Κεφάλαιο 1: Οι Προκλήσεις του Μάνατζμεντ Δρ. Α. Ραφαηλίδης Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πάτρα ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας
2. Hewlett – Packard: μακροχρόνια επιτυχία (1) HP: Ιδρύθηκε το 1939 Πάνω από 1δισ. πελάτες σε 170 χώρες Πάνω από προσωπικό Τζίρος 2014: $111,5δισ. (ΑΕΠ Ελλάδας 2014: $238δισ.) Κατάταξη Fortune 500, 2015: 19 η [Fortune 500, 10 κορυφαίες 2015: (1) Walmart, (2) Exxon Mobil, (3) Chevron, (4) Berkshire Hathaway, (5) Apple, (6) General Motors, (7) Phillips 66, (8) General Electric, (9) Ford Motor, (10) CVS Health]
3. Hewlett – Packard: μακροχρόνια επιτυχία (2) Χαρακτηριστικά της HP: Περιβάλλον ισότητας και ευκαιριών Αποκεντρωμένος έλεγχος – κοινές αξίες & στόχοι Αποδοτικότητα και Καινοτομία (LaserJet Solutions Group) «Ανοιχτοσύνη» (openness) Έμφαση στην ποιότητα Αποτελεσματικότητα χωρίς (πολλές) θυσίες για εργαζόμενους
4. Μάνατζμεντ: μια επισκόπηση Οργανισμός. Τι είναι; Μάνατζμεντ Σχεδιασμός Οργάνωση Ηγεσία Έλεγχος Διαρκές παράδειγμα Whirlpool (Whitwam) vs. Diamond Shamrock (Bricker) Τζίρος: $18,4δισ., > προσωπικό, >70 εργοστάσια & εργαστήρια
5. Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Σχεδιασμός: Θέσπιση στόχων και απόφαση σχετικά με τον βέλτιστο τρόπο επιδίωξής τους Οργάνωση: Επιμερισμός – καταμερισμός πόρων Ηγεσία: Επιρροή στους υπόλοιπους για να εργάζονται για την επιτυχία των στόχων Έλεγχος: Ρύθμιση των δραστηριοτήτων ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι
6. Εκτεταμένο Υπόδειγμα Λειτουργιών του Μάνατζμεντ Εργασιακή ατζέντα Εργασιακές Μέθοδοι και Ρόλοι Λειτουργίες Μάνατζμεντ: Σχεδιασμός Οργάνωση Ηγεσία Έλεγχος Γνώσεις και ζωτικές δεξιότητες μάνατζμεντ Απόδοση (επίτευξη στόχων) Εισαγωγή στη μελέτη του Mintzberg πριν την επόμενη
7. Πως Εργάζονται Αλήθεια οι Μάνατζερς Εργασιακές Μέθοδοι (Mintzberg): Εντατικοί ρυθμοί Ποικιλία, συντομία, κατακερματισμός Προφορική επικοινωνία και δίκτυα
8. Ρόλοι του Μάνατζερ (Mintzberg) - Διαπροσωπικός - Πληροφοριακός - Αποφασιστικός Συμβολικός, Ηγέτης, Σύνδεσμος Παρατηρητής, Διαχύτης, Εκπρόσωπος Επιχειρηματίας, Χειριστής προβλημάτων, Κατανεμητής πόρων, Διαπραγματευτής Παρατ.: Μόνο ένας από τους ρόλους του μάνατζερ «ταιριάζει» στη συνήθη εικόνα του Εισαγωγή στην εργασιακή ατζέντα πριν την επόμενη
9. Εργασιακή Ατζέντα (Kotter) (1) Thompson: Τι γίνεται με τον Porter; Dodge: Είναι εντάξει. Smith: Θυμήσου το Σικάγο. Dodge: Ναι, ναι. Thompson: ΟΚ. Τι λες για την επόμενη εβδομάδα; Dodge: Το κλείνουμε. Thompson: Ωραία. Πως πάει ο Ted; Smith: Καλύτερα. Βγήκε από το νοσοκομείο την Τρίτη. Thompson: Χαίρομαι. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα υποτροπιάσει. Dodge: Τα λέμε το απόγευμα. (φεύγει) Thompson: ΟΚ. Όλα εντάξει για τώρα; Smith: Ναι. (σηκώνεται να φύγει) Lawrence: (μπαίνει στο γραφείο) Είδες τα αποτελέσματα του Απριλίου; Thompson: Όχι ακόμα. Εσύ τα είδες; Lawrence: Ναι, πριν 5 λεπτά. Είναι καλά, εκτός από το CD, που είναι 5% κάτω. Thompson: Καλύτερα απ΄ ότι περίμενα. Smith: Σίγουρα ο George θα ικανοποιηθεί. Thompson: (γελώντας) Όχι αφότου μιλήσω μαζί του. (τηλέφωνο) Θα το πάρω. Θα ζητήσεις από τον George να περάσει αργότερα; (φεύγουν όλοι) Bill, καλημέρα, πως είσαι; Ναι…Μάλιστα…Όχι, μην ανησυχείς…Πιστεύω γύρω στο 1.5εκ.. Ναι, εντάξει. Ευχαριστώ, γεια. Lawrence: (επιστρέφει) Πως σου φαίνεται η πρόταση του Gerald; Thompson: Δεν μου αρέσει. Δεν ταιριάζει με αυτά που υποσχεθήκαμε στα κεντρικά. Lawrence: Ναι, αυτό νομίζω κι’ εγώ. Τι θα κάνει η Stacy γι’ αυτό; Thompson: Δεν της έχω μιλήσει ακόμα. (τηλεφωνεί)
10. Εργασιακή Ατζέντα (2) Εξαρτάται από (Stewart): Απαιτήσεις εργασίας (αυτά που πρέπει να γίνουν) Περιορισμοί εργασίας (αυτά που μπορούν να γίνουν) Επιλογές (αυτά που ο μάνατζερ θέλει να γίνουν) Πρέπει Μπορούν Θέλει
11. Γνώσεις και Δεξιότητες Βάση γνώσης (επιτρέπει λήψη αποφάσεων με αποσπασματική πληροφόρηση) Κύριες δεξιότητες μάνατζμεντ: Τεχνικές Ανθρώπινες Εννοιολογικές
12. Απόδοση Συνιστώσες Απόδοσης (Drucker): Αποτελεσματικότητα Αποδοτικότητα Αποτελεσματικότητα: doing the right things Αποδοτικότητα: doing things right
13. Επίπεδα Ιεραρχίας Ανώτατα Στελέχη Μεσαία Στελέχη Στελέχη 1 ης Γραμμής Ανθρώπινοι πόροι, Έρευνα & Ανάπτυξη, Μάρκετινγκ, Χρηματοοικονομικά, Λογιστικά, Μηχανικοί
14. Κατανομή Χρόνου σε Λειτουργίες ανά Επίπεδο Ιεραρχίας
15. Χρήση Κύριων Δεξιοτήτων ανά Επίπεδο Ιεραρχίας Τεχνικές Δεξιότητες Ανθρώπινες Δεξιότητες Εννοιολογικές Δεξιότητες Στελέχη 1 ης Γραμμής Μεσαία Στελέχη Ανώτατα Στελέχη
16. Οριζόντια Διάσταση: τομείς ευθύνης Λειτουργικοί μάνατζερ (functional managers) Γενικοί μάνατζερ ή διευθυντές (general managers) Μάνατζερ Έργου (project managers)
17. Αποτελεσματικά Στελέχη Εκπαίδευση στο μάνατζμεντ Εμπειρία στο μάνατζμεντ
18. Διευθύνοντας στον 21 ο Αιώνα (1) (A) Διαχείριση Αλλαγής και Καινοτομίας Αλλαγή; Καινοτομία; «Οι προβλέψεις είναι πολύ δύσκολες. Ειδικά για το μέλλον.» (Niels Bohr, φυσικός - Νόμπελ Φυσικής 1922)
19. Διευθύνοντας στον 21 ο Αιώνα (2) (B) Διαχείριση Ποικιλότητας ↑% μειονοτήτων στην εργασία Διαφοροποιούμενη βάση πελατών Διεθνοποίηση εργασιών Ποικιλότητα ΦυλήΕμφάνισηΕυφυίαΚάπνισμα Οικονομική κατάσταση Οικογ. κατάσταση ΕθνότηταΗλικίαΦύλο Εκπ/ση μόρφωση Βάρος
20. Διευθύνοντας στον 21 ο Αιώνα (3) ΕταιρίαΈσοδα από Εξωτερικό (εκ. $) Πωλήσεις Εξωτερικού ως % Τζίρου General Motors ,4 Mobil ,6 IBM ,3 Ford Motor ,6 Procter & Gamble ,7 Hewlett – Packard ,1 Coca – Cola ,3 Dow Chemical ,3 Digital Equipment ,5 Πηγή: Forbes, 17 Ιουλίου, 1995 (Γ) Παγκόσμια Αντίληψη Εντεινόμενος Διεθνής Ανταγωνισμός Διεθνοποίηση Πωλήσεων Παγκοσμιοποίηση Εταιριών
21. Διευθύνοντας στον 21 ο Αιώνα (4) Business Etiquette Επαγγελματικές κάρτες (Ασία, Ιαπωνία, Κίνα) Τίτλοι και status (Γερμανία, Κίνα) Επικοινωνία και συναντήσεις (Κίνα, Ιαπωνία, Γερμανία, Μεξικό) Προθεσμίες και ακρίβεια (Γερμανία, Ελβετία, Ισπανία) Φαγητό – ποτό (Ρωσία, Ιταλία, Γερμανία, Μεξικό) Ενδυματολογία (Ιταλία, Μ. Ανατολή, Λ. Αμερική, Ιαπωνία) No – nos (Άραβες, Ρωσία, Χονγκ – Κονγκ)
22. Διευθύνοντας στον 21 ο Αιώνα (5) (Δ) Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (Total Quality Management) και Διαρκής Βελτίωση (Continuous Improvement)