Δομή μιας επιστημονικής εργασίας Σταυρούλα Καλδή ΠΜΣ Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Δομή επιστημονικής εργασίας ως προς το περιεχόμενο Περίληψη Εισαγωγή Θεωρητικό πλαίσιο: θεωρητικές βάσεις και προηγούμενες έρευνες (ανασκόπηση ερευνών) Μεθοδολογία (μέθοδος/σχεδιασμός, δείγμα/συμμετέχοντες, ερευνητικά εργαλεία, μέθοδος ανάλυσης δεδομένων) Αποτελέσματα & σχολιασμός/συζήτηση Συμπεράσματα (περιορισμοί της έρευνας, μελλοντικές προτάσεις) Βιβλιογραφία Παραρτήματα
Δομή επιστημονικής εργασίας ως κείμενο (κριτήρια κειμενικότητας) Συνοχή Συνεκτικότητα Πληροφορητικότητα Προθετικότητα Καταστασιακότητα Διακειμενικότητα Αποδεκτότητα
Συνοχή Ενιαία χρήση ορολογίας, μετάφραση όρων. Π.χ. Scaffolding learning: υποστηριζόμενη μάθηση, καθοδηγούμενη μάθηση...// εκπαιδευτικός, δάσκαλος, διδάσκων... // μαθητές, παιδιά, διδασκόμενοι... Αναφορά στον/στην ερευνητή/τρια, χρήση τριτοπρόσωπων παθητικών δομών ή πρωτοπρόσωπων ενεργητικών δομών. Π.χ. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με...// συνέλεξα τα δεδομένα... Εσωτερικές παραπομπές. Π.χ. Όπως αναφέρθηκε/αναλύθηκε/παρουσιάστηκε στο πρώτο κεφάλαιο της παρούσας εργασίας... Γλωσσικός έλεγχος και επανέλεγχος (συντακτικά, μορφολογικά και ορθογραφικά λάθη) Τυπογραφικός έλεγχος
Συνεκτικότητα Θεωρητικό πλαίσιο (αποσαφήνιση εννοιών, παρουσίαση θεωριών) Σύνδεση ερευνητικών αποτελεσμάτων με αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών
Πληροφορικότητα Σε ποιον απευθύνεται η εργασία; Σε επιστημονική κοινότητα με γνώση του αντικειμένου; Πόσα χρειάζεται να γράψω στο θεωρητικό πλαίσιο;
Καταστασιακότητα Η παρουσία του συγγραφέα στο κείμενο Οι τριτοπρόσωπες δομές και η παθητική σύνταξη θεωρείται ότι προσιδιάζει περισσότερο στον επιστημονικό λόγο (μπορεί να υποστηριχθεί ότι .... Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν....). Ωστόσο, η χρήση του πρώτου προσώπου και της ενεργητικής φωνής σε πολλές περοπτώσεις αποδίδει με μεγαλύτερη σαφήνεια το νόημα (υποθέτω ότι... οι συμμετέχοντες απάντησαν με ειλικρίνεια ... Επιστημονική τροπικότητα μετριασμός: δεν διατυπώνω απόλυτες αλήθειες και βεβαιότητες, χρησιμοποιώ μετριαστικούς μηχανισμούς (φαίνεται, είναι πιθανόν, μπορεί να υποστηριχθεί, ενδεχομένως...)
Προθετικότητα Για ποιον λόγο γράφεται αυτή η εργασία Περίληψη Εισαγωγή Συμπεράσματα
Διακειμενικότητα Συμβάσεις ως προς την επιστημονική δεοντολογία: Δηλώνω με σαφήνεια ποια σημεία του κειμένου αποτελούν “λεγόμενα” τρίτων (ενδοκειμενικές αναφορές). Καταγράφω στο τέλος της εργασίας όλες τις πηγές που χρησιμοποίησα με βάση τα διεθνώς καθιερωμένα συστήματα (σύνταξη τελικής βιβλιογραφίας). αποφεύγω αοριστολογίες του τύπου οι μελετητές υποστηρίζουν ότι: ποιοι είναι αυτοί;...
Ηλεκτρονικές πηγέςαναζήτησης επιστημονικού υλικού Google scholar ERIC (Educational Resources Information Center) – είναι η online ψηφιακή βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών ερευνών και πληροφοριών του Institute of Education Sciences (IES) του U.S. Department of Education. Psycinfo