιβάλλον εμπεριέχουν και τις επιπτώσεις, που προκαλεί ο δεύτερος κλάδος (χονδρικό & λιανικό εμπόριο) γίνεται μια εκτενέστερη αναφορά στην συνέχεια και πριν παρουσιασθεί το Πρόγραμμα Think Green. Η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια αποτελεί επιτακτικό στόχο τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και κάθε κράτους μέλους της και δίνεται σαφής προτεραιότητα για την επίτευξή της. Τα ενεργειακά αποδοτικά κτίρια συμβάλλουν καθοριστικά στη μείωση των ενεργειακών καταναλώσεων προσφέροντας πολλαπλά οφέλη στους ενοίκους τους και την εθνική οικονομία. Το μέγεθος της ενεργειακής απόδοσης ενός κτιρίου διαπιστώνεται μέσω της ενεργειακής επιθεώρησης, στα πλαίσια της οποίας ελέγχεται ποσοτικά η επίτευξη των ενεργειακών στόχων. Πρόσφατα ολοκλήρωσε και ο ΕΛΟΤ το Πρότυπο 16000, που αναφέρεται στην ενεργειακή πιστοποίηση των κτιρίων. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΘΕΡΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΕΛΥΦΟΥΣ ΠΑΘΗΤΙΚΑ ΗΛΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΟΣ ΔΡΟΣΙΣΜΟΣ & ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ & ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ (ΣΗΘ) ΘΕΡΜΙΚΑ & ΗΛΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ – ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΕΣ ΑΝΤΛΙΕΣ (ΑΒΑΘΗΣ ΓΕΩΘΕΡΜΙΑ) Στόχος Βιοκλιματικού σχεδιασμού κτιρίων: Η εξασφάλιση των απαραίτητων εσωκλιματικών συνθηκών (θερμική, οπτική άνεση, ποιότητα αέρα) με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση ενέργειας, αξιοποιώντας τις διαθέσιμες περιβαλλοντικές πηγές (ήλιο, αέρα-άνεμο, νερό, έδαφος), λαμβάνοντας υπόψη το κλίμα κάθε περιοχής. Συνεισφέρει στην εξοικονόμηση ενέργειας για τη θέρμανση, την ψύξη και το φωτισμό των κτιρίων και περιλαμβάνει τη συνύπαρξη και συνδυασμένη λειτουργία όλων των συστημάτων, ώστε να προκύπτουν θερμικά κα οπτικά οφέλη σε ολόκληρη τη διάρκεια του έτους. Στα κριτήρια επιλογής των δομικών υλικών πρέπει να συμπεριλαμβάνονται: Βελτιωμένα ενεργειακά χαρακτηριστικά Φυσικά και ανανεώσιμα Τοπική διαθεσιμότητα Αποδοτική διαδικασία εκμετάλλευσης (συλλογή, επεξεργασία, παραγωγή έτοιμου προϊόντος Δυνατότητα επανάχρησης Ανακυκλωσιμότητα Αυξημένη διάρκεια ζωής ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΔΙΕΘΝΗ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» ΔΙΕΘΝΗ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ LEED (LEADERSHIP IN ENERGY & ENVIRONMENTAL DESIGN) ΤΟΥ GREEN BUILDING COUNCIL – ΗΠΑ, ΚΑΝΑΔΑΣ, ΜΕΞΙΚΟ, ΙΝΔΙΑ, ΒΡΑΖΙΛΙΑ ENERGY STAR ΓΙΑ ΚΤΙΡΙΑ – ΗΠΑ Παράμετροι ελέγχου του σχήματος LEED: Βιώσιμη περιοχή: Επιλογή τοποθεσίας κτιρίου και διαχείρισή της κατά την κατασκευή ώστε να μειώνεται η επίδραση του κτιρίου στο οικοσύστημα, στους υδάτινους πόρους και στο φαινόμενο της θερμικής αστικής νησίδας Αποδοτική χρήση νερού: εξοικονόμηση νερού-εκμετάλλευση τεχνολογιών, συσκευών και βρόχινου νερού Ενέργεια & Ατμόσφαιρα: Λειτουργική παραλαβή, ενεργειακή διαχείριση, ενεργειακός σχεδιασμός και κατασκευή, ενεργειακά αποδοτικές συσκευές & συστήματα, χρήση ΑΠΕ Υλικά & πόροι: Χρήση φυσικών υλικών, έλεγχος επιπτώσεων σε όλο τον κύκλο παραγωγής, επανάχρηση, ανακύκλωση, παραγωγή αποβλήτων Ποιότητα Εσωτερικού Περιβάλλοντος: Στρατηγικές βελτίωσης συνθηκών διαβίωσης, φυσικού φωτισμού, θορύβου Θέση κτιρίου: Παρότρυνση κατασκευής σε θέση που έχει ήδη αναπτυχθεί με δρόμους, αποχέτευση, ηλεκτρικό, συγκοινωνίες με πρόσβαση σε ανοικτούς χώρους Ενημέρωση & εκπαίδευση: Προώθηση της ενεργειακής & περιβαλλοντικής συνείδησης σε κατασκευαστές, παραγωγούς, μεσίτες και ενοίκους Καινοτομικός σχεδιασμός: Προώθηση καινοτόμων τεχνολογιών και στρατηγικών με σκοπό την μέγιστη ενεργειακή & περιβαλλοντική απόδοση του κτιρίου Ιδιαιτερότητες τοπικού επιπέδου: Προτεραιότητα στα ιδιαίτερα περιβαλλοντικά θέματα μιας συγκεκριμένης περιοχής ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΔΙΕΘΝΗ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» ΔΙΕΘΝΗ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ BREEAM – Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ, ΟΛΛΑΝΔΙΑ CODE FOR SUSTAINABLE HOMES – Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ DGNB (GERMAN SUSTAINABLE BUILDING COUNCIL) – ΓΕΡΜΑΝΙΑ HQE – ΓΑΛΛΙΑ Παράμετροι ελέγχου του σχήματος πιστοποίησης BREEAM: Ενέργεια: Κατανάλωση, χρήση, μορφές ενέργειας και εκπομπές CO2 Διαχείριση: Πολιτική διαχείρισης, διαδικασία λειτουργικής παραλαβής Υγεία & ευημερία: Ποιότητα εσωτερικού αέρα, φωτισμός, θόρυβος Μεταφορές: Εκπομπές CO2 και παράγοντες σχετικά με την τοποθεσία Νερό: Κατανάλωση και αποδοτική χρήση του Υλικά: Ενεργειακές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις (embodied impacts) Απόβλητα: Διαχείριση χρήσης και δράσεις ελαχιστοποίησης Χρήση γης: Περιβαλλοντικό & ενεργειακό αποτύπωμα κτιρίου Μόλυνση: Συμβολή σε μόλυνση εξωτερικού αέρα και υδάτινων πόρων Οικολογία: Εξοικονόμηση φυσικών πόρων & προαγωγή της περιοχής ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΣΚΟΠΟΣ: Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΟΥΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΩΝ ΗΔΗ ΕΦΑΡΜΟΣΘΕΝΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΩΝ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ Βήματα κατά τη διενέργεια μιας ενεργειακής επιθεώρησης: Σχεδιασμός της επιθεώρησης: ανάλογα με το είδος του κτιρίου και τις ανάγκες του Συλλογή στοιχείων για το κτίριο και τις ενεργειακές του καταναλώσεις Αυτοψία κτιρίου: Καταγραφή γεωμετρικών χαρακτηριστικών, θερμικών χαρακτηριστικών, εντοπισμός θερμογεφυρών και στοιχείων διείσδυσης / απώλειας θερμότητας Ανάλυση στοιχείων Εντοπισμός επεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας: διαχειριστικός εκσυγχρονισμός, επεμβάσεις βραχυπρόθεσμης / μεσοπρόθεσμης / μακροπρόθεσμης απόδοσης Έκθεση: πλήρης καταγραφή ενεργειακής κατάστασης κτιρίου, προτάσεις επεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και ιεράρχησή τους, σχέδιο δράσης πραγματοποίησης στόχων ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α. ΤΟ ΕΡΓΟ «THINK GREEN» Η ΟΔΗΓΙΑ 2002/91/ΕΚ ΘΕΤΕΙ ΤΙΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΕ ΝΕΑ ΚΑΙ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΚΤΙΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΕΙ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ, ΟΠΩΣ: ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΑ ΗΛΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕ ΕΝΣΩΜΑΤΩΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΑΠΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΗ ΜΕ ΣΗΘ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΨΥΞΗΣ ΣΕ ΚΛΙΜΑΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ Η ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΥ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟΥ ΑΝΤΛΙΕΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΦΥΣΙΚΟΣ ΔΡΟΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Β. ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ «THINK GREEN» ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ (ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΔΥΝΑΤΟΥ) ΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ, ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΜΜΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΤΟΥ ΕΒΕΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Β. ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΚΟΠΩΝ ΤΩΝ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΕΝΤΩΝ 4 ΔΡΑΣΕΩΝ: ΔΡΑΣΗ 1: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΕΒΕΑ ΔΡΑΣΗ2: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ (Green business angels) ΔΡΑΣΗ 3: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ MENTORING ΔΡΑΣΗ 4: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΠΥΛΗΣ: «ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΥΛΗ ΤΩΝ ΜΜΕ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Β. ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ (ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ), ΩΣΤΕ Ο ΜΕΝΤΟΡΑΣ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΜΜΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΩΣΤΕ ΟΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΜΕ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
1. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ MENTORING Γ. ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 1. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ MENTORING ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ MENTORING? ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΝΤΟΡΑΣ? ΓΝΩΣΕΙΣ – ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ – ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΜΕΝΤΟΡΑ Η ΟΜΑΔΑ – ΣΤΟΧΟΣ ΚΑΙ ΟΙ MENTEES ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ MENTEES ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ – ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ Οι Ενότητες, που ακολουθούν την βασική Εισαγωγή είναι 4. Οι 2 πρώτες παρέχουν στους εκπαιδευόμενους την απαραίτητη κωδικοποιημένη τεχνική γνώση (σχετικά με το mentoring, το κανονιστικό περιβάλλον και εργαλεία και δείκτες σύγχρονης επιχειρηματικής περιβαλλοντικής πρακτικής) για να μπορέσουν να προσεγγίσουν αποτελεσματικά τους mentees. Χωρίς να παραγνωρίζεται η σημασία των 3 πρώτων Ενοτήτων, ιδιαίτερη αξία έχει η 4η. που αποτελεί την επιτομή όλων των προαναφερθέντων και συνοψίζεται στην απόλυτη εξοικείωση των μεντόρων με ένα Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
2. ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Γ. ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2. ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΒΕΑ ΤΟ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΟΥΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
3. ΜΕΘΟΔΟΙ – ΕΡΓΑΛΕΙΑ – ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Γ. ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 3. ΜΕΘΟΔΟΙ – ΕΡΓΑΛΕΙΑ – ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΜΑΖΑΣ (ECO BALANCE) ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ (CO2 FOOT PRINT) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΜΗΤΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – ΕΠΙΠΤΩΣΗΣ ? ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΜΕΘΟΔΟΙ - ΕΡΓΑΛΕΙΑ – ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Γ. ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΕΡΓΑΛΕΙΑ – ΔΕΙΚΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΜΑΖΑΣ (ECO BALANCE) ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ (CO2 FOOT PRINT) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
4. Η ΕΠΙΤΟΜΗ ΟΛΩΝ: ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ Γ. ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 4. Η ΕΠΙΤΟΜΗ ΟΛΩΝ: ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ISO 14001:2004 ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ (CASE STUDY) Ένα Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης ενσωματώνει όλες τις βασικές παραμέτρους της επιχειρηματικής περιβαλλοντικής πρακτικής, χωρίς να θέτει το παραμικρό εμπόδιο στην απεριόριστη εμβάθυνση της, ανάλογα με την βούληση του επιχειρηματία ΜΜΕ. Πρακτικά με σημείο έναρξης την συμμόρφωση της ΜΜΕ στις περιβαλλοντικές νομοθετικές απαιτήσεις και την βούληση να κάνει οργανωμένα κάτι παραπάνω, η ΜΜΕ μπορεί να εξαπλώσει τις περιβαλλοντικές της ανησυχίες σε όλα τα επίπεδα, τεχνολογικά ή απλά διαχειριστικά. Η λέξη – κλειδί σε συτή την προσπάθεια είναι τα «οργανωμένα», δηλαδή πορεία μέσα από σχεδιασμό με ενδιάμεσους και τελικούς ποσοτικοποιημένους στόχους, με συνεχή αξιολόγηση της πορείας για την δυνατότητα εφαρμογής διορθωτικών μέτρων σε περιπτώσεις αστοχίας. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ