Μaθηση και μορφες διδασκαλιας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Το μάθημα της Πληροφορικής Η πραγματικότητα σήμερα!!! ΗΥ-302:Διδακτική της Πληροφορικής Επιμέλεια-Παρουσίαση Γεωργία Αδαμοπούλου Εύα Νοικοκυράκη.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Γλώσσας
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Όψεις της Πραγματικότητας Ερευνητική Εργασία Α΄ τάξης Γενικό Λύκειο Σπήλιου Μελέτη Περίπτωσης με αποτελεσματικές πρακτικές.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝ ΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ- Γ’ΕΞΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Καθηγητής: Μάριος Κουκουνάρας- Λιάγκης Ομάδα: Αρακυνθίου Φωτεινή.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Η Διδακτική του Νέου Σχολείου Επιστημολογία + Διδακτική 2016.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
John Dewey
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Δείκτες επιτυχίας και Επάρκειας Διαφοροποίηση διδασκαλίας
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Διδακτική της Πληροφορικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μaθηση και μορφες διδασκαλιας

Φυσική μάθηση Α Μ

Παιδαγωγικά κατευθυνόμενη αυτόνομη μάθηση Μ Α Δ

Γνήσια διδακτική διαδικασία Μ Α Δ

Ελεύθερη διδακτική διαδικασία Μ Α Δ

Διδακτική διαδικασία ταύτισης Μ Δ Α

Μορφές διδασκαλίας Διαφορετικός ο ρόλος καθενός από τους κύριους παράγοντες της διδακτικής διαδικασίας. Η καταλληλότητα και η έκταση εφαρμογής μίας μορφής διδασκαλίας δεν προσδιορίζονται κάθε φορά αποκλειστικά και μόνο με βάση παιδαγωγικά κριτήρια Το γνωστικό αντικείμενο εξαρτάται άμεσα από κοινωνικο-οικονομικούς παράγοντες.

4 χαρακτηριστικές μορφές διδασκαλίας Μονολογική Ερωτηματική Υποδειγματική-πειραματική Διαλογική

Μονολογική μορφή διδασκαλίας Παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας Εξασφαλίζει έλεγχο μεγάλου αριθμού μαθητών Διευκολύνει άπειρους ή λιγότερο καταρτισμένους δασκάλους Διοικητικά εύκολη Αρχιτεκτονικά απλή Οικονομική

Ερωτηματική μορφή διδασκαλίας Προερχόμενη από το δάσκαλο Προερχόμενη από το μαθητή

Υποδειγματική-πειραματική μορφή διδασκαλίας Επίδειξη αντικειμένων Εκτέλεση πειραμάτων Παραδοσιακά είχε παρανοηθεί…

Διαλογική μορφή διδασκαλίας Διακριτική παρουσία ή ισότιμη συμμετοχή του δασκάλου Προβλήματα εφαρμογής στα αρχικά στάδια Ελεύθερος ή κατευθυνόμενος διάλογος Δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε σταθερή βάση σε όλα τα μαθήματα

Διδακτικές αρχές βασικοί κανόνες που εφαρμόζονται κατά τη διαδικασία της διδασκαλίας αποτέλεσμα μακροχρόνιας διδακτικής εμπειρίας θεμελιώνονται σε παιδαγωγικά και ψυχολογικά δεδομένα διαμορφώθηκαν από τις επικρατούσες κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές αντιλήψεις της εποχής τους συμπλήρωση υφιστάμενων παιδαγωγικών αξιωμάτων αποτέλεσμα αντίδρασης σε ξεπερασμένες καταστάσεις

Διδακτικές Αρχές Εποπτεία Η εποπτική διδασκαλία Άσκηση και επανάληψη Comenius (1912) Didactica Magna Ratichius (1626) Methodus nova Institutionis Εποπτεία Άσκηση και επανάληψη Εγγύτητα στη ζωή Ολικότητα Βιωματικότητα Εφαρμογή Η εποπτική διδασκαλία Η συχνή επανάληψη Η αποφυγή απομνημόνευσης Η παρεμβολή διαλειμμάτων μεταξύ των μαθημάτων Η έναρξη εκμάθησης των γλωσσικών μαθημάτων από τη μητρική γλώσσα

Διδακτικές αρχές η ονομασία και η αξιολογική σειρά των διδακτικών αρχών ποικίλλουν ο αριθμός όλων των διδακτικών αρχών, που εφαρμόστηκαν κατά καιρούς, είναι μεγαλύτερος του 100 ένας πυρήνας η αρχή της εποπτείας, της αυτενέργειας και της εμπέδωσης, αναφέρονται από όλους τους συγγραφείς έχουν εκτεταμένη ισχύ, αλλά όχι και απεριόριστη διακρίνονται σε βασικές-θεμελιακές και σε βοηθητικές

Διδακτικές αρχές Παιδοκεντρική αρχή Αρχή της εποπτείας Αρχή αυτενέργειας Αρχή της εμπέδωσης Αρχή της εγγύτητας στη ζωή Αρχή της ολικότητας Αρχή δημιουργικότητας

Παιδοκεντρική αρχή σεβασμός της ιδιαιτερότητας του παιδιού, αναγνώριση και διαφύλαξη των δικαιωμάτων του, η αποδοχή πως το παιδί δεν είναι μία μικρογραφία του ενήλικου, αλλά μία ιδιαίτερη αυτόνομη ύπαρξη που εξελίσσεται συνεχώς, το δικαίωμά του να είναι παιδί πριν γίνει ενήλικος, μεταρρυθμιστική παιδαγωγική κίνηση (Montessori, Dewey, Decroly, Steiner, Neil, κα. ) τα προγράμματα και οι μέθοδοι προσαρμόζονται στο παιδί λαμβάνεται σοβαρά υπόψη κάθε ιδιαίτερο στοιχείο της ατομικότητάς εσωτερική πειθαρχία

Αρχή της εποπτείας Η επαφή των αισθήσεων του μαθητή με το αντικείμενο της μάθησης αποτελεί μία απαραίτητη, αλλά όχι επαρκή προϋπόθεση για ουσιαστική εποπτεία Πείραμα του Dewey Όσο περισσότερες αισθήσεις συμμετέχουν στο σχηματισμό εποπτειών, τόσο καλύτερα κατανοούν οι μαθητές το αντικείμενο μάθησης Κατ’ αίσθηση και νοητές εποπτείες

Αρχή αυτενέργειας η συνειδητή και αυτόβουλη δραστηριοποίηση του μαθητή αυθόρμητη και καθοδηγούμενη

Αρχή της εμπέδωσης συνειδητή καλλιέργεια της ικανότητας του μαθητή για βαθιά κατανόηση των σχέσεων μεταξύ των στοιχείων της νέας και της παλιάς γνώσης επιτυγχάνεται με την άσκηση και τις συχνές επαναλήψεις Ελληνικό σχολείο

Αρχή της εγγύτητας στη ζωή Πως ορίζεται η «ζωή»; υλικές και επαγγελματικές ανάγκες οι διαφορετικές αξίες ευθύνη στον εκπαιδευτικό

Αρχή της ολικότητας Προσφορά κάθε μορφωτικού αγαθού στη βάση ενός ενιαίου συνόλου που έχει αρχή και τέλος και παρουσιάζει εσωτερική διάρθρωση Ένταξη περιεχομένου σε ένα ενιαίο νοηματικό πλαίσιο Σύνδεση με προηγούμενες γνώσεις

Αρχή δημιουργικότητας Τι είναι η δημιουργικότητα και πως μπορούμε να γίνουμε πιο δημιουργικοί; Η στάση του εκπαιδευτικού Ο στόχος της δημιουργικής σκέψης στο σχολείο Προϋποθέσεις

Βιβλιογραφία Comenius, J.A. (1912) Didactica Magna. Αθήνα. Masialas, B.G., & Zevin, J. (1976) Δημιουργική εργασία στο σχολείο. Αθήνα. Γεωργούλης, Κ. (1974) Γενική Διδακτική. Αθήνα. Γιαννούλης, Ν. (1980) Εισαγωγή στη Γενική Διδακτική. Αθήνα. Καψάλης, Α. (1981) Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη. Μάνος, Κ. (1989) Γενική Διδακτική με στοιχεία Γενικής Παιδαγωγικής. Αθήνα. Μπάρκας, Ν. (1962) Διδακτική των μαθηματικών και φυσικών μαθημάτων. Αθήνα. Παπάς, Α. (1988) Σύγχρονη θεωρία και πράξη της παιδείας. Αθήνα.

Άσκηση Ορίστε τις έννοιες μάθηση, εκπαίδευση, εκπαιδευτικό σύστημα. Από την εμπειρία σας με το εκπαιδευτικό σύστημα, γράψτε 5 θετικά και 5 αρνητικά στοιχεία που συναντήσατε στην μαθητική και φοιτητική σας πορεία. Περιγράψτε τα στοιχεία της διδακτικής προσέγγισης του αγαπημένου σας δασκάλου ή καθηγητή. Περιγράψτε τους βασικούς άξονες σχεδίασης ενός κοινωνικού δικτύου μάθησης, που να ενσωματώνει τις κυριότερες διδακτικές αρχές. Τι εργαλεία θα πρέπει να έχει ένα τέτοιο σύστημα και τι λειτουργίες να υποστηρίζει;