Ίδρυση και ανάπτυξη της νέας επιχείρησης Διάλεξη 6: Ίδρυση και ανάπτυξη της νέας επιχείρησης Εμπεριέχει αποσπάσματα από: Hisrich & Peters, “Entrepreneurship”, 6th ed. McGraw Hill 2002 2 2 2
Τι θα συζητήσουμε... Ποια νομική μορφή θα επιλέξετε και πώς; Ανεύρεση πόρων Πρώτες διοικητικές αποφάσεις Διοίκηση εργαζόμενων Έλεγχος μέσω: αποτελεσματικής διαχείρισης αρχείων αριθμοδεικτών σχεδιασμού μάρκετινγκ και πωλήσεων Πρώτη φάση ανάπτυξης Απαραίτητο κεφάλαιο Δημιουργία αποτελεσματικής κουλτούρας Μακροπρόθεσμος στρατηγικό σχεδιασμός Διαχείριση χρόνου Ικανοποίηση του πελάτη Εναλλακτικές στρατηγικές και τρόποι ανάπτυξης Ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων: Θεωρητικές προσεγγίσεις
Πριν επιλέξετε τη νομική μορφή της επιχείρησης σας πρέπει να ενημερωθείτε ή/ και να ζητήσετε την επαγγελματική βοήθεια συμβούλου http://www.gge.gr/09diadsystasis http://www.startupgreece.gov.gr/el
Επιλογή νομικής μορφής επιχείρησης Ατομική επιχείρηση ευέλικτη και απλή μορφή δεν απαιτείται σημαντικό κεφάλαιο για την ίδρυση της δεν απαιτείται να δημοσιεύονται λογιστικές καταστάσεις έχει πολύ περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες και δυνατότητες ανάπτυξης δεν έχει καμία προστασία σε περίπτωση αποτυχίας Ομόρρυθμη εταιρεία (Ο.Ε.) δεν απαιτείται η τήρηση πολύπλοκων βιβλίων. οι εταίροι είναι συνυπεύθυνοι / αρκετά υψηλή πιστοληπτική ικανότητα εταιρίας σχετικά χαμηλός συντελεστής φορολόγησης οι εταίροι της ομόρρυθμης εταιρείας ευθύνονται με ολόκληρη την περιουσία τους με τη λύση της εταιρείας δεν παύει η ευθύνη τους λάθος κάποιου εταίρου μπορεί να έχει επιπτώσεις στην περιουσία των υπολοίπων Ετερόρρυθμη εταιρεία (Ε.Ε.) τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα για τους ομόρρυθμους εταίρους της Ε.Ε. είναι τα ίδια με τα πλεονεκτήματα της Ο.Ε. οι ετερόρρυθμοι εταίροι έχουν περιορισμένη ευθύνη οι ετερόρρυθμοι εταίροι δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στη διαχείριση της εταιρείας
Επιλογή νομικής μορφής επιχείρησης Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.) σχετικά εύκολη ίδρυση. σχετικά μικρό κεφάλαιο για την ίδρυση η ευθύνη των εταίρων είναι περιορισμένη υπάρχει δυνατότητα συγκέντρωσης μεγαλύτερου κεφαλαίου είναι πιο εύκολη η χρηματοδότηση από πιστωτικά ιδρύματα απαιτείται να δημοσιεύονται λογιστικές καταστάσεις υπόκειται σε αυστηρές νομικές, λειτουργικές και φορολογικές διατυπώσεις Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.) δυνατότητα συγκέντρωσης μεγαλύτερου κεφαλαίου μεγάλη δυνατότητα προσέλκυσης δανειακών κεφαλαίων δυνατότητα εισαγωγής στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών η ευθύνη είναι της εταιρίας όχι των εταίρων οι μετοχές διαβιβάζονται εύκολα υπάρχει επίσημη δομή και οργανόγραμμα υψηλό κόστος έναρξης απαιτείται μεγάλο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο αυστηρές νομικές και λειτουργικές διατυπώσεις Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία (Ι.Κ.Ε.) χαμηλό κόστος έναρξης χαμηλό αρχικό κεφάλαιο εξαίρεση ο εταίρος που συμμετέχει με εγγυητική εισφορά που έχει ευθύνη μέχρι του ύψους της εισφοράς του
Ανεύρεση πόρων αντανακλάται σε τέσσερις ομάδες εμπλεκόμενων: πελάτες επενδυτές υπαλλήλους προμηθευτές (C) Prof. K.Kumar-IIMB 6
Προκλήσεις στην ανεύρεση πόρων Αβεβαιότητα για την προτεινόμενη επιχείρηση Αντίληψη κινδύνου από τους εμπλεκόμενους (C) Prof. K.Kumar-IIMB 7
Επιθυμητά χαρακτηριστικά των εμπλεκόμενων Διαφοροποίηση/ ποικιλία Εμπειρία και εξειδίκευση Πλεονάζουσα δυναμικότητα Αποδεδειγμένη διάθεση για ανάληψη ρίσκου (C) Prof. K.Kumar-IIMB 8
Seeking the right Stakeholders Customers Suppliers Employees Investors Well diversified Non Critical and Non Exclusive Positioning People with Multiple career options- free lancers, part timers Large portfolio Experienced and Specialized With track record of encouraging start ups Proven track record, start up experience, accommodating nature ‘Domain’ and ‘stage’ specialists, Branch of banks Has Slack (Excess capacity) With excess capacity to support With excess capacity to offer Part time, contract Investors/bankers with unutilized funds Proven Risk Seeking Disposition With inclination to support new vendors With staying power and understanding Willing to go through the start up grind History of funding high risk ventures 9 (C) Prof. K.Kumar-IIMB
Πώς θα πεισθούν οι εμπλεκόμενοι; Επιχειρηματικά χαρακτηριστικά (εντιμότητα, αφοσίωση) Ικανότητες «πώλησης» Τοποθέτηση τονίζοντας τις δυνάμεις, υποβαθμίζοντας τις αδυναμίες ‘Mimicry’ ( εμφάνιση σταθερότητας, μεγέθους; ) (C) Prof. K.Kumar-IIMB 10
Πώς θα πεισθούν οι εμπλεκόμενοι; Διαδοχικές προσπάθειες (trial orders, pilot projects) Ιδιαίτερες συμφωνίες και προσφορές Άντληση πόρων σε φάσεις Αναζήτηση σε κοινωνικά δίκτυα Μόχλευση κοινωνικού κεφαλαίου (C) Prof. K.Kumar-IIMB 11
Πώς θα χτιστεί το κοινωνικό κεφάλαιο; Ανταλλαγή πληροφοριών Λύνοντας και δεχόμενοι λύσεις σε προβλήματα Κάνοντας και παίρνοντας θεμιτές «χάρες» Δίνοντας την ευκαιρία σε ανθρώπους να δείξουν τις ικανότητες τους Διαμορφώνοντας δίκτυα (C) Prof. K.Kumar-IIMB 12
Εργαζόμενοι παρακίνηση αναζήτηση ανταμοιβή; εκπαίδευση; διάχυση πληροφοριών ασφάλεια;
Αναζήτηση εργαζόμενων μέσω: δικτύου φίλων, συγγενών, συνεργατών πρακτορείων ανεύρεσης εργαζόμενων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων αγγελιών εταιρίες «μίσθωσης» εργαζόμενων; ….. 2 2
Καθοδήγηση Συμμετοχή στη διαδικασία εξοικείωσης των εργαζόμενων με την νέα εργασία και επιχείρηση Ενίσχυση της ολοκλήρωσης των εργαζόμενων Εμψύχωση και δημιουργία κινήτρων Αναγνώριση διαφορών Εξατομικευμένη ανταμοιβή Στοχοθεσία Δίκαια συστήματα Λειτουργική ευελιξία 2 2
Εκπαίδευση - Διάχυση πληροφοριών Δια-προσωπική Μέσω επίλυσης προβλημάτων «Τεχνική»
Έλεγχος μέσω… …αποτελεσματικής διαχείρισης αρχείων… …για να γνωρίζετε τις πωλήσεις και τους πελάτες σε μονάδες και ευρώ …για να γνωρίζετε τις δαπάνες απαραίτητο και για φορολογικούς λόγους … για να γνωρίζετε τα αποθέματα …για να μπορείτε να διαχειρισθείτε τους εργαζόμενους ασφάλιση εργαζόμενων 3 3
Οικονομικός Έλεγχος: Accrual versus Cash ‘Δεδουλευμένα έναντι ταμειακών’ Accrual Method Cash Method Πωλήσεις Υπολογίζονται όταν λαμβάνεται το κεφάλαιο Υπολογίζονται όταν γίνονται οι πωλήσεις Δαπάνες Υπολογίζονται όταν το κεφάλαιο πληρώνεται Υπολογίζονται όταν γίνονται οι δαπάνες 4 4
Έλεγχος αποθεμάτων FIFO (first in first out): Μέθοδος κοστολόγησης αποθεμάτων κατά την οποία τα πρώτα αποθέματα πωλούνται πρώτα Σε κατάστημα καταναλωτικών αγαθών!
Αριθμοδείκτες (1) Μηχανισμοί ελέγχου της οικονομικής ευρωστίας της νέας επιχείρηση για έγκαιρη διάγνωση προβλημάτων Δείκτες ρευστότητας (liquidity ratios) δείχνουν το βαθμό στον οποίο η επιχείρηση μπορεί να ανταποκριθεί στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της χωρίς να προσφύγει σε δανεισμό τρέχων δείκτης (current ratio): τρέχων ενεργητικό/ τρέχουσες υποχρεώσεις (acid test ratio): (τρέχων ενεργητικό – αποθέματα)/ τρέχουσες υποχρεώσεις 5 5
Αριθμοδείκτες (2) Δείκτες δραστηριότητας (activity ratios) αντικατοπτρίζουν την αποδοτικότητα της επιχείρησης στη διαχείριση των αποθεμάτων της και γενικά των λειτουργιών της average collection period: λογαριασμοί εισπρακτέοι/ μέσος όρος πωλήσεων ανά ημέρα inventory turnover: κόστος πωληθέντων/ αποθέματα 5 5
Αριθμοδείκτες (3) Δείκτες μόχλευσης (leverage ratios) αντανακλούν το βαθμό στον οποίο η επιχείρηση χρησιμοποιεί δανειακά κεφάλαια Ο δείκτης δανειακών κεφαλαίων (debt ratio) αποτιμά την ικανότητα της επιχείρησης να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της (συνολικές υποχρεώσεις/ συνολικό ενεργητικό) Ο δείκτης δανειακά προς ίδια κεφάλαια (debt to equity ratio) δείχνει το βαθμό δανεισμού της επιχείρησης σε σύγκριση με τα κεφάλαια που έχει συνεισφέρει από ίδιους πόρους ο επιχειρηματίας (συνολικές υποχρεώσεις/ ίδια κεφάλαια) 5 5
Αριθμοδείκτες (4) Δείκτες κερδοφορίας (profitability ratios) δείχνουν διάφορες πλευρές της επίδοσης της επιχείρησης Ο δείκτης καθαρού κέρδους (net profit margin) , (καθαρά κέρδη / πωλήσεις) Ο δείκτης αποδοτικότητας προς ενεργητικό (R.O.I) αντικατοπτρίζει την ικανότητα διαχείρισης των επενδύσεων ενεργητικού (καθαρά κέρδη/ σύνολο ενεργητικού) 5 5
Μάρκετινγκ Η νέα επιχείρηση πρέπει να έχει ένα αποδοτικό σχέδιο μάρκετινγκ Το μάρκετινγκ είναι η μηχανή που σπρώχνει το όχημα
Μάρκετινγκ Δημιουργία αναγνωρίσιμου προϊόντος/ υπηρεσίας μέσω δημοσιότητας και διαφήμισης Μέσα μαζικής ενημέρωσης Διαφήμιση σε συγκεκριμένους πελάτες Χρήση διαφημιστικών εταιριών Ανάπτυξη ιστοσελίδας και χρήση άλλων ιστοσελίδων για διαφήμιση
‘Αν δεν το προωθήσετε δεν θα το αγοράσουν’ ‘Αν το φτιάξουμε θα το αγοράσουν’ …Αποφύγετε τα όνειρα ‘Αν δεν το προωθήσετε δεν θα το αγοράσουν’
Διαχείριση πρώτης φάσης ανάπτυξης Ανάπτυξη ή όχι; ΄Όλες οι νέες επιχειρήσεις δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό Πολλές επιβιώνουν με ικανοποιητικό αριθμό πωλήσεων και μικρή ή ανύπαρκτη ανάπτυξη Άλλες οδηγούνται σε ταχεία ανάπτυξη Άλλες φθάνουν σε υπέρ-ανάπτυξη, συχνά χάνοντας τον έλεγχο Το κεφάλαιο εξαντλείται Εργαζόμενοι ‘κλειδιά’ συχνά φεύγουν Η λειτουργία μπορεί να τεθεί εκτός ελέγχου
Πρόσθετο απαιτούμενο κεφάλαιο Πόσο επιπλέον κεφάλαιο απαιτείται για την επόμενη περίοδο; ((ΠΠ – ΜΠ) + ΓΕ)/ΧΗ)) x ΗΣ = απαιτούμενο ύψος ρευστών Όπου: ΠΠ = πρόσθετες προβλεπόμενες πωλήσεις επόμενης περιόδου ΜΠ = μικτό κέρδος από τις πρόσθετες πωλήσεις βασισμένο στο μέγεθος του περιθωρίου μικτού κέρδους της τρέχουσας περιόδου ή σε πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά ΓΕ = πρόσθετα γενικά έξοδα για την επόμενη περίοδο ΧΗ = χρόνος σε ημέρες επόμενης περιόδου (360 ημέρες) ΗΣ = μέσος αριθμός ημερών συλλογής εισπρακτέων
Οργανωσιακή Κουλτούρα (1) Στη φάση ανάπτυξης συχνά χρειάζεται αλλαγή της οργανωσιακής κουλτούρας Αποτελεσματική οργανωσιακή κουλτούρα απαραίτητη για την ανάπτυξη αποτελεί μοχλό επιρροής της συμπεριφοράς και επίδοσης των εργαζομένων και πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για την επιχείρηση
Οργανωσιακή Κουλτούρα (2) Ο επιχειρηματίας πρέπει να: Επικοινωνεί Ακούει Εκχωρεί αρμοδιότητες Δίνει επανα-πληροφόρηση Εκπαιδεύει τους εργαζόμενους κλειδιά Δίνει έμφαση στα αποτελέσματα και να δημιουργεί κίνητρα για τα διοικητικά στελέχη να εκπαιδεύουν και εκχωρούν αρμοδιότητες στους υφιστάμενους Διαμορφώσει αποστολή και να εστιάσει σε στόχους που έχουν τεθεί με τη συμμετοχή των εργαζόμενων Καλλιεργεί ‘εμείς’ και όχι ‘εγώ’ πνεύμα στις συναντήσεις
Στρατηγικός σχεδιασμός Επαναπροσδιορισμός της αποστολής ώστε να αντικατοπτρίζει το μακροπρόθεσμο όραμα του επιχειρηματία Διαμόρφωση στόχων για τα επόμενα 3-5 χρόνια Ανάλυση της κατάστασης της επιχείρησης Διαμόρφωση και υλοποίηση στρατηγικής, αποτίμηση, έλεγχος
Διαχείριση χρόνου Αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζόμενων μέσω αποδοτικότερης χρήσης χρόνου
Διαχείριση χρόνου… Αναγνωρίστε τους ‘σπάταλους’ Εστιάστε στα σημαντικά Αναλύστε πως χρησιμοποιείται ο χρόνος Κατατάξτε τους βοηθούς της διοικητικής ομάδας Βάλτε προτεραιότητες, σχεδιάστε και ξανά-εστιάστε στα θέματα κλειδιά Αναθεωρείστε περιοδικά και προσαρμόστε τους στόχους
Εξυπηρέτηση/ ικανοποίηση πελατών Καταγράψτε και αποτιμήστε παράπονα και σχόλια πελατών Οργανώστε τακτικές συναντήσεις με τους εργαζόμενους για να προσδιορίσετε τους λόγους παραπόνων και να βρείτε πιθανές λύσεις Δημιουργείστε ομάδες παρακολούθησης της ικανοποίησης των πελατών Κάντε καταμετρήσεις ικανοποίησης πελατών
Εξυπηρέτηση/ ικανοποίηση πελατών Ο επιχειρηματίας πρέπει να έχει κατώτερο όριο προσδοκίας ικανοποίησης των πελατών. Αν αυτό δεν ικανοποιείται πρέπει να αντιμετωπίσει την πιθανότητα αλλαγής Ο επιχειρηματίας πρέπει να είναι προετοιμασμένος να κάνει οτιδήποτε προκειμένου να δημιουργήσει αξιόπιστες/ μακροπρόθεσμες πελατειακές σχέσεις
Στρατηγικές ανάπτυξης της νέας επιχείρησης
Ανάπτυξη της επιχείρησης μέσω… Κοινοπραξιών (Joint ventures) Εξαγορών (Acquisitions) Συγχωνεύσεων (Mergers) Μοχλευμένων εξαγορών (Leveraged buyouts) Στρατηγικών συμμαχιών (Strategic Alliances) Δικαιόχρησης (Franchising) 2
Κοινοπραξία Οντότητα με δύο ή περισσότερους συνεταίρους Συχνά μεταξύ ιδιωτικών επιχειρήσεων Συνεργασία για έρευνα Συμφωνίες μεταξύ βιομηχανίας-πανεπιστημίων για ερευνητικούς λόγους Διεθνείς κοινοπραξίες ως μέσο εισόδου σε ξένες αγορές 3
Κοινοπραξία: Παράγοντες επιτυχίας Ορθή αποτίμηση των εταίρων Βέλτιστη διαχείριση της νέας οντότητας Καλές σχέσεις ανάμεσα στα στελέχη Συμμετρία των εταίρων Στόχοι και ικανότητες Λογικές και ρεαλιστικές προσδοκίες Σωστός χρόνος Μια επιτυχημένη για ένα χρόνο κοινοπραξία μπορεί να είναι αποτυχημένη τον επόμενο
Εξαγορά Η αγορά ολόκληρης επιχείρησης ή μέρους αυτής και η πλήρης απορρόφηση της Πλεονεκτήματα υπάρχουσα δραστηριότητα γεωγραφική θέση υπάρχουσα δομή μάρκετινγκ και πωλήσεων εργαζόμενοι Μειονεκτήματα ιστορικό οριακής επιτυχίας υπερεκτίμηση ικανοτήτων υπερεκτίμηση τιμής 4
Εξαγορά: Αποτίμηση Τρεις είναι οι συνηθέστερες προσεγγίσεις αποτίμησης της τιμής εξαγοράς Βάσει αποτίμησης ενεργητικού συχνά η αποτίμηση της αντικειμενικής αξίας των περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας είναι δύσκολη Βάσει πρόβλεψης ταμειακών ροών η ακρίβεια του αποτελέσματος βασίζεται σε υποθέσεις που διαμορφώνουν τις εκτιμήσεις για τι μελλοντικές ταμειακές ροές Βάσει κερδών Με βάση την αγορά!!! 4
Επιθετική εξαγορά Η αγορά μιας επιχείρησης παρά τη θέλησή της Πώς και πότε; Υψηλή επίδοση, χαμηλή αποτίμηση των μετοχών της επιχείρησης στόχου Χαμηλός δείκτης δανεισμού/ κεφάλαιο της επιχείρησης στόχου Υψηλή συμμετοχή θεσμικών επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο της επιχείρησης στόχου
Συγχωνεύσεις Συναλλαγές δύο ή περισσοτέρων επιχειρήσεων και η τελική δημιουργία/ επιβίωση μιας μόνο επιχείρησης Κίνητρα συγχωνεύσεων Επιβίωση Προστασία Διαφοροποίηση (diversification) Ανάπτυξη 5
Μοχλευμένες εξαγορές Συμβαίνουν όταν ένα άτομο ή μια ομάδα εργαζόμενων χρησιμοποιούν δανεικό κεφάλαιο προκειμένου να αγοράσουν μια υπάρχουσα επιχείρηση έναντι μετρητών Συχνά ένας επιχειρηματίας θέλει να αποσυρθεί Πολλές φορές η επιχείρηση είναι θυγατρική, που δεν ταιριάζει στους μακροπρόθεσμους στρατηγικούς στόχους, ενός ομίλου Μπορεί να είναι και επιθετική
Στρατηγική Συμμαχία (ΣΣ) Συνεργασία όχι ανταγωνισμός Αμοιβαίο όφελος άρα στήριξη σε συμπληρωματικές ικανότητες Αλληλεξάρτηση άρα από κοινού επιδίωξη στόχων 1
Τύποι ΣΣ Διαφημιστική Συνεργασία (Collaborative Advertising) π.χ. Διαφημίσεις τυποποιημένου ελαιολάδου Συνεργασία Ε&Α (R&D Partnerships) π.χ. IBM, Sony, Toshiba για ανάπτυξη επεξεργαστή για το Playstation 3 Συμφωνίες Παροχής Χρηματοδοτικών Υπηρεσιών (Lease Service Agreements) π.χ. Cigna και United Motor Works για παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών σε ξένες εταιρείες Κοινή Διανομή (Shared-Distribution) Nissan διανομή σε Ιαπωνία και Volkswagen διανομή σε Ευρώπη 1
Τύποι ΣΣ Συνεργασία υποβολής προσφοράς (Co-operative Bidding) π.χ. Boeing, General Dynamics, Lockheed για διεκδίκηση συμβολαίου κατασκευής μαχητικών αεροσκαφών Αμοιβαία παραγωγή (Cross-Manufacturing) π.χ. Ford, Mazda για παραγωγή αυτοκινήτων πάνω στις ίδιες γραμμές Κοινοπραξία πόρων (Resource Venturing) π.χ. Swift Chemical Co, Texasgulf, RTZ για την εκμετάλλευση ορυχείων στον Καναδά 1
Τύποι ΣΣ Μεταφορά τεχνολογίας (Technology Transfer) ΙΒΜ και Apple για ανάπτυξη λειτουργικού συστήματος ανταγωνιστικού των Windows Συνεργασία Ιδιωτικού-Δημοσίου Τομέα π.χ. ΣΔΙΤ για Εγνατία Δημιουργία επιχείρησης για εκμετάλλευση κοινών θεμελιωδών ικανοτήτων (internal spin-offs) π.χ. Toshiba, Cummins Engines για δημιουργία επιχείρησης για ανάπτυξη νιτρώδους σιλικόνης Αμοιβαία χορήγηση δικαιωμάτων (cross-licensing) π.χ. Glaxo, Hoffman-La Roche για εμπορία του Zantac στις ΗΠΑ 1
Στρατηγικές Συμμαχίες Σύγκριση ΣΣ με Άλλες Επιλογές Σ&Ε Στρατηγικές Συμμαχίες Χρόνος Δεν υπάρχει δυνατότητα υπαναχώρησης Ευρείς & μακροχρόνιοι στρατηγικοί στόχοι Κίνδυνος Ο αγοραστής επωμίζεται όλο τον κίνδυνο Αμοιβαία εκτεταμένη & μακροχρόνια ανάληψη κινδύνου Οργάνωση Ο αγοραστής επωμίζεται την οργάνωση Νέα τυπική οργάνωση Ηγεσία Νέα ηγεσία Αμοιβαία ηγεσία Δομή Συμφωνίας Πολύπλοκες Συναλλαγές Ευελιξία στην ανταλλαγή πόρων Συνεχείς προσαρμογές 1
Παράγοντες Επιλογής Ανάμεσα σε ΣΣ ή Ε&Σ Παράγοντες Επιλογής Ανάμεσα σε ΣΣ ή Ε&Σ 1. ΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ Συνέργειες από Ανεξάρτητη Χρήση Πόρων (Modular Synergies)ΣΣ π.χ. Συνεργασία αεροπορικής εταιρείας με ξενοδοχείο για παροχή επιπλέον ωρών πτήσεων στους πελάτες του ξενοδοχείου Διαδοχικές συνέργειες (Sequential Synergies)Ε&Σ π.χ. Προώθηση προϊόντος εταιρείας από άλλη Συνέργειες από Χρήση Πόρων από Κοινού (Reciprocal Synergies) Ε&Σ: Για μεγάλη έκταση κοινής χρήσης πόρων (π.χ. Συγχώνευση Mobil & Exxon για χρήση πόρων από την εξερεύνηση του πετρελαίου μέχρι το μάρκετινγκ) ΣΣ: Για περιορισμένη κοινή χρήση πόρων (π.χ. Συνεργασία φαρμακοβιομηχανιών για Ε&Α) 1
Παράγοντες Επιλογής Ανάμεσα σε ΣΣ ή Ε&Σ Παράγοντες Επιλογής Ανάμεσα σε ΣΣ ή Ε&Σ 2. ΦΥΣΗ ΠΟΡΩΝ Υλικοί πόροι (Hard resources): Εύκολο να εκτιμηθούν άρα Ε&Σ πιο εύκολη και αποτελεσματική Άυλοι ή ανθρώπινοι πόροι (Soft resources): ΣΣ πιο αποτελεσματική 3. ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ & ΒΑΘΜΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ Υψηλή αβεβαιότητα για τη δημιουργία αξίας: ΣΣ Υψηλός βαθμός ανταγωνισμού: Ε&Σ Πολύ συχνά παίζει ρόλο για την επιλογή και η ικανότητα της επιχείρησης για ΣΣ ή Ε&Σ Οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν αναπτύξει ικανότητες & για τα δύο είδη στρατηγικών 1
Θα Δημιουργήσει την Αναμενόμενη Προστιθέμενη Αξία μια ΣΣ;;; Θα Δημιουργήσει την Αναμενόμενη Προστιθέμενη Αξία μια ΣΣ;;; Στρατηγική Πρόθεση Συμμάχων: Ιαπωνικές Συμμαχίες (keiretsu): Με βάση την αμοιβαία εμπιστοσύνη για την επίτευξη παγκοσμιοποίησης Δυτικές Συμμαχίες: Για εξοικονόμηση πόρων και κεφαλαίων με εκχώρηση βασικών λειτουργιών σε ανταγωνιστές Καταλληλότητα εισφορών: Εισφορές υλικών πόρων: Αποδοτικότερη ενσωμάτωση Δεκτικότητα κάθε επιχείρησης Ύπαρξη αμοιβαίων και μετρήσιμων στόχων προς επίτευξη 1
Franchising Συμφωνία μέσω της οποίας ένας παραγωγός ή αποκλειστικός διανομέας ενός πατενταρισμένου προϊόντος/ υπηρεσίας δίνει αποκλειστικό δικαίωμα τοπικής διανομής σε ανεξάρτητους εμπόρους με αντάλλαγμα πληρωμή και συμμόρφωση σε καθορισμένες διαδικασίες λειτουργίας Δικαιοπάροχος Παροχή υπηρεσιών κατά την ένταξη στο δίκτυο Αρχικό εμπόρευμα, επίπλωση/ εξοπλισμός μονάδας, διαμόρφωση, κατασκευές, διακόσμηση. Εσωτερικός έλεγχος Δικαιοδόχος Αμοιβή εισόδου Αρχική επένδυση Συμμόρφωση στο πρότυπο επιχειρηματικής δραστηριότητας του δικαιοπάροχου
Αποτίμηση της ευκαιρίας franchising Εξετάστε αν ταιριάζετε με τον δικαιοπάροχο Μιλήστε με άλλους δικαιοδόχους Αποτιμήστε την οικονομική σταθερότητα, την αγορά, τα κέρδη Διαπραγματευτείτε τη συμφωνία 8
Ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων: Θεωρητικές προσεγγίσεις
Growth paths of small technology firms: The effects of different knowledge types over time Source: Deligianni et al., 2015
http://www.ancient-greek-sandals.com