Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
Advertisements

Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Αναλυτικό Πρόγραμμα για την Πληροφορική στα Πλαίσια της Πιλοτικής Φάσης Εφαρμογής Ολοήμερου Ενιαίου Δημοτικού Σχολείου για τη σχολική χρονιά
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου Ειδικό Μέρος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (κλάδοι ΠΕ60-70) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ.
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ για την καταγραφή απόψεων & αναγκών των εκπαιδευτικών της 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών σε θέματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης ΣΤΕΛΙΟΣ.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Κεφ. 8 ο : Εκπαιδευτικό Λογισμικό Γενικοί ορισμοί: Γενικοί ορισμοί: (software): –Λογισμικό (software): οι καταγραφές σε υλικό –Υλικό hardware –Υλικό (hardware):
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Ενότητα 1.2 Μοντέλα εισαγωγής ΤΠΕ στην εκπαίδευση ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΤΙΣ Τ.Π.Ε. – ΠΕ03 Γιώργος Γεωργιόπουλος Μαθηματικός M.Sc., M.Ed.
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
Σενάριο.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισμικού Κατερίνα Μαυραντωνάκη.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία Επιμόρφωση των πε 03 στην χρήση και αξιοποίηση των τ.π.ε. στην εκπαιδευτική.
Θεωρίες Μάθησης & Εκπαιδευτικό Λογισμικό
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 1. ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ 1.1 Θεωρίες Μάθησης
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
Παιδαγωγική ή Εκπαίδευση ΙΙ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ν.ΖΑΓΟΡΙΑΝΑΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ν.ΖΑΓΟΡΙΑΝΑΚΟΥ Βασικοί άξονες του Νέου Συστήματος Πρόσβασης
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Πολυμέσα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Ενότητα 1 : Παρουσίαση/Σκοπός Μαθήματος Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ
Η προγραμματιστική δραστηριότητα ως αντικείμενο εκπαίδευσης
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Τι μαθαίνει αυτός που μαθαίνει προγραμματισμό;
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
για την επιλογή σκοπών και στόχων κατά το σχεδιασμό ΑΠ
Η γλώσσα προγραμματισμού LOGO
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Διδακτική των γνωστικών αντικειμένων
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 1. ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ 1.1 Θεωρίες Μάθησης
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής

Σκοπός της Διάλεξης Να μελετηθεί η ανάδυση του νέου γνωστικού πεδίου που οριοθετείται με τον όρο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Να παρουσιασθούν και να αναλυθούν συνοπτικά οι βασικές έννοιες και η χρησιμοποιούμενη ορολογία της Διδακτικής της Πληροφορικής

Έννοιες Κλειδιά Διδακτική Διδακτική των Επιστημών Διδακτική της Πληροφορικής Διδακτικό τρίγωνο Συμπεριφορισμός Εποικοδομισμός Κοινωνικός εποικοδομισμός Διδακτικό Συμβόλαιο

Τι περιέχει αυτή η διάλεξη? Θα αναλύσουμε τις έννοιες της Διδακτικής και το σύγχρονο παιδαγωγικό και ψυχολογικό πλαίσιο Θα αναλύσουμε την έννοια του Διδακτικού Συμβολαίου

Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (1/5) ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ που απασχολεί την παιδαγωγική έρευνα και την εκπαιδευτική κοινότητα: Πώς ευνοείται η οικοδόμηση των γνώσεων στο πλαίσιο ατομικών ή συλλογικών καταστάσεων διδασκαλίας?? Είναι το πρόβλημα της σχολικής μάθησης και της διδακτικής Για τα παραπάνω ερωτήματα αναπτύχθηκε η Διδακτική των Επιστημών: Αυτή εξετάζει τις διαδικασίες μετάδοσης, πρόσκτησης και εποικοδόμησης των γνώσεων με απώτερο σκοπό τη βελτίωση αυτών των διαδικασιών

Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (2/5) Η Διδακτική ενδιαφέρεται για τους τρόπους με τους οποίους ευνοείται η εποικοδόμηση των γνώσεων στο πλαίσιο ατομικών και συλλογικών καταστάσεων διδασκαλίας. Ωστόσο δεν υπάρχει μέχρι σήμερα μια θεωρία ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ για αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται θεωρίες και μεθοδολογίες που έχουν αναπτυχθεί στις διδακτικές διαφόρων μαθημάτων και κυρίως στη Διδακτική των Επιστημών Όμως η Διδακτική των Επιστημών έχει ραγδαία πρόοδο και συνίσταται κυρίως στη δημιουργία ενός θεωρητικού πλαισίου που βασίζεται στις εποικοδομιστικές και κοινωνικοπολιτισμικές ψυχολογικές θεωρίες

Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (3/5) Το πλαίσιο οικοδόμησης της γνώσης βασίζεται σε τρεις μεγάλους βασικούς άξονες: ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ: δηλαδή η μελέτη του τρόπου με τον οποίο συγκροτούνται και αποκτούνται οι επιστημονικές γνώσεις ΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ από τα υποκείμενα που βρίσκονται σε κατάσταση μάθησης ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΕΣΗΣ σε πραγματικές σχολικές καταστάσεις

Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (4/5) Η Διδακτική αναπαρίσταται με ένα τρίγωνο που συμβολίζει το σύστημα που συνδέει τις γνώσεις, το μαθητή και τον εκπαιδευτικό

Διδακτική και Διδακτικό Τρίγωνο (5/5) Η Διδακτική αναπαρίσταται με ένα τρίγωνο που συμβολίζει το σύστημα που συνδέει τις γνώσεις, το μαθητή και τον εκπαιδευτικό. Στο τρίγωνο πρέπει να ληφθούν υπόψη οι κορυφές παρότι κάθε μία από αυτές συνιστά ένα χώρο έρευνας που δεν έχει σχέση με την Διδακτική.

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (1/7) Μας ενδιαφέρει η μελέτη των διαφόρων τομέων που συνδέουν τις επιμέρους κορυφές του διδακτικού τριγώνου. Βασικό πεδίο μελέτης είναι η ανάπτυξη των περιεχομένων δηλαδή η διδακτέα ύλη και το διδακτικό υλικό. Ο τομέας αυτός της ανάπτυξης της διδακτέας ύλης μελετάται κάτω από διαφορετικά πρίσματα Τα πρίσματα φαίνονται στο παρακάτω σχήμα

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (2/7)

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (3/7) Στη συνέχεια μας ενδιαφέρει ο τομέας των στρατηγικών οικοδόμησης γνώσεων και της κατανόησης των διαδικασιών της μάθησης Ο τομέας αυτός κατά κύριο λόγο αφορά το πλαίσιο των σχολικών συνθηκών Σημαντικό είναι το παρακάτω σχήμα.

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (4/7)

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (5/7) Σημαντικός επίσης είναι ο τομέας της οικοδόμησης διδακτικών καταστάσεων που αφορά στο Διδακτικό Συμβόλαιο και στην κατάσταση – πρόβλημα στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και στη συγκρότηση του διδακτικού υλικού Το παρακάτω σχήμα είναι εξίσου σημαντικό

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (6/7)

Κύριοι ερευνητικοί άξονες στη Διδακτική (7/7) Ο τομέας των διδακτικών αλληλεπιδράσεων όπως Η διδακτική βοήθεια Η γνωστική και κοινωνικογνωστική σύγκρουση είναι πολύ σημαντικός επίσης Ένας άλλος τομέας είναι ο τομέας των χρησιμοποιούμενων μέσων Γλώσσα Τεχνολογικά μέσα ή εργαλεία

Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (1/6) Για πολλά χρόνια η θέση της Πληροφορικής στην εκπαίδευση καθοριζόταν από ένα εμπειρισμό και από αναφορές σε άλλους χώρους. Την τελευταία δεκαπενταετία και μετά την επιρροή των εποικοδομιστικών προσεγγίσεων η Πληροφορική τείνει να καθιερωθεί ως ένα αυτόνομο γνωστικό πεδίο. Η Διδακτική της Πληροφορικής φαίνεται να συγκροτεί το επιστημονικό πεδίο γύρω από ένα σαφώς καθορισμένο αντικείμενο μελέτης: την παιδαγωγική αξιοποίηση εφαρμογών λογισμικού που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την ένταξη και την ευρεία χρήση στοιχείων προγραμματισμού

Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (2/6) Ορισμένες από τις εφαρμογές λογισμικού είναι: Logo Pascal Visual Basic C++ Η ένταξη τέτοιου τύπου λογισμικού μπορεί να αιτιολογηθεί με πολλά επιχειρήματα: Η πληροφορική δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό Οι γλώσσες προγραμματισμού είναι αντικείμενα κατάρτισης Οι γλώσσες προγραμματισμού συνιστούν γνωστικά εργαλεία που ενισχύουν τις ανθρώπινες γνωστικές δεξιότητες

Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (3/6) Υπάρχει διττή διάσταση στη χρήση αυτών των εφαρμογών λογισμικού: Οικοδόμηση εννοιών της πληροφορικής Δυνατότητα επεξεργασίας και επίλυσης προβλημάτων ΣΥΝΕΠΩΣ: Βασικό αντικείμενο της Διδακτικής της Πληροφορικής είναι η μελέτη της οικοδόμησης των γνώσεων (κυρίως όσον αφορά τις διαχρονικές έννοιες) και της ανάπτυξης των τεχνικών και νοητικών δεξιοτήτων και στάσεων – αξιών από τα υποκείμενα (μαθητές) που χρησιμοποιούν υπολογιστές και ασχολούνται με την Πληροφορική

Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (4/6) ΓΝΩΣΕΙΣΓνώση των βασικών τμημάτων ενός υπολογιστή Γνώση των περιφερειακών συσκευών Ικανή χρήση των διαχρονικών εννοιών Πληροφορικής (που αφορούν το υλικό) και αποστασιοποίηση από τις αλλαγές που προκύπτουν από την τεχνολογική πρόοδο Γνώση των βασικών στοιχείων επεξεργασίας της πληροφορίας (κωδικοποίηση, αποθήκευση, επεξεργασία) και των εγγενών περιορισμών. Γνώση του ρόλου του λογισμικού συστήματος Γνώση των βασικών χαρακτηριστικών των αρχείων και δυνατότητα επεξήγησης των βασικών επεξεργασιών που πραγματοποιούνται με αυτά Γνώση του τι είναι λογισμικό και του τι είναι πρόγραμμα Γνώση των βασικών προγραμματιστικών δομών (το τέλος της γενικής παιδείας)

Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (5/6) ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣΙκανότητα χρήσης εφαρμογών γενικού τύπου όπως λογισμικό συστήματος, επεξεργασία κειμένου, λογιστικά φύλλα, βάση δεδομένων, λογισμικό Διαδικτύου, κ.λπ. Ικανότητα χρήσης εφαρμογών λογισμικού ειδικού τύπου που απαντώνται κατά τη διάρκεια των σπουδών, όπως εκπαιδευτικό λογισμικό, λογισμικό προσομοιώσεων, παιχνίδια κ.λπ. Ικανότητα χρήσης προγραμματιστικών εφαρμογών (κάνω κάτι και κάνει κάτι) Ανάπτυξη δεξιοτήτων ορολογίας (ανάγνωση και κατανόηση καταλόγων πληροφορικής και εγχειριδίων χρήσης)

Η Διδακτική της Πληροφορικής: προς ένα πλαίσιο ορισμού (6/6) ΣΤΑΣΕΙΣ ΑΞΙΕΣ Συνειδητοποίηση της ένταξης της Πληροφορικής στο σύγχρονο κόσμο. Αναγνώριση οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών που διαμορφώνει η Πληροφορική