ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΦΛΩΡΙΝΑ 13.05.2007 ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΠΑΣ ΠΕ02 ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ MSc. ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΧΡΗΣΗ Ν.Τ.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αναφορά στην έκταση, στον τρόπο, και στη λογική αξιοποίησης των Ν.Τ. στον τομέα της γλωσσικής αγωγής, σύμφωνα με τις θεωρητικές αντιλήψεις που διαμορφώθηκαν τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Συμπεριφοριστική λογική
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Παραδοσιακό δασκαλοκεντρικό μοντέλο Η διδασκαλία αποσκοπούσε στο να κατακτήσουν οι μαθητές τη μορφοσυντακτική δομή της γλώσσας. Ο Η/Υ θεωρήθηκε ως ο αντικαταστάτης του δασκάλου δημιουργώντας την ελπίδα ότι θα βοηθούσε : στην αξιολόγηση και βαθμολόγηση των γραπτών των μαθητών στην παροχή αποτελεσματικών τρόπων διδασκαλίας της γραμματικής στον εντοπισμό υφολογικών προβλημάτων στον έλεγχο της ορθογραφίας στη βελτίωση της ποιότητας του γραπτού λόγου
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Σύμφωνα μ’ αυτό το μοντέλο ο Η/Υ: παρέχει την ύλη σε μικρές ενότητες επιβραβεύει την επιτυχία ανατροφοδοτεί την αποτυχία αξιολογεί τον μαθητή Πληροφορεί τον εκπαιδευτικό για την πορεία του μαθητή Ενώ με τη βοήθειά του επιτυγχάνεται: η αυτονομία στη μάθηση η παραστατικότητα στην παρουσίαση η ποικιλομορφία στη μετάδοση της ύλης
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Επικοινωνιακή προσέγγιση
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αναθεώρηση παραδοσιακού δασκαλοκεντρικού μοντέλου Ως προς την αντιστοιχία του με τη γλωσσική πραγματικότητα (θεωρητικά) Ως προς την αποτελεσματικότητα της διδακτικής δομής (πρακτικά) Η προσαρμογή της χρήσης της γλώσσας στο εκάστοτε επικοινωνιακό πλαίσιο θεωρείται αποτελεσματικότερη για τη γλωσσική επικοινωνία. Μονάδα λόγου θεωρείται το επικοινωνιακά πλαισιωμένο κείμενο. Η μάθηση θεωρείται διαδικασία στην οποία απαιτείται η εμπλοκή των μαθητών σε δραστηριότητες όπου θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα όπως στην πραγματική επικοινωνία.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ο Η/Υ δε θεωρείται πλέον αντικαταστάτης του δασκάλου αλλά ένα μέσο το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην υλοποίηση των γλωσσοδιδακτικών επιδιώξεων. Η αντίληψη αυτή εντάχθηκε λειτουργικά στα Προγράμματα Σπουδών με αποτέλεσμα τη μετατόπιση του κέντρου βάρους από την κατασκευή λογισμικών συμπεριφοριστικής λογικής στη διαμόρφωση Προγραμμάτων Σπουδών που εντάσσουν τις Ν.Τ., αξιοποιώντας τες στο βαθμό που εξυπηρετούν το σκοπό τους.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Έτσι με τη χρήση των Ν.Τ. σ’ αυτό το θεωρητικό πλαίσιο επιτυγχάνεται: Η ενίσχυση της διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας Η ταχύρυθμη εκμάθηση της ξένης γλώσσας Η ενεργητική μάθηση Το παιδαγωγικό περιβάλλον υποστήριξης της γλωσσικής αγωγής Η συνεργατική μάθηση Η συνεργασία εκπαιδευτικού και μαθητή Η εξατομικευμένη διδασκαλία Οι πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας Η προώθηση κοινωνικής διάστασης της γλώσσας
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Κοινωνικός και Τεχνολογικός Γραμματισμός
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Κοινωνικός γραμματισμός Η δυνατότητα παραγωγής και κατανόησης διαφόρων κειμενικών τύπων και ειδών λόγου, η εξοικείωση με τους τρόπους γραφής, προσέγγισης και διακίνησης των κειμένων αυτών, με στόχο την επαγγελματική και κοινωνική εξέλιξη. Λειτουργικός γραμματισμός Κριτικός γραμματισμός Απαιτούμενες δεξιότητες για την ανταπόκριση στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας Ανάπτυξη κριτικής σκέψης όσον αφορά στην ιδεολογική διάσταση κυρίαρχων μορφών γραμματισμού
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Τεχνολογικός γραμματισμός Με τον όρο αυτό νοείται: η εξοικείωση των μαθητών με μορφές παραγωγής και κατανόησης κειμένων που ενσωματώνουν τις Ν.Τ. και την εξέλιξή τους. η πρακτική άσκηση των μαθητών στην παραγωγή, προσέγγιση κατανόηση και διακίνηση νέων μορφών κειμένου (πολυτροπικά κείμενα, υπερκείμενα). η σύνδεση της νέας κοινωνικής και οικονομικής πραγματικότητας με την οποία συνδέονται οι Ν.Τ.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Στο πλαίσιο αυτό ο Η/Υ και γενικότερα οι Νέες Τεχνολογίες δε θεωρούνται απλώς ως μέσο που μπορούν να συμβάλουν στην υλοποίηση των γλωσσοδιδακτικών επιδιώξεων αλλά και ως περιβάλλον που μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μεταβολή του επικοινωνιακού τοπίου. Έτσι γίνεται εφικτή η: Αποτελεσματική λειτουργία του ατόμου σε διάφορα περιβάλλοντα και καταστάσεις επικοινωνίας Ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας του ατόμου για την αναζήτηση επιλογή και αναπροσαρμογή της κατάλληλης μορφής λόγου ανάλογα με την περίσταση. Διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση