ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Τεχνολογίας (ΠΕΚΑΤΕ)
Το μάθημα της Τεχνολογίας Είναι ένα από τα δυσκολότερα μαθήματα Έχει φέρει το «Νέο σχολείο» στην Ελλάδα εδώ και είκοσι χρόνια… Το περιεχόμενο προσαρμόζεται στις ανάγκες του μαθητή Φέρνει το μαθητή στο επίκεντρο Περιλαμβάνει δραστηριότητες που απαιτούν «δεξιότητες» από το μαθητή Αξιολογείται με διαφορετικό τρόπο
Ο καθηγητής στο μάθημα της τεχνολογίας….. Επιμελείται μέχρι 15 διαφορετικά αντικείμενα ταυτόχρονα! Αναζητά διαρκώς θεωρητικές γνώσεις για ένα αντικείμενο που εξελίσσεται ταχύτατα Χρησιμοποιεί τεχνικές δεξιότητες (χρήση εργαλείων, γνώση υλικών, κ.ά.) Εφαρμόζει την χρήση λογισμικού και διαδικτύου Υλοποιεί Τεχνικές διαχείρισης και εμψύχωσης ομάδων Οργανώνει και συντηρεί εργαστήριο
Πρέπει να αποτινάξουμε Αυτά που μάθαμε από τους «δασκάλους» μας Την ειδικότητα μας Το φόβο για την αρνητική κριτική (διαφορετικότητα) Το άγχος της έκθεσης έργων Το «βόλεμα» από την έλλειψη ελέγχου Το «φόρτωμα» των εργασιών στους γονείς
Το περιεχόμενο προσαρμόζεται στις ανάγκες του μαθητή Το σχολικό βιβλίο περιέχει ενδεικτικές πληροφορίες και όχι ύλη για να μάθουν οι μαθητές «Διδάσκουμε» τεχνικές αναζήτησης, αξιολόγησης, καταγραφής, παρουσίασης «Διδάσκουμε» βασικές τεχνικές δεξιότητες με ενεργό συμμετοχή του μαθητή «Διδάσκουμε» κοινωνικές δεξιότητες Δρόμο προς τη γνώση
Φέρνει το μαθητή στο επίκεντρο Επιλέγει τι θα μάθει – Επιλογή αντικειμένου Αναλαμβάνει πρωτοβουλίες (φθίνουσα καθοδήγηση) Ακολουθεί το ρυθμό του (εξατομικευμένη διδασκαλία) με όρια… Ορίζει το βαθμό δυσκολίας Επιλέγει τον τρόπο που θα εκτελέσει τις «εργασίες» που του αναθέτουμε Συνεργάζεται με τους συμμαθητές του Ζητά βοήθεια και οδηγίες όταν έχει ανάγκη Αξιολογεί
Ενώ ο καθηγητής… Δίνει ερεθίσματα Δίνει παραδείγματα Καθοδηγεί Συμβουλεύει Παροτρύνει Συντονίζει Βοηθάει Αξιολογεί
Περιλαμβάνει δραστηριότητες που απαιτούν «δεξιότητες» Δεξιότητες στη διαχείριση της πληροφορίας Αναζήτηση Αξιολόγηση Παρουσίαση Δεξιότητες τεχνικές Χρήση εργαλείων και μηχανημάτων Χρήση υλικών Τεχνικές κατασκευής
Δεξιοτήτων συνέχεια… Δεξιότητες «κοινωνικές» Δεξιότητες γλωσσικές Λειτουργία σε ομάδες Συνεργασία Επικοινωνία Δεξιότητες γλωσσικές Κατανόηση κειμένου Συγγραφή εργασιών Παρουσίαση εργασιών στην τάξη
Αξιολογείται με διαφορετικό τρόπο Εργασίες γραπτές (ΟΧΙ διαγωνίσματα-τεστ) Εργασίες προφορικές Κατασκευές Συμμετοχή σε δραστηριότητες Μέθοδος αξιολόγησης Συνεχής παρατήρηση Αξιολόγηση εργασιών (ρουμπρίκες;) Αυτοαξιολόγηση Αξιολόγηση από την ομάδα
Τι είναι σημαντικό ;; Αυτό που έχει σημασία είναι το «πλαίσιο», η συμμετοχή στη διαδικασία και όχι το περιεχόμενο Υποχρέωση από το αναλυτικό πρόγραμμα; Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να διδάξουμε «ελάχιστη γνώση» Υποχρέωση όλων των μαθητών να κατακτήσουν συγκεκριμένο επίπεδο και βάθος;
Μην ξεχνάμε «Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του κι όταν πια του έχει διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας το μαθητή να φτιάξει δικές του γέφυρες» «Ο στόχος του εκπαιδευτικού είναι να καταστήσει τον εαυτό του περιττό για την τάξη»