Σιάνου Χατζηκαμάρη Παναγιώτα Τσιόνκη Μαγδαληνή 2017 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΦ. Δ/ΝΣΗ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Ν. ΚΙΛΚΙΣ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ Τοπικό Δίκτυο: «Σύνδεση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την Αγορά Εργασίας » Κατσιούλα Παναγιώτα Σιάνου Χατζηκαμάρη Παναγιώτα Τσιόνκη Μαγδαληνή 2017 ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Το ΚΕΣΥΠ Κιλκίς της Διεύθυνσης Δ.Ε. Κιλκίς και το ΚΕΣΥΠ Νεάπολης της Δ. Δ.Ε Δυτικής Θεσσαλονίκης υλοποιούν Θεματικό ΔιαΚεσυπικό Δίκτυο με τίτλο «Σύνδεση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την Αγορά Εργασίας». Συντονισμός Κατσιούλα Παναγιώτα Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Κιλκίς Σιάνου Χατζηκαμάρη Παναγιώτα Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Κιλκίς και Τσιόνκη Μαγδαληνή Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Νεάπολης Δυτικής Θεσσαλονίκης ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Σκοπιμότητα 1 Οι επιλογές τους των μαθητών, γίνονται έχοντας μικρή γνώση του εαυτού τους και του κόσμου της εργασίας καθώς και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Ο CEDEFOP προβλέπει ότι οι νέες θέσεις εργασίας στην πλειοψηφία τους θα απαιτούν υψηλότερες δεξιότητες, και η ζήτηση αυξάνεται με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τη συνολική ζήτηση στην κατηγορία των τεχνικών και των ασκούντων συναφή επαγγέλματα. Η τεχνολογία επηρεάζει βέβαια και τις θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης. Οι ελλείψεις συχνά αφορούν εξειδικευμένες δεξιότητες (π.χ. θετικών επιστημών, της πληροφορικής, των μαθηματικών και της μηχανικής) μεταβάλλονται με την πάροδο του χρόνου. Μπορούν να αντιμετωπιστούν με τη συνεχιζόμενη κατάρτιση αλλά κύρια στην περίπτωση των νέων, με τον προσανατολισμό τους και τη γνωριμία τους με τα γνωστικά αντικείμενα όπου οι ελλείψεις παραμένουν. Για να εισέλθει λοιπόν κάποιος και να παραμείνει στην αγορά εργασίας πρέπει να είναι ενημερωμένος τόσο ως προς τις σπουδές όσο και προς το εργασιακό και επαγγελματικό περιβάλλον. ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Σκοπιμότητα 2 Μελέτη του ΥΠΠΕΘ (2016) αναφέρει ότι η ισχνή σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας φαίνεται ότι συνιστά κρίσιμο παράγοντα για την περιορισμένη συμβολή της στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Η απασχόληση των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τόσο των κατόχων βασικού τίτλου σπουδών όσο και αυτών που έχουν ολοκληρώσει μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές παρουσιάζει σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προσπαθήσει να γνωρίσει τον κόσμο των επιχειρήσεων και ο κόσμος των επιχειρήσεων να προσεγγίσει και να κατανοήσει την ουσία και τις διαστάσεις του εκπαιδευτικού έργου. Η ένταξη στην αγορά εργασίας φαίνεται να σχετίζεται με τρεις παράγοντες: α. την πρώιμη εμπλοκή στην αγορά εργασίας β. των τομέα της εκπαίδευσης που ακολούθησαν και γ. το φύλο (ΕΙΕΑΔ 2014). Πάντα όμως, τα άτομα που είχαν γνώση του επαγγελματικού περιβάλλοντος ή και εργάζονταν κατά την διάρκεια των σπουδών τους εντάχθηκαν πιο γρήγορα στην αγορά εργασίας. ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Στόχοι – σε γνωστικό επίπεδο Αποσαφήνιση εννοιών: εργασία, απασχόληση, επάγγελμα, εργαζόμενος/η, εργοδότης, μισθωτός/ή, ελεύθερος επαγγελματίας, αγορά εργασίας, εργασία από απόσταση (e-εργασία), ανεργία, υποαπασχόληση, ιδιωτικός και δημόσιος τομέας, καινοφανείς επιχειρήσεις Αναγνώριση και καταγραφή νέων επαγγελματικών συνθηκών και δραστηριοτήτων. Αναγνώριση και καταγραφή των πολλών και διαφορετικών εργασιακών συνθηκών Αναγνώριση των κοινωνικών συνθηκών και δεδομένων και συσχέτισή τους με τις εξελίξεις στην εργασία, και τις εκπαιδευτικές - επαγγελματικές επιλογές. Διερεύνηση των νέων μορφών εργασίας και συσχέτιση τους με νέα επαγγέλματα και αναδυόμενες θέσεις εργασίας Συσχέτιση του εκπαιδευτικού επιπέδου, του γνωστικού αντικειμένου και των προσφερόμενων θέσεων εργασίας Διερεύνηση των δυνατοτήτων επαγγελματικής δραστηριοποίησης σε διάφορους χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Καλλιέργεια επαγγελματικής συνείδησης ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Στόχοι - Σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο Επικοινωνία εντός ομάδας, κατανόηση, αποδοχή και συνεργασία μεταξύ των εμπλεκομένων. Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας με τρίτους, ενεργού αναζήτησης, πληροφόρησης, αυτοπληροφόρησης. Ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείρισης και οργάνωσης χρόνου Ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης των νέων τεχνολογιών και παρουσίασης δεδομένων. ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Διάρκεια - χρονοδιάγραμμα. 1ος Ενημέρωση εκπαιδευτικών, συγκρότηση ομάδων, παρουσίαση θεματικών κύκλων, προσδιορισμός δράσεων 2ος Αναζήτηση και καταγραφή δεδομένων και πληροφοριών από πηγές, αποσαφήνιση των εννοιών που συνδέονται με την εργασία σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό 3ος Συσχέτιση των εκπαιδευτικών επιλογών με το επαγγελματικό τοπίο. Επισκέψεις στους χώρους των συνεργαζόμενων εταιριών 4ος 5ος Καταγραφή των εμπειριών και παραγωγή πολυτροπικών κειμένων, δημοσίευση του στους ιστοχώρους των σχολείων. Αξιολόγηση του προγράμματος ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Λειτουργία του Δικτύου Τα συμμετέχοντα σχολεία στην πρώτη φάση του προγράμματος είναι: από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς το 1ο ΓΕΛ. Κιλκίς, ΓΕΛ Χέρσου, ΓΕΛ Ν. Αγιονερίου, ΓΕΛ Καμπάνη και ΓΕΛ Πολυκάστρου. Τα σχολεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης είναι: Διαπολιτισμικό ΓΕΛ Εύοσμου, Πειραματικό ΓΕΛ Μακεδονίας, 1ο ΓΕΛ Ωραιοκάστρου, 2ο ΓΕΛ Ωραιοκάστρου 1ο ΓΕΛ Αμπελοκήπων, 1ο ΓΕΛ Εύοσμου και το 1ο ΓΕΛ Μενεμένης ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Συνεργαζόμενοι φορείς «ΒΕΤΑ CAE SYSTEM» & KLEEMANN οι οποίες έχουν αποδεχθεί την πρόταση μας. (Η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα περιέχει επισκέψεις στους χώρους των εταιριών, ξεναγήσεις, διαλέξεις και συζητήσεις με τους υπευθύνους και το προσωπικό). Επιμελητήριο Κιλκίς Σύνδεσμό Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος ΚΕΠΑ, το ΔΑΣΤΑ του ΑΠΘ, το ΔΑΣΤΑ του ΑΤΕΙΘ το ΔΑΣΤΑ του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και το ΕΚΕΤΑ. Άλλοι συνεργαζόμενοι φορείς είναι : ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Προτάσεις δράσεων Δημιουργία φακέλου (Portfolio) με δεξιότητες και προσόντα θέσεων εργασίας που αναζητά η κάθε επιχείρηση Αναζήτηση και καταγραφή θέσεων εργασίας σε επιχειρήσεις μέσω διαδικτύου για τον τομέα που ενδιαφέρονται οι μαθητές Σύγκριση προγραμμάτων σπουδών του τμήματος ή των τμημάτων που ενδιαφέρει τους μαθητές με τις προσφερόμενες θέσεις των επιχειρήσεων. ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017
Αξιολόγηση Δικτύου Η αξιολόγηση του Δικτύου θα γίνει στο τέλος του σχολικού έτους, σε συνάντηση των μελών του Δικτύου με δομημένο ερωτηματολόγιο στόχων. Η αξιολόγηση της εργασίας των μαθητών θα βασίζεται σε συγκεκριμένα ερωτηματολόγια τα οποία ενδεικτικά θα περιλαμβάνουν τη συνεργασία, το προγραμματισμό ενεργειών, δράσεων κλπ. ΚΕΣΥΠ ΚΙΛΚΙΣ, ΝΕΑΠΟΛΗΣ 2017