Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
Advertisements

Ενημέρωση και αγωγή υγείας για τη νέα γρίπη στα σχολεία Α. Ξεκαλάκη Παιδίατρος Δ/νση Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού.
Μουσείο - Σχολείο Τι ακριβώς είναι μάθηση; Μάθηση είναι:
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για αμβλύωπες Μαθητές» Βουγιουκλίδης.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
John Dewey
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
«Εκπαιδευτική Αξιολόγηση»
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Εκπαιδευτική Εκδήλωση Εικαστικής Αγωγής στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάφου
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Προσχολική Παιδαγωγική
Δημιουργία σεναρίου.
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Προσχολική Παιδαγωγική
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Μουσειοσκευές.
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Μάθημα: Η εκπαίδευση του παιδιού με σοβαρά προβλήματα όρασης-Διδακτικές Προσεγγίσεις «Μουσεία, μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης και παιδιά με αναπηρία όρασης Ι». Κανάρη Χαρά, Ph.D. Ειδική Παιδαγωγός, Μουσειοπαιδαγωγός. Βόλος, 2016

Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες- «μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης» Οι «μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης» στις οποίες εμπλέκεται το «τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα» συσχετίζονται με τις «εξωσχολικές δραστηριότητες» ή/και εκτός «αναλυτικού προγράμματος» δραστηριότητες οι οποίες όμως είναι δυνατόν να ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα και συνεπώς ο ρόλος του σχολείου είναι σημαντικός. Πολλές από αυτές τις δραστηριότητες μπορεί να πραγματοποιούνται και στο σχολικό χώρο, πριν και μετά από μια επίσκεψη σε έναν χώρο. Συμβολή του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και των εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό, στην εφαρμογή και στη σύνδεση με στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος. (Κολιόπουλος, 2004)

Μουσείο και Εκπαίδευση Στο χώρο της εκπαίδευσης οι επισκέψεις σε μουσεία περιλαμβάνονται στις «διδακτικές επισκέψεις» ως μέρος της «οργάνωσης της πολιτιστικής διάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας» και ως «αναπόσπαστο μέρος του ετήσιου σχεδιασμού του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο τάξης και σχολικής μονάδας». (Κοινή Υ.Α. Φ12.752/Γ1/866/19-8-98 ΦΕΚ 945/7-9-1998, άρθρο 1 και 2).

Μουσείο «Το μουσείο είναι ένας μόνιμος, μη κερδοσκοπικός οργανισμός στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτό στο κοινό, το οποίο αποκτά, συντηρεί, ερευνά, επικοινωνεί και εκθέτει την υλική και άυλη πολιτισμική κληρονομιά του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του με σκοπό την εκπαίδευση, τη μελέτη και την ψυχαγωγία». Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM)

Ποιοτικά χαρακτηριστικά μάθησης στο Μουσείο_1 Μάθηση μέσω αντικειμένων Τα (μουσειακά) αντικείμενα γοητεύουν, προσελκύουν το ενδιαφέρον και την περιέργεια όλων των ανθρώπων ανεξάρτητα από την ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο ή την προέλευση.

Χαρακτηριστικά (μουσειακών) αντικειμένων_1 Εποπτικότητα- Παραστατικότητα Τα αντικείμενα λειτουργούν εποπτικά, προσελκύουν τις αισθήσεις. «Απτή» πλευρά της πραγματικότητας Διαφορετικά είδη μουσείων, ποικιλία μουσειακών συλλογών. Εμπειρίες, γνώση και κατανόηση διαφορετικών πτυχών και όψεων του πολιτισμού και του περιβάλλοντος. Σημαντικό για τα παιδιά με αναπηρία όρασης που δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες άτυπης μάθησης και πρόσληψης πληροφοριών για έργα τέχνης και πολιτισμού και για το περιβάλλον τους από άλλες πηγές οπτικού τύπου.

Χαρακτηριστικά (μουσειακών) αντικειμένων_2 Ευρύτητα Τα αντικείμενα εξυπηρετούν διαφορετικά περιεχόμενα και επίπεδα μάθησης. Τα αντικείμενα απαντούν σε αυτό που τα ρωτάμε: Φυσικά χαρακτηριστικά, κατασκευή, λειτουργία, χρήση, αξία… Διαφορετικά επίπεδα επεξεργασίας.

Μάθηση μέσω αντικειμένων και όχι μόνο για τα αντικείμενα Έμφαση στην ανακάλυψη και οικοδόμηση της γνώσης. Συμβάλλουν στην ανάπτυξη διαφορετικών δεξιοτήτων. Μαθαίνω να: εξερευνώ, να περιγράφω, να συγκρίνω, να ταξινομώ, να ρωτώ, να υποθέτω, να κάνω διαφορετικές συνδέσεις, να χρησιμοποιώ, να πειραματίζομαι, να επικοινωνώ…

Ποιοτικά χαρακτηριστικά μάθησης στο Μουσείο _2 Ποιοτικά χαρακτηριστικά μάθησης στο Μουσείο _2 Δραστηριότητες και μέθοδοι: Με αφορμή το αντικείμενο-θέμα και τις σχέσεις μεταξύ των ατόμων που επικοινωνούν. Αφήγηση, διήγηση ιστοριών, κατευθυνόμενη συζήτηση, δραματοποίηση, παιχνίδια ρόλων. Διαδικασίες εξερεύνησης, παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού, μελέτη πεδίου, άμεση παρατήρηση, φύλλα εργασίας. Πρακτικές, χειρωνακτικές δραστηριότητες, πειράματα, δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης, μουσειακές εργασίες, παιχνίδι. Ατομικές εργασίες αλλά και εργασία σε ομάδες.

Ποιοτικά χαρακτηριστικά μάθησης στο Μουσείο _3 Ποιοτικά χαρακτηριστικά μάθησης στο Μουσείο _3 Έλλειψη απαίτησης και άγχους για «επιδόσεις». Έλλειψη ανταγωνιστικότητας. Απόδοση αξίας στο άτομο, σε αυτό που μπορεί να κάνει και όχι σε αυτό που δεν μπορεί να κάνει. Ψυχαγωγία. Αύξηση του ενδιαφέροντος και της συμμετοχής Ένταξη στην ομάδα των συνομηλίκων. Κοινωνικές δεξιότητες. Συνεργασία, επικοινωνία. Αυτοεκτίμηση. Αποδοχή, κατανόηση.

Μουσείο και μαθητές με αναπηρία όρασης_1 Σύνδεση με διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα Εμπλουτισμός της καθημερινής σχολικής ζωής και διδακτικής πράξης στο πλαίσιο διαθεματικών προσεγγίσεων, ποικίλων γνωστικών αντικειμένων και δράσεων. Προώθηση της αλληλεπίδρασης και της ενδυνάμωσης των σχέσεων μεταξύ μαθητών με και χωρίς αναπηρία όρασης (συνεκπαίδευση) – αλλά και των σχέσεων σχολείου και κοινωνίας. Προώθηση της ισότιμης συμμετοχής των μαθητών με αναπηρία όρασης στη σχολική ζωή

Μουσείο και μαθητές με αναπηρία όρασης_2 Καλλιέργεια δεξιοτήτων (π.χ. κοινωνικών δεξιοτήτων) Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης, αίσθησης του «ανήκειν» Πρόσβαση σε πολιτιστικά αγαθά, κατανόηση εννοιών και παροχή εμπειριών από τον υλικό πολιτισμό. Παροχή εκπαιδευτικών ευκαιριών απαραίτητων για την άρση φραγμών προσβασιμότητας στον πολιτισμό. Καλλιέργεια πολιτισμικής παιδείας, θετικών στάσεων και δεξιοτήτων, απαραίτητων για την πρόσβαση και την ισότιμη συμμετοχή στον πολιτισμό Κοινωνική ένταξη

Μουσείο και μαθητές με αναπηρία όρασης_3 Πρόσβαση Προϋπόθεση για την ποιότητα της εμπειρίας Πολυδιάστατη έννοια «Επαναλαμβανόμενες εμπειρίες από περιττούς φραγμούς οδηγούν στη ματαίωση, το θυμό, την παραίτηση και εντέλει στον πολιτιστικό αποκλεισμό». Πεποιθήσεις ότι το μουσείο «δεν είναι γι’ αυτούς». «Τα μουσεία είναι για τους βλέποντες…».

Από το σχολείο στο μουσείο: Επισκέψεις σε μουσεία «Οι έννοιες πολιτισμός και παράδοση είναι πλατιές και πολύπλευρες έννοιες και είναι απαραίτητο οι μαθητές να γνωρίσουν όσα περισσότερα αντικείμενα και δείγματα που να δηλώνουν ή να έχουν σχέση με τις παραπάνω έννοιες, όπως στολές, αντικείμενα καθημερινής χρήσης άλλων εποχών, έργα τέχνης λαϊκών καλλιτεχνών, κ.ά. Οι επισκέψεις σε μουσειακούς χώρους πρέπει να είναι συχνότατες με την απαραίτητη προεργασία και με εργασίες- δραστηριότητες σχετικές με τη θεματική ενότητα τόσο πριν όσο και μετά». ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟ Δ.Ε.Π.Π.Σ. & Α.Π.Σ. ΓΙΑ ΤΥΦΛΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

Εκπαιδευτικά προγράμματα μουσείων «…σχεδιασμένα σε σύνδεση ή συμπληρωματική σχέση με τη σχολική ύλη, αρθρώνονται γύρω από σαφείς προκαθορισμένους στόχους, διατηρούν, ωστόσο, μια σχετική ευελιξία ως προς τη δομή και το περιεχόμενο, καθώς προσαρμόζονται σε διαφορετικές κάθε φορά ομάδες εφαρμογής. Αξιοποιώντας στοιχεία μεθοδολογίας, μέσα και τεχνικές από ποικίλους χώρους, οι δράσεις αυτές […] επιχειρούν να αναδείξουν το Μουσείο ως χώρο δημιουργικής μάθησης, έμπνευσης και χαράς».

Από το μουσείο στο σχολείο ΔΕΠΠΣ – ΑΠΣ Θεματικές ενότητες για τα μουσεία Αναφορές και ενότητες για πτυχές και στοιχεία του πολιτισμού σε πολλά και διαφορετικά μαθήματα Εκπαιδευτικό υλικό μουσείων (π.χ. μουσειοσκευές) Άλλο υλικό «Υλικό σχετικά με το παρελθόν και το παρόν (λ.χ. ρούχα, εργαλεία, παιχνίδια) συγκεντρώνεται στο σχολείο και τα παιδιά έχουν χρόνο να το επεξεργαστούν» ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟ Δ.Ε.Π.Π.Σ. & Α.Π.Σ. ΓΙΑ ΤΥΦΛΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

Εκπαιδευτικό Υλικό Μουσείων Μουσειοσκευές Εκπαιδευτικά πακέτα/βαλιτσάκια, εκπαιδευτικοί φάκελοι Φυλλάδια εργασίας Παιχνίδια, βιβλία, κ.ά.

Μουσειοσκευές Ειδικά σχεδιασμένα βαλιτσάκια που περιλαμβάνουν επιλεγμένο υλικό για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Θεματικές: Μουσειακές συλλογές, αρχαιολογικοί χώροι ή ευρύτερα θέματα. Τι περιλαμβάνουν: Αντικείμενα (αντίγραφα σε πραγματικές ή μικρότερες διαστάσεις), πληροφοριακό και άλλο υλικό, προτάσεις για δραστηριότητες Πώς χρησιμοποιούνται: Προετοιμασία επίσκεψης σε ένα μουσείο ή χώρο Γνωριμία με ένα μουσείο (συλλογή) που το σχολείο δεν μπορεί να επισκεφτεί Δανειστικό υλικό/Δανεισμός στο σχολείο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα

Εκπαιδευτικά πακέτα/Εκπαιδευτικοί φάκελοι Θεματικές: Μουσειακές συλλογές, Αρχαιολογικοί χώροι, γενικότερες θεματικές Τι περιλαμβάνουν: Έντυπο πληροφοριακό υλικό, φύλλα εργασίας, προτάσεις για δραστηριότητες, κ.λπ. Συνήθως πωλούνται ή δανείζονται από μουσεία ή διανέμονται από μουσεία και φορείς στο πλαίσιο διαφόρων προγραμμάτων.

Φυλλάδια εργασίας Χρησιμοποιούνται στα εκπαιδευτικά προγράμματα Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από μεμονωμένους επισκέπτες Αποτελούν υλικό σε εκπαιδευτικούς φακέλους Σχεδιάζονται από τους εκπαιδευτικούς

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών/ειδικών παιδαγωγών_1 Ενημέρωση για τα διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα. Επιλογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων (ηλικία, ενδιαφέροντα μαθητών, σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα, δυνατότητες πρόσβασης κ.λπ.) Έγκαιρος προγραμματισμός. Συνεργασία εκπαιδευτικών Ειδικής και Γενικής Αγωγής.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών/ειδικών παιδαγωγών_2 Επικοινωνία με το μουσείο- Ενημέρωση του προσωπικού των μουσείων για τα χαρακτηριστικά της ομάδας Συνεργασία με το μουσείο. Δημιουργία υλικού. Υποστήριξη κατά τη διάρκεια του προγράμματος Δραστηριότητες πριν και μετά την επίσκεψη στο μουσείο