ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ και ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΑΝΤΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ και ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να εντάξει τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην αγορά εργασίας μέσω εξειδικευμένης μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Μαθητές με συγκεκριμένες σοβαρές παθήσεις έχουν πρόσβαρη στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω του 5% Μαθητές με συγκεκριμένες μαθησιακές δυσκολίες και αυτισμό προφορική εξέταση στις Πανελλήνιες Εξετάσεις (3699 άρθρο 4 )
Ίδρυση ΣΕΚ Ε.Α. για μαθητές με σοβαρές ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες(αποφοίτους ΕΕΕΕΚ) για μετά την γυμνασιακή εκπαίδευση έμεινε στα χαρτιά του νόμου 4186/2013
Οι απόφοιτη των ΕΛ έχουν δικαίωμα πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων και εφόσον ανήκουν στην κατηγορία του 5% έχουν ελεύθερη πρόσβαση Οι απόφοιτοι των ΕΕΛ έχουν δικαίωμα πρόσβασης στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μόνο μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων
Μετά το τέλος της Δ/Βάθμιας εκπαίδευσης τι ?
Η πλειονότητα των αποφοίτων ΕΕΕΕΚ φοιτά σε κέντρα ημέρας ιδιωτικού δικαίου και σε δομές του Υπουργείου Υγείας Οι απόφοιτοι ΕΕΛ σε σχολές του ΟΑΕΔ και σε ΙΕΚ
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες προσωπικές προτιμήσεις των μαθητών για συγκεκριμένη επαγγελματική σταδιοδρομία. Κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες και αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να οργανώσει την εκπαίδευση των μαθητών με ΕΕΑ σε ποιο οργανωμένο επίπεδο που να ξεφεύγει από τα όρια της τυπικής εκπαίδευσης
Πάγιο αίτημα των γονέων ΑμΕΑ για Συνεχή Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση των παιδιών τους . Κατοχυρωμένο δικαίωμα για όλους τους πολίτες.
ΙΕΚ Ο θεσμός των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) ξεκίνησε με την ψήφιση του Νόμου 2009/14-2-1992 και τα πρώτα ΙΕΚ λειτούργησαν από το Σεπτέμβριο του 1992 με διάφορες ειδικότητες.
Το 2013 τα ΙΕΚ αναδιοργανώθηκαν ριζικά με το Νόμο 4186/17-9-2013 Με τις διατάξεις του νέου νόμου ανασυγκροτήθηκαν τομείς και ειδικότητες με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και τα προγράμματα σπουδών αναδιαμορφώθηκαν
Κύριος σκοπός των ΙΕΚ είναι η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, στην οποία συμπεριλαμβάνονται εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αφορούν βασικές επαγγελματικές γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες σε ειδικότητες με προοπτική την επαγγελματική ένταξη και επανένταξη, την επαγγελματική κινητικότητα και κυρίως την καλύτερη διαχείριση και ανέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας, μέσω της εργασιακής και προσωπικής ανάπτυξης
τα ΙΕΚ έχουν ως στόχο Να εξασφαλίσουν στους καταρτιζόμενους τα κατάλληλα εφόδια(ανάλογα με την επιλεγόμενη ειδικότητα) μέσω της παροχής επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών γνώσεων. Να παρέχουν τη δυνατότητα ανάπτυξης αντίστοιχων με την ειδικότητα επαγγελματικών δεξιοτήτων. Να διευκολύνουν την εργασιακή αποκατάσταση στην κοινωνία Να εξασφαλίσουν την αναγκαία προσαρμογή στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της παραγωγικής διαδικασίας.
Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο τα ΙΕΚ εντάσσονται στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση παρέχοντας επίσημη αλλά αδιαβάθμητη κατάρτιση σε αποφοίτους λυκείου. Η λειτουργία των δημόσιων ΙΕΚ τα τελευταία χρόνια εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς του Υπουργείου Παιδείας με βασική αρμοδιότητα τη διαμόρφωση και εποπτεία του εκπαιδευτικού του πλαισίου
ΙΕΚ Μαθητεία σε πραγματικούς χώρους εργασίας. Εποπτεία της πρακτικής άσκησης στους εργασιακούς χώρους. Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε φορείς, επιχειρήσεις, μουσεία κτλ. Ημερίδες συμβουλευτικής και σταδιοδρομίας. Δράσεις ένταξης ευάλωτων κοινωνικά ομάδων. Σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων αξιολόγησης και διασφάλισης ποιότητας
ΙΕΚ και μαθητές με Ε.Ε.Α Στα ΙΕΚ μαζί με τον υπόλοιπο αριθμό των σπουδαστών φοιτούν και αρκετοί σπουδαστές με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες . Οι σπουδαστές αυτοί προσκομίζουν γνωμάτευση ΚΕΔΔΥ ή Ιατροαπαιδαγωγικού Κέντρου και χρήζουν της αντίστοιχης αντιμετώπισης τόσο σε θέματα εκπαιδευτικής πρακτικής όσο και σε θέματα αξιολόγησης
Συγκεκριμένα η παραπάνω κατηγορία των σπουδαστών εξετάζεται προφορικά σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 3699/2008 (Α΄-199) άρθρο 4 παρ. στ΄ που ισχύει για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης προφορικά εξετάζονται οι μαθητές με κινητική αναπηρία τουλάχιστον 67%, μόνιμη ή προσωρινή, που συνδέεται με τα άνω άκρα και αυτοί που πάσχουν από σπαστικότητα, κατόπιν σχετικής εισήγησης του ΚΕΠΑ. Τέλος προφορικά εξετάζονται οι τυφλοί μαθητές και οι έχοντες προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80% με σχετική βεβαίωση από ΚΕΠΑ
ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής Το 2013 με το νόμο 4186(άρθρο 23 παρ.3) δόθηκε η δυνατότητα ίδρυσης, για πρώτη φορά, δημοσίων ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής. Αρχικά ιδρύθηκαν το ΙΕΚ Ε.Α. Αττικής με έδρα την Αγ. Παρασκευή, και το ΙΕΚ Ε.Α. Θεσσαλονίκης με έδρα την Πυλαία- Χορτιάτη(αρ.πρωτ.3691/7-4-2014/Β΄-945 ΚΥΑ)
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΙΕΚ Ε.Α. Τεχνικός χειριστής Η/Υ και τηλεφωνικών κέντρων, παροχής πληροφοριών και εξυπηρέτησης πελατών αποκλειστικά για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης Απομαγνητοφωνητής συνομιλιών- πρακτικών(άτομα με προβλήματα όρασης). Βοηθός Φυσικοθεραπείας (άτομα με προβλήματα όρασης ή προβλήματα ακοής).
Ξεναγός σε μουσεία και αρχαιολογικούς – πολιτιστικούς χώρους (άτομα με προβλήματα όρασης ή προβλήματα ακοής) Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα /Web designer-developper/video games) (άτομα με προβλήματα ακοής).
Πριν την ίδρυση των ΙΕΚ Ε Πριν την ίδρυση των ΙΕΚ Ε.Α, την περίοδο 2003-2012, υπό την εποπτεία του ΙΕΚ Ν. Σμύρνης λειτουργούσε στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑΤ στην Καλλιθέα η ειδικότητα «Τειρεσίας - Άτομα με προβλήματα όρασης χειριστές τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης πελατών». Τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αποφοίτησαν πλέον των 100 ατόμων με προβλήματα όρασης, εκ των οποίων ένας μεγάλος αριθμός έχει ήδη απορροφηθεί από την αγορά εργασίας.
Με νεώτερη απόφαση ιδρύθηκαν δύο ακόμη ΙΕΚ Ε Με νεώτερη απόφαση ιδρύθηκαν δύο ακόμη ΙΕΚ Ε.Α στο Βόλο και τις Σέρρες, τα οποία όμως δεν λειτούργησαν μέχρι σήμερα (αρ. πρωτ. Κ1/5082/14-1-2015/ Β΄-89 ΚΥΑ).
Τα προγράμματα σπουδών των ειδικοτήτων του ΙΕΚ Ε Τα προγράμματα σπουδών των ειδικοτήτων του ΙΕΚ Ε.Α ως προς τις ειδικότητες «Βοηθών Φυσικοθεραπείας » και «Τεχνικών Εφαρμογών Πληροφορικής» είναι όμοια με αυτά των υπόλοιπων ΙΕΚ. Η δυνατότητα όμως που προσφέρεται στο ΙΕΚ Ε.Α, ως προς τη διευκόλυνση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι ότι εκτός των εκπαιδευτών της ειδικότητας διατίθεται επιπλέον ο αναγκαίος αριθμός διερμηνέων της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας καθώς και εκπαιδευτών με εξειδίκευση στην κινητικότητα των τυφλών.