«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΠΕΚ ΠΕΙΡΑΙΑ Α΄φάση Επιμόρφωσης Εκπ/κών κλάδου ΠΕ19 Διδακτική της Πληροφορικής Ρόδος, Νοέμβρης 2007.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 22-24/10/2007 ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Στοιχεία διδακτικής Φυσικών Επιστημών
Σχεδιασμός διδασκαλίας
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ευθυγράμμιση Στόχων – Διδασκαλία – Αξιολόγηση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου.
Διδακτικές προσεγγίσεις στις Φ.Ε.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Τι δυσκολεύει τη μάθηση και τι κάνουμε γι’ αυτό.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια…
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ.
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
Αυτοκίνητο – Τρένο - Μοτοσικλέτα Άνθρωποι που τρέχουν - Πιγκουίνοι Ψησταριά Ηλιακοί συλλέκτες Ανεμόμυλος - Ιστιοφόρο Γκαζάκι-Νερό-Δοχείο-Φουρφούρι Νερόμυλος.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Eποικοδομητική προσέγγιση της διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Μέθοδοι και εργαλεία της Διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
Δομικά στοιχεία ολοκληρωμένου σεναρίου και το λογισμικό Hot Potatoes
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Μπορεί οι λανθασμένες ιδέες να είναι παραγωγικές?
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει ΜΟΝΤΕΛΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ο/η εκπαιδευτικός κάτοχος & φορέας της γνώσης «το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει ακροώμαι-επαναλαμβάνω»

ΣΥΝΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Ανάπτυξη προβληματισμού & εξοικείωσης γίνεται σύνδεση του μαθήματος με τις προηγούμενες γνώσεις σύντομη ενημέρωση των μαθ. για τα θέματα του νέου περιεχομένου Παρουσίαση της νέας γνώσης χρήση διδακτικών υλικών για την ανάπτυξη της επιστημονικής άποψης Εφαρμογή της νέας γνώσης ανακεφαλαίωση των βασικότερων σημείων του περιεχομένου

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Στρατηγική 1: O εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να ανακαλέσουν γνώσεις κι εμπειρίες Περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες κινητοποιούν κυρίως γνωστικές δεξιότητες συλλογής δεδομένων, όπως ανάκληση, παρατήρηση, αναγνώριση: «Πώς λέγεται η ενέργεια που μας δίνει ο ήλιος;», «Τι παρατηρείτε στα πανιά του ιστιοπλοϊκού;», «Ποιες πηγές ενέργειας αναγνωρίζετε στην εικόνα που βλέπετε;». Οι μαθητές καλούνται να αναφέρουν παραδείγματα, έννοιες, επιστημονικούς όρους, κανόνες: «Πείτε μου ένα παράδειγμα μετατροπής ενέργειας από ηλεκτρική σε φωτεινή», «Πώς ονομάζεται η ενέργεια που έχει ένα τεντωμένο ελατήριο;», «Ποιος θα διατυπώσει την αρχή διατήρησης της ενέργειας;». Δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές κάνουν απλούς υπολογισμούς: «Στο 1m το σώμα έχει δυναμική ενέργεια 20joule, στα 2m πόση θα είναι η δυναμική του ενέργεια;». Ακόμη ανήκουν ερωτήσεις του εκπαιδευτικού στις οποίες η απάντηση διατυπώνεται ουσιαστικά μέσα την ίδια την ερώτηση: «Δηλαδή, δεν θα έχουμε την απαραίτητη δύναμη για να ζήσουμε, σωστά;».

ΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Ο/Η ε. επιβραβεύει άμεσα/έμμεσα τις σωστές απαντήσεις Ο/Η ε. διορθώνει άμεσα τις λανθασμένες απαντήσεις Ο/Η ε. παραβλέπει τις απαντήσεις των μ. Ο/Η ε. δίνει εξηγήσεις όταν οι μ. έχουν απορίες ή δεν απαντούν στις ερωτήσεις του/της

Επιθυμητά Μαθησιακά Αποτελέσματα Εκμάθηση: όρων, τύπων, κανόνων, απλών εννοιών & σχέσεων

Γνωστικά Περιεχόμενα των ΦΕ «Έμβια»: τους ζωντανούς οργανισμούς γύρω μας……. Θεωρία των λιθοσφαιρικών πλακών Μορφές ενέργειας: Τα διάφορα «πρόσωπα» της εν. τα ονομάζουμε μορφές ενέργειας….. Ήχος: μια επαναλαμβανόμενη κίνηση…. Αρχή της ζωής: ανδρικά όργανα αναπαραγωγής είναι οι όρχεις, η εκφορητική οδός, το πέος. Σιδηρομαγνητικά υλικά είναι τα υλικά στα οποία οι μαγνήτες ασκούν δύναμη Δύναμη: είναι η αιτία παραμόρφωσης ……

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΩΡΙΑΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ 1. Ενέργεια 2. Πηγές 3. Ανανεώσιμες 4. Μορφές Α. ανάπτυξη προβληματισμού & Εξοικείωσης Β. Παρουσίαση Γ. Εφαρμογή -Ο ε. καλεί τους/τις μ. να ανακαλέσουν γνώσεις κι εμπειρίες -Να αντιληφτούν την επιστημονική άποψη ΑΑ1 ΑΑ2 ΑΑ4 ΑΑ5

Ποια Σύνταξη των Φάσεων? Ποιοι στόχοι? Σχετίζεται με τη διαπραγμάτευση του περιεχομένου που διδάσκεται? Σχετίζεται με τη διαπραγμάτευση των απόψεων των μαθητών/τριών ? Σχετίζεται με την εκμάθηση των διαδικασιών ?

Μπορεί οι λανθασμένες ιδέες να είναι παραγωγικές? We do not create meaning. We construct meaning.

Ο/Η μ. οικοδομεί τη γνώση μέσα από την εμπειρία του/της Η μάθηση είναι ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΟ Ο/Η μ. οικοδομεί τη γνώση μέσα από την εμπειρία του/της Η μάθηση είναι διαδικασία αλληλεπίδρασης αρχικών και νέων απόψεων

No one can completely control what someone else learns Von Glasersfeld - 1996 No one can completely control what someone else learns

“We can develop our understanding…through discussion and reflection, but in the end, the knowledge that we construct is unique to ourselves. It is as individualistic as fingerprint”

Εποικοδομητική θεωρία για τη μάθηση We do not create meaning We construct meaning Η κατανόηση μιας επιστημονικής έννοιας, συχνά απαιτεί από τους/τις μ. να επανερμηνεύσουν τις εδραιωμένες πεποιθήσεις τους

ΣΥΝΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Ερωτήσεις Συμπλήρωση ερωτηματολογίου Ανάδειξη των αρχικών απόψεων Πείραμα επίδειξης/ομαδικά Συγκεντρώνουν δεδομένα Βγάζουν συμπεράσματα Δοκιμασία των αρχικών απόψεων χρήση διδακτικών υλικών για την ανάπτυξη της επιστημονικής άποψης Παρουσίαση της νέας γνώσης Εφαρμογή της νέας γνώσης Παραγωγική Κλονισμός ορθότητας νέων απόψεων Ανασκόπηση Τι πιστεύατε / πιστεύετε Γιατί αλλάξατε άποψη;

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ 1. «Γιατί πιστεύετε ότι ο ήλιος έχει ενέργεια;», 2. «Μπορείτε να αναγνωρίσετε σε ποιες περιπτώσεις δεν είστε σίγουροι ότι το σώμα έχει ενέργεια;». 3. «Τι σας έκανε από το πείραμα να αλλάξατε άποψη;». 4. «Γιατί συνεχίζετε να έχετε την ίδια άποψη που είχατε και πριν;» Σύγκριση Κατηγοριοποίηση Ανάλυση δεδομένων Διευκρίνιση Πρόβλεψη Επεξήγηση Επαλήθευση Συμπερασμός Εντοπισμός αντιφάσεων Μεταγνωστικές δεξιότητες

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Ανάδειξη των απόψεων Εκφράζω και αποκτώ επίγνωση των απόψεών μου Συγκρίνω απόψεις Αντιλαμβάνομαι εσωτερικές αντιφάσεις

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Δοκιμασία των απόψεων Αν τα αποτελέσματα συμπίπτουν με τις ιδέες των μ, η υπάρχουσα γνώση επεκτείνεται/επιβεβαιώνεται Αν συμβεί το αντίθετο, οι μ. βρίσκονται σε ενδοπροσωπική σύγκρουση, οδηγούνται σε αναδιοργάνωση της αρχικής τους γνώσης

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Ανασκόπηση των απόψεων Αναλογίζομαι τι καινούργιο έμαθα Ποιες αντιλήψεις αποδείχτηκαν λανθασμένες Ανασκόπηση της πειραματικής μεθόδου Τη μέθοδο που ακολούθησα για να καταλήξω στα συμπεράσματά μου

ΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Ο/Η ε. ενθαρρύνει τους μ. να εκφράσουν τις απόψεις τους Ο/Η ε. είναι ουδέτερος σε όλες τις απόψεις Ο/Η ε. διευκολύνει τους μ. στη διερεύνηση των φυσικών φαινομένων, χωρίς να επεμβαίνει ουσιαστικά

Επιθυμητά Μαθησιακά Αποτελέσματα Οικοδόμηση εννοιών Αναδιοργάνωση αρχικών απόψεων Μεταγνώση

ΜETAΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Αφορούν τον έλεγχο του γιγνώσκειν (1) Ο μαθητής κάνει ερωτήσεις στον εαυτό του προκειμένου να ελέγξει την κατανόηση που έχει των δεδομένων του προβλήματος που πρέπει να λύσει (2) Σχεδιάζει συνειδητά τα βήματα πορείας της λύσης του προβλήματος (3) Παρακολουθεί την εκτέλεση του σχεδίου που έχει καταρτίσει (4) Δίνει εντολές για δοκιμαστική εφαρμογή στρατηγικών Για αποτίμηση της αποτελεσματικότητάς τους (5) Αξιολογεί τα αποτελέσματα των ενεργειών του σύμφωνα με τα ζητούμενα του προβλήματος και τα υπάρχοντα κριτήρια ορθότητας (6) Σε περίπτωση που δεν ικανοποιούνται τα κριτήρια ορθότητας της λύσης του προβλήματος ο μαθητής ξαναρχίζει την πορεία για την επίτευξη του στόχου Εφαρμόζονται εσκεμμένα, σκόπιμα, για τη ρύθμιση της γνωστικής επεξεργασίας και της συμπεριφοράς