Εκπαιδευτικές Επισκέψεις (Educational field trips)
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις Επισκέψεις που πραγματοποιούνται σε διάφορους τόπους που έχουν σχέση με τα διδασκόμενα μαθήματα ειδικότητας, όπως: βιομηχανίες, εργοστάσια, παραγωγικές μονάδες, μουσεία, εκθέσεις, γραφεία, επιχειρήσεις, επαγγελματικούς χώρους κ.ά.
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις Βασικό πλεονέκτημα (educational value of school field trips): Η διδασκαλία έχει καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα όταν συνδέεται με την καθημερινή επικαιρότητα, με πραγματικές συνθήκες και σύγχρονα τεχνολογικά επιτεύγματα (σύνδεση θεωρίας-πράξης)
Είδη Εκπαιδευτικών Επισκέψεων Προπαρασκευαστικές : όταν προηγείται η επίσκεψη προκειμένου να αποκτήσουν εικόνες και παραστάσεις οι μαθητές, και έπεται η διδασκαλία στην τάξη
Είδη Εκπαιδευτικών Επισκέψεων Επισκέψεις με συνδυασμό διδασκαλίας στο χώρο επίσκεψη: Κατά τη διδασκαλία γίνεται χρήση των εγκαταστάσεων ή των αντικειμένων του χώρου επίσκεψης Επισκέψεις μετά τη διδασκαλία του μαθήματος : έπονται της σχετικής διδασκαλίας στην τάξη και αποσκοπούν στη συμπλήρωση ή επανάληψη της
Απαραίτητες ενέργειες για τη διεξαγωγή μιας πετυχημένης εκπαιδευτικής επίσκεψης
Τρίπτυχο: Προετοιμασία-οργάνωση - αξιολόγηση Ενημέρωση και συζήτηση των συναδέλφων αντίστοιχων ειδικοτήτων – Εξέταση όλων των παραμέτρων διενέργειας της εκδρομής (τρόπος και κόστος μετάβασης, επιστροφή κλπ) και έγκριση από το διευθυντή της σχολικής μονάδας – γραφειοκρατική διάσταση
Τρίπτυχο: Προετοιμασία-οργάνωση - αξιολόγηση Διερευνητική επαφή με τους αρμόδιους του χώρου επίσκεψης, προγραμματισμός της ακριβούς ημερομηνίας, δήλωση του αριθμού μαθητών και των συνοδών καθηγητών
Τρίπτυχο: Προετοιμασία-οργάνωση - αξιολόγηση Διατύπωση των στόχων της επίσκεψης στους μαθητές, με παροχή αντίστοιχου φύλλου πληροφοριών σχετικά με τον τόπο επίσκεψης και τους στόχους πραγματοποίησής της
Τρίπτυχο: Προετοιμασία-οργάνωση - αξιολόγηση Ασφαλής και απρόσκοπτη ξενάγηση όλων των μαθητών στον χώρο επίσκεψης, συστηματική καθοδήγηση και επεξήγηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του χώρου
Τρίπτυχο: Προετοιμασία-οργάνωση - αξιολόγηση Αποστολή ευχαριστήριας επιστολής στους υπεύθυνους του τόπου επίσκεψης και αξιολόγηση της όλης δραστηριότητας από τους μαθητές συζήτηση στην τάξη, εξαγωγή συμπερασμάτων, ανατροφοδότηση
Πιθανά προβλήματα
Πιθανά προβλήματα Ελλιπής συμμετοχή-μειωμένο ενδιαφέρον μαθητικού δυναμικού Έλλειψη χρόνου προετοιμασίας και χρόνου διενέργειας επίσκεψης Έλλειψη οικονομικών πόρων Διάφορα οργανωτικά προβλήματα
Πιθανά προβλήματα Άστοχη επιλογή χώρου και χρόνου επίσκεψης Μη σύνδεση της επίσκεψης με το γνωστικό υπόβαθρο και τους διδακτικούς στόχους των εκάστοτε μαθημάτων «Πειθαρχικά» ζητήματα μαθητών κατά τη διάρκεια της επίσκεψης
Βιβλιογραφία: Falk, J. and Dierking, R. (2010). School Field Trips: Assessing Their Long-Term Impact. The Museum Journal, 40 Green, J., Kisida, B. and Bowen, H. (2013). The Educational Value of Field Trips. http://educationnext.org/the-educational-value-of-field-trips/ Πάσχος, Β. (2007) Στοιχεία Διδακτικής και Παιδαγωγικής. Εκδ. Πατάκη Κουτσούκος, Μ. (2012). Σημειώσεις του Μαθήματος Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας. ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης http://www.learnnc.org/lp/pages/1824 http://educationnext.org/the-educational-value-of-field-trips/