Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους ΠΕ4 Εκπαιδευτικό Υλικό Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους Ενότητα 4: Στρατηγικές αντιμετώπισης του εργασιακού άγχους
Πρόληψη Για να αποφεύγονται περιστατικά εργασιακού άγχους , τόσο οι εργοδότες όσο και οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι ενήμεροι για τις συνέπειες του άγχους και τις στρατηγικές αντιμετώπισής του. Από πλευράς εργοδοτών: να τηρούνται οι προδιαγραφές ασφάλειας και υγιεινής του χώρου, να γίνονται τακτικοί έλεγχοι γα θέματα υγείας προσωπικού, να συλλέγονται δεδομένα από τους εργαζόμενους για προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην εργασία τους και να δίδεται λύση για αυτά. Ακόμα να παρέχεται εξωτερική εποπτεία για θέματα διαχείρισης προσωπικού. Από πλευράς εργαζομένων: να αναγνωρίζουν πότε το άγχος τους είναι δυσλειτουργικό, να διατηρούν ισορροπία μεταξύ εργασιακής και προσωπικής ζωής, να μοιράζονται το πρόβλημα και να αναζητούν λύσεις, να αξιοποιούν τα υποστηρικτικά δίκτυα εντός και εκτός εργασίας.
Ατομικές Επανεκτίμηση των προσωπικών στόχων και προσδοκιών από την εργασία (πιο ρεαλιστικοί στόχοι μειώνουν το άγχος) Βελτίωση της επικοινωνίας με συναδέλφους με σκοπό τη δημιουργία θετικών διαπροσωπικών σχέσεων (Danna & Griffin, 1999) Ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής Διατήρηση σωματικής και ψυχικής ευεξίας Εκπαίδευση στην επιβολή ορίων και περιορισμών στο εργασιακό περιβάλλον Εκπαίδευση στη διαχείριση συγκρούσεων Συμμετοχή σε ενημερωτικές δράσεις Αναζήτηση βοήθειας (Sundin et al., 2006)
Οργανωτικές Καλή περιγραφή εργασιακού ρόλου (job description), η αντιστοιχία του φόρτου εργασίας προς τις δυνατότητες και τα μέσα κάθε εργαζομένου αποσαφήνιση των καθηκόντων, βέλτιστη κατανομή των αρμοδιοτήτων Συμμετοχή του εργαζομένου στη λήψη αποφάσεων (Aronsson, 1989) Ανατροφοδότηση και τακτική αξιολόγηση υπαλλήλων Επιβράβευση υπαλλήλων – παροχή κινήτρων - δυνατότητα ανέλιξης (Margolis et al., 1974) Δημιουργία περιβάλλοντος εμπιστοσύνης, δικαιοσύνης, ασφάλειας (Κώδικας Δεοντολογίας) (Cooper & Cartwright, 1994) Περιοδική εκπαίδευση στη διαχείριση του άγχους, την επικοινωνία και τη διαχείριση διαφωνιών και συγκρούσεων Ευκαιρίες για κοινωνικές συναναστροφές μεταξύ των εργαζομένων
Διοίκηση Ανοιχτό σύστημα επικοινωνίας ως προϋπόθεση για την άμεση αντιμετώπιση περιστατικών εργασιακού άγχους Επανασχεδιασμός εργασίας έτσι ώστε να αυξηθεί η ικανοποίηση του εργαζομένου και η απόδοσή του Ομάδα εποπτείας ζητημάτων επικοινωνίας Κυκλική αλλαγή θέσεων εργασίας (rotation) Εναλλαγή περιεχομένου εργασίας Παροχή βοήθειας σε εργαζόμενους Σχεδιασμός εργασίας με τρόπο που: να έχει νόημα, να δίδει κίνητρα, και να παρέχει ευκαιρίες στους εργαζομένους για να αξιοποιούν τα προσόντα και τα ταλέντα τους (Levi, 1981)
Περιβαλλοντικός σχεδιασμός Το περιβάλλον αλληλεπιδρά με τους εργαζόμενους και επηρεάζει την επικοινωνία (Stansfeld & Candy, 2006) - Ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από έντονους εξωτερικούς θορύβους βοηθά στη συγκέντρωση (Riggio, 1999) - Η ασφάλεια και υγιεινή του χώρου εργασίας είναι βασικοί περιβαλλοντικοί παράγοντες Ο φωτισμός θα πρέπει να είναι κατάλληλος ανάλογα με την εργασία (Pejtersen et al., 2006) Να αποφεύγεται ο συνωστισμός στον χώρο εργασίας