Θέμα: «Η εκπαιδευτική πολιτική και το κράτος» ΜΑΘΗΜΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΣΟΦΙΑ ΗΛΙΑΔΟΥ - ΤΑΧΟΥ ΠΙΤΣΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε.Μ.: 3304 ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΗ:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

 Από τις ανάγκες εκπαίδευσης της οικονομίας στις ανάγκες εκπαίδευσης του ατόμου : Το επαγγελματικό προφίλ ως στοιχείο σύζευξης της προσφοράς με τη ζήτηση.
Πολιτικές και θεσμικό πλαίσιο για την ελευθερία & ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης Η επίγεια ψηφιακή τηλεόραση στην Ελλάδα: Νομικά ζητήματα και προκλήσεις.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Ελληνικές Βιβλιοθήκες Συνολική Παρουσίαση Θέσεων Ομάδα Εργασίας Δημοσίων Βιβλιοθηκών Ιανουάριος 2011.
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
Αξιολόγηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από την CRE Χρονικό πλαίσιο αξιολόγησης Αυτοαξιολόγηση: Αξιολόγηση από CRE: Δημοσίευση εκθέσεων:
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
Κεφάλαιο 8 Η νέα οικονομία 8.1 Η μετάβαση από την παλιά στη νέα οικονομία. 8.2 Η έννοια και το περιεχόμενο της νέας ψηφιακής οικονομίας. 8.3 Οι κυριότερες.
Άτυπη ομάδα νέων Καισαριανής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
Ευρυζωνικότητα στην τοπική αυτοδιοίκηση Τρέχουσες εξελίξεις – μελλοντικές προκλήσεις.
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την Τοπική Ανάπτυξη», Ηράκλειο, 5-6 Μαϊου, kedke.ntua.gr 1.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ ΙΙ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
«Η ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Πανεπιστήμιο δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτική Διδάσκουσα : Σοφία Ηλιάδου-Τάχου Φοιτήτρια : Ντέλη.
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Συντονίστρια Τομέα Εκπαίδευσης Ενηλίκων Επαγγελματική Κατάρτιση Ανώτατη Εκπαίδευση Σχολική Εκπαίδευση Εκπαίδευση Ενηλίκων ERASMUS.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ.  Α. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ  Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ  Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ.  Α. ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ  Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ  Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΛΙΑΔΟΥ – ΤΑΧΟΥ ΣΟΦΙΑ «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Τομέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Λήψη απόφασης για Ενεργειακό Σχεδιασμό
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
Εκπαίδευση και μειονότητες
Best practices - Benchmarking
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θέμα: «Η εκπαιδευτική πολιτική και το κράτος» ΜΑΘΗΜΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ: ΣΟΦΙΑ ΗΛΙΑΔΟΥ - ΤΑΧΟΥ ΠΙΤΣΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε.Μ.: 3304 ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΗ: ΠΙΤΣΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α.Ε.Μ.:

Μέχρι σήμερα, το κράτος, αποτελεί φορέα της κύριας ευθύνης σχετικά με την οργάνωση του εκπαιδευτικού του συστήματος, χρηματοδοτώντας, ρυθμίζοντας και γενικά ελέγχοντας προγραμματισμένες διαδικασίες της διδασκαλίας και της μάθησης. 2

Η ισχύς αυτή όμως, του κράτους, έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση. Στην αυγή του 21 ου αιώνα τα εθνικά κράτη προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στις διάφορες προκλήσεις που υποσκάπτουν την άλλοτε κραταιά δύναμή τους. Οι επιταγές της παγκόσμιας αγοράς, η έντονη παρουσία υπερεθνικών οργανισμών και μη κυβερνητικών οργανώσεων στο διεθνές προσκήνιο, αλλά και οι απαιτήσεις τοπικών κοινοτήτων, επηρεάζουν τη λειτουργική ανασυγκρότηση του κρατικού θεσμού. 3

Η εκπαιδευτική πολιτική χαράσσεται σε τρία επίπεδα: στο διεθνές, το κρατικό και το τοπικό. Καθένα από αυτά έχει τη δική του βαρύτητα και αξία, αν και οι στόχοι τους αποκλίνουν συχνά μεταξύ τους. Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελείται από αλληλοσυνδεόμενα υπερεθνικά, εθνικά και τοπικά δίκτυα διαφορετική διάστασης και σπουδαιότητας. Σε αυτό το δικτυακό χώρο τα εθνικά κράτη διατηρούν τον οργανωτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών τους συστημάτων, παρά τις ανησυχίες για πλήρη εξασθένιση της κυριαρχίας τους. 4

Τα κράτη, ως μέλη υπερεθνικών οργανισμών, συμπράττουν στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού λόγου, ανάλογα με την ισχύ που διαθέτουν (γεωγραφικά και οικονομικοπολιτικά). Ο ρόλος τους περιορίζεται κυρίως στη μεταφορά και εφαρμογή του διεθνούς λόγου εκπαιδευτικής πολιτικής, παρά στον έλεγχο της παραγωγής του. Η προοπτική αυτή αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για αποδυνάμωση της εκπαιδευτικής πολιτικής, καθώς η δύναμη που διαθέτει κάποιος να ελέγχει τη συγκρότηση του εκπαιδευτικού λόγου είναι συχνά ουσιαστικότερη από την αντίστοιχη της μετα-παραγωγικής διαχείρισής του. 5

Καθώς τα περιθώρια των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης να αψηφούν τις τρέχουσες προκλήσεις έχουν ελαχιστοποιηθεί, ο κίνδυνος να οδηγηθούν οι χώρες σε εκπαιδευτικό απομονωτισμό είναι προφανείς. Ορισμένα κράτη-μέλη αντέδρασαν στις αρχικές διαδικασίες δρομολόγησης των προγραμμάτων αυτών εξαιτίας των ανησυχιών για απώλεια της εθνικής εκπαιδευτικής κυριαρχίας. Οι ενδοιασμοί των κρατών-μελών κάμφθηκαν, όμως, με την πάροδο του χρόνου χάρη, κυρίως στις οικονομικές παροχές που προβλέπονταν για τους συμμετέχοντες στα συγκεκριμένα προγράμματα. 6

Η περιορισμένη δυνατότητα των εθνικών κρατών να ελέγχουν απόλυτα τη νομισματική τους πολιτική και τη ροή πληροφοριών στην επικράτειά τους, αλλά και η αδυναμία τους να αντιμετωπίζουν από μόνα τους παγκοσμίου επιπέδου προκλήσεις (π.χ. οικολογικές καταστροφές, διασυνοριακή εγκληματικότητα) υπαγόρευσαν τη σταδιακή αλληλοδικτύωσή τους. Τα εθνικά κράτη συμμετέχουν πια σε υπερεθνικά δίκτυα ως σημαίνοντες κόμβοι, και όχι ως αποκλειστικοί φορείς εξουσίας. 7

Η ανάπτυξη τοπικών δικτύων αποτελεί έναν ακόμα πόλο πίεσης για το μετασχηματισμό της κρατικής εξουσίας. Ετερόκλητες φυλετικές μειονότητες και θρησκευτικές ομάδες κινητοποιούνται δυναμικά για τη διατήρηση της ιδιαιτερότητάς τους. Το ενδιαφέρον για την πολυπολιτισμικότητα έχει αναζωπυρωθεί, αν και η ίδια ως πραγματικότητα χαρακτήριζε ανέκαθεν τα φαινομενικώς μονολιθικά πρότυπα των εθνικών κρατών. Η επανάκαμψη του εθνικισμού και η κατά διαστήματα έκρηξη ξενοφοβικών και ρατσιστικών τάσεων, πιστοποιούν την ανάγκη για επαναπροσδιορισμό των ατομικών και συλλογικών ταυτοτήτων. 8

Η αποκεντρωτική, εντούτοις, πολιτική που ακολουθείται λίγο ως πολύ από την κρατική εξουσία διαφόρων χωρών κατά τη διαχείριση τοπικών ζητημάτων δεν επέφερε τη γενικότερη αποδιάρθρωση των εθνικών κρατών. Η ισχύς των κρατών παραμένει αισθητή μέσα από τη συσπείρωσή τους σε υπερεθνικά δίκτυα στα οποία συμμετέχουν ως ανισοβαρείς κόμβοι. Ο μινιμαλιστικός και σε αρκετές περιπτώσεις μη παρεμβατικός έλεγχός του σε θέματα καθημερινότητας αντισταθμίζεται εξαιτίας της κομβικής του δύναμης κατά την επεξεργασία καίριων ζητημάτων στο πλαίσιο των υπερεθνικών οργανισμών. 9

Ειδικότερα στον τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης, το κράτος από την πλευρά του ακολουθεί ευέλικτες πολιτικές σχετικά με τη χρηματοδότησή της. Η διεύθυνση και το σχολικό συμβούλιο καθίστανται πλέον κύριοι υπεύθυνοι για την επίλυση καθημερινών ζητημάτων σχετικά με τη διαχείριση των πόρων και την πρόσληψη ή απόλυση διδακτικού προσωπικού, καθώς και τον καθορισμό εργασιακών αμοιβών. Η ανακατανομή εξουσιών μεταξύ κέντρου και περιφέρειας επιβάλλει μάλιστα έναν επιτελικό ρόλο για το κράτος σε ζητήματα σχολικής αυτοδιοίκησης, χωρίς αυτό, βέβαια, να σηματοδοτεί την εξουσιαστική υποχώρησή του από το σχεδιασμό και τον έλεγχο των αναλυτικών προγραμμάτων. 10

Η εκπαιδευτική πολιτική που ασκείται στη μεταπολιτευτική Ελλάδα διέπεται από τη λογική του «εκσυγχρονισμού» και «ευρωπαϊσμού». Συγκλίνουσες κατευθύνσεις με κριτήριο το «ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό συγκείμενο» παρατηρούνται επίσης, σε προγραμματικές εξαγγελίες των εναλλασσόμενων στην εξουσία κομμάτων (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ). Αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα και ταύτιση των πρακτικών που ακολουθούνται. Τα αίτια της συγκεκριμένης απόκλισης ανάγονται στη βαρύτητα που αποκτούν οι διαδικασίες «αυτοχθονοποίησης» του διεθνούς εκπαιδευτικού λόγου. 11

Οι αντιπαραθέσεις αυτές σχετικά με τη λήψη εκπαιδευτικών αποφάσεων στο εσωτερικό της χώρας, είναι έκδηλες σε περιόδους πολιτικών κρίσεων και επιφέρουν ραγδαίες αλλαγές στο υπάρχον εξουσιαστικό σύστημα, προκαλώντας, ακόμα και την πλήρη κατάρρευσή του. Σε αυτή την περίπτωση ο «εκπαιδευτικός δανεισμός» από συστήματα άλλων χωρών, λειτουργεί ως καταλύτης για να αμβλυνθεί η πολιτική και εκπαιδευτική αστάθεια. 12

Τα αρνητικά σχόλια που εισπράττει μια χώρα για το εκπαιδευτικό της σύστημα από εξωτερικές αξιολογήσεις δίνουν ένα ακόμα έναυσμα για να εστιαστεί η προσοχή σε αντίστοιχα συστήματα άλλων χωρών. Οι διεθνείς έρευνες και εκθέσεις (TIMSS και PISA) αφυπνίζουν τους πολιτικούς, εκπαιδευτικούς και δημοσιογραφικούς κύκλους ενός κράτους, όταν η θέση που καταλαμβάνει το συγκεκριμένο κράτος σε πίνακες ταξινόμησης δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτική. 13

Στην περίπτωση της Ελλάδας, το ενδιαφέρον που επέδειξαν οι επιστημονικοί, πολιτικοί και δημοσιογραφικοί της κύκλοι για τα πορίσματα των δύο παραπάνω ερευνών θεωρείται υποτονικό, σε σύγκριση με το αντίστοιχο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε σε άλλα κράτη όπως οι ΗΠΑ και η Γερμανία, τα οποία, επίσης, καταλάμβαναν χαμηλή θέση στους ίδιους πίνακες. Η μη συστηματική επεξεργασία των στατιστικών και η μηδαμινή εκμετάλλευση αυτών, για τη διεξαγωγή δευτερογενών αναλύσεων πιστοποιούν τον περιορισμένο αντίκτυπο των ερευνών αυτών στη χώρα μας. 14

Αν και οι αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχουν καταλύσει την ευθύνη των κρατών-μελών για τα εκπαιδευτικά τους συστήματα, υπογραμμίστηκε ότι δεν αποκλείεται στο μέλλον, και υπό άλλες προϋποθέσεις, η εθνική κυριαρχία σε ζητήματα εκπαίδευσης να διαβρωθεί ακόμα περισσότερο. Ο προβληματισμός μάλιστα για «διαγραφόμενες τάσεις» και «προκαθορισμένους κανόνες» στο εκπαιδευτικό πεδίο μεταξύ εθνικής κυριαρχίας και διεθνισμού κορυφώνεται σταδιακά με τη θέσπιση «στάνταρντ» και τη διάδοση «βέλτιστων πρακτικών». 15

Τέλος, αν και η εθνική πολιτική δεν μπορεί πλέον να μελετηθεί αποκομμένη από τις ατζέντες των υπερεθνικών οργανισμών, αποδείχθηκε ότι οι εγχώριες εκπαιδευτικές δομές και παραδόσεις διαθέτουν ισχυρή δυναμική ακόμη. Η συναίνεση ή η πυροδότηση αντιδράσεων στα προτάγματα των υπερεθνικών οργανισμών εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Μερικές από αυτές είναι ο τρόπος προβολής και προώθησης των διεθνών κελευσμάτων από την εκάστοτε κυβέρνηση και τα ΜΜΕ. 16

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Ζμας Α. ( 2007). Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα : Μεταίχμιο. 17

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ! 18