Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

 Από τις ανάγκες εκπαίδευσης της οικονομίας στις ανάγκες εκπαίδευσης του ατόμου : Το επαγγελματικό προφίλ ως στοιχείο σύζευξης της προσφοράς με τη ζήτηση.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
Τι είναι wiki; Μια ιστοσελίδα που επιτρέπει στους επισκέπτες της να προσθέσουν, να αφαιρέσουν και να διαμορφώσουν το περιεχόμενό της.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ
Προβλητικές Τεχνικές Έρευνας Από το άρθρο των Miriam Catterall & Patrick Ibbotson, School of Management, University of Ulster “Using Projective Techniques.
Συνάντηση 12η: Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην εκπαιδευτική έρευνα
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Κεφάλαιο 1ο Ανάλυση Προβλήματος.
Διάσκεψη Σερρών Ιουνίου 2004 Ερίκ Γκαζόν Σύμβουλος σε θέματα Εργασιακών Σχέσεων & Απασχόλησης Ποιές είναι οι προοπτικές απασχόλησης στους νόμους.
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.1 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες πριν από την τοποθέτηση.
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Γεωργιάδης Μιχάλης Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων. 1 η φάση (σε ολομέλεια) : Ποιο είναι το θέμα μας; (ιδεοκαταιγίδα, αφήγηση εμπειριών, προβολή εικονιστικού.
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Ποιοτικη συνεντευξη – αναλυση περιεχομενου
School factors related to bullying: a qualitative study of early adolescent students Σχολικοί παράγοντες που σχετίζονται με τον σχολικό εκφοβισμό: μια.
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
1 Συγκέντρωση Πρωτογενών Πληροφοριών Collecting Primary Data.
Ερωτηματολόγια 3η Διάλεξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Μέθοδοι συλλογής δεδομένων Ερωτηματολόγιο Συνέντευξη
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Δειγματοληψία Ορισμοί Είδη δειγματοληψίας
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Συγκέντρωση Πρωτογενών Πληροφοριών
Φοιτητής: Τάρταρης Παναγιώτης (Α.Μ 6510)
Το ερωτηματολόγιο Μεθοδολογία έρευνας.
Ακαδημία Ταχυδρομικών Υπηρεσιών
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Ο Ρόλος των Συμβούλων πριν, κατά τη διάρκεια, και μετά από την Επαγγελματική Εκπαίδευση.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Παιχνίδι ρόλων Δρ. Δ. Δαποντας.
Είδη Ερωτήσεων-Μεταβλητές-Κλιμακες Μέτρησης
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών

Πότε μια συνέντευξη ποιοτικής έρευνας είναι η πλέον κατάλληλη; Όταν μια έρευνα επικεντρώνεται στο νόημα που έχουν συγκεκριμένα φαινόμενα για τους συμμετέχοντες. Όταν πρόκειται να μελετηθούν σε βάθος χρόνου προσωπικές απόψεις για τις διαδικασίες στο πλαίσιο μιας κοινωνικής μονάδας – όπως μια ομάδα εργασίας, ένα τμήμα ή ένας ολόκληρος οργανισμός – με τη χρήση μιας σειράς συνεντεύξεων. Όταν απαιτούνται προσωπικές ιστορικές αφηγήσεις για το πως αναπτύχθηκε ένα συγκεκριμένο φαινόμενο – για παράδειγμα, ένα νέο σύστημα για τις βάρδιες.

Όταν απαιτείται διερευνητική εργασία πριν διεξαχθεί μια ποσοτική μελέτη. Για παράδειγμα, ερευνητές που εξετάζουν την επίδραση της νέας τεχνολογίας στις κοινωνικές σχέσεις σε ένα περιβάλλον εργασίας, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν ποιοτικές συνεντεύξεις για να προσδιορίσουν το εύρος των διαφορετικών τύπων εμπειριών στο οποίο θα έπρεπε να επικεντρωθεί μια επακόλουθη ποσοτική μελέτη. Όταν έχει διεξαχθεί μια ποσοτική μελέτη και απαιτούνται ποιοτικά δεδομένα για να επικυρώσουν συγκεκριμένες μετρήσεις ή να διευκρινιστεί και να επεξηγηθεί το νόημα των ευρημάτων. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να παρθούν συνεντεύξεις από άτομα με υψηλούς, μεσαίους και χαμηλούς βαθμούς σε μια νέα μέτρηση για το άγχος στην εργασία, για να φανεί αν οι εμπειρίες τους συμπίπτουν με τις εκτιμήσεις της μέτρησης.

Μια διάκριση των συνεντεύξεων βασίζεται στο βαθμό δόμησης ή τυποποίησης της συνέντευξης Πλήρως δομημένη συνέντευξη Ημιδομημένη συνέντευξη Μη δομημένη συνέντευξη

Το επίκεντρο των ερωτήσεων

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των συνεντεύξεων

Ο συνεντευκτής πρέπει Να ακούει περισσότερο και να μιλάει λιγότερο Να θέτει τις ερωτήσεις με έναν ευθύ, ξεκάθαρο και μη απειλητικό τρόπο

Να εξαλείφει οτιδήποτε θα μπορούσε να οδηγήσει τους ερωτώμενους να απαντήσουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Πολλοί ερωτώμενοι επιθυμούν να ευχαριστήσουν το συνεντευκτή δίνοντας τις «σωστές» αποκρίσεις (π.χ. «Είστε κατά της αμαρτίας;») Να απολαμβάνει τη συνέντευξη (ή τουλάχιστον να προσποιείται ότι την απολαμβάνει). Να μην περνάει το μήνυμα ότι πλήττει ή ότι φοβάται

Ερωτήσεις που πρέπει να αποφεύγονται Διφορούμενες ερωτήσεις Ερωτήσεις που ενέχουν επαγγελματική γλώσσα Ερωτήσεις που οδηγούν κάπου Μεροληπτικές ερωτήσεις

Οι ανοικτές ερωτήσεις είναι ευέλικτες επιτρέπουν τη σε βάθος προσέγγιση και το ξεκαθάρισμα παρανοήσεων δίνουν τη δυνατότητα να γίνει έλεγχος των ορίων της γνώσης του αποκρινόμενου ενθαρρύνουν τη συνεργασία και τη σχέση μεταξύ συνεντευκτή και αποκρινόμενου

επιτρέπουν μια πιο αληθινή αξιολόγηση αυτού που πιστεύει πραγματικά ο αποκρινόμενος μπορεί να παράγουν απρόσμενες ή απροσδόκητες αποκρίσεις

Δομημένες συνεντεύξεις Ημιδομημένες συνεντεύξεις Μη δομημένες συνεντεύξεις Τηλεφωνικές συνεντεύξεις Συνεντεύξεις πληροφορητών (informant interviews) Συνεντεύξεις ομάδων (group interviews) Οι ομάδες εστίασης (focus groups)

Δομημένες συνεντεύξεις Οι δομημένες συνεντεύξεις δεν μπορούν να ταιριάξουν εύκολα σε μελέτες ευέλικτου σχεδίου. Συμβάλλουν κυρίως σε ένα προκαθορισμένο σχέδιο.

Ημιδομημένες συνεντεύξεις Στις ημιδομημένες συνεντεύξεις, ο συνεντευκτής ξεκινά από ένα αρχικό θέμα, αλλά στη συνέχεια, και σε κάποιο βαθμό, καθοδηγείται από τις απαντήσεις του ερωτώμενου για να συνεχίσει την επόμενη ακολουθία θεμάτων.

Μη δομημένες συνεντεύξεις Οι μη δομημένες συνεντεύξεις είναι μη τυποποιημένες, ανοικτές και σε βάθος συνεντεύξεις.

Τηλεφωνικές συνεντεύξεις Οι τηλεφωνικές συνεντεύξεις μπορούν να έχουν ένα υψηλό ποσοστό απόκρισης, λιγότερες επιδράσεις του συνεντευκτή και χαμηλότερη τάση για κοινωνικά αποδεκτές αποκρίσεις. Η έλλειψη βέβαια οπτικών υποδείξεων μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην ερμηνεία. Το κυριότερο πλεονέκτημα, ιδιαίτερα αν το δείγμα είναι γεωγραφικά διεσπαρμένο, είναι ότι κοστίζει λιγότερο, από πλευράς χρόνου, προσπάθειας και χρημάτων

Συνεντεύξεις πληροφορητών (informant interviews) μη κατευθυντήρια συνέντευξη (non-directive interview) επικεντρωμένη συνέντευξη (focused interview)

Συνεντεύξεις ομάδων (group interviews) Οι συνεντεύξεις μπορούν να πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο μιας ομάδας, όπως και ένας προς έναν. Οι συνεντεύξεις ομάδων μπορούν να ανήκουν σε οποιονδήποτε από τους τύπους που εξετάσθηκαν προηγουμένως, και πιο ειδικά, μπορεί να είναι πλήρως δομημένες, ημιδομημένες ή μη δομημένες.

Οι ομάδες εστίασης (focus groups) Μια ομάδα εστίασης είναι μια ομαδική συνέντευξη πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα, από όπου προέρχεται και η έννοια «εστίαση». Είναι μια ανοιχτή, ομαδική συζήτηση που καθοδηγείται από τον ερευνητή και τυπικά εκτείνεται πάνω από τουλάχιστον μία ώρα.

Ανάλυση δεδομένων συνέντευξης Κατηγοριακή ανάλυση Δομική ανάλυση Ανάλυση του λόγου

• Κατηγοριακή ανάλυση Τα κριτήρια που επιτρέπουν την κατάταξη κάθε μονάδας καταγραφής σε μια κατηγορία μπορεί να είναι : σημασιολογικά συντακτικά λεξικολογικά

Οι τεχνικές προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι κατηγορίες είναι οι εξής: Η εξαντλητικότητα Η αποκλειστικότητα Η ομοιογένεια Η αντικειμενικότητα Η πιστότητα Η αρμοδιότητα ή καταλληλότητα Η παραγωγικότητα

Δομική ανάλυση Η δομική ανάλυση προσπαθεί να προσεγγίσει τη δομή, δηλαδή την κρυφή εκείνη τάξη πραγμάτων που εξασφαλίζει την οργάνωση των επιμέρους στοιχείων και υπαγορεύει τους σχετικά αμετάβλητους νόμους συγκρότησης, διάρθρωσης και λειτουργίας τους. Πέρα από την ανομοιότητα και την ποικιλία των φαινομένων, η δομική μέθοδος ενδιαφέρεται για την εσωτερική λογική και τους κανόνες που διέπουν τις σχέσεις τους που αναδεικνύουν τις νοηματικά και μορφικά σημαντικές σταθερές.

Ανάλυση λόγου Κάθε επικοινωνία που χρησιμοποιεί το γλωσσικό κώδικα και είναι ενταγμένη σε ένα γνωστικό, κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο, αποτελεί το λόγο. Η ανάλυση του λόγου παρατηρεί και αναλύει τις διαδικασίες που διέπουν τη χρήση του λόγου στην καθημερινή ζωή. Η μελέτη της γλώσσας παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον για τη διερεύνηση τόσο των νοημάτων του λόγου όσο και των συνθηκών που δημιουργούν την παραγωγή διαφορετικών μορφών λόγου.