6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΟ 6o ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2011-12 6ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ ΘΕΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ/τετράμηνο : 7 ΕΠΙΒΛΕΠΟΝΤΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ:9 ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ: ΟΛΟΙ (Ο.ΕΠ.ΕΚ-ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΛΑΡΙΣΑΣ,ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ) ΜΕ ΕΠΙΛΟΓΗ:5 ΓΙΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΩΡΑΡΙΟΥ: 4 ΘΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ /ΘΑ ΞΑΝΑΕΜΠΛΑΚΟΥΝ:8 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
Διαπιστώσεις–προβληματισμοί από τους διδάσκοντες καθηγητές ΘΕΤΙΚΑ νέο αντικείμενο- νέα μέθοδος διδασκαλίας μετάβαση - από τη νοοτροπία του ενός βιβλίου στην έρευνα χωρίς βιβλίο - από τον δασκαλοκεντρικό τρόπο διδασκαλίας στον μαθητοκεντρικό τρόπο και στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο βιωματικών μαθησιακών δραστηριοτήτων ο μαθητής ερευνά, αρθρώνει νέα γλώσσα, εκτίθεται ο καθηγητής γίνεται ο υποκινητής που βάζει το μαθητή σ’ ένα μονοπάτι να εξερευνήσει. Μέσω της εξερεύνησης αποκτά γνώσεις, κριτική σκέψη, ικανότητες συνεργασίας και δεξιότητες επικοινωνίας και παρουσίασης , που θα του είναι χρήσιμες στο μέλλον. χτίζονται νέες σχέσεις 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΘΕΤΙΚΑ αποκαλύπτονται τα ταλέντα των μαθητών καλλιεργείται η ευρηματικότητα και η δημιουργικότητά τους έχουν ρόλους όλοι οι μαθητές-επαναπροσδιορίζεται ο όρος «καλός μαθητής» δεν πλήττουν οι εμπλεκόμενοι αυτοσχεδιάζουν δημιουργικά μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο μεγαλύτερη σημασία έχει η διαδικασία συνεργασίας και έρευνας για την προσέγγιση του θέματος, όχι η ποσότητα, ούτε η εμβάθυνση (μικροί στόχοι) οι καθηγητές μαθαίνουν το ΠΣΔ και τις δυνατότητές του, π.χ "η-τ@ξη" 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΑΡΝΗΤΙΚΑ έλλειψη οποιασδήποτε μορφής υλικού για τους μαθητές, ακόμη και ενός επίσημου συνοπτικού οδηγού έλλειψη πόρων για βιβλία και άλλα υλικά έλλειψη υποδομών, ΗΥ/laptop, βιβλιοθηκών, σύνδεσης στο διαδίκτυο δυσκολία /έλλειψη γνώσεων στην καθοδήγηση των μαθητών σε θέματα επεξεργασίας δεδομένων, εργαλείων, μεθόδων, πηγών, σύνταξης ερωτηματολογίων , είδη ερωτηματολογίων, διαδικασίας συνέντευξης, ορισμού βιβλιογραφίας έλλειψη γνώσεων των καθηγητών σε χρήση ΗΥ, χρήση εργαλείων διαδικτύου (απαραίτητα για την εκπόνηση των Ε.Ε) δυσκολία στην ατομική βαθμολόγηση δυσκολία στην προσέλκυση του ενδιαφέροντος . Το χαλαρό κλίμα απαιτεί σωστή διαχείριση της ωριμότητας και ενεργητικότητας των μαθητών. 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
Οι δυσκολίες της ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης της μάθησης Οι δυσκολίες των μαθητών οφείλονται, κυρίως, στην ανεπαρκή ανάπτυξη των ικανοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας και διαχείρισης των συγκρούσεων, που δημιουργούν προβλήματα δυσλειτουργίας των ομάδων και περιθωριοποίησης μελών που έχουν δυσκολίες ένταξης στην ομάδα. Οι δυσκολίες των εκπαιδευτικών οφείλονται στο γεγονός ότι πρέπει να περιορίσουν την άμεση διδασκαλία, που έχει μακρά και ισχυρή παράδοση στην εκπαίδευση, και να ενισχύσουν μαθητοκεντρικές μορφές μάθησης. ΠΗΓH : ΜΙΑ ΜΕΘΟΔΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΒΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ Κωνσταντίνα Σχίζα Ηλίας Γ. Ματσαγγούρας
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Ο καθηγητής να κατέχει το θέμα , να ξέρει τι, πού και πώς (από το σχέδιο υποβολής) Καθοδήγηση μαθητών σε γενικό πλαίσιο με υλικό και πηγές από την αρχή, να αυτοσχεδιάζουν σε πλαίσια. όχι να χάνονται Απαραίτητα: Σχέδιο υποβολής Συμβόλαιο-Χρονοδιάγραμμα : Να τα γνωρίζουν οι μαθητές από την αρχή και να τα τηρούν Ατομικός φάκελος-Προσωπικά ημερολόγια,ημερολόγια ομάδας, περιορισμός της γραφειοκρατίας με ηλεκτρονική επικοινωνία (mail, wiki, blog, πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεεκπαίδευσης του ΠΣΔ) Τελικό έντυπο προϊόν (συγγραφή) Παρουσίαση Προαιρετικό :Τέχνημα 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ • Να ενταθεί με κάθε πρόσφορο τρόπο η δωρεάν επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των λυκείων, αφού όλοι έχουν ως πρώτη ανάθεση το μάθημα των Ερευνητικών Εργασιών. • Να δημιουργηθεί μια επίσημη διαδικτυακή πλατφόρμα για την διάδοση της καλής πρακτικής στις Ερευνητικές Εργασίες, ένα forum επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων των καθηγητών που διδάσκουν το μάθημα καθώς και μια βάση δεδομένων θεμάτων. • Να συζητηθεί αν θα διαρκεί ένα ολόκληρο διδακτικό έτος. Το διδακτικό έτος προσφέρει τη δυνατότητα μεγαλύτερης εμβάθυνσης και πληρέστερης κάλυψης του υπό διερεύνηση θέματος αλλά ενέχει τον κίνδυνο της αποδιοργάνωσης και κούρασης. Εναλλακτικά: 2 θέματα στο ίδιο τμήμα project. • Να γίνεται συνδιδασκαλία ( 2 καθηγητές) επί ένα συνεχόμενο δίωρο σε κάθε τμήμα 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Να διατεθούν ειδικά κονδύλια για βιβλιογραφική υποστήριξη και υλικά Να αυξηθεί ο αριθμός των ηλεκτρονικών υπολογιστών Να δοθεί δωρεάν πρόσβαση των μαθητών στο διαδίκτυο, είτε από το σχολείο, είτε από το σπίτι 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Να μην τίθενται πολύ υψηλοί στόχοι -δεν είναι ερευνητές Να υπάρχουν καλύτερες υποδομές: Η/Υ, ελεύθερο και δωρεάν ΙΝΤΕΡΝΕΤ, βιβλιοθήκες Να προτείνονται θέματα από τους μαθητές , κοντά στα ενδιαφέροντά τους Να υπάρχει καλύτερη καθοδήγηση των μαθητών σε θέματα συνεργασίας , κατανομής ευθυνών και ρόλων Συνεχόμενο τρίωρο, περισσότερες επισκέψεις-εκδρομές, επαφές με ειδικούς, επαγγελματίες, σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία Καλύτερη κατάρτιση εκπαιδευτικών Χωρισμός ομάδων σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΕΡΕΥΝΑ 130 μαθητές της Α’ τάξης του 6ου Λυκείου Λάρισας μετά το Α’ τετράμηνο (Μάρτιος 2012) απαντούν σχετικά με τις Ε.Ε 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΤΙ ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 TI ΔΕΝ ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΤΙ ΚΕΡΔΙΣΕΣ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΑΝΑΦΕΡΕ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΣ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΣΑΝ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΠΟΙΟ ΣΤΑΔΙΟ ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΙΟ ΠΟΛΥ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΣΕ ΠΟΙΑ ΣΤΑΔΙΑ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΕΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΠΟΣΟ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ Ο ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΟΣΟ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ Ο ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΝΑ ΥΙΟΘΕΤΗΘΕΊ ΑΠΟ ΑΛΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
ΠΟΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΘΑ ΗΘΕΛΕΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΟΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΘΑ ΗΘΕΛΕΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Οι ερευνητικές εργασίες αποτελούν μια καινοτομία στην εκπαίδευση, που μπορεί να κάνει το σχολείο πιο ενδιαφέρον και αποτελεσματικό, αφού οι μαθητές με τη συμμετοχή τους εστιάζουν πλέον σε πράγματα που έχουν για αυτούς σημασία Το σημαντικό είναι ότι η όλη διαδικασία δεν έχει σχέση με την απομνημόνευση, αλλά με τη μάθηση σε βάθος και την εκμάθηση δεξιοτήτων ζωής και μοντέλων εργασίας , αναγκαίων για την ανταπόκριση στις απαιτήσεις που θέτει η εποχή μας Εφαρμόστηκαν με επιτυχία εφέτος στην Α' Λυκείου του σχολείου μας 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19 Σας ευχαριστώ πολύ 6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19