Θεωρία και πράξη Χριστιανικής Αγωγής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Γνωστικές θεωρίες μάθησης
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Διδακτικοί στόχοι.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Δραστηριότητες προσομοίωσης
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Σενάριο.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Νέο Λύκειο / μέθοδος Project
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
John Dewey
Κοινωνιολόγος-Συστημικός Ψυχοθεραπευτής
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
“Τα παιδιά μαθαίνουν όλη την ώρα σαν τρελά, μέχρι να πάνε σχολείο” – Jean Liedloff
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Μέθοδοι και εργαλεία της Διδασκαλίας
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία της ΘΕ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρία και πράξη Χριστιανικής Αγωγής Βιωματική Μάθηση Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Θεωρία και πράξη Χριστιανικής Αγωγής

βίωμα θρησκεία εκπαίδευση

Βιωματική μάθηση experiential learning (βιωματική μάθηση) Με βάση όσα έχουμε αναφέρει μπορούμε να ορίσουμε τη Βιωματική Μάθηση ως την ενεργητική προσέγγιση μάθησης η οποία: (α) προσφέρει στους μαθητές δυνατότητες συμμετοχής σε δραστηριότητες απόκτησης νέων ή/και ανάκλησης παλαιότερων πάσης φύσεως προσωπικών εμπειριών (αισθητηριακής, κοινωνικής, νοητικής, συναισθηματικής, πληροφοριακής/γνωσιακής, ηθικής, ψυχοκινητικής, καλλιτεχνικής, πολιτισμικής, περιβαλλοντικής, σωματικής, αξιακής, διακρατικής, επικοινωνιακής, εργασιακής, κατασκευαστικής, τεχνολογικής, αποκαλυπτικής, δημιουργικής, παραγωγικής, συνθετικής κλπ. φύσης) εστιασμένων σε συγκεκριμένο τομέα, (β) εμπλέκει τους μαθητές σε διαδικασίες συστηματικής επεξεργασίας των ποικίλης φύσεως προσωπικών εμπειριών και δεδομένων για την επίτευξη εσωτερικής κατανόησής τους, (γ) στηρίζει τους μαθητές στη διαδικασία στοχαστικής εξέτασης των συμπερασμάτων τους, που αποτελεί τον πυρήνα της βιωματικής μάθησης, και (δ) ολοκληρώνει την εκπαιδευτική διαδικασία με την αξιοποίηση των νέων γνώσεων που προέκυψαν για την κατανόηση και τη διαχείριση νέων καταστάσεων. Βιωματική μάθηση experiential learning (βιωματική μάθηση) Boud,Keogh and Walker, 1985; Kolb and Fry, 1975) discovery learning (ανακαλυπτική μάθηση) Bruner, 1961 problem-based learning (μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων) Barrows, 1996; Schmidt, 1983;Barrows and Tamblyn, 1980 Inquiry-based learning (διερευνητική μάθηση) Rutherford, 1964 ; Schwab, 1960 constructivist learning (κονστρουκτιβσιτική μάθηση) Jonassen, 1991; vonGlasersfeld, 1991; Steffe and Gale1995, Grimmitt 2000

Στόχος: προσωπική και κοινοτική αυτονομία Το πρόσωπο που δρα, εργάζεται, σκέφτεται, οργανώνεται και εκφράζεται ελεύθερα μαζί με άλλους χειραφετημένος, αυτοδιοικούμενος, αυτοοργανούμενος και αυτοεκφραζόμενος με συλλογική ευθύνη και ενδιαφέρον για τους άλλους γίνεται (Χρυσαφίδης, 2002, σ.21, Γρόλλιος, 2013)

Βιωματική μάθηση Συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών Συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών σε δραστηριότητες απόκτησης νέων ή/και ανάκλησης παλαιότερων προσωπικών εμπειριών, που ενεργοποιούν όλες τις πτυχές της νοημοσύνης σε διαδικασίες συστηματικής επεξεργασίας των ποικίλης φύσεως προσωπικών εμπειριών και δεδομένων για την επίτευξη εσωτερικής κατανόησής τους στη διαδικασία στοχαστικής εξέτασης των συμπερασμάτων τους, που αποτελεί τον πυρήνα της βιωματικής μάθησης στην αξιοποίηση/εφαρμογή των νέων γνώσεων που προέκυψαν για την κατανόηση και τη διαχείριση νέων καταστάσεων (Ματσαγγούρας, 2011)

Μαθητές δημιουργοί ότι ενεργοποιούν τους μαθητές στη διαδικασία της μάθησης (ενεργός μάθηση) ότι προτιμούν την ομαδοσυνεργασία στη διδασκαλία έναντι των ατομικών μεθόδων ότι ενισχύουν τους εκπαιδευτικούς ρόλους διευκόλυνσης και εμψύχωσης της μάθησης ότι περιορίζουν στο απολύτως αναγκαίο τους ρόλους άμεσης διδασκαλίας Βιώματα Εμπειρίες Αναστοχασμός Δράση (εφαρμογή) = ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Γιατί δραστηριότητες; Ενδυναμώνουν τα έμφυτα κίνητρα των μαθητών/τριων για επικοινωνία και γνώση του εαυτού, κατανόηση του κόσμου, και μετασχηματισμό αυτών σε δράση Αναπτύσσουν τις γνωστικές και κοινωνικές ικανότητες που είναι αναγκαίες για την αυτο-καθοριζόμενη μάθηση και τη δημιουργική διαχείριση διλημματικών, συγκρουσιακών, γνωστικών προβλημάτων Διευκολύνει τη μεταφορά της γνώσης σε νέες καταστάσεις (Ματσαγγούρας, 2011; Wudinger 2005; Luckner and Nadler 1997)

Κατηγορίες εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων προσεγγίσεις αφομοιωτικής μάθησης(receptive learning) προσεγγίσεις άμεσης διδασκαλίας (direct instruction) προσεγγίσεις καθοδηγούμενης ανακάλυψης (guided discovery) προσεγγίσεις διερευνητικής μάθησης (exploratory learning)

3 λεπτά για να σκεφτείτε γιατί δεν θα επιλέγατε τη βιωματική μάθηση

Κριτική στον ιδεολογικό τομέα Χειραφετείται το άτομο εις βάρος της κοινότητας Οι βιωματικές προσεγγίσεις επιδιώκουν συνειδητά και συστηματικά τη διαλεκτική σχέση μεταξύ: (α) Ατομικού αυτο-καθορισμού και κοινωνικοποίησης και (β) Κοινωνικοποίησης και κοινωνικής αλλαγής

Κριτική στον Ψυχολογικό Τομέα Δεν επαρκούν οι εμπειρίες και οι γνωσιο-κοινωνικές ικανότητες των μαθητών για τη διασφάλιση γνώσεων επαρκών για ποιοτική εκπαίδευση Το μάθημα δεν είναι η ώρα του παιδιού. Αντίθετα οι μέχρι τώρα εμπειρίες αποτελούν τη βάση για την πρόσληψη των νέων και πιο δύσκολων στην ερμηνεία τους εμπειριών. Τις νέες εμπειρίες οι μαθητές και μαθήτριες τις γενικεύουν με τη βοήθεια του εννοιολογικού πλέγματος των εμπλεκομένων επιστημών

Κριτική στον Διδακτικό Τομέα Καταργεί τις αμεσότερες μορφές διδασκαλίας Περιθωριοποιεί τον δάσκαλο και με τον τρόπο αυτό αναιρεί τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου Η αξιοποίηση της βιωματικής μάθησης γίνεται σε συνδυασμό και με άλλες διδακτικές προσεγγίσεις. Ο δάσκαλος σχεδιάζει, υποστηρίζει και εμψυχώνει

Κριτική στον Επιστημολογικό Τομέα Επιβάλλει έναν άκρατο υποκειμενισμό στον χώρο της γνώσης Σχετικοποιεί σε επικίνδυνο βαθμό τις κυρίαρχες στον πολιτισμό μας κοινωνικές, ηθικές, θρησκευτικές αισθητικές και λοιπές αξίες Στη βιωματική μάθηση αξιοποιούνται : συλλογικά σχήματα που συμβάλλουν σε διϋποκειμενικές συνθέσεις, έννοιες, που βοηθούν το υποκείμενο να ερμηνεύσει τον κόσμο με νέα εργαλεία (επιστημονικά) διαδικασίες αναγωγής σε γενικεύσεις, κρίσεις και προσδιορισμού της γνώσης και διαδικασίες τις οποίες υποβάλλουν σε κριτικής αποτίμηση και επιβεβαίωση.

Κριτική στον θρησκειοπαιδαγωγικό τομέα Επιβάλλει την υποχρεωτική βίωση θρησκευτικών εμπειριών σε ανθρώπους που δεν πιστεύουν. Δεν είναι δυνατόν το παιδί που δεν έχει δομήσει τη θρησκευτική ταυτότητα να βιώσει εμπειρικά θέματα διαφόρων θρησκειών. Σήμερα δεν μπορείς να ερμηνεύσεις τον κόσμο αν δεν έχεις γνώσεις για τις θρησκείες. Οι εμπειρίες στην τάξη έχουν γνωσιακή βάση και βοηθούν τους μαθητές/μαθήτριες να κατανοήσουν τον πιστό μιας θρησκείας (φαινομενολογία) Η θρησκευτική ταυτότητα δομείται κατά βάση στην οικογένεια και τη θρησκευτική κοινότητα. Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι περιορισμένος. Η θρησκευτική ταυτότητα αποτελεί μέρος της προσωπικής ταυτότητας. Διαμορφώνεται συνεχώς και στο σχολείο αναπτύσσεται μέσω του θρησκευτικού γραμματισμού.