Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04 ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΠΗΓΩΝ -ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ οι κυριότερες ερευνητικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στην εκπόνηση ερευνητικών εργασιών είναι: Βιβλιογραφικές έρευνες σε έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές Ερωτηματολόγια (κυρίως δομημένα) Προσωπικές συνεντεύξεις εστίασης Η επιλογή των ερευνητικών μεθόδων σχετίζεται άμεσα με τα ερευνητικά ερωτήματα και την ορθή διατύπωσή τους. Η εμπειρία των εκπαιδευτικών αναφορικά με τις δυνατότητες αξιοποίησης ποιοτικών ή ποσοτικών ερευνητικών μεθόδων, είναι περιορισμένη και ορισμένες φορές απουσιάζει η δυνατότητα πρόσβασης σε βιβλιογραφικό υλικό που ευσύνοπτα αλλά και κατανοητά να παρουσιάζει τα βασικά χαρακτηριστικά αλλά και τις δυνατότητες των ερευνητικών μεθόδων
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ παρόλο που έχει γίνει λεπτομερής ανάλυση όλων των φάσεων μιας πλήρους και σωστής υλοποίησης μιας ερευνητικής εργασίας, είναι γεγονός ότι Αναφέρονται περιστατικά αντιγραφής και απλής συρραφής πληροφοριών, δυσκολία επεξεργασίας των δεδομένων και εξαγωγής συμπερασμάτων από αυτά και ιδιαίτερα δυσκολία συσχέτισής τους με ερευνητικά ερωτήματα
ΤΙ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΕ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ Ο περιορισμός του εύρους του θέματος της εργασίας Η ύπαρξη ερευνητικών ερωτημάτων, καθώς συχνά απουσιάζουν εντελώς καθώς και ο περιορισμός τους σε λίγα και σαφή Η περιορισμένη χρήση της βιβλιογραφικής έρευνας Η ένταξη, ως απαραίτητου συστατικού της διαδικασίας μελέτης, της εμπειρικής / πειραματικής έρευνας Η ύπαρξη σαφών και σύντομων γραπτών οδηγιών του εκπαιδευτικού προς τους μαθητές σχετικά με το πώς επεξεργαζόμαστε δεδομένα ανάλογα με το εργαλείο που έχει χρησιμοποιηθεί για τη συλλογή τους και παράλληλα η εξάσκηση/προετοιμασία των μαθητών πριν δουλέψουν μόνοι τους, με τη βοήθεια σχετικού πρακτικού παραδείγματος που προετοιμάζει ο εκπαιδευτικός
ΤΙ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΕ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ Η συνοπτική «οπτικοποιημένη» (διαγράμματα, πίνακες διπλής εισόδου κτλ) αποτύπωση των αποτελεσμάτων για διευκόλυνση της εξαγωγής συμπερασμάτων από αυτά Η χρήση εννοιολογικών χαρτών ή άλλων τεχνικών για την αποτύπωση και συσχέτιση των συμπερασμάτων Η συνοπτική ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της ομάδας στην ολομέλεια, ώστε να διευρυνθεί η οπτική της ομάδας εργασίας (από τα συμπεράσματα που μπορούν να εξάγουν οι άλλες ομάδες από αυτά και από το πώς τα συσχετίζουν με τα αντίστοιχα ερευνητικά ερωτήματα), αλλά και η χρησιμοποίηση συμπερασμάτων της μιας ομάδας από τις υπόλοιπες
ΤΙ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΕ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ έμφαση σε καλές πρακτικές και τρόπους αναζήτησης πηγών σε έντυπο και ψηφιακό υλικό προσπάθεια να αξιοποιηθούν παραδείγματα στα οποία γίνεται αποτελεσματική αξιοποίηση του πληροφοριακού υλικού από τους/τις μαθητές/-τριες προσπάθεια να δοθεί έμφαση στο στάδιο αξιοποίησης του βιβλιογραφικού υλικού (έντυπου ή ψηφιακού) με τρόπο ώστε να οδηγήσει τα παιδιά στη βιωματική γνώση και στην απόκτηση δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και εκφοράς πρωτότυπου και όχι αντιγραμμένου λόγου
ΤΙ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΕ ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ Δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας όπου θα αναρτώνται καλές πρακτικές, συμβουλές για συχνά επαναλαμβανόμενες απορίες και δυσκολίες στην υλοποίηση των Ερ.Εργ . Επαναφορά με επαναπροσδιορισμό του ρόλου του Συντονιστή των Ερευνητικών Εργασιών σε κάθε σχολείο ως τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς που τις υλοποιούν και τους επιμορφωτές στον νομό ή την ευρύτερη περιοχή, που θα υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας παρέχοντας υποστήριξη και επιμόρφωση. Η συνεργασία του συντονιστή αλλά και των μαθητών με εκπαιδευτικούς του σχολείου άλλων ειδικοτήτων μπορεί να συντελέσει στην καλύτερη επεξεργασία των δεδομένων.