ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 1ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Εκπαιδευτικά Σενάρια: Δομή και Αξιολόγηση
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα –Οι Ολυμπιακοί Αγώνες σήμερα
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
ΤΙΤΛΟΣ Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Η ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
΄ Δ Δημοτικού «Eπεράσαμ’ Όμορφα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ-ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑ,ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΠΟΛΥΜΕΣΑ
Βιολογία Γυμνασίου.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Ονοματεπώνυμο: Αναστασία Τζαβάρα
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 1ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ : ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ 2ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Κείμενα που θα μελετηθούν Βασικά κείμενα Από το σχολικό εγχειρίδιο της Γ Γυμνασίου Ο Ζητιάνος, Α. Καρκαβίτσας Ο τύπος και η ουσία, Γ. Ξενόπουλος Η μεταμφίεση, Ρέα Γαλανάκη Τ’ αγνάντεμα, Α. Παπαδιαμάντης Η διαδήλωση, Γ. Θεοτοκάς Ένας Ρώσος συνταγματάρχης στη Λάρισα, Μ. Καραγάτσης Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου, Δ. Χατζής Ζητείται Ελπίς, Α. Σαμαράκης 3ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Κείμενα που θα μελετηθούν Παράλληλα κείμενα Φόνισσα,(αποσπάσματα), Α. Παπαδιαμάντης Αργώ,(αποσπάσματα), Γ. Θεοτοκάς Γιούγκερμαν,(αποσπάσματα), Μ. Καραγάτσης Ο Σιούλας ο ταμπάκος (απόσπασμα), Δ. Χατζής Το Ποτάμι, Α. Σαμαράκης 4ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ 5ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΓΕΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να έρθουν οι μαθητές σε ελεύθερη και δημιουργική επαφή με τα λογοτεχνικό έργα, να τα ερμηνεύσουν και να νιώσουν αισθητική απόλαυση. Να δημιουργηθούν στους μαθητές κίνητρα για προσωπική έκφραση. Να προσεγγίσουν οι μαθητές βιωματικά και συναισθηματικά τα κείμενα με κατευθυνόμενη αυτενέργεια. Να παράγουν οι μαθητές γραπτό κείμενο σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο. Να καλλιεργηθεί η φαντασία και η κριτική ικανότητα των μαθητών. 6ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΓΕΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σχέση της λογοτεχνίας με την ανθρώπινη εμπειρία. Να είναι σε θέση οι μαθητές να εντοπίζουν και να αναγνωρίζουν τις αξίες και τις ιδέες που υπάρχουν στα λογοτεχνικά κείμενα. Να εξοικειωθούν οι μαθητές με διάφορα λογοτεχνικά είδη και να κατανοήσουν ότι αυτά ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς σκοπούς και ιστορικές ανάγκες. 7ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΕΙΔΙΚΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσουν οι μαθητές την αλληλεπίδραση ατόμου και κοινωνίας. Να συνειδητοποιήσουν ότι η λογοτεχνία και ειδικά το μυθιστόρημα ασχολείται με τη διερεύνηση της σχέσης ατόμου και κοινωνίας. Να αντιληφθούν την κοινωνική λειτουργία της λογοτεχνίας, ιδίως σε δύσκολες ιστορικές στιγμές. Να συσχετίσουν το συγγραφέα και το κείμενο με τα ιστορικά δεδομένα της εποχής. Να κατανοήσουν ότι η σχέση ατόμου και κοινωνίας περνά από διάφορες φάσεις: από την απομόνωση ορισμένων λογοτεχνικών ηρώων μέχρι και τη συμμετοχή άλλων ηρώων σε κοινωνικούς αγώνες. Να αντιληφθούν τους παραδοσιακούς ρόλους που η κοινωνία «επιβάλλει» στο άτομο. Να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι λογοτεχνικοί ήρωες προσαρμόζονται στο κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο ζουν, τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που βιώνουν και πώς αντιδρούν σε συνθήκες κοινωνικής καταπίεσης. 8ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Να καλλιεργήσουν οι μαθητές συνεργατικό πνεύμα μέσα στα πλαίσια της εργασίας σε ομάδες. Να αναπτύξουν οι μαθητές πρωτοβουλίες και να μάθουν να διακρίνουν την αξιοπιστία των διάφορων πηγών. Να προχωρήσουν οι μαθητές μέσω της συνεργασίας από την ανακάλυψη και τη σύγκριση στη σύνθεση και στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων τους αξιοποιώντας δημιουργικά το υλικό που συνέλλεξαν. 9ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΣΤΟΧΟΙ Τ.Π.Ε Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη χρήση μηχανών αναζήτησης και διαδικτυακών πηγών γενικότερα.(νέος γραμματισμός). Να μάθουν να χρησιμοποιούν τις Τ.Π.Ε. και τους υπάρχοντες ψηφιακούς πόρους ώστε να παράγουν δικό τους έργο αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες που παρέχουν οι Τ.Π.Ε. ( νέος γραμματισμός). Η τεχνολογία που επιλέχτηκε για να χρησιμοποιηθεί εξυπηρετεί αυτούς τους δύο βασικούς στόχους. 10ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ Να εντοπίζουν τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία έχει παρουσιάσει τη σχέση ατόμου και κοινωνίας. Να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο ένας λογοτεχνικός ήρωας προσδιορίζει και προσδιορίζεται από το κοινωνικό του περιβάλλον. Να εντοπίζουν τις ιδέες των ηρώων και να τις συσχετίζουν με τις κοινωνικές και ιστορικές συνθήκες. Να ερμηνεύουν την αντίδραση των ηρώων σε συνθήκες κοινωνικής καταπίεσης και μεγάλης προσωπικής ποίησης. Να αναγνωρίζουν, να περιγράφουν και να ερμηνεύουν τον τρόπο με τον οποίο οι λογοτεχνικοί ήρωες προσαρμόζονται στις κοινωνικές αλλαγές και τις λύσεις που βρίσκουν για ν’ αντιμετωπίσουν τα αδιέξοδα στα οποία, πολλές φορές, τους οδηγεί η κοινωνία. 11ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ερμηνευτική Καταιγισμός ιδεών Ελεύθερος διάλογος Ανακαλυπτική Φθίνουσα καθοδήγηση Έμφαση στον αναγνώστη Ομαδοσυνεργατική Έχει τη μορφή του σχεδίου Project 12ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΧΡΟΝΟΥ Α φάση: Πριν από την ανάγνωση : 5 διδακτικές ώρες Β φάση: Ανάγνωση : 18 διδακτικές ώρες Γ φάση: Μετά την ανάγνωση: 4 διδακτικές ώρες 13ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΦΑΣΗ Είναι πολύ σημαντική καθώς δημιουργεί τη σύνδεση μεταξύ των κειμένων και των μαθητών. Δίνει κίνητρα για την ανάγνωση που θα ακολουθήσει. Πλουτίζει το γνωστικό και πολιτισμικό ορίζοντα των μαθητών. Δημιουργεί ένα πλαίσιο προβληματισμού που θα διευκολύνει τη διεξαγωγή του μαθήματος. Εισάγει τους μαθητές στο θέμα της διδακτικής ενότητας επιστρατεύοντας τα προσωπικά τους βιώματα, τις προηγούμενες γνώσεις τους, τις παραστάσεις και τις εμπειρίες τους. 14ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΦΑΣΗ Οι μαθητές παίρνουν ένα φύλλο εργασίας. Το φύλλο εργασίας έχει ως στόχο να τους εισάγει στην έννοια της σχέσης ατόμου και κοινωνίας. Οι μαθητές παρακολουθούν τις διαφάνειες στην ηλεκτρονική διεύθυνση ZHZSVTQ/edit, εντοπίζουν και σχολιάζουν καταστάσεις και προβλήματα που ζουν τα άτομα μέσα στην κοινωνία και τα οποία πολλοί λογοτέχνες θίγουν στα έργα τους. Στη συνέχεια κρατούν σημειώσεις για τις διαφάνειες που βλέπουν και δίνουν ένα τίτλο στην κάθε μία. Ακολουθεί συζήτηση για τη σχέση ατόμου και κοινωνίας.(1 ώρα). ZHZSVTQ/edit 15ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΦΑΣΗ Οι μαθητές διαβάζουν απόσπασμα από το βιβλίο "Η τιμή και το χρήμα" του Κ.Θεοτόκη στην ηλεκτρονική διεύθυνση και παρακολουθούν απόσπασμα από την ταινία "Η τιμή της αγάπης" στην ηλεκτρονική διεύθυνση Ακολουθεί συζήτηση για τα κοινωνικά προβλήματα που θίγονται και για τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία επηρεάζει τις επιλογές του ατόμου και τον τρόπο ζωής του.(2 ώρες) Οι μαθητές καλούνται να σκεφτούν, να βρουν και να παρουσιάσουν στην τάξη ένα τραγούδι, πεζό ή ποιητικό κείμενο που θίγει τον τρόπο με τον οποίο ο ήρωας καθορίζεται από το περιβάλλον του.(1 ώρα) Οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν ένα powerpoint με εικόνες, φωτογραφίες και πίνακες που παρουσιάζουν τη σχέση ατόμου και κοινωνίας, να δώσουν ένα τίτλο στην κάθε εικόνα και στη συνέχεια να επενδύσουν το powerpoint με την κατάλληλη μουσική. (1 ώρα).Για να δείτε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ.εδώ 16ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ Οι μαθητές είναι έτοιμοι να προχωρήσουν στην ανάγνωση των κειμένων. Όλη η τάξη διαβάζει τρία κείμενα: «Ο ζητιάνος» του Α. Καρκαβίτσα, «Ο τύπος και η ουσία» του Γ. Ξενόπουλου και «Η μεταμφίεση» της Ρ. Γαλανάκη. Οι μαθητές συζητούν τη σχέση ατόμου και κοινωνίας στα κείμενα αυτά. Εντοπίζουν το πρόβλημα και προσπαθούν να κατανοήσουν πώς βιώνει το κάθε άτομο τη σχέση αυτή. Οι μαθητές και οι μαθήτριες γράφουν ατομικές συγκριτικές εργασίες των κειμένων που διάβασαν. Η/Ο φιλόλογος διαβάζει τα υπόλοιπα κείμενα ώστε να εξομαλυνθούν οι όποιες δυσκολίες υπάρχουν στην κατανόηση των κειμένων και όλοι οι μαθητές να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με όλα τα κείμενα.(κάθε ομάδα θ’ αναλάβει διαφορετικό κείμενο) Επειδή τα κείμενα ανήκουν σε διαφορετικές περιόδους της Νεοελληνικής λογοτεχνίας ο/η φιλόλογος φροντίζει να βοηθήσει τους μαθητές να τοποθετηθούν μέσα στο χρόνο. Στη συνέχεια η τάξη χωρίζεται σε 5 ομάδες των 4 ή 5 ατόμων. 17ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μελετήσει ένα βασικό και ένα παράλληλο κείμενο του ίδιου συγγραφέα. Συνολικά θα μελετηθούν και θα αναλυθούν 5 βασικά και 5 παράλληλα κείμενα. Οι ομάδες εργάζονται ταυτόχρονα στην τάξη(όπου υπάρχει υπολογιστής και διαδραστικός πίνακας) ή, αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, στο εργαστήριο πληροφορικής. Οι ομάδες μελετούν προσεκτικά τα κείμενα, απαντούν στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας, ανταλλάσσουν απόψεις και καταλήγουν σε συμπεράσματα και στην καταγραφή των απόψεων τους 18ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑ Α Μελετά το κείμενο «Τ’ αγνάντεμα» του Α.Παπαδιαμάντη. Μελετά επίσης αποσπάσματα από τη «Φόνισσα» του Α.Παπαδιαμάντη Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Ο στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση ατόμου και κοινωνίας που προβάλλεται μέσα από τα δύο κείμενα. Για να δείτε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ.εδώ 19ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑ Β Μελετά το κείμενο «Η διαδήλωση» του Γ. Θεοτοκά. Μελετά επίσης και άλλα αποσπάσματα από το βιβλίο «Αργώ » του Γ. Θεοτοκά. Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Ο στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση ατόμου και κοινωνίας που προβάλλεται μέσα από τα κείμενα. Για να δείτε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ.εδώ 20ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑ Γ Μελετά το κείμενο «Ένας ρώσος συνταγματάρχης στη Λάρισα » του Μ. Καραγάτση. Μελετά επίσης αποσπάσματα από το βιβλίο «Γιούγκερμαν» του Μ. Καραγάτση. Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Ο στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση ατόμου και κοινωνίας που προβάλλεται μέσα από τα κείμενα. Για να δείτε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ.εδώ 21ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑ Δ Μελετά το κείμενο «Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου » του Δ. Χατζή. Μελετά επίσης απόσπασμα από το διήγημα «Ο Σιούλας ο ταμπάκος» του Δ. Χατζή. Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Ο στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση ατόμου και κοινωνίας που προβάλλεται μέσα από τα κείμενα. Για να δείτε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ.εδώ. 22ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑ Δ Μελετά το κείμενο «Ζητείται ελπίς » του Α. Σαμαράκη. Μελετά επίσης το διήγημα «Το ποτάμι» του Α. Σαμαράκη. Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Ο στόχος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση ατόμου και κοινωνίας που προβάλλεται μέσα από τα κείμενα. Για να δείτε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ.εδώ 23ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ Οι μαθητές ολοκληρώνουν την επεξεργασία των κειμένων. Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εργασίας της στις άλλες ομάδες. Οι μαθητές ακούν τις εργασίες και τις απόψεις των συμμαθητών τους. Ακολουθεί διάλογος και ανταλλαγή απόψεων. Η κάθε ομάδα ακούει και συμπληρώνει τα αποτελέσματα των άλλων ομάδων. Αφού όλες οι ομάδες ολοκληρώσουν την παρουσίαση των εργασιών τους οι μαθητές επιλέγουν το κείμενο που τους άρεσε ή τους εντυπωσίασε πιο πολύ. Η ατομική εργασία που θα έχουν για το σπίτι θα είναι να δημιουργήσουν μια σκηνή-συνάντηση (με μορφή συνέντευξης) με τον ήρωα του κειμένου που επέλεξαν ή να παρουσιάσουν το πορτρέτο του ήρωα που τους εντυπωσίασε περισσότερο. 24ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ Δραστηριότητες Περιγραφή και σχολιασμός της σχέσης των ηρώων του κειμένου με το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο. Συγγραφή εργασιών για το κεντρικό θέμα του κειμένου(καταπίεση γυναικών, κοινωνικοί αγώνες, μετανάστευση και προσφυγιά, πόλεμος, κοινωνική διαφθορά, κοινωνικοοικονομικές αλλαγές ……..) με σύνδεση με το μάθημα της ιστορίας και πλαισίωση με φωτογραφίες και μουσική σε λογισμικό παρουσίασης. Έρευνα για την ιστορικότητα του συγγραφέα, της εποχής των κειμένων και των ηρώων. Συγκριτική μελέτη παράλληλων κειμένων. Παρουσίαση και ανάλυση των συγκρουσιακών καταστάσεων που αντιμετωπίζουν οι λογοτεχνικοί ήρωες. Κατασκευή χρονολογίου με τα έργα που διαβάστηκαν με παράλληλη έκθεση καλλιτεχνικού και φωτογραφικού υλικού. 25ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Γ ΦΑΣΗ: ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Οι μαθητές παράγουν το δικό τους λόγο όχι πια γύρω από τα κείμενα, αλλά γύρω από το θέμα της διδακτικής ενότητας με την οποία ασχολήθηκαν. Ο σκοπός της φάσης αυτής είναι να διαπιστώσουν διδάσκοντες και διδασκόμενοι τι καινούριο έμαθαν οι μαθητές, ποιες αντιλήψεις σχημάτισαν και τι συναισθήματα ένιωσαν. Οι μαθητές σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό θα επιλέξουν ένα κοινωνικό θέμα (καταπίεση γυναικών, κοινωνικοί αγώνες, μετανάστευση και προσφυγιά, πόλεμος, οικονομικές αλλαγές και οι συνέπειες τους, φτώχεια….) και για αυτό το κοινωνικό θέμα θα γράψουν ένα πεζό, ποιητικό ή διαλογικό κείμενο. Μπορούν επίσης, αν θέλουν να ζωγραφίσουν κάτι σχετικό με το θέμα που επέλεξαν. 26ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

Γ ΦΑΣΗ: ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Εναλλακτικά, οι μαθητές μπορούν να συγκεντρώσουν όλους τους ήρωες από τα κείμενα που παρουσιάστηκαν και να τους χαρακτηρίσουν ως προς τη σχέση τους με την κοινωνία: ο αγωνιστής, ο περιθωριοποιημένος, ο καταπιεσμένος, ο ατομικιστής, ο απογοητευμένος, ο διεφθαρμένος, ο επαναστάτης, ο καινοτόμος κτλ. Οι μαθητές μπορούν επίσης να πλαισιώσουν κάθε πορτρέτο με παράλληλη έκθεση καλλιτεχνικού και φωτογραφικού υλικού από την εποχή και την κοινωνία στην οποία ζει ο ήρωας. Το υλικό που θα συγκεντρώσουν μπορεί να παρουσιαστεί σ’ ένα λογισμικό παρουσίασης, να μετατραπεί σε βίντεο με μουσική επένδυση ή να εκτυπωθεί και να δημιουργηθεί ένα μικρό βιβλίο. 27ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Οι μαθητές αξιολογούνται με βάση αυτά που διδάχτηκαν και αυτά που έκαναν στην τάξη (σύμφωνα και με τις δεξιότητες που περιελάμβανε η σκοποθεσία). Αξιολογούνται τόσο για τις ατομικές εργασίες τους όσο και για τη συμμετοχή τους στις ομαδικές εργασίες. Ακόμη, αξιολογούνται για τον προφορικό και γραπτό τους λόγο, για τη γενικότερη συμμετοχή τους στο μάθημα και για τη συμβολή τους στη δουλειά της ομάδας τους, για τις ερευνητικές εργασίες τους, στη βάση της παραγωγής προσωπικού λόγου για το κείμενο ή για το θέμα για το οποίο μιλά το κείμενο. Για την ικανότητα τους να εντοπίζουν το «πρόβλημα» στο κείμενο που εξετάζεται και για την κατανόησή τους στη σχέση του ατόμου με την κοινωνία. Για την ερμηνεία που κάνουν για τα κοινωνικά φαινόμενα και για την ποιότητα των κειμένων που παράγουν στην τρίτη φάση. 28ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα κέντρα στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 3 (Κλάδος ΠΕ02). Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, Σοφία Νικολαίδου. Τ.Π.Ε. και Λογοτεχνία, από τη θεωρία στη διδακτική πράξη, Σοφία Νικολαίδου. Πρόγραμμα σπουδών για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο(Πιλοτικό πρόγραμμα), Βενετία Αποστολίδου, Νικολίνα Κουντουρά, Ελένη Χοντολίδου, Κατερίνα Προκοπίου. Σενάριο: Άτομο και κοινωνία, Ελένη Χοντολίδου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γ Γυμνασίου, βιβλίο εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα. Ιστορία της Νεοελληνικής λογοτεχνίας, ΟΕΔΒ. Λεξικό λογοτεχνικών όρων, ΟΕΔΒ. 29ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ Λίνος Πολίτης, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, Ματσαγγούρας Ηλίας, εκδόσεις Γρηγ ὀ ρη. Θεωρίες μάθησης για εκπαιδευτικούς, Morris L. Bigge t=409 assetview.aspx?tid= &tsz=0&autostart=0 30ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ