ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
 eTwinning Οι συμμετοχές του Ομίλου μας Οι μαθητές σ αυτήν την συνεργασία, βοηθούμενοι από τους καθηγητές τους σχεδιάζουν ένα μάθημα χρησιμοποιώντας την.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Διδασκαλία στα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας Βρυξέλλες 24/10/2011 Συνάντηση εργασίας με τους εκπαιδευτικούς των Τ.Ε.Γ.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΤΠΕ & Γλωσσική διδασκαλία
Νέος Γραμματισμός Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ.
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Γλώσσας
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΟΡΟΛΟΓΙΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών.
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Σενάριο.
Επιμέλεια: Πουλημένου Ελένη
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στη διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων Σαΐτης Θανάσης, δάσκαλος.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Στόχος σχολικής χρονιάς Ποιοτική αναβάθμιση της Ποιοτική αναβάθμιση της Εκπαίδευσης Εκπαίδευσης Ηλίας Χαραλάμπους.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
… ένα σχολείο για όλους… μαθητές, γονείς, κοινότητα Ευγενία Νιάκα: Σχολική Σύμβουλος Περιφερειακή Υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα “Εμπιστεύομαι – Δεν εμπιστεύομαι” Μαθαίνω να ζω με τους άλλους 6 ο Δημοτικό Σχολείο Μοσχάτου Τάξεις Δ1 & Δ2 Σχολικό έτος
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 7 η Θεματική ενότητα Κοινωνιογλωσσολογία και σχολείο Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
John Dewey
Διδακτική της Πληροφορικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ.
«Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» Έλενα Βλαχογιάννη
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1

«Επικοινωνιακότητα» του γλωσσικού μαθήματος 2

Τρόποι διδασκαλίας της γλώσσας 1 ο στάδιο Να διδάξω τη δομή (δομική – παραδοσιακή προσέγγιση). Η πιο διαδεδομένη, πιο ασφαλής. Δάσκαλος – αυθεντία. Μιλώ με όρους. Μιλώ για τη μεταγλώσσα, χωρίς επικοινωνιακό σκοπό. Με βάση αυτά αξιολογώ τα παιδιά ως κριτής. Προσέγγιση που βασίζεται στην αρχαία παράδοση ενασχόλησης με τη γλώσσα και όχι με σύγχρονους όρους γλωσσολογίας. 3

Τρόποι διδασκαλίας της γλώσσας 2 ο στάδιο: από τη γνώση στη χρήση Να είναι ικανά τα παιδιά να επικοινωνήσουν σε διάφορες περιστάσεις επικοινωνίας και περιβάλλοντα. (κρίσιμη μετάβαση) 3 ο στάδιο: Χρήση γλώσσας με δράση – πραξιακή προσέγγιση. όχι μόνο να επικοινωνώ αλλά και να επηρεάζω την πραγματικότητα, να είμαι ευαισθητοποιημένος σε κοινωνικά θέματα, να δρω κοινωνικά. 4

Το γλωσσικό μάθημα στο σχολείο δεν είναι επικοινωνιακό. Γιατί:  εσωστρέφεια/ αυτοαναφορικότητα  ΜΗ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ, καθώς: 1. Προσήλωση στο σχολικό βιβλίο 2. Παραγόμενος λόγος στην τάξη (δηλαδή ο προφορικός) δε μοιάζει με το λόγο έξω από την τάξη, είναι δηλ. μη επικοινωνιακός. 5

Προσήλωση στο σχολικό βιβλίο Σχολικό βιβλίο – μέσο επικοινωνίας ανάμεσα σε πολλούς πομπούς και δέκτες. Δεν επιτελούν μόνο το ρόλο της βάσης επικοινωνίας δασκάλου – μαθητή, αλλά και ανάμεσα στους συγγραφείς – δάσκαλο – μαθητή. Μέσα από τα βιβλία αποτυπώνεται και το κοινωνικό περιβάλλον, η εποχή που έχει γραφτεί. 6

Προσήλωση στο σχολικό βιβλίο Η «στατικότητα» στη συγγραφή των σχολικών βιβλίων: Μη επικαιροποίηση τους Η ευθύνη βαραίνει μόνο τους συγγραφείς. Αδιάφορα προς τα παιδιά 7

Μη επικοινωνιακός ο παραγόμενος λόγος στην τάξη Χαρακτηριστικά: α) στην τάξη πιο λογικός ο λόγος (γνωστικός), ενώ έξω πιο φορτισμένα συναισθηματικά (βιωματικός). Αφήνω το συναισθηματικό κομμάτι για να είμαι λογικός και καθωσπρέπει ως δάσκαλος. β) πώς γίνεται η επικοινωνία στην τάξη; Δάσκαλος με μαθητές, ενώ μαθητές – μαθητές – δάσκαλος, διδακτική: δουλειά σε δυάδες, μικρές παρέες γιατί αυτή η διάδραση πιο κοντά στην πραγματικότητα. 8

Μη επικοινωνιακός ο παραγόμενος λόγος στην τάξη Χαρακτηριστικά: γ) γραπτός λόγος στο σχολείο έναντι του προφορικού στη ζωή. δ) μετωπικότητα στο σχολείο Διδακτική: αλλάζω την τάξη, τη δομή, σε ομάδες. 9

[Πρόταση – λύση] αυθεντικές δραστηριότητες επικοινωνιακού χαρακτήρα Αυθεντικό & μη έντυπο υλικό (από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό αλλά και από τους μαθητές) Δραστηριότητες:  Λειτουργικές  Διαδραστικές 10