Από την κατευθυνόμενη μάθηση στην αυτενέργεια

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Μουσείο - Σχολείο Τι ακριβώς είναι μάθηση; Μάθηση είναι:
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ευθυγράμμιση Στόχων – Διδασκαλία – Αξιολόγηση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Ερευνητικές Εργασίες Α΄Λυκείου Μιχάλης Φωτιάδης ΠΕ17 Μηχανολόγος Ημερίδα στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκεια Ευαγγελικής Σχολής
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Β΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού Ερευνητική εργασία Β΄Λυκείου «Συμμετέχουμε, άρα υπάρχουμε»: Η κοινωνική οπτική της WEB 2.0 μάθησης ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012.
Τι αλλάζει στη διδασκαλία και στη μάθηση με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού Μαρία Κορδάκη, MEdu, PhD.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Βιολογία Γυμνασίου.
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Μέθοδοι και εργαλεία της Διδασκαλίας
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προσχολική Παιδαγωγική
Διδάσκοντας ομάδες ενηλίκων Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ μαθηματοσ ΜΑΡΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΑΣ-ΛΙΑΓΚΗΣ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Από την κατευθυνόμενη μάθηση στην αυτενέργεια Επιμέλεια Γεώργιος Δ. Καπετανάκης https://sites.google.com/site/educationandreligion/

http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps/%

Γιατί; Από ποιόν; Για ποιόν; Πως; Μαθησιακή διαδικασία Γιατί; Από ποιόν; Για ποιόν; Πως; ΓΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΣΟΦΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Από τη διδακτική του αντικειμένου στη δράση του υποκειμένου Μαθησιακή διαδικασία Από τη διδακτική του αντικειμένου στη δράση του υποκειμένου

εκπαιδευτικα μοντελα Ως τώρα Από τώρα αμεση έμμεση Προσανατολισμός Αφόρμηση Εισαγωγή Επεξεργασία Αξιολόγηση Από τώρα Προσανατολισμός Υπόθεση Ορισμός Διερεύνηση Τεκμηρίωση

Γιατί; Από ποιόν; Για ποιόν; Πως; Μαθησιακή διαδικασία Γιατί; Από ποιόν; Για ποιόν; Πως; 10 % aπό αυτά που διαβάζουμε 20% αυτών που ακούμε 30% αυτών που βλέπουμε 50% αυτών που βλέπουμε κι ακούμε 80% αυτών που λέμε 90% αυτών που λέμε ενώ ταυτόχρονα εκτελούμε πράξεις που απαιτούν σκέψη κι εμπλεκόμαστε ενεργητικά Ροζέ Μικιέλι

Μαθησιακή διαδικασία Στάσεις Δεξιότητες /ικανότητες Γνώσεις

Lev Vygotsky Γεννήθηκε το 1896 στην Όρσα της Λευκορωσίας – πέθανε από φυματίωση το 1934 Κοινωνικός κονστρουκτιβισμός – ιστορικο-πολιτιστική προσέγγιση Μηχανισμός της εσωτερίκευσης – το κοινωνικό περιβάλλον διαμεσολαβεί και προσδιορίζει τον τρόπο αντίληψης του ατόμου Σημασία των συμβολικών συστημάτων (ιδίως της γλώσσας) και των μέσων/εργαλείων που διαθέτει ο πολιτισμός (νους στην κοινωνία) Γλώσσα – το πρώτο σύστημα διαμεσολάβησης της κοινωνίας στη διαμόρφωση του νου – οργανώνει την αντίληψη και τη μνήμη – οδηγεί τον άνθρωπο από την αίσθηση στον ορθό λόγο Norman Fairclough is Emeritus Professorial Fellow in the Institute for Advanced Studies in Management and Social Sciences at Lancaster University, UK. His publications include Language and Power (Longman 2nd ed 2001), Discourse and Social Change (Polity Press 1992), Critical Discourse Analysis (Longman 1995), Media Discourse (Edward Arnold 1995), with Lilie Chouliaraki, Discourse in Late Modernity (Edinburgh University Press 1999), New Language, New Labour? (Routledge 2000), and Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research (Routledge 2003).

Αλήθεια,… τι θα συνέβαινε αν Αλήθεια,… τι θα συνέβαινε αν.......τολμούσαμε να αλλάξουμε τον τρόπο που διδάσκουμε;

Την πρωταρχική σημασία της διατύπωσης των στόχων, με βάση: Τις Μεγάλες Ιδέες και Τις Ουσιαστικές Ερωτήσεις Την εστίαση στη Βαθιά Κατανόηση (Enduring Understanding, Deep Knowledge)

Tο πρώτο βήμα είναι να συνειδητοποιήσεις ΠΟΥ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΠΑΣ. Το δεύτερο βήμα είναι να σκεφτείς πως θα αναγνωρίσεις τον προορισμό σου όταν φτάσεις. Το τρίτο είναι να σχεδιάσεις το ταξίδι σου με τον καλύτερο τρόπο. Το τέταρτο βήμα είναι να κάνεις το ταξίδι. Φάσεις Σχεδιασμού Προσδιορισμός του Στόχου Σχεδίαση Αξιολόγησης Σχεδίαση Διδασκαλίας Εφαρμογή στην τάξη

Μαθησιακή διαδικασία Γνώσεις Αναγνωρίζω Απαριθμώ Αντιπαραθέτω Διαχωρίζω Επιλέγω Εξηγώ Κατατάσσω Κατηγοριοποιώ Κατανομάζω Περιγράφω Προσδιορίζω Συγκρίνω Συνθέτω Συντάσσω Συσχετίζω ταξινομώ

Ικανότητες / δεξιότητες Μαθησιακή διαδικασία Ικανότητες / δεξιότητες Αποδεικνύω Διορθώνω Ελέγχω Επαληθεύω Επεξηγώ Επιλέγω Επιλύω Εφαρμόζω Θετω οργανώνω Συμπληρώνω Σχεδιάζω

Στάσεις Αμφισβητώ Αποδέχομαι Απορρίπτω Αρνούμαι Διερωτώμαι Εκτιμώ Ενθαρρύνω Εφαρμόζω Παροτρύνω Προτίθεμαι Υιοθετώ

Ικανότητες / δεξιότητες Στάσεις Αμφισβητώ Αποδέχομαι Απορρίπτω Αρνούμαι Διερωτώμαι Εκτιμώ Ενθαρρύνω Εφαρμόζω Παροτρύνω Προτίθεμαι Υιοθετώ Υποκινώ Υποστηρίζω Γνώσεις Αναγνωρίζω Απαριθμώ Αντιπαραθέτω Διαχωρίζω Επιλέγω Εξηγώ Κατατάσσω Κατηγοριοποιώ Κατανομάζω Περιγράφω Προσδιορίζω Συγκρίνω Συνθέτω Συντάσσω Συσχετίζω ταξινομώ Ικανότητες / δεξιότητες Αποδεικνύω Διορθώνω Ελέγχω Επαληθεύω Επεξηγώ Επιλέγω Επιλύω Εφαρμόζω Θέτω Οργανώνω Συμπληρώνω Σχεδιάζω

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα Βασικά θέματα Δραστηριότητες Εκπαιδευτικό υλικό Περιγράφεται με σαφήνεια το σύνολο αυτών που ο μαθητής συγκεκριμένα θα έχει επιτύχει ως αποτέλεσμα της διδασκαλίας του συγκεκριμένου θέματος. Αναφέρονται σε κεντρικές έννοιες, στοιχεία μεθοδολογίας, και κώδικες (φορμαλισμοί, ειδικοί τρόποι αναπαράστασης, κλπ) του κάθε γνωστικού αντικειμένου. Αναφέρονται γενικοί τύποι δραστηριοτήτων που θα μπορούσαν να διευκολύνουν την επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων Αναφέρονται τα τμήματα του εκπαιδευτικού υλικού που παραπέμπεται ο εκπαιδευτικός για τη διδασκαλία του θέματος

Πλαισιοθετημένη μάθηση-Αυθεντική μάθηση ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ .......... Η έρευνα έχει κάνει φανερή την αλληλεξάρτηση Πλαίσιου μάθησης-προιόντος μάθησης Πλαισιοθετημένη μάθηση-Αυθεντική μάθηση

Χαρακτηριστικά των πλαισιοθετημένων μαθησιακών περιβαλλόντων: Χαρακτηριστικά των πλαισιοθετημένων μαθησιακών περιβαλλόντων: Χρησιμοποιούν αυθεντικά πλαίσια -authentic contexts- που δείχνουν τη λειτουργικότητα της γνώσης-multimodality-πολυτροπικότητα Εμπλέκουν τους μαθητές σε αυθεντικές δραστηριότητες -authentic activities (:activities which have real-world relevance) Υποστηρίζουν τη συνεργατική κατασκευή της γνώσης Επιτρέπουν την αντιμετώπιση ενός θέματος κάτω από πολλές οπτικές.

Χαρακτηριστικά των πλαισιοθετημένων μαθησιακών περιβαλλόντων: Χαρακτηριστικά των πλαισιοθετημένων μαθησιακών περιβαλλόντων: Επιτρέπουν τη σταδιακή πρόσβαση στη γλώσσα και την κουλτούρα του αντικειμένου Ενθαρρύνουν τον αναστοχασμό για να διευκολύνουν την αφαίρεση Επιτρέπουν τη σταδιακή πρόσβαση στη γλώσσα και την κουλτούρα των «ειδικών» (cognitive apprentiship) Διευκολύνουν τις συνδέσεις μεταξύ άτυπης/διαισθητικής και τυπικής γνώσης Προβλέπουν αυθεντική αξιολόγηση (πχ contextualized, multiple indicators of learning).

“Σχεδιάζω, άρα σκέφτομαι” ΣΧΕΔΙΑΖΩ, σημαίνει νοηματοδοτώ την εμπειρία μου. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ είναι τα πράγματα που κάνουμε προκειμένου να αποκτήσουμε γνώση και οι διάφορες μορφές εκφοράς τους. Κάθε στιγμή που προσπαθούμε να νοηματοδοτήσουμε την εμπειρία μας, «σχεδιάζουμε» τη μάθησή μας. Η διαδικασία μάθησης είναι μια μετασχηματιστική διαδικασία του εαυτού μας και της κοινότητας της οποίας είμαστε μέλη.

Εξέλιξη στην αντίληψη περί «σχεδιασμού» Εμπλέκομαι, Εξηγώ/Ερμηνεύω, Διερευνώ, Επεξεργάζομαι, Αξιολογώ

O μαθητής αποκτά γνώση, νοηματοδοτώντας την εμπειρία του, δηλαδή αποδίδοντας νόημα στις καταστάσεις που αντιμετωπίζει, μέσω τεσσάρων διαδικασιών Βιώνοντας.... Εννοιολογώντας.... Αναλύοντας.... Εφαρμόζοντας... Δηλαδή, μέσα από αυτές τις διαδικασίες, «σχεδιάζει» αυτός ο ίδιος, τη μάθησή του.

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ-EXPERIENCING Η βιωματική φάση στοχεύει στην εισαγωγή του «νέου» μέσα απο την εμπειρία του «γνωστού». ‘Experiencing the Known’-’Βιώνοντας το γνωστό’ : Αναστοχασμός στις εμπειρίες, ενδιαφέροντα, οικείους τρόπους έκφρασης και αναπαράστασης... ‘Experiencing the New’-’Βιώνοντας το νέο’: Εμβάπτιση σε νέες καταστάσεις και κείμενα, συλλογή νέων δεδομένων, ME ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ

ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΩΝΤΑΣ -CONCEPTUALIZING Τι σημαίνει ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗ; Προσπαθώ να ΕΞΗΓΗΣΩ/ΕΡΜΗΝΕΥΣΩ την εμπειρία μου 1) διατυπώνοντας ορισμούς Εντοπίζω ομοιότητες και διαφορές Π.χ. Μέσα απο δραστηριότητες ομαδοποίησης (Σε τι μοιάζει, σε τι διαφέρει..)--Ορισμός ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΕΣΩ ΟΡΙΣΜΩΝ

ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΩΝΤΑΣ -CONCEPTUALIZING 2) Διατυπώνοντας θεωρίες (ερμηνευτικά σχήματα) για να ερμηνεύσω την εμπειρία μου Εντοπίζω σχέσεις και συνδέσεις Γιατί συμβαίνει κάτι, κάτω από ποιές προϋποθέσεις;.... Θεωρήματα, Γενικεύσεις «Σε αυτή τη διαδικασία της γνώσης, ο μαθητής απομακρύνεται από την άμεση εμπειρία κατά μήκος ενός κατακόρυφου άξονα εμβάθυνσης στη γνώση, διερευνώντας υποκείμενες δομές, αιτίες και σχέσεις, πολλές από τις οποίες πιθανόν να είναι αντίθετες με τη διαίσθηση και να προκαλούν την κοινή λογική» (Kalantzis & Cope, 2005)

Διερευνώ τη νέα γνώση σε βάθος: ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ Οι μαθητές αναπτύσσουν και καλλιεργούν ικανότητες για : λογική σκέψη, πρόβλεψη, υπόθεση, επαγωγή, παραγωγή. Αναπτύσσουν συστήματα τυπικού συλλογισμού Δηλαδή Μαθαίνουν να σκέφτονται με τη λογική της «τυπικής» επιστήμης. Εξοικειώνονται με τα «εργαλεία» συλλογισμού του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου. Μαθαίνουν «πρακτικές λόγου».

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΚΡΙΤΙΚΑ Οι μαθητές μαθαίνουν να βλέπουν μια κατάσταση, με κριτική ματιά. Μεταγνωστικός αναστοχασμός Dewey (1933) «...το να κατανοείς κάτι σημαίνει ότι μπορείς να δεις τις σχέσεις του με άλλα πράγματα: ποιες συνέπειες προκύπτουν από αυτό, τι το προκαλεί ...Αυτές οι σχέσεις δεν είναι πάντα προφανείς».

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΚΡΙΤΙΚΑ Ο μαθητής/τρια Αναλύει σχέση αιτίας-αποτελέσματος Προβληματίζεται για οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις της συγκεκριμένης γνώσης Υιοθετεί την προοπτική του άλλου Ερμηνεύει το «προφανές» Παραθέτει διαφορετικές ερμηνείες, βλέπει τα πράγματα από διάφορες οπτικές στην προσπάθεια του να αποδόσει νόημα (What if…)

Άμεσα Δημιουργικά Για παράδειγμα ελέγχεται η ικανότητα του μαθητή να «περάσει» από μια μορφή αναπαράστασης σε μια άλλη, να «μεταφέρει» τη γνώση που απέκτησε σε ένα πλαίσιο, σε ένα άλλο πλαίσιο, να κάνει προεκτάσεις κλπ

ΓΙΑΤΊ ΤΕΧΝΗΜΑ; Σχόλια για την θεωρητική τεκμηρίωση της αξίας του Παραρτημα 1 ΓΙΑΤΊ ΤΕΧΝΗΜΑ; Σχόλια για την θεωρητική τεκμηρίωση της αξίας του

ΓΙΑΤΊ ΤΕΧΝΗΜΑ ; Τι είναι το διπλό ίχνος; ΓΙΑΤΊ ΤΕΧΝΗΜΑ ; Τι είναι το διπλό ίχνος; Σχόλια για την θεωρητική τεκμηρίωση της αξίας του ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ΜΕΓΑΛΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ Στο σεμινάριο διαπιστώσατε ότι προτείνονται τα «χαρτόνια εργασίας», ως παιδαγωγικά εργαλεία στην υπηρεσία της «ομαδοσυνεργατικότητας». Σ’ αυτά, οι μαθητές δημιουργούν το «τέχνημα» (τη σχηματική αποτύπωση) του αντικειμένου το οποίο προσεγγίζουν, ώστε να μπορέσουν να το ερμηνεύσουν κριτικά1. Με την άποψη, ότι κάθε «ομαδοσυνεργατική» ερευνητική διαδικασία διευκολύνεται, μέσω της «εποπτικοποίησης» του αντικειμένου της, συμφωνούν και οι εκπαιδευτικοί που συντονίζουν τις Ερευνητικής Εργασίες (Travaux Personnels Encadrés) στο γαλλικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Αυτό, γίνεται φανερό, από τις αναφορές τους στα «μεγάλα, χάρτινα φύλλα» (grandes feuilles de tableau de papier), με τα οποία εφοδιάζουν τις δικές τους ομάδες, προκειμένου να αποτυπώσουν σχηματικά (Schématisation) την προβληματική (Problématique) του θέματος. . 1. Τα «τεχνήματα» ή «μοντέλα παιδαγωγικού χαρακτήρα» (pedagogical models) αποτελούν εργαλεία έρευνας των «Μαλακών» Συστημικών Μεθοδολογιών (Soft Systems Methodologies) και, τα τελευταία χρόνια, αξιοποιούνται ευρέως από τις κοινωνικές επιστήμες

Βιωματικές Δράσεις Γυμνάσιο Αποτελούν καινοτομία για το ελληνικό σχολείο διότι βασίζονται σε τέσσερις παιδαγωγικές αρχές που αλλάζουν νοοτροπία, πρακτικές, ρόλους και κουλτούρα στο σχολείο, τέσσερις παιδαγωγικές αρχές και πρακτικές τους είναι καθιερωμένες από δεκαετίες σε εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών

Οι Τέσσερις Βασικές Παιδαγωγικές Αρχές 1. Η αρχή της Διερευνητικής Προσέγγισης της Μάθησης, 2. Η αρχή της Διεπιστημονικής Συνεργασίας των Καθηγητών 3. Η αρχή της Ομαδικής Συνεργασίας των Μαθητών. 4. Η αρχή της Διαφοροποίησης του Περιεχομένου, της Διαδικασίας και του Πλαισίου της Μάθησης

Συνδυασμός Συνεργασίας και Διερεύνησης Ο συνδυασμός της διαδικασίας σχεδιασμού και υλοποίησης ενός συλλογικού έργου με τη διαδικασία διερεύνησης αποτελεί μία πρόκληση ιδιαίτερα δύσκολη και, ταυτόχρονα, ιδιαίτερα αναπτυξιακή. Η μάθηση και η ανάπτυξη, ενώ αποτελούν ατομικό επίτευγμα, συντελούνται μέσα σε πλαίσιο αλληλεπικοινωνίας και συνεργασίας.

Η Αρχή της Διερευνητικής Μάθησης Η Διερευνητική Μάθηση εστιάζει στην: εκκίνηση με προβλήματα & ερωτήματα συλλογή και επεξεργασία δεδομένων διαμόρφωση τεκμηριωμένων απαντήσεων ανάπτυξη επεξηγήσεων εξέταση αντιθέτων απόψεων στοχαστική ανάλυση διαδικασιών και συμπερασμάτων

Κοινοί μορφωτικοί στόχοι Αρχές σχεδιασμού Γνωρίζοντας και Κατανοώντας (με βάση τις εμπειρίες) Διερευνώντας Επικοινωνώντας Συνδέοντας

Κοινοί μορφωτικοί στόχοι Αρχές σχεδιασμού Γνωρίζοντας και Κατανοώντας (με βάση τις εμπειρίες): Κατανόηση βασικών εννοιών, διαδικασιών και γεγονότων. Οι μαθητές μαθαίνουν: να αναγνωρίζουν τα σημαντικά χαρακτηριστικά εννοιών και διαδικασιών, να συνδέουν μιαν έννοια – ιδέα με άλλες συναφείς, μέσα από τη σύγκριση και τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών, να μπορούν να δώσουν παραδείγματα που να αναφέρονται σε συγκεκριμένες έννοιες, να μπορούν να κατανοούν και να περιγράφουν γεγονότα, να μπορούν να κατανοούν και να αξιοποιούν διαδικασίες

Κοινοί μορφωτικοί στόχοι- Αρχές σχεδιασμού Διερευνώντας: Μύηση σε ερευνητικές διαδικασίες και διεργασίες. Οι μαθητές μαθαίνουν: να διατυπώνουν ερωτήματα, να προσδιορίζουν προβλήματα, να σχεδιάζουν και να μεθοδεύουν διερευνήσεις, να αναζητούν απαντήσεις στα προβλήματα που έχουν τεθεί, να αναζητούν και να αξιοποιούν ερευνητικά εργαλεία, να αναλύουν και να συνθέτουν δεδομένα.

Κοινοί μορφωτικοί στόχοι- Αρχές σχεδιασμού Επικοινωνώντας: Επικοινωνία και συνεργασία. Οι μαθητές μαθαίνουν: να αξιοποιούν πολλαπλά μέσα επικοινωνίας και διαμόρφωσης νοημάτων να επικοινωνούν και να μοιράζονται ιδέες, σκέψεις και συναισθήματα, να επικοινωνούν προκειμένου να διερευνούν ατομικά επιχειρήματα και ισχυρισμούς ή να διασαφηνίζουν ιδέες και απόψεις, να συνεργάζονται προκειμένου να αναπτύσσουν συλλογικά επιχειρήματα, να κατανοούν έννοιες, ιδέες ή διαδικασίες, να τεκμηριώνουν θέσεις, να επιλύουν προβλήματα κλπ, να συνεργάζονται προκειμένου να παράγουν έργα.

Κοινοί μορφωτικοί στόχοι Αρχές σχεδιασμού Συνδέοντας: Σύνδεση με τα περιβάλλοντα της ζωής. Παραγωγή και δημιουργία: Οι μαθητές μαθαίνουν: να συνδέουν με τις κοινότητες, την τεχνολογία, το περιβάλλον, τον πολιτισμό να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν δραστηριότητες σε οικείες και μη οικείες καταστάσεις ζωής ολοκληρώνοντας τις ερευνητικές τους προσπάθειες, να καταλήγουν σε συμπεράσματα και προτάσεις, να παράγουν έργα (ερευνητικά, καλλιτεχνικά, κατασκευαστικά κλπ) να δημοσιοποιούν τις παραγωγές τους στην κοινότητα και να δέχονται την κριτική της.

Η ΑΞΟΛΟΓΗΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣΚΟΠΟΣ απαιτεί συνεργασία και με βοηθάει να μαθαίνω

Διαγνωστική… Να μάθω τι ξέρουν αλλά και τον ΤΡΟΠΟ που μαθαίνουν Να πληροφορηθούν οι μαθητές ότι η διαδικασία αυτή δεν είναι Ανταγωνιστική

Διαμορφωτική αξιολόγηση Σελ. 252,253 Αυτοαξιολόγηση μαθητών σελ.254 ΕΛΈΓΧΩ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΏ τη διδακτική διαδικασία και τα ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ μάθησης!