Η συνεργατική μάθηση Αντωνία Παπαδάκη Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας vs.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Η εκπόνηση διαθεματικών εργασιών
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Χριστίνα Φ. Βαμβούρη Σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 5/11/2013
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Μαρίνα Δεδούλη Σχ. Σύμβουλος ΠΕ2, Ψυχολόγος
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Ψηφιδωτό, ψηφιδωτό από τον κόσμο τον παλιό ως και τον σημερινό,ΨΑΧΝΩ,ΒΡΙΣΚΩ ΚΑΙ ΚΟΛΛΩ.» Σχ. έτος Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός:
ΤΙΤΛΟΣ Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση
Διαφοροποιημένη διδασκαλία - ένας ορισμός
Το νερό 36ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών Σχ. Έτος: Τάξεις: Δ1–Δ2
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Γυμνάσιο Αγίου Νεοφύτου Φυσιογνωστικά Α΄ Γυμνασίου.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
John Dewey
ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΒΑΜΒΟΥΡΗ Σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Διδακτική της Πληροφορικής
Βιολογία Γυμνασίου.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
Κινητικά Παιχνίδια στο φυσικό περιβάλλον
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Αναζητώντας στοιχεία για την ζωή των προσφύγων στην Ελλάδα
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η αναχώρηση σε παλαιότερες εποχές Οι δυσκολίες του ταξιδιού
Δειγµατική διδακτική προσέγγιση του λογισµικού "Όψεις της Θρησκείας"
Γερολυμάτου Σταυρούλα ΑΜ: ΣΧΨ
Διαδικασία/Βήματα υλοποίησης
Δομή Παρουσίασης Γνωριμία με το βιβλίο Γεωγραφίας Α’ Γυμνασίου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Αλλαγεσ στο γυμνασιο
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΙΛΙΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η συνεργατική μάθηση Αντωνία Παπαδάκη Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας vs

Θεωρητική θεμελίωση DeweyDewey Kilpatrick: σχέδια εργασιών (project)Kilpatrick: σχέδια εργασιών (project) Decroly, CousinetDecroly, Cousinet MakarenkoMakarenko PiagetPiaget Ελλάδα: Σχολείο εργασίας (Δελμούζος, Παπαμαύρος, Κουντουράς)Ελλάδα: Σχολείο εργασίας (Δελμούζος, Παπαμαύρος, Κουντουράς)

Κοινωνική ψυχολογία Allport: για να ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις κάθε είδους είναι ανάγκη να εξασφαλισθούν συνθήκες φυσικής και ισότιμης αλληλοεπικοινωνίας.Κοινωνική ψυχολογία Allport: για να ξεπεραστούν οι προκαταλήψεις κάθε είδους είναι ανάγκη να εξασφαλισθούν συνθήκες φυσικής και ισότιμης αλληλοεπικοινωνίας. Ψυχολογία της γνωστικής ανάπτυξης Vygotsky: η μάθηση επέρχεται μέσα από την επικοινωνία του ατόμου με το κοινωνικό περιβάλλον.Ψυχολογία της γνωστικής ανάπτυξης Vygotsky: η μάθηση επέρχεται μέσα από την επικοινωνία του ατόμου με το κοινωνικό περιβάλλον.

Συστατικά στοιχεία της συνεργατικής μάθησης: Κοινός στόχοςΚοινός στόχος Αλληλεπίδραση πρόσωπο με πρόσωποΑλληλεπίδραση πρόσωπο με πρόσωπο ΑλληλεξάρτησηΑλληλεξάρτηση Κοινωνικές δεξιότητεςΚοινωνικές δεξιότητες Προσωπική ευθύνηΠροσωπική ευθύνη

Λόγοι υπέρ του ομαδοκεντρικού κινήματος Ανάγκες κοινωνικοποίησηςΑνάγκες κοινωνικοποίησης Δημοκρατικό έλλειμμαΔημοκρατικό έλλειμμα Νέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκεςΝέες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες Δημογραφικές αλλαγέςΔημογραφικές αλλαγές Διδακτικοί λόγοι (αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου, ενεργός εμπλοκή των μαθητών, προβλήματα συμπεριφοράς, ανομοιογένεια της τάξης)Διδακτικοί λόγοι (αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου, ενεργός εμπλοκή των μαθητών, προβλήματα συμπεριφοράς, ανομοιογένεια της τάξης)

Βασικές αρχές για μια ομάδα Το μέγεθοςΤο μέγεθος Η σύνθεσηΗ σύνθεση Προτιμήσεις μαθητώνΠροτιμήσεις μαθητών Ρόλος του δασκάλουΡόλος του δασκάλου Κοινωνιόγραμμα

Δραστηριότητες εκπαιδευτικού: Πριν από το μάθημα καθορίζει:Πριν από το μάθημα καθορίζει: 1.Τη διδακτική ενότητα 2. Τους στόχους του μαθήματος 3. Το μέγεθος της ομάδας 4. Τον τρόπο οργάνωσης της τάξης 5. Τους ρόλους που θα αναθέσει 6. Να προετοιμάσει το έντυπο υλικό

Κατά την έναρξη του μαθήματος γνωστοποιεί: Το έργο της ομάδαςΤο έργο της ομάδας Πώς θα ελεγχθεί η ατομική πρόοδος του μαθητήΠώς θα ελεγχθεί η ατομική πρόοδος του μαθητή Τα κριτήρια αξιολόγησης του έργου της ομάδαςΤα κριτήρια αξιολόγησης του έργου της ομάδας Ποιες μορφές συνεργατικής συμπεριφοράς θα προσεχθούν ιδιαίτεραΠοιες μορφές συνεργατικής συμπεριφοράς θα προσεχθούν ιδιαίτερα

Μετά το μάθημα: Αξιολογεί την ακαδημαϊκή επίδοση της ομάδαςΑξιολογεί την ακαδημαϊκή επίδοση της ομάδας Αξιολογεί τη λειτουργικότητα της ομάδαςΑξιολογεί τη λειτουργικότητα της ομάδας Τις ομάδες συγκριτικάΤις ομάδες συγκριτικά Επισημαίνει τι πρέπει να προσέξει κάθε άτομο στο μέλλον και τι πρέπει να προσέξει κάθε ομάδαΕπισημαίνει τι πρέπει να προσέξει κάθε άτομο στο μέλλον και τι πρέπει να προσέξει κάθε ομάδα

ΤΟ ΘΕΜΑ Ίδιο για όλες τις ομάδες.Ίδιο για όλες τις ομάδες. Ξεχωριστό για κάθε ομάδα.Ξεχωριστό για κάθε ομάδα. Ένα θέμα με υποενότητες για κάθε ομάδα.Ένα θέμα με υποενότητες για κάθε ομάδα.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Καθορισμός με σαφήνεια της εργασίας κάθε ομάδας. Καθορισμός με σαφήνεια της εργασίας κάθε ομάδας. Προσέγγιση κάθε ομάδας την ώρα της εργασίας. Προσέγγιση κάθε ομάδας την ώρα της εργασίας. Ανάθεση στο γραμματέα να συνοψίζει τις ιδέες. Ανάθεση στο γραμματέα να συνοψίζει τις ιδέες. Αποδοχή και αναγνώριση της αξίας των ιδεών κάθε ομάδας. Αποδοχή και αναγνώριση της αξίας των ιδεών κάθε ομάδας. Συνέλευση ολομέλειας. Συνέλευση ολομέλειας.

Εταιρικές τεχνικές σύντομης συνεργασίας: Τεχνική προσυνεννοημένης προφορικής απάντησηςΤεχνική προσυνεννοημένης προφορικής απάντησης Τεχνική απάντησης δι΄εκπροσώπουΤεχνική απάντησης δι΄εκπροσώπου Τεχνικές επίλυσης γραπτών ασκήσεωνΤεχνικές επίλυσης γραπτών ασκήσεων Τεχνική αλληλοβοήθειαςΤεχνική αλληλοβοήθειας Τεχνική διαδοχικής συμμετοχήςΤεχνική διαδοχικής συμμετοχής Τεχνική συλλογικής προετοιμασίας και ατομικής εκτέλεσηςΤεχνική συλλογικής προετοιμασίας και ατομικής εκτέλεσης Τεχνική φροντιστηριακής δυάδαςΤεχνική φροντιστηριακής δυάδας

Ομαδοσυνεργατικά σχήματα: Σχήμα γνωστικής μαθητείαςΣχήμα γνωστικής μαθητείας Σχήμα συλλογικών ερωταποκρίσεωνΣχήμα συλλογικών ερωταποκρίσεων Σχήμα αμοιβαίας διδασκαλίας των Palinscar και BrownΣχήμα αμοιβαίας διδασκαλίας των Palinscar και Brown Σχήμα ομαδικής διδασκαλίας και διομαδικού ελέγχουΣχήμα ομαδικής διδασκαλίας και διομαδικού ελέγχου Συνεργασία αντιπαράθεσηςΣυνεργασία αντιπαράθεσης

Αξιολόγηση της ομάδας και του μαθητή ΡουμπρίκεςΡουμπρίκες Ατομικά τεστΑτομικά τεστ Φύλλα αυτοαξιολόγησηςΦύλλα αυτοαξιολόγησης Φύλλα αξιολόγησης της ομάδαςΦύλλα αξιολόγησης της ομάδας

Αξιολόγηση ομαδικής εργασίας

Η κίνηση του πληθυσμού στη μεταπολεμική Ελλάδα

Σκοποί: Να ευαισθητοποιηθούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα μας.Να ευαισθητοποιηθούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα μας. Να κατανοήσουν τη διαχρονικότητα του φαινομένου της μετανάστευσης, αλλά και την έκτασή του.Να κατανοήσουν τη διαχρονικότητα του φαινομένου της μετανάστευσης, αλλά και την έκτασή του. Να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι μετακινούνται από τόπο σε τόπο.Να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι μετακινούνται από τόπο σε τόπο.

Ειδικοί στόχοι: Να παρακολουθήσουν τα ρεύματα μετακίνησης του πληθυσμού σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδοΝα παρακολουθήσουν τα ρεύματα μετακίνησης του πληθυσμού σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο Να μελετήσουν την κίνηση του πληθυσμού στα μεγάλα κυρίως αστικά κέντρα.Να μελετήσουν την κίνηση του πληθυσμού στα μεγάλα κυρίως αστικά κέντρα. Να γνωρίσουν τις μορφές της μετανάστευσης (εσωτερική- εξωτερική)Να γνωρίσουν τις μορφές της μετανάστευσης (εσωτερική- εξωτερική) Να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο επιλέγονται κάποιες χώρες για εγκατάσταση.Να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο επιλέγονται κάποιες χώρες για εγκατάσταση.

Να αποσαφηνίσουν εννοιολογικές διαφορές συναφών λέξεων που περιλαμβάνονται στο θέμα τους (πολιτικοί πρόσφυγες, οικονομικοί πρόσφυγες, μετανάστευση, προσφυγιά, παλιννόστηση)Να αποσαφηνίσουν εννοιολογικές διαφορές συναφών λέξεων που περιλαμβάνονται στο θέμα τους (πολιτικοί πρόσφυγες, οικονομικοί πρόσφυγες, μετανάστευση, προσφυγιά, παλιννόστηση)

Ενδεικτικές δραστηριότητες Να καταρτίσουν έναν πίνακα με το ποσοστό και τον προορισμό της εσωτερικής και εξωτερικής μετανάστευσης.Να καταρτίσουν έναν πίνακα με το ποσοστό και τον προορισμό της εσωτερικής και εξωτερικής μετανάστευσης. Σε έναν χάρτη να σημειωθεί η πορεία που ακολούθησαν πληθυσμοί τη συγκεκριμένη περίοδο.Σε έναν χάρτη να σημειωθεί η πορεία που ακολούθησαν πληθυσμοί τη συγκεκριμένη περίοδο. Να δημιουργήσουν ένα μικρό λεξικό με τις έννοιες του θέματος.Να δημιουργήσουν ένα μικρό λεξικό με τις έννοιες του θέματος.

Συγκεντρώνουν φωτογραφικό υλικό για το θέμα.Συγκεντρώνουν φωτογραφικό υλικό για το θέμα.

Μελετούν λαϊκά τραγούδια της εποχής: ΤΟ ΨΩΜΙ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ Μουσική: Γιάννης Βασιλόπουλος Στίχοι: Νίκος Πετρίδης Τραγούδι: Στέλιος Καζαντζίδης Το ψωμί της ξενιτιάς είναι πικρό, το νερό της θολό και το στρώμα σκληρό. Τα λεφτά που αποχτάς, τα βλαστημάς υποφέρεις, πονάς, την πατρίδα ζητάς. Κλέφτρα ξενιτιά, τα παλικάρια κλέβεις μάγισσα κακιά, με τα λεφτά μαγεύεις πάντα μ’ απονιά, χωρίζεις μάνες και παιδιά. Κάνε, Παναγιά, η ξενιτιά να πάψει κι άλλη μάνα πια για χωρισμό μην κλάψει κι όλα τα παιδιά στο σπίτι τους να ‘ρθουν ξανά. Το ψωμί της ξενιτιάς είναι ξερό και με δάκρυ πικρό το ‘χω βρέξει κι εγώ. Πιο καλά στο φτωχικό ψωμί κι ελιά παρά χίλια καλά στη σκληρή ξενιτιά. Βασίλης Τσιτσάνης Απόκληρος γυρίζω στην κακούργα ξενιτιά περιπλανώμενος, δυστυχισμένος μακριά απ΄της μάνας μου την αγκαλιά Κλαίνε τα πουλιά για αέρα και τα δέντρα για νερό κλαίω μανούλα μου κι εγώ για σένα που έχω χρόνια να σε δω Πάρε Χάρε την ψυχή μου ησυχία για να βρω αφού το θέλησε η μαύρη μοίρα μεσ΄τη ζωή μου να μην χαρώ.

Μελέτη των γελοιογραφιών της εποχής εκείνης.

Επιλέγουν να μελετήσουν κινηματογραφικές ταινίες στις οποίες εντοπίζεται το θέμα της μετανάστευσης.Επιλέγουν να μελετήσουν κινηματογραφικές ταινίες στις οποίες εντοπίζεται το θέμα της μετανάστευσης. Η θεία απ’ το Σικάγο. Η θεία απ’ το Σικάγο. Ένα βότσαλο στη λίμνη. Ένα βότσαλο στη λίμνη. Ο Φανούρης και το σόι του. Ο Φανούρης και το σόι του. Πολίτικη Κουζίνα Πολίτικη Κουζίνα

Να προσεγγίσουν το θέμα της μετανάστευσης σε λογοτεχνικά κείμεναΝα προσεγγίσουν το θέμα της μετανάστευσης σε λογοτεχνικά κείμενα (Χατζής, η τελευταία αρκούδα του Πίνδου. (Χατζής, η τελευταία αρκούδα του Πίνδου. Καραγάτσης, Ένας Ρώσος συνταγματάρχης στη Λάρισα). Καραγάτσης, Ένας Ρώσος συνταγματάρχης στη Λάρισα). Να καταγράψουν τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της χώρας τους οι οποίες οδήγησαν στη μετανάστευση, καθώς και τις αντίστοιχες στις χώρες υποδοχής.Να καταγράψουν τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της χώρας τους οι οποίες οδήγησαν στη μετανάστευση, καθώς και τις αντίστοιχες στις χώρες υποδοχής.

Συνεντεύξεις από ανθρώπους που μετανάστευσαν. Το 1949 μας ανάγκασαν να φύγουμε από το χωριό για τη Γιουγκοσλαβία. Βρήκαν στον κήπο του σπιτιού μας όπλα που είχαν θάψει οι αντάρτες. Κάθε μέρα έπιαναν τον πατέρα μου και τον σάπιζαν στο ξύλο στην πλατεία του χωριού. Φοβηθήκαμε ότι θα τον σκοτώσουν. Και από το χωριό μας είπαν ότι είναι καλύτερο να φύγουμε. Ο πατέρας μου αναγκάστηκε να πάρει τα βουνά μαζί με τους αντάρτες και η μάνα μου μαζί με μένα και τα δύο αδέλφια μου ξεκινήσαμε για τη Γιουγκοσλαβία. Περπατώντας σχεδόν ξυπόλυτοι περάσαμε τα σύνορα. Στο δρόμο είμασταν μέρες και τρώγαμε σαλιγκάρια που μαζεύαμε στα χωράφια. Τα βάζαμε σε ένα τενεκεδάκι και τα βράζαμε με λίγο νερό για να τα φάμε. Από τότε δεν ξανάφαγα ποτέ σαλιγκάρια.

Ο πρώτος σταθμός μας ήταν ένα μοναστήρι κοντά στον Αξιό έξω από την Ελλάδα. Εκεί κακοπεράσαμε. Πεινούσαμε, πεινούσαμε πολύ. Ήμουν ξυπόλυτος και ήμουν μόνο οκτώ χρονών. Μας έδιναν να φάμε φασολάδα, αλλά η σούπα μέσα δεν είχε φασόλια. Ευτυχώς καθίσαμε λίγο στο μοναστήρι.Από κει φύγαμε για το Μπουκέ στη Γιουγκοσλαβία. Εκεί ένιωσα για πρώτη φορά καλά. Δεν κρυώναμε και δεν πεινούσαμε. Μου έδωσαν και παπούτσια. Κάτσαμε λίγους μήνες και από κει μας έστειλαν στην Πολωνία. Στην Πολωνία μείναμε από το 1949 έως το Για μένα εκεί ήταν ο παράδεισος. Δεν μας ξεχώριζαν από τους δικούς τους, δεν ένιωσα ταπεινωμένος, διαφορετικός. Στην Πολωνία μεγάλωσα, σπούδασα, εργάστηκα, παντρεύτηκα και απέκτησα τα παιδιά μου. Για μένα, πια, ήταν η πατρίδα μου. Αλλά το 1985 αποφασίσαμε με τη γυναίκα μου να έρθουμε στην Ελλάδα, αφού τα πράγματα είχαν αλλάξει και δεν θα μας πείραζε κανείς. Είμασταν η πρώτη οικογένεια που έφυγε από το χωριό στα χρόνια του εμφυλίου. Ακολούθησαν και άλλες δέκα οικογένειες που πήραν άλλους προορισμούς, όπως Ρουμανία, Ουγγαρία. Δεν θέλω πια να θυμάμαι. (Ιωάννης Χατζηπαντελιάδης)

Να καταγράψουν και να ταξινομήσουν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι μετανάστες στη χώρα υποδοχής.Να καταγράψουν και να ταξινομήσουν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι μετανάστες στη χώρα υποδοχής. Να μελετήσουν και να διατυπώσουν συμπεράσματα από τον πίνακα με την πληθυσμιακή κατανομή του απόδημου ελληνισμού.Να μελετήσουν και να διατυπώσουν συμπεράσματα από τον πίνακα με την πληθυσμιακή κατανομή του απόδημου ελληνισμού.

Να αναζητήσουν «ξένους» στη δική τους οικογενειακή ιστορία. Να παρουσιάσουν την προσωπική τους ιστορία.Να αναζητήσουν «ξένους» στη δική τους οικογενειακή ιστορία. Να παρουσιάσουν την προσωπική τους ιστορία.

Εμπλεκόμενα μαθήματα Ιστορία Γλώσσα Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Γεωγραφία Λογοτεχνία Μουσική Αισθητική Αγωγή