Εισηγητής: Δρ Βασίλης Φούρκας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Έρευνα 16-19/5/05 Πανελλαδική πολιτική έρευνα κοινής γνώμης ΠΕΙΡΑΙΑΣ Μάιος 2005.
Advertisements

ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ Στοιχεία και αριθμητικά δεδομένα (1) : Επιδείνωση κοινωνικών δεικτών  Πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό.
ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΕΠΣΕ+Τ) - Γ' ΦΑΣΗ ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ Το έργο «Εθνικό.
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Παναγιώτης Μητρόπουλος Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Συνεισφορά στις ελληνικές εξαγωγές ανά περιφέρεια Διάστημα: Ιαν-Ιούνιος 2012 •70% των ελληνικών εξαγωγών εξακολουθεί να πραγματοποιείται από τις περιφέρειες.
Εισήγηση με θέμα: "Στρατηγικές ολοκληρωμένης χωρικής ανάπτυξης στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ - Δυνατότητες αξιοποίησης των νέων εργαλείων του ΕΣΠΑ" Νίκος Μίχος,
Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Στερεάς Ελλάδας Παρεμβάσεις του Π.Ε.Π. Στερεάς Ελλάδας στον τομέα Περιβάλλοντος Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ.
NextPrevious ΕΡΓΟ ΤΑΜΕΙΟΥ ΣΥΝΟΧΗΣ «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ» ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΡΓΟΥ:
ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ IMIC 2 Φεβρουάριος 2006 Dr. Άρης Ίκκος, ISHC
Θεσσαλονίκη, 21/12/2009 Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος Η σημασία και ο Ρόλος των ΤΠΕ στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας Βασίλης Θωμαΐδης Πρόεδρος.
Αλέξανδρος Σαχινίδης, ΜΒΑ, Ph.D. ΙΟΥΝΙΟΣ 2009
03/04/2017 Βασίλης Φούρκας, Ζωή Παπασιώπη
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Εισήγηση: Νάντια Χατζημητράγκα
Χαλκιδική 8/9 Ιουλίου 2006 Κ. Κοκκινοπλίτης Συντονιστής Οργανωτικής Γραμματείας Σχεδιασμού & Κατάρτισης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ΠΡΟΤΥΠΑ.
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ Εισηγητής:
Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης Ενημέρωση για τη διαδικασία σύνταξης του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2007 – 2013 της Περιφέρειας Ανατολικής.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΕΔΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ.
ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
+21 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Δεκέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
“ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ - Ολοκλήρωση της ανάπτυξης των πρώτων σχολικών βιβλιοθηκών στους νομούς Δράμας, Καβάλας, Ξάνθης και Ροδόπης” Μέτρο 2.1 «Αναβάθμιση της ποιότητας.
ΓΡΑΦΗΜΑ 1 Δείκτης ΑΕΠ κατά Τομείς Οικονομικής Δραστηριότητας: Ν. Ιωαννίνων/Σύν. Χώρας.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΛΙΣΗ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΜΕΘΟΡΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ Δρ. ΗΛΕΚΤΡΑ ΠΙΤΟΣΚΑ ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
Αναπτυξιακό Συνέδριο Περιφέρειας Κρήτης 2005
1 Καινοτομικό Πρόγραμμα RI-SE ΕΚΕΠΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΘΝΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ.
Ημερίδα Τράπεζας της Ελλάδος Ελληνική αγορά εργασίας: Χαρακτηριστικά, εξελίξεις και προκλήσεις Περιφερειακές αποκλίσεις και εμμονή της ανεργίας Εμπειρικές.
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης ∆ιαχείριση έργων επίβλεψης µε σύγχρονα µέσα και επικοινωνία C2G, B2G, G2G Γενική Δ/νση Εσωτερικής Λειτουργίας.
1 Συλλογή Στοιχείων 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Κοινωνικό, πολιτικό & οικονομικό περιβάλλον 1 1 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ( Δείκτες.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ - ΣΤΗΡΙΞΗ ΑΝΕΡΓΩΝ στο Ν. ΑΧΑΪΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Παρουσίαση της Πράξης Ενημέρωση των δυνητικών ωφελούμενων και της τοπικής κοινωνίας.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κέρκυρα Οκτωβρίου 2004 Το σύστημα COINE για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη.
προοπτικές βελτίωσης συγκοινωνιακών παραμέτρων – ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Ν. Δημητριάδης/ STRATIS ΕΠΕ 1 13 Μαϊου Η Προοπτική της Ευρυζωνικότητας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας 1 10 Μαϊου Αμφιλοχία «Αξιοποίηση της.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. Περιφερειακή.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ για την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ 2014 Απρίλιος 2014.
6 MRB, Συλλογή στοιχείων: 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Εξωτερική Πολιτική: Τουρκία – Κυπριακό – ΠΓΔΜ - Κοσσυφοπέδιο 1 6 ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ( Τουρκία.
ΑΘΗΝΑ 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ η ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΧΩΡΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ ΑΛΕΞΗΣ ΔΕΦΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΒΡΑΣΙΔΑ Πανεπιστήμιο.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Κοινωνία της Πληροφορίας & Τεχνητή Νοημοσύνη Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Σπυρόπουλος Δντής Έρευνας.
1 «Η χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων για την ενσωμάτωση της διασποράς στην ανάπτυξη του τόπου καταγωγής» Καρδίτσα, 8-10 Φεβρουαρίου ο Αναπτυξιακό.
1 Η Θέση της Ελλάδας στη Διεθνή Αγορά Επενδύσεων Θεοδόσιος Β. Παλάσκας Καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου και Διευθυντής Έρευνας ΙΟΒΕ Ίδρυμα Οικονομικών.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
EL Περιφερειακή Πολιτική ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Τρίτη Έκθεση για την οικονομική και κοινωνική συνοχή Φεβρουάριος 2004 Σύγκλιση, Ανταγωνιστικότητα και Συνεργασία.
1 Τα αστικά κέντρα του Ν. Ημαθίας στο οικιστικό σύστημα της Κεντρικής Μακεδονίας Δρ. Αθηνά Γιαννακού Χωροτάκτης-Πολεοδόμος (M.Sc. & Ph.D. LSE) Μελετήτρια.
ΔΗΜΟΣ ΕΡΕΤΡΙΑΣ Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Α Φάση: Στρατηγικός Σχεδιασμός Διαβούλευση.
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
9Η ΔΙΑΛΕΞΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 1.Κανονισμός 1257/99 2.Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) 3.Πρόγραμμα LEADER (I,
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Στρατηγική και Διαχείριση Έρευνας στο ΑΠΘ
Τρίτη 31 Iανουαρίου 2006 Πολύκαστρο Διάλεξη:Η ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ Δρ. Μηχ. - ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΣΤΩΡΗΣ.
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
Διαδικασία Αστικοποίησης - Αίτια Ανάπτυξης των Πόλεων n Δύο βασικές κατηγορίες αιτίων: –Αίτια απομάκρυνσης από την ύπαιθρο –Αίτια προσέλκυσης στην πόλη.
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ημερίδα Τράπεζας της Ελλάδος
5η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισηγητής: Δρ Βασίλης Φούρκας διαχρονική και ολοκληρωμένη παρακολούθηση των χωρικών επιδράσεων του άξονα Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης, ΑΠΘ Βέροια, 09/05/2006 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 1

Οι Χωρικές Επιδράσεις των Μεταφορικών Υποδομών Οι µεταφορικές υποδοµές θεωρούνται a priori ως έργα περιφερειακής ανάπτυξης δηµιουργία προϋποθέσεων και όχι εγγυήσεων Συγκοινωνιακές – μεταφορικές μεταβολές Χωροταξικές - πολεοδομικές και αναπτυξιακές μεταβολές Περιβαλλοντικές επιπτώσεις  συστηματική διερεύνηση και παρακολούθηση μέσω δεικτών  αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 2

Η περίπτωση της Εγνατίας Οδού 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 3

Η περίπτωση της Εγνατίας Οδού 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 4

Η περίπτωση της Εγνατίας Οδού: άξονας ανάπτυξης και συνεργασίας Η περίπτωση της Εγνατίας Οδού: άξονας ανάπτυξης και συνεργασίας H συνολική αξιολόγηση του έργου πρέπει να γίνεται με βάση την παρακολούθηση και την αποτίμηση των επιδράσεων της Εγνατίας Οδού όχι μόνο στις υποδομές μεταφορών και στη λειτουργία του οδικού δικτύου, αλλά και στην οικονομική και κοινωνική συνοχή, στο περιβάλλον και στη γενικότερη οργάνωση του βορειοελλαδικού χώρου. 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 5

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού παρακολούθηση των χωρικών επιδράσεων του αυτοκινητόδρομου και των κάθετων αξόνων το επίπεδο ανάπτυξης, ο βαθμός συνοχής, η ανταγωνιστικότητα και οι ενδοπεριφερειακές ανισότητες, η ευκολία πρόσβασης στις περιφέρειες και στα αστικά κέντρα, και ειδικότερα η πρόσβαση σε αγορές προϊόντων και υπηρεσίες, η οικιστική ανάπτυξη και η δικτύωση των αστικών κέντρων και άλλων τόπων ειδικού ενδιαφέροντος, τα χαρακτηριστικά του συστήματος μεταφορών, το επίπεδο της συγκοινωνιακής υποδομής και η λειτουργία του οδικού δικτύου, και η ποιότητα του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος και οι επιπτώσεις σε αυτό από τη λειτουργία του άξονα. 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 6

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού Υποστήριξη της ολοκληρωμένης διαχείρισης του αυτοκινητόδρομου υποστήριξη αναπτυξιακού σχεδιασμού ενημέρωση πολιτών και φορέων εναρμόνιση με Ε.Ε. Πληροφοριακό Σύστημα Τεκμηρίωσης και Διαχείρισης Δεδομένων Σύστημα 50 δεικτών Μηχανισμός παρακολούθησης και πληροφόρησης http://observatory.egnatia.gr 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα

Όρια οικισμών του Δήμου Επαρχιακό οδικό δίκτυο Όρια Δήμου Λαγκαδά Όρια οικισμών του Δήμου Περιοχή Λαγκαδά Λοιπό οδικό δίκτυο Επαρχιακό οδικό δίκτυο Κόμβοι Εγνατίας Εθνικό οδικό δίκτυο Εγνατία Οδός 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 9

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 10

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 11

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Ζώνες Επιρροής 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 12

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: το σύστημα δεικτών Τεχνικά Δελτία Δελτία Υπολογισμού Δελτία Αποτελεσμάτων  Εγκυρότητα Ενημερότητα Δυναμικότητα Συμβατότητα Παράμετροι χωρικών επιδράσεων κινητικότητα και προσπελασιμότητα ανάπτυξη και συνοχή ισορροπία και δικτύωση οικισμών ποιότητα περιβάλλοντος 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 13

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις χωροταξία - ανάπτυξη και Εγνατία Οδός Η Εγνατία οδός αποτελεί, συστατικό στοιχείο του αναπτυξιακού και χωροταξικού προγραμματισμού: αποτελεί τον βασικό αναπτυξιακό άξονα των 5 Περιφερειών, συμβάλλει στη χωροταξική ένταξη των Περιφερειών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, απορροφά ένα σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (ΚΠΣ) 2000-2006 για όλες τις δράσεις και τα έργα που πραγματοποιούνται στη Ζώνη των 5 Περιφερειών. Στα εγκεκριμένα Περιφερειακά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας περιλαμβάνεται ειδική αναφορά στο Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού και τονίζεται πως: «είναι προφανής η αναγκαιότητα συνεργασίας του Παρατηρητήριου µε τον τρέχοντα χωροταξικό σχεδιασµό σε επίπεδο Περιφέρειας, ιδιαίτερα για θέµατα που αφορούν στον ενδοπεριφερειακό χώρο και τις επιπτώσεις στη χωρική οργάνωση αλλά και στον άµεσο συνοριακό χώρο» (Αρ. ΦΕΚ: 1471Β΄/9-10-2003, 218 Β΄/6-2-2004 και 1472Β΄/9-10-2003). 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 14

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις γενική επισκόπηση των 5 περιφερειών διέλευσης της Εγνατίας Οδού 50% της συνολικής έκτασης της χώρας, 35,5% του πληθυσμού της χώρας, 33% του συνολικού εθνικού Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ, μέγεθος που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της οικονομικής ανάπτυξης και του επιπέδου ευημερίας), 60% της παραγωγής ενέργειας στη χώρα 41% των εξαγωγών της χώρας 33% της απασχόλησης στη χώρα 33% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας της χώρας (AΠΑ, μέγεθος που χρησιμοποιείται για την μέτρηση του συνολικού παραγόμενου προϊόντος) To κατά κεφαλήν ΑΕΠ των 5 περιφερειών το 2002 ήταν περίπου 12.000€, χαμηλότερο από το μέσο εθνικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ (12.900€) και αντιστοιχούσε σε 72% του μέσου κατά κεφαλήν ΑΕΠ της ΕΕ25. 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 15

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις κινητικότητα – προσπελασιμότητα Μείωση αποστάσεων Μείωση χρονοαποστάσεων: ο χρόνος διαδρομής από τη Θεσσαλονίκη προς την Ηγουμενίτσα θα μειωθεί περισσότερο από 180 λεπτά, ενώ το ταξίδι Θεσσαλονίκη – Κήποι θα μειωθεί κατά 120 λεπτά.  Αύξηση πυκνότητας κύριου (εθνικού) οδικού δικτύου  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 16

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις κινητικότητα – προσπελασιμότητα Ωφελούμενος πληθυσμός Πληθυσμός που βρίσκεται σε απόσταση 50 km από τις έδρες των Νομών της Ζώνης ΙΙ: 2,6 εκατ. κατοίκους – 1/4 του πληθυσμού της χώρας. Πληθυσμός που βρίσκεται σε απόσταση 150 km από τις έδρες των Περιφερειών της Ζώνης ΙV: 3.517.605 κάτ. – 1/3 του πληθυσμού της χώρας.  Μέγεθος αγοράς Έτος 2002 – Σύνολο Ζώνης IV: 46.200 εκ. €, το 1/3 του εθνικού ΑΕΠ. Η Κεντρική Μακεδονία παράγει > 50% του ΑΕΠ της Ζώνης IV. Μεταβολή 1996-2002: Μεγαλύτερη αύξηση (ετήσιος ρυθμός μεταβολής) παρουσίασαν οι Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας, και Θεσσαλίας.  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 17

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις κινητικότητα – προσπελασιμότητα Προσπελασιμότητα πόλεων Σε όλες τις πόλεις και σε απόλυτα μεγέθη βελτιώνεται η προσπελασιμότητα με τη λειτουργία του άξονα. Μεγαλύτερη βελτίωση παρουσιάζουν οι πόλεις που βρίσκονται στα άκρα του άξονα: Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Γρεβενά, Άρτα και Πρέβεζα στα ανατολικά και Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα στα δυτικά.  Προσπελασιμότητα τοπικών αγορών Στους νομούς του δυτικού τομέα (Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Γρεβενών κλπ.) που ανήκουν στην κατηγορία των φτωχότερων νομών της χώρας και της Ε.Ε., η Εγνατία Οδός επιφέρει τη μεγαλύτερη αύξηση προσπελασιμότητας. Το κατά πόσον αυτή η θετική μεταβολή, όμως, θα οδηγήσει στην ανάπτυξη των Νομών αυτών και στην περιφερειακή σύγκλιση ή σε φαινόμενα αφαίμαξης προς όφελος περισσότερο ανεπτυγμένων περιοχών θα εξαρτηθεί από τη συνολική αναπτυξιακή και χωροταξική πολιτική και όχι αποκλειστικά από τη λειτουργία του άξονα. Μοντέλο SASI 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 18

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις οικονομική και κοινωνική συνοχή Επίπεδο ανάπτυξης & ευημερίας Έτος 2002 – μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ Ζώνης IV: 11.928 €, χαμηλότερο από το μέσο εθνικό (12.944 €) και αντιστοιχούσε στο 72 % του μέσου κκΑΕΠ της Ε.Ε.25. Η Δυτική Μακεδονία έχει το μεγαλύτερο μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ 2002 (λίγο μεγαλύτερο από την Κεν. Μακεδονία) Η Ανατ. Μακεδονία & Θράκη έχει το μικρότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Ρυθμός μεταβολής: την οκταετία 1996-2002 βελτίωση παρουσίασαν οι σχετικά φτωχότεροι νομοί (Γρεβενά, Ιωάννινα, Θεσπρωτία, Φλώρινα).  Επίπεδο ανεργίας 1998-2002: και οι 5 Περιφέρειες της Ζώνης ΙV είχαν μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας (12,8%), από τη Χώρα (10,5) και την Ε.Ε25 (9,2%).  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 19

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις οικονομική και κοινωνική συνοχή Σύνθεση της παραγωγής Ο τριτογενής τομέας παρήγαγε τα 2/3 της συνολικής ΑΠΑ της Ζώνης IV, ο δευτερογενής το 24,4% και ο πρωτογενής το 10,6%. Οι νομοί Ξάνθης, Θεσσαλονίκης (και Κοζάνης) εξειδικεύονται στον δευτερογενή τομέα, ο νομός Ιωαννίνων στον τριτογενή τομέα και όλοι οι υπόλοιποι στον πρωτογενή τομέα.  Σύνθεση της απασχόλησης Το 54% του πληθυσμού της Ζώνης IV απασχολείται στον τριτογενή τομέα, 24% στον δευτερογενή, και 22% στον πρωτογενή. Το ποσοστό απασχόλησης στον πρωτογενή τομέα είναι αρκετά υψηλό σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (ΕΕ15=4,2% έτος: 2001).  Εξωτερικό εμπόριο Σχέση εξαγωγών προς εισαγωγές: Όλες οι Περιφέρειες εμφανίζουν καλύτερη σχέση σε σύγκριση με το μέσο Χώρας, καθώς και τις λοιπές Περιφέρεις της Χώρας.  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 20

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις ισορροπία και δικτύωση οικισμών Πληθυσμιακή μεταβολή Μεταβολή 1991-2001: 6,7%, ελαφρώς μειωμένο σε σύγκριση με το μέσο χώρας (6,9%) και πάνω από το διπλάσιο του μέσου της Ε.Ε. των 15 (3%). Όλες τις Περιφέρειες παρουσίασαν αύξηση πληθυσμού. Η Κεντρική Μακεδονία και η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη παρουσίασαν αύξηση μεγαλύτερη του μέσου χώρας. Οι Νομοί Θεσσαλονίκης και Ξάνθης αυξήθηκαν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10%. Σχεδόν όλα τα αστικά κέντρα αυξήθηκαν σε ποσοστά μεγαλύτερα του μέσου χώρας. Εντυπωσιακό είναι τα ποσοστό αύξησης των τεσσάρων αστικών κέντρων της Θράκης -Αλεξανδρούπολη, Ξάνθη, Ορεστιάδα και Κομοτηνή (από 16,9% έως 32,1%).  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 21

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις ισορροπία και δικτύωση οικισμών Έλξη πόλεων Η εκτίμηση της έλξης πόλεων υπογραμμίζει την έντονη επιρροή της Θεσσαλονίκης, δηλαδή του μητροπολιτικού κέντρου της Ζώνης ΙV. Σε σχέση με την κατάσταση πριν τη λειτουργία της Εγνατίας σαφή βελτίωση του δείκτη έλξης πόλεων παρουσιάζουν η Θεσσαλονίκη, η Κοζάνη και τα Ιωάννινα.  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 22

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις ισορροπία και δικτύωση οικισμών Δικτύωση πόλεων Η λειτουργία της Εγνατίας Οδού, καθώς και των καθέτων αξόνων, εκ των πραγμάτων βελτιώνει τη σύνδεση ανάμεσα στις πόλεις. Έρευνα Προέλευσης – Προορισμού έτους 1993: η δικτύωση των πόλεων ήταν κυρίως ενδοπεριφερειακή με μόνη εξαίρεση τη διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα, τη Δράμα, την Κοζάνη και τη Λάρισα.  Η δειγματοληπτική επεξεργασία μετρήσεων κυκλοφοριακών φόρτων για το 2002-2003 δείχνει: πολύ μεγάλη αύξηση των μετακινήσεων στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη: οι μετακινήσεις μεταξύ Καβάλας-Ξάνθης-Κομοτηνής-Αλεξανδρούπολης αυξήθηκαν σε ποσοστά από 85% έως 150%. Αύξηση μετακινήσεων μεταξύ Θεσσαλονίκης και των παραπάνω πόλεων – όλες επί του άξονα της Εγνατίας – από 95% (Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη) έως 108% (Θεσσαλονίκη-Ξάνθη): αύξηση διαπεριφερειακών διασυνδέσεων  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 23

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις Ποιότητα περιβάλλοντος Φυσικά αποθέματα – Καλύψεις γης Σε συνολικό μήκος 670 km, ο άξονας διέρχεται σε ποσοστό 68% από αγροτικές καλλιέργειες, 30% από φυσικές περιοχές, 1% από υδατικά οικοσυστήματα και 1% από αστικές περιοχές.  Στη Ζώνη IV βρίσκονται 8 από τους 11 υγροβιοτόπους της χώρας που περιλαμβάνονται στον κατάλογο Υγροτόπων Διεθνούς Σημασίας της Σύμβασης Ramsar και 125 από τις 296 περιοχές της χώρας που εντάσσονται στο δίκτυο Natura 2000. 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 24

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις Ποιότητα περιβάλλοντος Θόρυβος Τα μόνα τμήματα στα οποία σημειώνεται υπέρβαση άνω των 70 dB(Α) (ανώτερο επιτρεπόμενο όριο από την ελληνική νομοθεσία), εντοπίζονται στην περιαστική ζώνη της Θεσσαλονίκης για απόσταση υπολογισμού >100 μέτρων από τον άξονα. Μετρήσεις και χαρτογράφηση θορύβου  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 25

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις Ποιότητα περιβάλλοντος Συνοχή – αποκοπή οικισμών Προβλήματα κυριολεκτικής αποκοπής οικισμών από τον άξονα δεν εντοπίζονται. Ο δείκτης αποκοπής μειώνεται από 56,6 (πριν την κατασκευή της Εγνατίας) σε 21,0 (μετά την κατασκευή της Εγνατίας), γεγονός που καταδεικνύει βελτίωση της συνοχής και άρα της βιώσιμης λειτουργίας των οικισμών. Θεαματική ελάττωση της τιμής του δείκτη εντοπίζεται σε Νομούς όπου κατά το παρελθόν το εθνικό δίκτυο διερχόταν από σημαντικά αστικά κέντρα και έδρες των Νομών (Νομοί Κοζάνης, Ημαθίας, Καβάλας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου).  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 26

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: αποτελέσματα δεικτών και χωρικές επιδράσεις Ποιότητα περιβάλλοντος Αποκοπή φυσικών περιοχών – Εγγύτητα σε προστατευόμενες περιοχές Σε μια ζώνη 2 km εκατέρωθεν του άξονα (Ζώνη Ι) η κατασκευή και λειτουργία της οδού έχει αυξήσει σε μικρό βαθμό την κατάτμηση των φυσικών περιοχών.  Το ένα τρίτο των περιοχών Natura 2000 έχουν τον ευαίσθητο οικολογικά πυρήνα τους σε απόσταση μικρότερη των 5 km από τον πλησιέστερη οδική αρτηρία. H χάραξη του άξονα της Εγνατίας επηρέασε ανεπαίσθητα την πίεση που ασκούν οι οδικοί άξονας στις προστατευόμενες περιοχές μεταβάλλοντας το ποσοστό εγγύτητας από 31,6% μόλις σε 32,7%  3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 27

Χωρικές επιδράσεις της Εγνατίας Οδού Συμπερασματικές παρατηρήσεις Κινητικότητα – Προσπελασιμότητα Άμεσες επιδράσεις της Εγνατίας οδού: Αύξηση των μετακινήσεων σε όλο το βορειοελλαδικό χώρο, είτε με τη γένεση νέων μετακινήσεων είτε με την εκδήλωση ζήτησης η οποία προϋπήρχε, αλλά δεν διευκολυνόταν λόγω της ποιότητας του διαμπερούς δικτύου. Σαφής βελτίωση της προσπελασιμότητας ιδιαίτερα των απομακρυσμένων και φτωχότερων περιοχών. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να έχουν καθοριστικές επιδράσεις στη διασύνδεση των επιμέρους περιοχών του Βορειοελλαδικού χώρου και γενικότερα στο χωρικό πρότυπο ανάπτυξής του. Οικονομική και κοινωνική συνοχή Μακροσκοπικά δεδομένα που αποτυπώνουν βασικές τάσεις και μεταβολές της προηγούμενης 5ετίας ή 10ετίας, π.χ. κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μέσα από μακροχρόνιες τάσεις οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Κυριαρχία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, λόγω της ύπαρξης της Μητροπολιτικής Περιοχής Θεσσαλονίκης. Θετικές τάσεις σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ένωση. 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 28

Χωρικές επιδράσεις της Εγνατίας Οδού Συμπερασματικές παρατηρήσεις Ισορροπία και δικτύωση των οικισμών Η Εγνατία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη διασύνδεση των οικισμών και την ανάπτυξη προτύπων χωρικής οργάνωσης προς περισσότερο πολυκεντρικά συστήματα. Εντυπωσιακή βελτίωση στη δικτύωση των αστικών κέντρων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης μετά την παράδοση σε λειτουργία των αντίστοιχων τμημάτων της Εγνατίας Οδού. Σημείωση: η λειτουργική διασύνδεση και όχι η απλή αύξηση μετακινήσεων αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων. Ποιότητα του περιβάλλοντος Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία της Εγνατίας οδού είτε έχει περιορισμένες και ελεγχόμενες επιπτώσεις, είτε οδηγεί, παρά τον αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο, σε συνθήκες που είναι σημαντικά καλύτερες από την προ Εγνατίας κατάσταση. 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα 29

Ευχαριστώ για την προσοχή σας!! http://www.egnatia.gr http://observatory.egnatia.gr Βασίλης Φούρκας, Πολ. Μηχανικός (ΑΠΘ), PhD Urban Cyberspace Planning (Univ. of Manchester, UK) Τμηματάρχης Παρατηρητηρίου, Τομέας Υποστήριξης, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. τηλ. 2310 470 200, Φαξ. 2310 475 937, email: vfourkas@egnatia.gr 3o διεθνές συνέδριο για την έρευνα στις μεταφορές στην Ελλάδα