Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ – ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ «Portfolio» Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή Παρουσίαση: Κώνστα Σταματίνα Μίχα Ευδοκία Φιλίππου Χριστίνα
Αυθεντική Αξιολόγηση & Portfolio Εργαλείο =
Αυθεντική Αξιολόγηση Ποια τα χαρακτηριστικά της; Αξιολογεί όχι μόνο τη γνώση καθαυτή αλλά και την αξιοποίησή της στην καθημερινότητα, Ενθαρρύνει την ανοιχτή σκέψη, Προϋποθέτει το στοχασμό και κριτική ανάλυση τόσο των προϊόντων όσο και των διαδικασιών μάθησης, Συνδιαμορφώνεται από αξιολογούμενο και αξιολογητή, και Είναι ευέλικτη.
εναλλακτική μορφή αξιολόγησης Τεχνική Αξιολόγησης Επίδοσης στα Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης: Portfolio Η έννοια του Portfolio εναλλακτική μορφή αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Μαθητή
Portfolio Εκπαιδευτικού (I) Ποια τα χαρακτηριστικά του; Πρόκειται για μια συλλογή δεδομένων, η οποία είναι: επιλεκτική (selective), αναστοχαστική (reflective), και συνεργατική (collaborative). Τι είναι; Ένα δυναμικό εργαλείο επαγγελματικής ανάπτυξης, τόσο για τους εν δυνάμει εκπαιδευτικούς όσο και για τους υπηρετούντες, καθώς μπορεί να καταγράψει με σαφήνεια τα διάφορα στάδια της ανάπτυξης της επαγγελματικής πορείας τους.
Portfolio Εκπαιδευτικού (II) Πώς χρησιμοποιείται; Ως μέσο-τεχνική Αυθεντικής Αξιολόγησης αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας, και Ως έναυσμα ανατροφοδότησης και αναστοχασμού. Γιατί χρησιμοποιείται; Για τη βελτίωση της διδασκαλίας, και Για την αξιολόγηση της διδασκαλίας.
Portfolio Εκπαιδευτικού (III) Ποια τα βήματα υλοποίησης του; Ξεκίνα αργά, Κέρδισε την αποδοχή, Ενστάλαξε την αίσθηση της ιδιοποίησης του προγράμματος, Κοινοποίησε τον τρόπο εφαρμογής, Γνωστοποίησε πρότυπα σχεδιασμού και υλοποίησης, Γίνε επιλεκτικός, και Γίνε ρεαλιστικός.
Portfolio Εκπαιδευτικού (IV) Ποια η δομή και το περιεχόμενό του; ΓΕΝΙΚΑ, το Portfolio αποτυπώνει και εμπεριέχει: Το επαγγελματικό status και το επαγγελματικό «γίγνεσθαι» του εκπαιδευτικού, και Την αναλυτική περιγραφή της τάξης του τη δεδομένη χρονική περίοδο. ΕΙΔΙΚΑ, περιλαμβάνει ό, τι ορίζει η χρήση του.
Portfolio Εκπαιδευτικού (V) Ποιες οι δυσκολίες του; Ο σχεδιασμός του: ιδιαίτερη μέριμνα απαιτεί τόσο το περιεχόμενο όσο και η δομή του, Το χρονικό διάστημα δόμησής του, Η εγκυρότητα κριτηρίων αξιολόγησής του, και Η υποκειμενικότητα στην αξιολόγησή του.
Portfolio Εκπαιδευτικού (VI) Προσωπικά Στοιχεία Βαθμολογημένες εργασίες μαθητών: Φύλλα εργασίας & Test Κατάλογος Περιεχομένων Σπουδές & Περιγραφή Γραπτές Εξετάσεις/ Πιστοποιήσεις Ανατροφοδότηση από μαθητές Σχέδια Μαθημάτων/ Σημειώσεις Ανατροφοδότηση από συναδέλφους εκπαιδευτικούς Μικροδιδασκαλία Αυτοαξιολογικό Σχόλιο
Ποια τα χαρακτηριστικά του; Portfolio Μαθητή (I) Ποια τα χαρακτηριστικά του; δείγμα του έργου του σε πραγματικές συνθήκες, εκτεταμένη χρονική περίοδος, σημαντικές εργασίες, συνεργασία εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτικών, αξιολόγηση πολλών διαστάσεων, πέρα από την κατοχή γνώσεων, ενεργός ρόλος μαθητή, και η Αξιολόγηση γίνεται μέρος της διδασκαλίας. Τι είναι; Μια προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή των έργων του, με σαφή στοιχεία για τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις στρατηγικές, τα επιτεύγματά του σε έναν ή περισσότερους τομείς σε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, το οποίο έχει συγκεντρωθεί με τη συναίνεσή του, έχει συγκεκριμένο στόχο και αποτελεί τεκμήριο της προόδου και της επίδοσής του.
Portfolio Μαθητή (II) Ποια τα είδη του; το portfolio ανάπτυξης (development portfolio), το portfolio επίδειξης (showcase portfolio), και το portfolio αξιολόγησης (assessment portfolio).
Portfolio Μαθητή (III) Πώς χρησιμοποιείται; Ως εργαλείο αυτό-αξιολόγησης, που ανανεώνεται ετησίως και μπορεί να αποτελέσει τμήμα του βιογραφικού ως προς το διδακτικό τομέα, και Ως στοιχείο στοχασμού και έναυσμα άσκησης κριτικής και αξιολόγησης περί αποτελεσματικότητας των μαθημάτων και της διδασκαλίας ή ακόμη και των διαπροσωπικών του σχέσεων.
Portfolio Μαθητή (IV) Ποια η δομή του; Εφαρμογή 1. Συλλογή Στοιχείων 3. Αναστοχασμός 4. Σύνδεση 2. Επιλογή 5. Συζήτηση 6.Αντικατάσταση
Ποιο το περιεχόμενό του; Portfolio Μαθητή (V) Ποιο το περιεχόμενό του; Εργασίες, Αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό, και Αυτοαξιολόγηση.
Επίδειξη ενδεικτικού Portfolio Μαθητή Portfolio Μαθητή (VI) Επίδειξη ενδεικτικού Portfolio Μαθητή Εργασία Βαθμολογημένο test/ φύλλο εργασίας Αξιολόγηση από εκπαιδευτικό Αυτοαξιολόγηση
e - Portfolio Τι είναι; Το ηλεκτρονικό portfolio/ηλεκτρονικός φάκελος υλικού είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς υπολογιστές για τη συλλογή και την εξέταση δειγμάτων δουλειάς των μαθητών, αλλά και για την ανατροφοδότηση από τον εκπαιδευτικό.
Συμπεράσματα Το Portfolio είναι ένα δυναμικό εργαλείο και μια εναλλακτική μορφή αξιολόγησης. Ενώ έχει χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στην Αμερική, στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται ακόμη επισφαλώς. Η δύναμη του Portfolio δεν είναι μόνο το τελικό προϊόν κατασκευής του αλλά και το σύνολο των γνώσεων που αποκομίζεται κατά τη διαδικασία συγκρότησής του.
Προβληματοποίηση Πολυάριθμοι συγγραφείς και αξιολογητές υποστηρίζουν την ιδέα, για την οποία το ενδιαφέρον δεν είναι το ίδιο το Portfolio, αλλά αυτό που οι χρήστες μαθαίνουν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του. Γιατί, αν και, όπου έχει εφαρμοστεί το Portfolio ως δυναμικό και εναλλακτικό εργαλείο αξιολόγησης έχει αποδειχθεί προσοδοφόρο όχι μόνο ως προϊόν αλλά και ως διαδικασία, δεν έχει προωθηθεί η εφαρμογή και χρήση του στα ελληνικά εκπαιδευτικά δρώμενα; Πώς είναι δυνατόν οι μαθητές να κληθούν αργότερα να δομήσουν το επαγγελματικό τους Portfolio, εάν στο μαθητικό τους στίβο δεν έχουν τριβεί με αυτό το εργαλείο;
Σας ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας!