«Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ» «Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ» Κωστής Χαρδαλιάς Υποψήφιος Διδάκτορας Δημόσιας Υγείας & Πολιτικής Υγείας Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας Τομέας Δημόσιας Υγείας Τμήμα Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Οι νοσηλευτές δημόσιας υγείας συνεργάζονται με διάφορους φορείς ιατρικών υπηρεσιών για την διεξαγωγή μελετών που απαντούν σε κρίσιμα ερωτήματα. Ο ρόλος των νοσηλευτών δημόσιας υγείας που σχετίζονται με την έρευνα, ποικίλει ανάλογα με το εκπαιδευτικό υπόβαθρο του ερευνητή και τη νοσηλευτική του εμπειρία. Όλοι οι νοσηλευτές θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την τρέχουσα έρευνα και να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα της για να παρέχουν υπηρεσίες δημόσιας υγείας.
ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ Η Lillan Wald ‘’μητέρα της νοσηλευτικής δημόσιας υγείας’’, υπόδειγμα για την έρευνα στην νοσηλευτική δημόσια υγεία. Υποστηρίζει ότι οι ερευνητικές υποθέσεις προκύπτουν από την παρατήρηση των κλινικών προβλημάτων που έρχονται αντιμέτωποι οι νοσηλευτές δημόσιας υγείας. Ο ερευνητής πρέπει να κατανοεί τις ανάγκες υγείας των κοινωνικών συνόλων στο χώρο και να διαβιβάζει τα συμπεράσματα του σε νοσοκομειακούς γιατρούς και σε φορείς δημόσιας πολίτικης με αποτελεσματικό τρόπο.
BUHLER-WILKERSON Αναφέρει ότι η Lilian Wald συμμετείχε σε 3 κρίσιμα πειράματα που είχαν επίπτωση στη νοσηλευτική δημόσιας υγείας. Αυτά αναδεικνύουν: Το ρόλο της νοσηλευτικής δημόσιας υγείας προβάλλοντας την προληπτική και κλινική φροντίδα. Την καθιέρωση συστήματος ασφαλιστικής κάλυψης για τη φροντίδα στο σπίτι και σε εθνικό επίπεδο. Και την δημιουργία μιας εθνικής υπηρεσίας νοσηλευτικής δημόσιας υγείας.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ LILLIAN WALD Δημιουργήστε μια σύνθεση από διαφορετικά προγράμματα δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα, τα οποία θα απεικονίζουν τις τοπικές συνήθειες, θα συνδέονται με τα κυριότερα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης και θα συμπληρώνουν τις ανάγκες της κοινότητας. Καταγράψτε την οικονομική αποτελεσματικότητα, τα οφέλη που αποκομίζει η κοινωνία, και την ικανοποίηση των πελατών. Εξασφαλίστε ότι έχετε ικανοποιητικό έλεγχο της δομής και της διαδικασίας της πρακτικής για να παραγάγετε τις επιθυμητές εκβάσεις. Εξετάστε τις ενέργειες που παρέχουν πληρωμή στο σύστημα αποζημιώσεων.
Διαμορφώστε την έννοια της νοσηλευτικής σε κοινοτικό επίπεδο ως καινοτόμο λύση στις σύνθετες ανάγκες των ατόμων και των οικογενειών. Εξασφαλίστε ότι οι επαγγελματίες έχουν την απαραίτητη εκπαίδευση και τη δυνατότητα να διαχειριστούν τις επιπλοκές της κοινοτικής νοσηλευτικής. Συνδέστε τις υπηρεσίες πρόληψης με την υγεία και τις κοινωνικές ανάγκες, αντί να τις παρέχετε ξεχωριστά. Παρέχετε υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές συνήθειες και τη γλωσσική προτίμηση.
ΡΟΛΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΡΟΛΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ Ποικίλει με βάση την εκπαίδευση, την εμπειρία και τις προσδοκίες του από την εργασία. Το 2000 το συμβούλιο των οργανώσεων νοσηλευτικής δημόσιας υγείας ανέπτυξε μια λίστα με τις δεξιότητες που απαιτούνται από τη νοσηλευτική δημόσιας υγείας. Προσδιόρισε δεξιότητες για 2 επίπεδα νοσηλευτών δημόσιας υγείας: τους γενικούς/μη ειδικευμένους νοσηλευτές και τους ειδικευμένους/συμβούλους/διοικητές νοσηλευτές.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ Όλοι οι νοσηλευτές ανεξάρτητου κατηγορίας να είναι σε θέση να καθορίσουν προβλήματα. Να προσδιορίσουν τα απαραίτητα στοιχεία. Να εφαρμόζουν τις ηθικές αρχές κατά τη συλλογή, τη συντήρηση, τη χρήση και τη διάδοση των στοιχείων σε επίπεδο ατόμων και οικογενειών. Καθώς επίσης και την διαχείριση των στοιχείων με εμπιστευτικότητα.
Ο μη ειδικευόμενος μπορεί να συμμετέχει πιθανότατα στον προσδιορισμό του ερευνητικού προβλήματος σε συνεργασία με τους επαγγελματίες ερευνητές νοσηλευτές για να αναπτύξουν το ερευνητικό πρωτόκολλο. Η ενημέρωση των ατόμων για την φύση της έρευνας καθώς και για τα οφέλη ή τις παρενέργειες που προκύπτουν είναι ευθύνη όλων των νοσηλευτών.
ΕΡΕΥΝΑ, ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ, ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Είναι διαδικασίες που περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη και την ανάγκη επίλυσης ενός προβλήματος. Έχουν κοινό παρανομαστή με την έρευνα. Κατά τη νοσηλευτική διαδικασία ο νοσηλευτής καλείται να αξιολογήσει, να προγραμματίσει, να παρέμβει, και να αναθεωρήσει το σχέδιο θεραπείας του ασθενούς. Παρόμοια είναι τα βήματα στην έρευνα: καθορισμός προβλήματος, επιλογή ερευνητικού σχεδίου, εφαρμογή μελέτης και αξιολόγηση συμπερασμάτων.
Ομοίως και ο επιδημιολόγος: συλλέγει τα στοιχεία που αφορούν ένα πληθυσμό, αναλύει τα στοιχεία και βγάζει συμπεράσματα( περιγραφική επιδημιολογία). Τα προγράμματα διασφάλισης της ποιότητας: βασίζονται στην εξέταση και ανάλυση στοιχείων, και εστιάζουν στην βελτίωση παρεχόμενης φροντίδας σε κάποιο φορέα. Ο νοσηλευτές δημόσιας υγείας δεν ξέρουν την διαφορά μεταξύ των παραπάνω δραστηριοτήτων.
Ωστόσο, η πιο βασική αρχή της έρευνας είναι ότι ο ερευνητής αφιερώνει πολύ χρόνο για να ανάπτυξη την μεθοδολογία και το ερευνητικό πρωτόκολλο πριν την εφαρμογή της. Στην έρευνα οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι άριστα συγκροτημένες για να είναι έγκυρα τα αποτελέσματα λόγω της εφαρμοζόμενης μεθοδολογίας και όχι λόγω τυχαίων παραγόντων.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΗΘΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Συγκεκριμένα το συμβούλιο αξιολογεί τα ερευνητικά πρωτόκολλα για να διασφαλίσει ότι: Λαμβάνονται υπόψη τα οφέλη και οι κίνδυνοι της έρευνας. Παρέχεται στους συμμετέχοντες η ευκαιρία να δεχτούν ή να αρνηθούν να συμμετάσχουν χωρίς η απόφαση τους να επηρεάσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Διατηρείται η ακεραιότητα, η αξιοπρέπεια, και η εμπιστευτικότητα των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια της μελέτης. Επιτρέπεται να διακόψουν τη συμμετοχή τους οποιαδήποτε στιγμή. Γίνεται γνωστό στους συμμετέχοντες με ποιον θα πρέπει να έρθουν σε επαφή και τι θα πρέπει να κάνουν εάν έχουν ερωτήματα ή εάν βλάπτονται από τη μελέτη.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ Η έρευνα θα πρέπει να απαντήσει στις ερωτήσεις: Πώς αυξάνουμε την ποιότητα και τα έτη της ζωής μας; Πώς μπορούμε να εξαλείψουμε τις διαφορές υγείας; Η προγεννητική, κατ’ οίκων επίσκεψη των νοσηλευτών δημόσιας υγείας βελτιώνει τις εκβάσεις των αφροαμερικανών γυναικών που διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο πρόωρου τοκετού; Οι παρεμβάσεις των νοσηλευτών επιδρούν στη ποιότητα ζωής των ασθενών που είναι σε τελικό στάδιο; Μπορούν οι σχολικοί νοσηλευτές να βελτιώσουν τον τρόπο ζωής των εφήβων στις αγροτικές κοινότητες;
ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Παρέχει οδηγίες για την διαδικασία της έρευνας. Το 1985 ιδρύθηκε το Εθνικό Κέντρο για την Νοσηλευτική Έρευνα εντός των Εθνικών Ιδρυμάτων Υγείας. Έδωσε στη νοσηλευτική συγκεκριμένη οντότητα εντός των εθνικών ιδρυμάτων υγείας και τον ομοσπονδιακό φορέα που ασχολείται με την χρηματοδότηση της έρευνας για την υγεία. Το 1993 το κέντρο έγινε ίδρυμα με αποτέλεσμα υψηλότερη χρηματοδότηση.
ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Χρόνιες ασθένειες ή καταστάσεις: Χρόνιες αυτό-διαχειριζόμενες ασθένειες και ποιότητα ζωής. Συμπεριφορικές αλλαγές και παρεμβάσεις: Μείωση των γεννήσεων βρεφών με χαμηλό βάρος σε πληθυσμούς μειονοτήτων. Προώθηση της υγείας μεταξύ των ατόμων μειονοτήτων. Αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων δημόσιας υγείας. Τελικό στάδιο: γεφυρώνοντας τη ζωή και το θάνατο. Εκπαίδευση και κέντρα νοσηλευτικής έρευνας.
ΤΥΠΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ Κάθε νοσηλευτική έρευνα ξεκινάει με την διατύπωση μιας ερώτησης, την οποία απευθύνει ο ερευνητής σχετικά με κάποιο πρόβλημα που του έχει κινήσει το ενδιαφέρον. Το είδος της ερευνητικής ερώτησης καθορίζει τον στόχο του ερευνητή και τον βοηθάει να κινηθεί προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: οι νοσηλευτές που ενδιαφέρονται για ένα σχετικά νέο φαινόμενο θα αρχίσουν με μια ποιοτική προσέγγιση έτσι ώστε να καταλάβουν καλύτερα το φαινόμενο. Ενώ, ένας νοσηλευτής δημόσιας υγείας που εργάζεται σε μια αγροτική περιοχή προσπαθώντας να αναπτύξει μια πολιτιστικά κατάλληλη παρέμβαση που θα αυξήσει τον θηλασμό σε μια ομάδα ισπανόφονων γυναικών, αρχικά μελετά τη βιβλιογραφία και άλλα προγράμματα που έχουν αρχίσει σε άλλες περιοχές. Ωστόσο, επιδιώκει παράλληλα να καταγράψει και να κατανοήσει τις πεποιθήσεις και την εμπειρία του θηλασμού από τις γυναίκες στην κοινότητά αυτή. Δεδομένου ότι αυτός ο τύπος στοιχείων δεν υπάρχει, μπορεί να χρησιμοποιήσει μια ποιοτική προσέγγιση.
ΠΟΙΟΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Οι ποιοτικές μελέτες εξετάζουν τις εμπειρίες των ανθρώπων, που συμμετέχουν στην έρευνα ως υποκείμενα, εστιάζοντας κυρίως στις ερμηνείες που δίνει για το υπό εξέταση φαινόμενο το κάθε υποκείμενο. Ωστόσο, οι ποιοτικές μελέτες διενεργούνται με δύο τρόπους: Ατομικές συνεντεύξεις: με τα μέλη της ομάδας-στόχου με ανοικτή ή ημι-δομημένη προσέγγιση. Ομάδες εστίασης: οι οποίες περιλαμβάνουν τα μέλη της ομάδας-στόχου. Οι ομάδες εστίασης αποτελούνται συνήθως από 8 εως 10 μέλη της ομάδας-στόχου, και έναν ηγέτη ο οποίος διευκολύνει τη ομάδα. Η ικανότητα του ηγέτη είναι κρίσιμη, καθώς οι συμμετέχοντες θα πρέπει να πειστούν ότι τα σχόλιά τους εκτιμούνται και ότι οι πληροφορίες που παρέχουν είναι εμπιστευτικές.
Σε μια ποιοτική μελέτη, είναι σημαντικό ο νοσηλευτής να έχει επιλέξει μια μέθοδο καταγραφής στοιχείων η οποία να επιτρέπει την μετέπειτα ανάγνωση και ανάλυση των στοιχείων από άλλους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της βιντεοσκόπησης ή μέσω της καταγραφής εκτενών σημειώσεων.
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ ΡΕΥΝΑΣ Η ποιοτική έρευνα έχει επικριθεί στο παρελθόν όταν ο ερευνητής δεν είχε ένα σαφές πλαίσιο για την σύνδεση και την ανάλυση των στοιχείων. Όταν κάποιος παίρνει συνέντευξη ή διευθύνει ομάδες εστίασης, είναι εύκολο να παραβλέψει ορισμένα σχόλια και να επισκιάσει κάποιες απόψεις ή δηλώσεις. Επομένως, ο ποιοτικός ερευνητής πρέπει να χρησιμοποιήσει ποικίλες στρατηγικές που ελαχιστοποιούν την μεροληψία. Ωστόσο, οι νοσηλευτές δημόσιας υγείας πρέπει να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την υπάρχουσα ποιοτική έρευνα.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ BURNS KAI GROVE 1. Περιγραφική ζωντάνια :ο ερευνητής περιγράφει τις διαδικασίες συλλογής δεδομένων με τέτοιο τρόπο που ο αναγνώστης να βιώνει προσωπικά το γεγονός; 2. Μεθοδολογική συμφωνία: ο ερευνητής αναφέρει τη φιλοσοφική και μεθοδολογική προσέγγιση που χρησιμοποιείται. 3. Ακρίβεια της ανάλυσης: Είναι η διαδικασία που χρησιμοποίησε ο ερευνητής στη μετατροπή των στοιχείων. 4. Θεωρητική συνεκτικότητα: Η θεωρία που αναπτύσσεται σε αυτήν την μελέτη είναι σαφής και λογική; Αντανακλά τα στοιχεία, και είναι συμβατή με άλλα συστήματα γνώσης; 5.. Ευρετική σχετικότητα: Είναι εύκολο για τον αναγνώστη να αναγνωρίσει τη σημασία της μελέτης, τη δυνατότητα εφαρμογής της στην πρακτική της νοσηλευτικής, και την επιρροής της στη μελλοντική έρευνα;
ΠΟΣΟΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Χρησιμοποιούνται διάφοροι ερευνητικοί σχεδιασμοί. Στόχος των περισσότερων ποσοτικών μελετών είναι η κατανόηση των σχέσεων μεταξύ των μεταβλητών ή να αποδοθεί αιτιότητα. Εκτός από τον σχεδιασμό, οι ποσοτικές μελέτες πρέπει να αντιμετωπίσουν ζητήματα που αφορούν τη μέτρηση και τη δειγματοληψία.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΟΣΟΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ BURNS KAI GROVE Περιγραφικές: διακρίνονται σε αυτές που εξετάζουν ένα δείγμα, και σε αυτές που εξετάζουν περισσότερα. Μελέτες συσχέτισης: ο ερευνητής ψάχνει τις σχέσεις μεταξύ των μεταβλητών. Ημιπειραματικές: συνήθως η παρουσία μιας ομάδας ελέγχου που έχει διαμορφωθεί μέσω της τυχαίας επιλογής απουσιάζει. Πειραματικές μελέτες: η πειραματική καθώς και η ομάδα ελέγχου διαμορφώνεται από την τυχαία επιλογή.
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ