Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΧΟΛΗΣΤΕΡΟΛΗ Ηλέκτρα Μαρία Ζέρβα. Τι είναι χοληστερόλη;  Η χοληστερόλη είναι μία λιπαρή ουσία η οποία κυκλοφορεί στο αίμα καθώς βρίσκεται σε όλα τα κύτταρα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΧΟΛΗΣΤΕΡΟΛΗ Ηλέκτρα Μαρία Ζέρβα. Τι είναι χοληστερόλη;  Η χοληστερόλη είναι μία λιπαρή ουσία η οποία κυκλοφορεί στο αίμα καθώς βρίσκεται σε όλα τα κύτταρα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΧΟΛΗΣΤΕΡΟΛΗ Ηλέκτρα Μαρία Ζέρβα

2 Τι είναι χοληστερόλη;  Η χοληστερόλη είναι μία λιπαρή ουσία η οποία κυκλοφορεί στο αίμα καθώς βρίσκεται σε όλα τα κύτταρα του σώματος

3 Επίπεδα στον οργανισμό Τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης μπορούν μακροπρόθεσμα να: Τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης μπορούν μακροπρόθεσμα να:  επηρεάσουν δυσμενώς τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος. Τρόφιμα τα οποία ανεβάζουν τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα είναι τρόφιμα πλούσια σε κορεσμένο λίπος όπως λιπαρό κρέας, τυριά, βούτυρο και παράγωγα αυτών, καθώς και τρόφιμα πλούσια σε υδρογονωμένα φυτικά έλαια όπως πατάτα, κρουασάν και γλυκά. Επίσης, τηγανητά τρόφιμα, κυρίως αυτά που προετοιμάζονται σε fast food προκαλούν αύξηση των επιπέδων της χοληστερόλης στο αίμα.

4 Η χοληστερόλη, μεταφέρεται στο αίμα μέσα σε μόρια τα οποία ονομάζονται λιποπρωτεΐνες. Οι λιποπρωτεΐνες που μεταφέρουν τη χοληστερόλη στο αίμα διακρίνονται σε δύο κύριες κατηγορίες: Η χοληστερόλη, μεταφέρεται στο αίμα μέσα σε μόρια τα οποία ονομάζονται λιποπρωτεΐνες. Οι λιποπρωτεΐνες που μεταφέρουν τη χοληστερόλη στο αίμα διακρίνονται σε δύο κύριες κατηγορίες:  την LDL:«κακή» χοληστερόλη μπορεί να συσσωρευτεί στα τοιχώματα των αρτηριών και να αυξήσει μακροπρόθεσμα τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.  και την HDL:συμβάλλει θετικά στην υγεία του καρδιαγγειακού συστήματος.

5 Επιθυμητά επίπεδα χοληστερόλης Διαταραχή των τιμών της LDL και της HDL χοληστερόλης στο αίμα είναι πολύ συχνό φαινόμενο.

6 Μεταξύ των παραγόντων που συμβάλλουν στα αυξημένα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης είναι: Μεταξύ των παραγόντων που συμβάλλουν στα αυξημένα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης είναι:  διατροφή πλούσια σε ζωικά λιπαρά,  μειωμένη φυσική δραστηριότητα  αυξημένο σωματικό βάρος.

7 Παθήσεις - ασθένειες

8  υποθυρεοειδισμός  ηπατικά νοσήματα  νεφρικά νοσήματα  σακχαρώδης διαβήτης.

9 Χοληστερόλη και καρδιαγγειακά νοσήματα Όταν η χοληστερόλη αυξάνεται, συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αγγείων και προκαλεί φλεγμονή (αθηροσκλήρωση). Αν στη φλεγμονή αυτή συσσωρευτεί πολύ λίπος, μπορεί να σπάσει και να δημιουργηθεί θρόμβος. Ο θρόμβος αυτός μπορεί: Όταν η χοληστερόλη αυξάνεται, συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αγγείων και προκαλεί φλεγμονή (αθηροσκλήρωση). Αν στη φλεγμονή αυτή συσσωρευτεί πολύ λίπος, μπορεί να σπάσει και να δημιουργηθεί θρόμβος. Ο θρόμβος αυτός μπορεί:  να φράξει το αγγείο  να προκληθεί έμφραγμα  εγκεφαλικό  αιφνίδιος θάνατος. Όταν ο θρόμβος φράσσει τελείως την αρτηρία, το τμήμα της καρδιάς που τροφοδοτείται αίμα από αυτή την αρτηρία δεν αιματώνεται και νεκρώνεται. Επειδή η αύξηση της χοληστερόλης δεν έχει εμφανή συμπτώματα, θα πρέπει να εξετάζεται όλος ο πληθυσμός άνω των 20 ετών. Όταν ο θρόμβος φράσσει τελείως την αρτηρία, το τμήμα της καρδιάς που τροφοδοτείται αίμα από αυτή την αρτηρία δεν αιματώνεται και νεκρώνεται. Επειδή η αύξηση της χοληστερόλης δεν έχει εμφανή συμπτώματα, θα πρέπει να εξετάζεται όλος ο πληθυσμός άνω των 20 ετών.

10

11 Αιτίες αύξησης της χοληστερόλης • Κακή διατροφή (αυξημένη κατανάλωση ζωικών λιπαρών). • Κληρονομικά αίτια. • Παχυσαρκία. • Τρόπος ζωής • Κακή διατροφή (αυξημένη κατανάλωση ζωικών λιπαρών). • Κληρονομικά αίτια. • Παχυσαρκία. • Τρόπος ζωής • Φάρμακα (διουρητικά για την υπέρταση, κορτιζόνη, ρετινοειδή,τα οποία περιέχονται σε πολλά καλλυντικά) • Φάρμακα (διουρητικά για την υπέρταση, κορτιζόνη, ρετινοειδή,τα οποία περιέχονται σε πολλά καλλυντικά)

12 Διατροφή και πρόληψη Η τήρηση των αρχών της υγιεινής διατροφής, με ιδιαίτερη έμφαση στην αντικατάσταση των τροφίμων που είναι πλούσια σε κορεσμένο λίπος και υδρογονωμένα φυτικά έλαια με τρόφιμα τα οποία είναι χαμηλά σ' αυτού του είδους τα λιπαρά. Η τήρηση των αρχών της υγιεινής διατροφής, με ιδιαίτερη έμφαση στην αντικατάσταση των τροφίμων που είναι πλούσια σε κορεσμένο λίπος και υδρογονωμένα φυτικά έλαια με τρόφιμα τα οποία είναι χαμηλά σ' αυτού του είδους τα λιπαρά.

13  διατήρηση ενός υγιούς βάρους  η τακτική σωματική άσκηση  Ποικιλία λαχανικών και φρούτων  Ποικιλία αμυλούχων τροφίμων όπως ψωμί, δημητριακά, ζυμαρικά  Προϊόντα ολικής άλεσης  Γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά.  Όσπρια  Ψάρια

14 Αντιμετώπιση και Θεραπεία Η μείωση της χοληστερόλης προστατεύει την καρδιά. Σε συνδυασμό με τις στατίνες, τα ειδικά φάρμακα που προτείνονται για τη μείωση της χοληστερόλης, απαιτούνται αλλαγές στον τρόπο ζωής για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το πρόβλημα.  Για να μειώσετε τις τιμές της χοληστερίνης σας πρέπει να ελαττώσετε την κατανάλωση τροφών μεγάλης περιεκτικότητας σε κεκορεσμένα λίπη  να αυξήσετε την κατανάλωση τροφών μεγάλης περιεκτικότητας σε πολυακόρεστα λίπη  το κάπνισμα και η καθιστική ζωή μειώνουν την HDL  η σωματική άσκηση την αυξάνει  μη ξεχνάτε ότι το σκόρδο βοηθά πάντα στον έλεγχο της χοληστερίνης σας και της αρτηριακής σας πιέσεως, πάρα την «αντικοινωνική» του μυρωδιά.

15

16  Απώλεια βάρους Σύμφωνα με τη Mayo Clinic, απώλεια βάρους σε ποσοστό 5-10% του σωματικού βάρους μειώνει σημαντικά τη λεγόμενη «κακή» χοληστερόλη (LDL). Δεν απαιτείται να ακολουθήσετε κάποια δίαιτα-αστραπή, αρκεί να υιοθετήσετε μικρές υγιεινές συνήθειες όπως το περπάτημα και τα θρεπτικά σνακ. Σύμφωνα με τη Mayo Clinic, απώλεια βάρους σε ποσοστό 5-10% του σωματικού βάρους μειώνει σημαντικά τη λεγόμενη «κακή» χοληστερόλη (LDL). Δεν απαιτείται να ακολουθήσετε κάποια δίαιτα-αστραπή, αρκεί να υιοθετήσετε μικρές υγιεινές συνήθειες όπως το περπάτημα και τα θρεπτικά σνακ.

17  Καλύτερη διατροφή Πρέπει να αποφεύγουμε τα κορεσμένα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται κυρίως στο κόκκινο κρέας και τα γαλακτοκομικά. Οι γιατροί προτείνουν να μην καταναλώνουμε κορεσμένα λιπαρά σε ποσοστό μεγαλύτερο του 7% των ημερήσιων θερμίδων που προσλαμβάνουμε. Είναι καλύτερο να προτιμούμε τα μονοακόρεστα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται στα φυτικά έλαια. Επίσης, πρέπει να αποφεύγουμε τα μερικώς υδρογονωμένα έλαια, ένα συστατικό που σηματοδοτεί την ύπαρξη λιπαρών trans στις τροφές (π.χ. στα τηγανητά φαγητά). Τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα φρούτα και τα λαχανικά βοηθούν να κρατήσουμε τη χοληστερόλη σε χαμηλά επίπεδα. Πρέπει να αποφεύγουμε τα κορεσμένα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται κυρίως στο κόκκινο κρέας και τα γαλακτοκομικά. Οι γιατροί προτείνουν να μην καταναλώνουμε κορεσμένα λιπαρά σε ποσοστό μεγαλύτερο του 7% των ημερήσιων θερμίδων που προσλαμβάνουμε. Είναι καλύτερο να προτιμούμε τα μονοακόρεστα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται στα φυτικά έλαια. Επίσης, πρέπει να αποφεύγουμε τα μερικώς υδρογονωμένα έλαια, ένα συστατικό που σηματοδοτεί την ύπαρξη λιπαρών trans στις τροφές (π.χ. στα τηγανητά φαγητά). Τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα φρούτα και τα λαχανικά βοηθούν να κρατήσουμε τη χοληστερόλη σε χαμηλά επίπεδα.λιπαρών transλιπαρών trans

18 Γυμναστική Γυμναστική  Μόλις 30 λεπτά άσκησης την ημέρα βοηθούν στη μείωση της κακής χοληστερόλης. Δε χρειάζεται η άσκηση να είναι έντονη ή κουραστική. Αρκεί ένας περίπατος ή μια βόλτα με το ποδήλατο.

19 Διακοπή καπνίσματος Διακοπή καπνίσματος  Η αρτηριακή πίεση αρχίζει να μειώνεται μόλις 20 λεπτά μετά το τελευταίο τσιγάρο. Μετά από 15 χρόνια διακοπής, ο κίνδυνος καρδιοπάθειας μειώνεται στα ίδια επίπεδα με τα άτομα που δεν έχουν καπνίσει ποτέ.

20 Μείωση αλκοόλ Μείωση αλκοόλ  Το αλκοόλ συμβάλλει στην υψηλή αρτηριακή πίεση, την καρδιακή ανεπάρκεια και το εγκεφαλικό. Για τις γυναίκες όλων των ηλικιών προτείνεται ένα μόνο αλκοολούχο ποτό την ημέρα, ενώ για τους άνδρες κάτω των 65 ετών, επιτρέπονται έως και δύο αλκοολούχα ποτά.

21 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ  Φραγκ. Ι. Χανιώτη - «Παθολογία» - Εκδ. Αίτσας "Eating Right - Recipes for Health" - Time - Life Books - Fitness, Health and Nutrition, Amsterdan Susan M. Kleiner, PhD, RD "Vegetarian Vitality" - The Physician and Sportmedicine, Aug Vol. 20 No 8. Susan M. Kleiner, PhD, RD "Seafood and your Heart" - The Physician and Sportmedicine - Apr Vol No 4.  aploi-tropoi-na-meiosete-ti-cholisteroli/#ixzz2pikcLCav aploi-tropoi-na-meiosete-ti-cholisteroli/#ixzz2pikcLCav aploi-tropoi-na-meiosete-ti-cholisteroli/#ixzz2pikcLCav


Κατέβασμα ppt "ΧΟΛΗΣΤΕΡΟΛΗ Ηλέκτρα Μαρία Ζέρβα. Τι είναι χοληστερόλη;  Η χοληστερόλη είναι μία λιπαρή ουσία η οποία κυκλοφορεί στο αίμα καθώς βρίσκεται σε όλα τα κύτταρα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google