Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Σμαράγδα Μ. Φαρίδου, Θεολόγος Δημήτριος Κ. Χατζημιχαήλ, Φιλόλογος Αλεξάνδρα Χ. Μάρα, Νομικός. ΘΕΣΑΛΟΝΙΚΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Αναπτύσσοντας δεξιότητες αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό: Η χρήση των WebQuest.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Σενάριο.
Έργο: Ψηφιακό Σχολείο. Πράξη «Προδιαγραφές Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, Ανάπτυξη και Λειτουργία Ψηφιακής βάσης Γνώσης, Ψηφιακή Διαμόρφωση και Τεχνικός.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Διδακτικά σενάρια.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Μια φορα κι eναν καιρο στο Διαδικτυο…
ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΛΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αναπτύσσοντας δεξιότητες αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό: Η χρήση των WebQuests webquest.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών «Ο ρόλος των Επιμορφωτών B» Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
ΤΙΤΛΟΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΦΑΓΟΓΕΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑ / Ομάδα ανάπτυξης 5 ο ΓΕΛ ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Κυριακή Σεβεντεκίδου, ΠΕ02
Τίτλος Δραστηριότητας
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Οι αγιεσ εικονεσ εκφραση της πιστησ
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Πρακτικές Σχεδιασμού Μαθήματος. Πρακτικές καλού σχεδιασμού μαθήματος Η συγκέντρωση του εκπαιδευτικού υλικού και η οργάνωση στο eclass γίνεται πλέον σε.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΌ ΝΕΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Νικόλαος Αμανατίδης, Δάσκαλος ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015.
ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΑΕΡΙΩΝ Σεβαστή Μαλάμου, Φυσικός ΠΕ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ / 2015 Ομάδα ανάπτυξης ΓΕΛ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΣ.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Διδακτική της Πληροφορικής
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Εξορθολογισμός διαχείριση διδακτέας ύλης
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ 2ο Δημοτικό Σχολείο Βροντάδου
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Σμαράγδα Μ. Φαρίδου, Θεολόγος Δημήτριος Κ. Χατζημιχαήλ, Φιλόλογος Αλεξάνδρα Χ. Μάρα, Νομικός. ΘΕΣΑΛΟΝΙΚΗ / Ομάδα ανάπτυξης 2 Ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 2  Η πρακτική αφορά συνδιδασκαλία με συνεργαζόμενους τους εκπαιδευτικούς τριών διαφορετικών επιστημονικών πεδίων : Θεολογίας, Φιλολογίας και Νομικής. Η εργασία των μαθητών έγινε στην τάξη, αλλά και στο σπίτι (blended learning) και χρησιμοποιήθηκε βασικά η ιστοεξερεύνηση την οποία εξ αρχής ετοιμάσαμε και βάσει της οποίας έγινε η έρευνα των μαθητών σε συγκεκριμένες, ελεγμένες και έγκυρες ιστοσελίδες.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 3

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Σχεδιασμός  Για τον σχεδιασμό της πρακτικής αυτής λάβαμε υπόψη από τα Θρησκευτικά Γυμνασίου, νέο πιλοτικό, αναθεωρημένη έκδοση 2014, την ενότητα 3 της β΄ τάξεως : Ποιος είναι ο άνθρωπος ( άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς ) Ο σκοπός και το νόημα της ζωής του ανθρώπου : Η βιβλική πρόταση και η θεολογική ερμηνεία : i. Ο άνθρωπος ως δημιούργημα του Θεού « και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον κατ ’ εικόνα Θεού » ( Γεν 1, 27) « άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς » ( Γεν 1, 27 ii. Ο άνθρωπος υπάρχει μόνο όταν αγαπάει και αγαπιέται ! ( Γαλ 5, 13-15) και από την Κ. Π. Α. Γ΄ Γυμνασίου, την διδακτική ενότητα 4 κοινωνικοί θεσμοί, ενώ όσον αφορά την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα εστιάσαμε στο να γίνει μια πρακτική εξάσκηση στο συντακτικό και την γραμματική. Διδακτικοί στόχοι Γνωστικοί : Να γνωρίσουν οι μαθητές την ανάπτυξη του θεσμού της οικογένειας στην πορεία του χρόνου και να συνειδητοποιήσουν τη μεγάλη πολιτιστική – κοινωνική προσφορά του. Να συνθέτουν στοιχεία για πλευρές του εξεταζόμενου θεσμού μέσα από ένα ευρύ φάσμα πηγών πληροφόρησης. Να δομούν μια συνολική εικόνα για τον θεσμό της οικογένειας διαμέσου διαφόρων ιστορικών περιόδων. Να κοινοποιούν την γνώση τους με διάφορους τρόπους. Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές, θεολογικά και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα. Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών : γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές. 4

 Για την υλοποίηση της πρακτικής μας ετοιμάσαμε μια ιστοεξερεύνηση, ενώ σχεδιάσαμε τη δραστηριότητα για έξι διδακτικές ώρες. Διδακτικοί στόχοι ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ :  Να μάθουν οι μαθητές να συνεργάζονται. Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας. Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα. Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης. Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας. Να μάθουν οι μαθητές να οικοδομούν μόνοι τους τη γνώση ( εποικοδομητισμός ) αξιοποιώντας ποικίλους ψηφιακούς πόρους. Να μάθουν να εξάγουν συμπεράσματα με επαγωγική μέθοδο. Να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες αξιολόγησης, ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών ( κριτικός γραμματισμός ). 5

 Συγκροτήσαμε τέσσερις ομάδες εργασίας, θεολόγων, ιστορικών, νομικών και κοινωνιολόγων, με βάση την προτίμηση των μαθητών και ξεκινήσαμε βεβαίως με το συμβόλαιο εργασίας, σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές είχαν να ακολουθήσουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και να φέρουν εις πέρας συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Η πρακτική αυτή συνδυάζει την διεπιστημονικότητα και την διαθεματικότητα.  ΣΤΟΧΟΙ ΣΧΕΤΙΚΟΙ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ : Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης, εντοπισμού, συλλογής και αξιολόγησης ιστορικών πληροφοριών. Να μάθουν να χειρίζονται σωστά το διαδίκτυο και να αντλούν πληροφορίες από έγκυρες ιστοσελίδες. Να μάθουν να αξιοποιούν το Διαδίκτυο ως πηγή άντλησης πληροφοριών, αποφεύγοντας τη χωρίς σκέψη αντιγραφή και επικόλληση στοιχείων. Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις. Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους : άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου. 6

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 7

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ Περιβάλλον – Πλαίσιο Σενάριο που δοκιμάστηκε στην Γ΄ τάξη του 2 ου Προτύπου Πειραματικού Γυμνασίου και νυν απλώς 2 ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης ( Οκτώβριος – Νοέμβριος 2014.). Προϋπόθεση η εξοικείωση των μαθητών με την αναζήτηση στο διαδίκτυο, με τη χρήση λογισμικών, καθώς και με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Τάξη  Γ΄Γυμνασίου Διάρκεια  6 διδακτικές ώρες ή 3 δίωρα. Ρόλος Διδάσκοντα διδακτικός, ενθαρρυντικός, υποστηρικτικός, συμβουλευτικός, διευκολυντικός, εποπτικός, μέντωρ, τεχνική υποστήριξη. 8

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 9 1 η ώρα, στο μάθημα των Θρησκευτικών ( 29/10/2014 στο Γ 1): Βήμα 1 ο : Παρουσία Θεολόγου, Φιλολόγου και Νομικού, έγινε η γνωριμία με τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν στη διδασκαλία καθώς και η αφόρμηση. Χρησιμοποιήσαμε κυρίως το λογισμικό : σχολικό ψηφιακό βιβλίο της Κ. Π. Α. Γ΄ Γυμνασίου, δ. ε. 4, και την Διαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Ως αφόρμηση χρησιμοποιήθηκε το κείμενο του Ιωάννη Χρυσοστόμου PG 62, , Συμβουλές προς τον σύζυγο, πώς να φέρεται στην σύζυγό του. Βήμα 2 ο : Έγινε μια σύντομη ενημέρωση για τις βασικές Χριστιανικές θέσεις βάσει των Αγιογραφικών και Πατερικών κειμένων και μία σύντομη τοποθέτηση των μαθητών σχετικά με το τι γνωρίζουν για το θέμα, τι περισσότερα θέλουν να μάθουν, πώς θα τα μάθουν και πώς θα τα παρουσιάσουν. Βήμα 3 ο : Έγινε μια σύντομη επίδειξη της ιστοεξερεύνησης, ώστε να σιγουρευτούμε ότι οι μαθητές γνωρίζουν πώς να δουλεύουν με αυτό το διαδικτυακό εργαλείο.

10  2 η ώρα : Η καθηγήτρια ( Δ / ντρια ) της ΚΠΑ με την Θεολόγο : (31/10/2014 στο Γ 1 στην Δ. Ω. των Θρησκευτικών ): Οι μαθητές παρουσία της Θεολόγου και της Νομικού καθηγήτριας της ΚΠΑ, ενημερώθηκαν για την ιστορική εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας και για τις νεότερες διατάξεις του αστικού κώδικα περί του οικογενειακού δικαίου.  3 η και 4 η ώρα ο Φιλόλογος στο μάθημα των Θρησκευτικών (3/11/2014 και 10/11/2014 στο Γ΄ 1 ): Οι μαθητές παρουσία της Θεολόγου τους και του Φιλολόγου του τμήματος, ερεύνησαν τα Αγιογραφικά και Πατερικά κείμενα σχετικά με την οικογένεια. Οι μαθητές καθοδηγήθηκαν από τον Φιλόλογό τους σε μια λεπτομερή λεξιλογική, γραμματική, συντακτική και ερμηνευτική ανάλυση των κειμένων – πηγών.  5 η ώρα, στο μάθημα των Θρησκευτικών ( 12/11/2014 στο Γ 1): Οι μαθητές κλήθηκαν να αναζητήσουν στο διαδίκτυο τις σελίδες που αναφέρονται στην ομάδα τους, να ερευνήσουν το περιεχόμενο της καθεμιάς και να επεξεργαστούν τα ερωτήματα, καθώς και να αξιοποιήσουν τις γνώσεις που αποκόμισαν από τις προηγούμενες συνδιδασκαλίες. Δούλεψαν παράλληλα οι τέσσερις ομάδες εργασίας, η κάθε μια για τα δικά της ερωτήματα. Οι μαθητές αφέθηκαν να αυτενεργήσουν για όσο χρόνο τους ήταν απαραίτητος. Κατά τη διάρκεια της έρευνας που πραγματοποίησαν κατέγραψαν τα στοιχεία που εντόπισαν με βάση τα ερωτήματα. Κατά τη διάρκεια της εργασίας επέμβαση από πλευράς μας έγινε μόνον εφόσον κάποια ομάδα αντιμετώπιζε προβλήματα. Υπήρξε μέριμνα για τον συγχρονισμό των ομάδων. Καθώς η έρευνα στο διαδίκτυο έγινε βάσει της ιστοεξερεύνησης, δόθηκε στους μαθητές η δυνατότητα να συνεχίσουν την έρευνά τους και με κατ ’ οίκον εργασία. Η διεύθυνση της ιστοεξερεύνησης είναι η εξής :  6 η ώρα Φιλόλογος και Νομικός στο μάθημα των Θρησκευτικών (14/11/2014): Ένα από τα μέλη της κάθε ομάδας ανακοίνωσε το κείμενο το οποίο κατέγραψαν ως ομάδα και την παρουσίαση που ετοίμασαν ( και με κατ ’ οίκον εργασία ) σχετικά με τα θέματα τα οποία είχαν να ερευνήσουν. Συνοψίσαμε τα κύρια συμπεράσματα όλων των επιμέρους ομάδων και συγχαρήκαμε όλα τα παιδιά για την προσπάθειά τους. Οι μαθητές συνόψισαν σε ενιαίο κείμενο τα αποτελέσματα της έρευνάς τους ( παραδοτέο ) και ανέβασαν τα πορίσματά τους στο ιστολόγιο που δημιουργήσαμε για την ανάρτηση των αποτελεσμάτων των ιστοεξερευνήσεών μας. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ

ΕΙΚΟΝΑ 1: Η ΙΣΤΟΕΞΕΡΥΝΗΣΗ ΜΑΣ. 11

12 ΕΙΚΟΝΑ 2: ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ.

13 ΕΙΚΟΝΑ 3: ΑΝΕΒΑΣΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΣΤΗΝ EDMODO. ΟΜΑΔΑ ΘΕΟΛΟΓΟΙ.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ 14

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ Κάθετος αντίδραση Πλατφόρμα δημιουργίας ιστοεξερευνήσεων Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), (2001). Τόμος Α΄ & Β΄. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. 15 Δυνάμεις 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ 16

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ - ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ 17  Η προτεινόμενη πρακτική είναι, καθώς πρόκειται για το “ Συνεργατικό, διαλογικό πλαίσιο εργασίας ”, όπου είναι φανερή η αποκεντρωμένη - ελεύθερη οικοδόμηση της γνώσης.  Καταφέραμε επίσης με την πρακτική μας την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, και όχι μόνο την καθαυτού γνώση σε κάποια συγκεκριμένη ύλη.  Οι μαθητές εξοικειώθηκαν περισσότερο με τις ΤΠΕ και εξασκήθηκαν στην επεξεργασία πηγών και κειμένων και μπορούσαν οι ίδιοι να βρίσκουν τις πληροφορίες, να τις επεξεργάζονται και να τις παρουσιάζουν.  Υπήρξε ανάδειξη του κεντρικού ρόλου του μαθητή, καθώς οι καθηγητές να επεμβαίναμε όποτε χρειαζόταν.  Η καινοτομία που εισάγεται με το σενάριο είναι η προσπάθεια διδακτικής διαθεματικής προσέγγισης με χρήση των ΤΠΕ από μαθητές οι οποίοι συνεργάζονται εποικοδομητικά μεταξύ τους και με τους καθηγητές τους προς αυτή την κατεύθυνση.  Αναπτύχθηκε θετικό παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη με μείωση του φαινομένου της βαθμοθηρίας και του ανταγωνισμού και παράλληλα ανάπτυξη του αισθήματος αποδοχής της διαφορετικότητας του άλλου όσον αφορά τους ρυθμούς μάθησης και όχι μόνο …  Η δράση μας δημιούργησε άμιλλα και συνεργασία μεταξύ των μαθητών, αλλά και εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων.  Το εποικοδομητικό εργαλείο το οποίο χρησιμοποιήσαμε είναι μια Ιστοεξερεύνηση (Webquest). Η Ιστοεξερεύνηση ( ) στηρίζεται σε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο, βάσει του οποίου οι μαθητές εξερευνούν ένα θέμα ακολουθώντας δραστηριότητες και υλικό που προέρχεται βασικά από το Διαδίκτυο. Μια Ιστοεξερεύνηση χτίζεται γύρω από μια ευχάριστη και ρεαλιστική διαδικασία η οποία προωθεί σκέψη υψηλού επιπέδου, καθώς στοχεύει επιπροσθέτως στην αξιολόγηση του διαδικτυακού υλικού. Η πλατφόρμα της ιστοεξερεύνησης που χρησιμοποιήσαμε είναι της openwebquest.

ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ / ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ, ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ, ΕΠΕΚΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ Σχέση με άλλες ανοιχτές εκπαιδευτικές πρακτικές Ο σχεδιασμός της ανοικτής αυτής πρακτικής υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των συνδιδασκαλιών που αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε στην Γ 1 τάξη ο Φιλόλογος και η Θεολόγος του τμήματος. Κάθε συνδιδασκαλία υλοποιήθηκε με έναν ξεχωριστό τρόπο. Ως εκ τούτου, στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι δύο διδάσκοντες θεωρήσαμε καλό να εμπλέξουμε και την Νομικό του Σχολείου, λόγω του περιεχομένου του θέματός μας. Χρησιμοποιήσαμε βεβαίως τις ΤΠΕ ως υποβοηθητικό και υποστηρικτικό στοιχείο, ενώ η χρήση της πλατφόρμας ιστοεξερεύνησης ήταν γνωστή στους μαθητές μας από προηγούμενες διδασκαλίες στα Θρησκευτικά. Ο σχεδιασμός της ανοικτής αυτής πρακτικής υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των συνδιδασκαλιών που αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε στην Γ 1 τάξη ο Φιλόλογος και η Θεολόγος του τμήματος. Κάθε συνδιδασκαλία υλοποιήθηκε με έναν ξεχωριστό τρόπο. Ως εκ τούτου, στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι δύο διδάσκοντες θεωρήσαμε καλό να εμπλέξουμε και την Νομικό του Σχολείου, λόγω του περιεχομένου του θέματός μας. Χρησιμοποιήσαμε βεβαίως τις ΤΠΕ ως υποβοηθητικό και υποστηρικτικό στοιχείο, ενώ η χρήση της πλατφόρμας ιστοεξερεύνησης ήταν γνωστή στους μαθητές μας από προηγούμενες διδασκαλίες στα Θρησκευτικά. 18 Αξιοποίηση, Γενίκευση, Επεκτασιμότητα Η ανοικτή αυτή εκπαιδευτική πρακτική χρησιμοποιεί μια πλατφόρμα (ιστοεξερεύνησης), που μπορεί να αξιοποιηθεί σε οποιαδήποτε γνωστικό αντικείμενο, καθώς και σε προγράμματα όπως τα πολιτιστικά ή της περιβαλλοντικής. Η αυτοαξιολόγηση την οποία πετύχαμε με ερωτηματολόγιο που δώσαμε στο τέλος της δραστηριότητάς μας προς τους μαθητές μας, μας έδωσε τη δυνατότητα να επισημάνουμε τυχόν ελλείψεις ή σημεία που χρειάζονται βελτίωση. Απόφασή μας κατόπιν των θετικών και ενθαρρυντικών απαντήσεων που λάβαμε, να συνεχίσουμε και με τη νέα σχολική χρονιά την προσπάθειά μας επεκτείνοντάς την και σε άλλες θεματικές ενότητες. Η πρακτική μας θα μπορούσε επίσης στη νέα έκδοσή της να αξιοποιήσει και εικαστικό υλικό ή και λογοτεχνικό, βλέποντας την οικογένεια πως παρουσιάζεται και στα λογοτεχνικά κείμενα ή τους πίνακες ζωγραφικής, ανάλογα με την εποχή. Επομένως θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε την έρευνα σε χρονική διάρκεια, μετατρέποντάς την σε πρότζεκτ.

ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΗΚΕ 19 Πρόσθετο υλικό που αξιοποιήθηκε Διαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Διαδραστικό βιβλίο Ιστορίας Β΄Γυμνασίου: B107/371/2483,9519/ B107/371/2483,9519/ Διαδραστικό βιβλίο Ανθολόγιο, τόπος και άνθρωποι, β΄Γυμνασίου: B120/203/1362,4752/ B120/203/1362,4752/ Διαδραστικό βιβλίο ΚΠΑ Γ΄ Γυμνασίου: Ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων: Politevma/Syntagma/article-21/ Politevma/Syntagma/article-21/