Η ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΤΟΥ Α.Π ΤΩΝ Φ.Ε ΜΕ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ EΛΛΗΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ  Ζ. Σμυρναίου   Λέκτορας στη Διδακτική Θετικών Επιστημών, 

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ «Πώς θα τους το διδάξω;»
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Το μάθημα της Πληροφορικής Η πραγματικότητα σήμερα!!! ΗΥ-302:Διδακτική της Πληροφορικής Επιμέλεια-Παρουσίαση Γεωργία Αδαμοπούλου Εύα Νοικοκυράκη.
1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5.
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΈΤΟΣ
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Αναδόμηση Σχεδίου Μαθήματος ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ για την καταγραφή απόψεων & αναγκών των εκπαιδευτικών της 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών σε θέματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης ΣΤΕΛΙΟΣ.
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΓΙΑΛΟΥΡΗΣ.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Εκπαίδευση σταδιοδρομίας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Θεωρίες Μάθησης & Εκπαιδευτικό Λογισμικό
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Διδακτική Πληροφορικής
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΩΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΣΟΦΙΑ ΜΑΤΖΑΡΙΩΤΗ - ΚΩΣΤΑΡΑ.
 Δημοφιλή λειτουργικά συστήματα  Προτιμήσεις καταναλωτών  Ηλικίες που τα χρησιμοποιούν  Την διάρκεια χρήσης συσκευών  Αντικατάσταση συσκευών  Κριτήρια.
OIKOΓΕΝΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ 14 ο μαθητικό συνέδριο με θέμα περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές πτυχές της αειφορίας «Αυτός ο κόσμος.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Διδακτική της Πληροφορικής
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας
ΣΤΑΣΙΝΟΥ ΑΓΝΗ ΕΣΔΥ/ΤΕΙ: ΕΦΗΡΜΟΣΜΕΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
Δημιουργία σεναρίου.
Ενδοσχολική ΕΕΓΛ Σέρρες 16/6/2017.
Εφαρμογές, πειράματα, εμπειρίες που σχετίζονται με τις θεωρίες μάθησης
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Δομή Παρουσίασης Γνωριμία με το βιβλίο Γεωγραφίας Α’ Γυμνασίου
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Ιστορίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΤΟΥ Α.Π ΤΩΝ Φ.Ε ΜΕ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ EΛΛΗΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ  Ζ. Σμυρναίου   Λέκτορας στη Διδακτική Θετικών Επιστημών,  Εργαστήριο Εκπαιδευτικής τεχνολογίας, ΦΠΨ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η κατανόηση των Φ.Ε από τα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα είναι σημαντική για την οικονομική ανάπτυξη αλλά και για τη ζωή, την ανεξαρτησία και την αυτονομία του κάθε ατόμου (De Boer, 2000). Η επιστημονική και τεχνολογική βασική εκπαίδευση είναι μεγάλης σπουδαιότητας για τη δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ζητήματα και προκλήσεις που αφορούν τις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία. Μειωμένο ενδιαφέρον των μαθητών σε παγκόσμια.

ΠΛΑΝΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ  Το πρόγραμμα Rose Το πρόγραμμα Rose  Θεωρητικό πλαίσιο Θεωρητικό πλαίσιο  Στόχος έρευνας Στόχος έρευνας  Μεθοδολογία Μεθοδολογία  Αποτελέσματα Αποτελέσματα  Συμπεράσματα Συμπεράσματα

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ROSE Διεθνές συγκριτικό πρόγραμμα. Συμμετέχουν 20 χώρες και σημαντικοί διεθνής οργανισμοί (π.χ. Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα). Στοχεύει στην ανάπτυξη ενός θεωρητικού πλαισίου, βασισμένου στη συλλογή εμπειρικών δεδομένων, που αφορούν τα ενδιαφέροντα, τις προτεραιότητες και τις εμπειρίες των μαθητών εντός και εκτός του σχολείου.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Οι στάσεις των μαθητών απέναντι στις Φ.Ε έχει γίνει αντικείμενο συστηματικής μελέτης. Σημαντικός ο ρόλος που παίζει το Α.Π (Gardner, 1975 ; Simpson, Koballa, Oliver, and Crawley, 1994, Osborne and Collins, 2000, Osborne, 2003). Έρευνες έχουν δείξει ότι όταν εφαρμόζονται στην τάξη δραστηριότητες που προκαλούν το ενδιαφέρον, την περιέργεια και την εσωτερική κινητοποίηση έχουν ως επίπτωση την ενεργή ανάμειξη του μαθητή και άρα την επίτευξη μεγαλύτερων μαθησιακών στόχων (Krapp, Hidi, & Renninger, 1992; Sansone and Morgan, 1992; Keller & Henderson, 1994; Ainley,1998).

ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Να διερευνήσει ακριβώς το βαθμό συνάφειας του περιεχομένου των ισχυόντων Αναλυτικών Προγραμμάτων των Φυσικών Επιστημών στην υποχρεωτική εκπαίδευση (Δημοτικό & Γυμνάσιο) με τα ενδιαφέροντα των Ελλήνων μαθητών, παρουσιάζοντας μέρος των αποτελεσμάτων του διεθνούς προγράμματος ROSE που αφορούν την Ελλάδα.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ Η ηλικία των μαθητών είναι ετών (Γ’ Γυμνασίου). Η μονάδα ανάλυσης είναι 1 τμήμα / σχολείο. Συνολικά συμμετείχαν 583 μαθητές. Τα Γυμνάσια όπου δόθηκαν τα ερωτηματολόγια είναι συνολικά 27 και αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Ομάδα ερωτήσεων «Τι θέλω να μάθω»: 108 κλειστές ερωτήσεις. Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε για τα οποία οι μαθητές εκδηλώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον: αθροιστικά ποσοστά απαντήσεων «με ενδιαφέρει αρκετά» και «με ενδιαφέρει πολύ» άνω του 75%. Θεματικά πλαίσια για τα οποία οι μαθητές εκδηλώνουν μικρό ενδιαφέρον: αθροιστικά ποσοστά απαντήσεων «δε με ενδιαφέρει καθόλου» και «με ενδιαφέρει λίγο» άνω του 60%. H έκταση που καλύπτουν οι δυο παραπάνω κατηγορίες θεμάτων στο Α.Π με βάση το διατιθέμενο διδακτικό χρόνο.

ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ (1) Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε που σχετίζονται με περιοχές του μυστηρίου ή και του υπερφυσικού (π.χ. τα όνειρα και η ερμηνεία τους (86%), η πιθανότητα ύπαρξης εξωγήινης ζωής (83,3%)) Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε σχετικά με τις νέες τεχνολογίες και την επίδρασή τους στην καθημερινή ζωή (π.χ. η λειτουργία των υπολογιστών (80,3%), οι κίνδυνοι από την ακτινοβολία των κινητών τηλεφώνων και των υπολογιστών (77,1%)).

ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ (2) Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε που άπτονται των φυσικών καταστροφών (π.χ. οι σεισμοί και ηφαίστεια (80,1%)). Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε που αφορούν την υγεία και την υγιεινή (π.χ. η καλή φυσική κατάσταση (91,4%), ο καρκίνος (90,3%), τα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα (89,5), το HIV/AIDS (87,4%)).

Η ΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΑ Α.Π ΤΩΝ Φ.Ε

ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε που σχετίζονται με τα φυτά και τις ιδιότητές τους (π.χ. συμμετρίες και σχήματα στα φύλλα και τα λουλούδια (73,5%) ο τρόπος ανάπτυξης και αναπαραγωγής των φυτών (62,3%)). Θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε που σχετίζονται με τα υλικά, η δομή και οι ιδιότητές τους (π.χ. πώς μετατρέπεται το αργό πετρέλαιο σε άλλα υλικά, (71,8%), τα άτομα και τα μόρια (66,3%), τα απορρυπαντικά και σαπούνια (63,7%), τα χημικά, οι ιδιότητες τους και πώς αντιδρούν (62,2%))

Η ΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΑ Α.Π ΤΩΝ Φ.Ε

ΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ 14,4 % Θ.Π ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ 64,2 % Θ.Π ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΑ 21,4 % Θ.Π ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (1) Έλλειψη συμβατότητας του Α.Π των Φ.Ε με τα ενδιαφέροντα της πλειοψηφίας των μαθητών. Πολύ λίγα θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε από αυτά που αρέσουν στους μαθητές υφίστανται στο Α.Π και από αυτά που υφίστανται τα περισσότερα καταλαμβάνουν μικρή μόνο έκταση. Μερικά θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε που ενδιαφέρουν τους μαθητές δεν υπάρχουν καθόλου στο Α.Π.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (2) Από τα θεματικά πλαίσια (contexts) των Φ.Ε τα οποία δεν βρίσκουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και υπάρχουν στο Α.Π τα περισσότερα καλύπτονται από το μάθημα της Χημείας και δευτερευόντως της Φυσικής. Τα ενδιαφέροντα των νέων συμπίπτουν με τη θεματολογία των μέσων μαζικής ενημέρωσης (Dimopoulos & Koulaidis, 2003).

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Τα αποτελέσματα μας οδηγούν στο να διατυπώσουμε την ακόλουθη πρόταση: Για να αυξήσουμε την απόδοση των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες θα πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις στο Α.Π προς την κατεύθυνση που λαμβάνονται υπόψη τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Συγκεκριμένα οι έννοιες των Φ.Ε θα πρέπει να διδάσκονται μέσα σε θεματικά πλαίσια (contexts) που ενδιαφέρουν τους μαθητές.

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ