Η ΑΘΗΝΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ…ΣΗΜΕΡΑ! ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν η σχέση μεταξύ του τρόπου ζωής στην Αθήνα του χτες και του σήμερα. Ειδικότερα ως ομάδα αναλάβαμε να ασχοληθούμε με τον τομέα της Ψυχαγωγίας. Τα επιμέρους θέματα στα οποία χωρίσαμε την έρευνα μας ήταν το Θέατρο, η Μουσική και ο Κινηματογράφος. Η αναζήτηση πληροφοριών έγινε με βάση τις χρονικές περιόδους [60-80, 80-σήμερα].
ΘΕΑΤΡΟ
Βασικό κομμάτι της ψυχαγωγίας αποτελούσε και αποτελεί το θέατρο, που σκοπό έχει την ανάπτυξη του πνεύματος και της κριτικής ικανότητας του θεατή. Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στην ιστορία του! Στην εξελικτική πορεία του ελληνικού θεάτρου το χρονικό διάστημα 1950-1980 ,οι πιο σημαντικές διαφοροποιήσεις που καθορίζουν την περαιτέρω πορεία του ,εντοπίζονται σε επίπεδο οικονομικό ,θεματολογίας παραστάσεων ,οργανωτικής δομής , υποκριτικής δυναμικής και διεργασίας επιλογών θεατρόφιλου κοινού Οι δεκαετίες 1950 έως τα μέσα του 1970 χαρακτηρίζονται από έντονες οικονομικές αλλά και προεχόντως, κοινωνικοπολιτικές ζυμώσεις και διεργασίες .
θα πρέπει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ το οποίο αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός και ορόσημο στην ιστορία του Ελληνικού θεάτρου. Ιδρύθηκε μεν στα πέτρινα χρόνια της γερμανικής κατοχής το 1942 και έχει θέσει ως στόχους του την ανάδειξη και καθιέρωση νέων Ελλήνων συγγραφέων, τη δημιουργία «Σχολής» με δικό της «ύφος» για την κατάκτηση της θεατρικής τέχνης, τη γνωριμία και συνεπώς την επικοινωνία του ελληνικού κοινού με τους μεγάλους ξένους κλασικούς και σύγχρονους συγγραφείς, την ερμηνεία του Αρχαίου Δράματος και, από τότε μέχρι σήμερα, υπηρετεί και πραγματώνει αδιάλειπτα τους αρχικούς στόχους του. Το έτος της ίδρυσης του (1942), μέσα στα χρόνια της γερμανικής κατοχής, υπαγόρευε στο θεατρικό φυτώριο το μέτρο της αυταπάρνησης, της αγωνιστικότητας, της ομοψυχίας και του φανατισμού που του χρειαζόταν για να επιζήσει και να επιτύχει.
Στη σύγχρονη Ελλάδα (1980-2010), η αγάπη για το θέατρο είναι εμφανής αν κανείς απλά παρατηρήσει τον αριθμό των παραστάσεων που ανεβάζεται κάθε χρόνο στη χώρα και τον αριθμό των θεατρικών ομάδων που παράγουν ποιοτικό θεατρικό έργο. Εκείνο που παρατηρεί κανείς μελετώντας τα ρεύματα που διαπερνούν το σώμα του νεοελληνικού θεάτρου των τελευταίων τριάντα περίπου ετών, είναι μια σταδιακή μεν απομάκρυνση από τις προγενέστερες ρεαλιστικές προδιαγραφές του, όχι όμως τέτοια ώστε να ισχυριστεί κάποιος ότι έχει εκδοθεί και το διαζύγιο. Το νεοελληνικό θέατρο ποτέ δεν έπαψε να λειτουργεί σαν ένας καθρέφτης των κοινωνικών τεκταινομένων, ένας καθρέφτης με καλά τοποθετημένα πλαίσια. Και εν μέρει θεωρούμε κατανοητή, εάν όχι αναμενόμενη, αυτήν την εμμονή του στο οικείο, το αναγνωρίσιμο και καθημερινό. Ειδικότερα την περίοδο αυτή στην Ελλάδα αναπτύχθηκε μια σκηνική τέχνη, ρεαλιστική στις προδιαγραφές της και αριστερίζουσα στους ιδεολογικούς της προσανατολισμούς.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Ο κινηματογράφος, ή αλλιώς σινεµά αποτελεί σήμερα την αποκαλουμένη και εβδόμη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Αρχικά εμφανίστηκε περισσότερο ως µία νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή). Ο ελληνικός κινηματογράφος ξεκίνησε στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, µε μικρό αριθμό ταινιών μέχρι το 1940 (35 κατά προσέγγιση). Τα χρόνια του πολέμου και της κατοχής 1940-1944 δεν αφήνουν περιθώρια εξέλιξης τον ελληνικό κινηματογράφο, έδωσαν όμως το υλικό και τα θέματα τους στους σεναριογράφους και τους σκηνοθέτες του μεταπολέµου. Αξιοσημείωτη είναι η ίδρυση της Φίνοs Φιλμ(1942)που κατόρθωσε να παρουσιάσει αξιόλογη δουλειά. Μετά την απελευθέρωση, η κινηματογραφική παραγωγή ανεβαίνει. Ο κόσμος έχει ανάγκη ευχάριστα θεάματα .κάτι που ο κινηµατογράφος μπορεί να τους προσφέρει. Ενώ το πρώτο - μέτριο σε εξοπλισμό - στούντιο του Σκουληκίδη κλείνει, ιδρύονται δύο αρκετά συγχρονισμένα στούντιο. Το Άλφα στα Μελίσσια και της Ανζερβός στη Φιλοθέη. Διαθέτουν την αναγκαία έκταση και σύγχρονο εξοπλισμό καθώς και ειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Αργότερα ιδρύονται και μερικά μικρότερα στούντιο. Οι εταιρίες παραγωγής γίνονται συνεχώς περισσότερες.
ΜΟΥΣΙΚΗ Συνοπτικά το συμπέρασμα που απορρέει από την έρευνα μας είναι ότι η μουσική ποτέ δεν παρήκμασε. Η εκ γενετής ανάγκη του ανθρώπου για πνευματική τροφή ακόμα και τις ώρες της εργασίας, της οδήγησης, της άθλησης και άλλων δραστηριοτήτων τον ωθεί όλα τα χρόνια της ύπαρξης του να στραφεί στην μουσική ως έναν εύκολο τρόπο ψυχαγωγίας.
Tα γραφήματα του πρώτου τετραμήνου και τα συμπεράσματα της δημοσκόπησης.
Συμπεράσματα Με την βοήθεια της δημοσκόπησης που κάναμε καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα: ---Η πλειοψηφία υποστηρίζει ότι ο κινηματογράφος είναι αυτός που έχει αναπτυχθεί περισσότερο τις τελευταίες δεκαετίες. ---Όπως ήταν αναμενόμενο οι μαθητές και οι μαθήτριες έδειξαν ξεκάθαρα την προτίμηση τους στην μουσική της τελευταίας εικοσαετίας ενώ οι ενήλικες ισομοιράστηκαν στις 3 εικοσαετίες από το 1950 μέχρι σήμερα. ---Στην ερώτηση για το αν έχει μεταβληθεί ποιοτικά το θέατρο και αν ναι προς ποια κατεύθυνση, φάνηκε ξεκάθαρα η άποψη των ενηλίκων ότι τα τελευταία χρόνια το θέατρο ποιοτικά έχει παρακμάσει. Από την άλλη οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν δειχνουν να έχουν παρατηρήσει κάποια αλλαγή. ---Επίσης, όσον αφορά τον χώρο του κινηματογράφου τα παιδιά πιστεύουν ότι οι μεγαλύτερες αλλαγές συντελέστηκαν στα εφέ. Και πάλι οι ενήλικες διαφωνούν υποστηρίζοντας εξίσου όλους τους τομείς. ---Τέλος, οι απαντήσεις των ερωτηθέντων καταδεικνύουν ότι οι νέοι σήμερα αφιερώνουν περισσότερο από το χρόνο τους στην ψυχαγωγία σε σχέση με το <χτες> .Την άποψη αυτή δείχνουν να στηρίζουν κυρίως οι μαθητές, αλλά και οι μαθήτριες, Αντιθέτως οι απαντήσεις των ενηλίκων είναι μοιρασμένες με ένα μικρό ποσοστό υπέρ του <χτες>.
Σε επίσκεψη που πραγματοποιήσαμε στα πλαίσια του πρότζεκτ, στο Μοναστηράκι, μοιράσαμε ερωτηματολόγια με θέμα τον ελληνικό κινηματογράφο, από όπου και αντλήσαμε τις παρακάτω πληροφορίες….. 20
Ερώτηση: Από ποιές ταινίες πιστεύεις ότι είναι οι παρακάτω εικόνες ; Ερώτηση: Από ποιές ταινίες πιστεύεις ότι είναι οι παρακάτω εικόνες ; 21
Από τις απαντήσεις που πήραμε, συμπεραίνουμε….
…ότι ο Ελληνικός Κινηματογράφος παραμένει…
…ακόμα και σήμερα δημοφιλής.
Την εργασία επιμελήθηκαν… Νταή Αριστέα Παγκαλής Στέλιος Παπάρα Παναγιώτα Πλατανιώτη Τζίνα Πέτσα Ιωάννα Πανταζόπουλος Τάσος