Χρηματοδοτικό Σχέδιο για τη ΜΕΑ της ΔΙΑΔΥΜΑ Στρατηγική Υλοποίησης για την Περίοδο
Το όραμα της ΔΙΑΔΥΜΑ Η Δυτική Μακεδονία πρότυπο ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων Η ΔΙΑΔΥΜΑ πρότυπο Φορέα Διαχείρισης: Στην υλοποίηση της στρατηγικής της ΕΕ και την προστασία περιβάλλοντος Στην τεχνολογία Στο μάνατζμεντ
Κεντρικός στόχος Η κατασκευή και λειτουργία της ΜΕΑ με χρόνο έναρξης το 2011 Υλοποίηση απαιτήσεων οδηγίας 99/31 Αύξηση διάρκειας ζωής ΧΥΤΑ Μείωση περιβαλλοντικών επιπτώσεων Διαμόρφωση ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης
Πρακτικά...
Η κατάσταση σήμερα Το ΟΣΔΑ σε λειτουργία Σημαντική επιτυχία σε χρηματορροές Πρότυπο σε απορροφήσεις – αξιοποίηση χρηματοδοτήσεων Μελετητική ωριμότητα της ΜΕΑ
Διαφορές ΜΕΑ – σημερινών έργων ΜΕΑ Υψηλή τεχνολογία Βιομηχανικό απόρρητο Ακριβή συντήρηση Εξάρτηση από κατασκευαστή, προμηθευτές Διαρκής εξέλιξη ΧΥΤΑ – ΣΜΑ Κοινή τεχνολογία Τυποποιημένες εφαρμογές Απλή συντήρηση Ελάχιστες εξαρτήσεις Πάγιος εξοπλισμός
Τεχνολογικά ρίσκα και ΜΕΑ Πρόβλημα η λειτουργία χωρίς τον κατασκευαστή Δύσκολη η προσαρμογή στις αλλαγές των ΑΣΑ Δύσκολη η συντήρηση και προμήθεια μεμονωμένων ανταλλακτικών Διαρκείς καινοτομίες – ευκολίες που ο Φορέας δεν μπορεί να ενσωμάτώσει
Βασικά οικονομικά στοιχεία Κόστος κατασκευής ΜΕΑ – ΧΥΤΥ εκ. ευρώ Κόστος λειτουργίας ΜΕΑ - ΧΥΤΥ 5 -7 εκ. ευρώ / έτος Κόστος τροφοδοσίας 2-3,5 εκ. ευρώ / έτος Συνολικό κόστος λειτουργίας 7 – 10,5 εκ. ευρώ / έτος
Σύνολο δαπανών 25ετίας περίπου 270 εκ. ευρώ
Συμπεράσματα 1 Η κατασκευή της ΜΕΑ είναι μονόδρομος Τα τεχνολογικά ρίσκα της ΜΕΑ ωθούν σε οργανική σχέση με κατασκευαστές – προμηθευτές Τα σημαντικά οφέλη από τη ΜΕΑ απαιτούν σταδιακή αύξηση των τελών χρήσης αλλά και οικονομική στήριξη από το Δημόσιο, σε κάθε περίπτωση
Εναλλακτικές λύσεις Χρηματοδότηση κατασκευής από το ΤΣ Αμιγής αυτοχρηματοδότηση Κινητοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων
Χρηματοδότηση από το ΤΣ Πλεονεκτήματα Κάλυψη 100% του κόστους κατασκευής Οικεία διαδικασία Μειονεκτήματα Καμμία στήριξη στη λειτουργία Αρνητικές εμπειρίες Μεγάλο ποσό για τα δεδομένα του Δ ΚΠΣ
Αμιγής αυτοχρηματοδότηση Πλεονεκτήματα Καμμία εξάρτηση από άλλα όργανα Χρόνος Μειονεκτήματα Οριακά ελκυστικό project Μεγάλο κόστος για τους χρήστες Απαιτείται υψηλή εγγυοδοσία
Κινητοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων Πλεονεκτήματα Μεταφορά ρίσκων λειτουργίας σε ιδιώτες Δημόσιο χρήμα στη βάση των ετήσιων αποτελεσμάτων Σημαντική μείωση τελών χρήσης Ελκυστικό για επενδυτές Ελάχιστη εγγυοδοσία Μειονεκτήματα Καινούρια διαδικασία Συνολικά πιο ακριβό, με επιβάρυνση του δημοσίου
Πρόταση Κινητοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω των ΣΔΙΤ Προσπάθεια μεγιστοποίησης συνεισφοράς δημοσίου Κατανομή ρίσκων λειτουργίας σε βάρος του επενδυτή Έλεγχος – διασφάλιση αποτελεσμάτων από ΔΙΑΔΥΜΑ
Νέα οπτική γωνία Μακρόχρονη σχέση – έμφαση στο αποτέλεσμα – συνδεδεμένη αποπληρωμή – ιδιωτικά κεφάλαια Έμφαση στο αποτέλεσμα – όχι στις διαδικασίες Ανάλυση – επιμερισμός κινδύνων
Πρακτικά... Υποβολή φακέλου σε ΕΓΣΔΙΤ Απαίτηση επιδότησης της τάξης του 50% στο ετήσιο κόστος για όλα τα έτη λειτουργίας Διαρκής διερεύνηση για άλλες πηγές χρηματοδότησης Σε εναρμόνιση με γραμμή ΕΕ και πολιτική κυβέρνησης Πιλοτικό – επιδοτήσεις
Συμπεράσματα 2 Τα ΣΔΙΤ ο κατάλληλος δρόμος Σημαντικά οφέλη οικονομικά λόγω ετήσιας επιδότησης Σημαντικά λειτουργικά οφέλη λόγω ετήσιας επιδότησης «…Η πείρα έχει αποδείξει ότι σε κάθε σχέδιο πρέπει να αξιολογείται εάν η επιλογή της σύμπραξης παρουσιάζει πραγματική προστιθέμενη αξία σε σχέση µε άλλες επιλογές…»