ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι µια σχετικά νέα μορφή εξάρτησης που αρχίζει να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις καθώς έχει δυσμενείς επιδράσεις στην ψυχική υγεία, ενώ μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στο θάνατο. Υπολογίζεται ότι το 10% του πληθυσμού των ΗΠΑ πάσχει από εθισμό στο διαδίκτυο ενώ στην χώρα µας το 18% των Ελλήνων εμφανίζουν περιοδικά ή συχνά προβλήματα µε την κατάχρηση του διαδικτύου ενώ το 1% θεωρείται ήδη εθισμένο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των Ε΄ και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού Σχολείου Νεοχωρίου Χαλκιδικής ασχοληθήκαμε µε το συγκεκριμένο θέμα και μελετήσαμε τις διαστάσεις του και τις σοβαρές επιπτώσεις που έχει στους διάφορους τομείς της ζωής του ατόμου.
Δράση 1 Σκοπός: Ενημέρωση των μαθητών/τριών του σχολείου μας για τον εθισμό στο διαδίκτυο και την εξάρτηση από αυτό. Αιτίες, συμπτώματα, συχνότητα του φαινομένου σε διάφορες ηλικιακές ομάδες, ρόλος γονέων-δασκάλων, αντιμετώπιση. Ποιοι θα εμπλακούν; Οι μαθητές και ο δάσκαλος των Ε-Στ τάξεων Δραστηριότητες: Παρακολούθηση σχετικών ταινιών, τηλεοπτικών σποτ, διαλογική συζήτηση και σχολιασμός τους. Έρευνα για την εξάρτηση από το διαδίκτυο. Τι θα χρειαστούμε; Οι δράσεις θα υλοποιηθούν στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας με χρήση του λογισμικού των Windows όπως word, powerpoint, movie maker. Χρήση ασφαλούς browser όπως Google Chrome ή internet explorer. Ηχεία και βιντεοπροβολέα για προβολή βίντεο. Ενδεικτικές ημερομηνίες υλοποίησης: 15/12/2014 έως 22/12/2014 στην ώρα της Ευέλικτης Ζώνης όπως προκύπτει από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Δράση 2 Σκοπός Ενημέρωση των μαθητών/τριών του σχολείου μας για τον εθισμό στο διαδίκτυο και την εξάρτηση από αυτό. Αιτίες, συμπτώματα, συχνότητα του φαινομένου σε διάφορες ηλικιακές ομάδες, ρόλος γονέων-δασκάλων, αντιμετώπιση. Ποιοι θα εμπλακούν; Οι μαθητές και ο δάσκαλος των Ε-Στ τάξεων Δραστηριότητες Δημιουργία αφίσας, κανόνων, μικρών περιοδικών κόμικς. Θεατρικό παιχνίδι Τι θα χρειαστούμε; Οι δράσεις θα υλοποιηθούν στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας με χρήση του λογισμικού των Windows όπως word, powerpoint, movie maker. Χρήση ασφαλούς browser όπως Google Chrome ή internet explorer. Ενδεικτικές ημερομηνίες υλοποίησης: 12/1/2015 έως 26/1/2015 στην ώρα της Ευέλικτης Ζώνης όπως προκύπτει από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Δράση 3 Σκοπός Ενημέρωση των μαθητών/τριών του σχολείου μας για τον εθισμό στο διαδίκτυο και την εξάρτηση από αυτό. Αιτίες, συμπτώματα, συχνότητα του φαινομένου σε διάφορες ηλικιακές ομάδες, ρόλος γονέων-δασκάλων, αντιμετώπιση. Ποιοι θα εμπλακούν; Οι μαθητές και ο δάσκαλος των Ε-Στ τάξεων Δραστηριότητες Δημιουργία δικτυακού ερωτηματολογίου. Παρουσίαση της δουλειάς μας στο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής. Τι θα χρειαστούμε; Χρήση του Google forms για τη δημιουργία δικτυακού ερωτηματολογίου. Χρήση ασφαλούς browser όπως Google Chrome ή internet explorer. Οι δράσεις θα υλοποιηθούν στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου μας με χρήση του λογισμικού των Windows όπως word, powerpoint, movie maker. Ενδεικτικές ημερομηνίες υλοποίησης: 2/2/2015 έως 16/2/2015 στην ώρα της Ευέλικτης Ζώνης όπως προκύπτει από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Αίτια Το διαδίκτυο έχει την ικανότητα να καλύψει συγκεκριμένες ψυχολογικές ανάγκες ενός ατόμου. Ένα από τα χαρακτηριστικά του μέσου που προκύπτει από τη φύση του είναι ότι μπορεί δημιουργήσει μια “Ιδανική κατάσταση εαυτού”, όπου το άτομο μπορεί να εξερευνήσει διάφορες πτυχές της προσωπικότητας του χωρείς να έχει περιορισμούς και συνέπειες .
Συμπτώματα 1)Συμπτώματα συνδρόμου απόσυρσης, όπως ψυχοκινητική διέγερση, εκούσια ή ακούσια κίνηση δακτυλογράφησης των δακτύλων του χεριού, άγχος, έμμονη σκέψη για το διαδίκτυο και όνειρα για το διαδίκτυο. 2)Κατανάλωση υπερβολικού χρόνου. 3)Μειωμένη επίδοση στο σχολείο. 4)Απομόνωση από την οικογένεια του και από τους φίλους του και μπορεί να γίνεται και επιθετικός. 5)Φτάνει σε σημείο να μην τρώει ή το αντίθετο.
Αντιμετώπιση Για την αντιμετώπιση του φαινομένου έχει προταθεί η κινητοποιητική συνέντευξη, το γνωστικό – συμπεριφορικό μοντέλο θεραπείας, η συμβουλευτική παρέμβαση στην οικογένεια, οι ομάδες απεξάρτησης, ενώ υπάρχουν κάποια δεδομένα και για το ρόλο της φαρμακοθεραπείας. Ιδιαίτερα σημαντική για την αντιμετώπιση του εθισμού στα παιδιά και στους εφήβους είναι η ύπαρξη κοινής στάσης των γονέων.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς; Αφιερώστε χρόνο και διάθεση ώστε να ασχοληθείτε με θέματα διαδικτύου ΜΑΖΙ με τα παιδιά. Τοποθετήστε τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο, ώστε να μη δίνεται η δυνατότητα απομόνωσης του παιδιού και να υπάρχει έλεγχος. Χρήση φίλτρων για επιβλαβείς ιστοσελίδες και συμμετοχή στις επιλογές του παιδιού, συμβάλλουν σε ένα θετικό αποτέλεσμα. Ενημερώστε τα παιδιά με απλά λόγια από μικρή ηλικία για τα φαινόμενα «εθισμού» και παρενόχλησης. Μην χρησιμοποιείτε τη χρήση του υπολογιστή για επιβράβευση ή τιμωρία Εάν παρατηρήσετε υπερβολική χρήση ή/και συμπεριφορές εθισμού αναζητήστε ΑΜΕΣΩΣ βοήθεια. Η ποιοτική σχέση με τους γονείς, ο χρόνος που οι γονείς αφιερώνουν στα παιδιά και η ενασχόληση τους στο internet μαζί με τα παιδιά μπορούν να συμβάλλουν στην αποφυγή του φαινομένου. Η συναισθηματική κάλυψη των παιδιών, η καλή σχέση και η επικοινωνία όλων των μελών οδηγούν σε σωστή εφαρμογή ΟΡΙΩΝ μέσα στο σπίτι, τα οποία μπορούν να τηρούνται .
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Θεατρικό παιχνίδι: Ο εθισμός των παιδιών στο διαδίκτυο Δημοτικό σχολείο Νεοχωρίου Χαλκιδικής Θεατρικό παιχνίδι: Ο εθισμός των παιδιών στο διαδίκτυο Γιάννης Μανδώρας : Γιώργος Χρήστος Δέκος : Μπαμπάς Νίκος Μαρία Γκοντίνου : Μελίνα Βασίλης Γιοβανάκης : μικρό παιδί Άγγελος (τα παιδιά κάθονται και παίζουν στο διαδίκτυο) -Πατέρας: Νομίζω πως τα παιδιά μου είναι εθισμένα στο διαδίκτυο. -Μελίνα : Δεν είμαι εθισμένη στο διαδίκτυο άσχετα με το ότι λέει ο πατέρας μου! -Γιώργος: Δεν θέλω να πηγαίνω σχολείο για να παίζω το αγαπημένο μου παιχνίδι το lol. -Άγγελος: Συμφωνώ με το Γιώργο, είναι βαρετό το σχολείο! -Γιώργος : Άγγελε θέλεις να σου φτιάξω κι εσένα ένα προφίλ να παίζεις και εσύ το παιχνίδι. -Άγγελος : Ναι ,ναι καλή ιδέα. -Πατέρας : Τι παιχνίδι είναι αυτό ; -Άγγελος : Είναι πολεμικό. -Μελίνα : Τότε γιατί σ’ αρέσει να το παίζεις ; -Άγγελος : Γιατί μπορώ να σκοτώνω . -Πατέρας : Όχι δεν θα φτιάξεις ! -Άγγελος : (αρχίζει να κλαίει και πηγαίνει στο δωμάτιο του)(κλείνει η σκηνή). -Γιώργος : Πατέρα, ας τον να κάνει προφίλ ένα παιχνίδι είναι!!! -Μελίνα : Ναι όμως είναι πολύ μικρός και το παιχνίδι είναι ακατάλληλο για αυτόν.(κλείνει η σκηνή).
-Πατέρας : Αυτό το παιχνίδι δεν μ’ αρέσει καθόλου γιατί κυριαρχούνται από αυτό και σταματούν τις αρμονικές τους δραστηριότητες. -Μελίνα : Πατέρα, αυτοί έχουν γίνει πολύ επιθετικοί!(κλείνει το ίντερνετ). -Πατέρας : Τι έκανες ; -Μελίνα : Έκλεισα το ίντερνετ. -Γιώργος : (κατεβαίνει από τις σκάλες) Τι έγινε και δεν μπορώ να παίξω; -Μελίνα : Έκλεισα το ρούτερ για το καλό σας . -Πατέρας : Κομμένο το ίντερνετ!!!!!!!!!!! -Μελίνα :Και πως θα κάνω τις εργασίες μου. -Πατέρας : Από τις εγκυκλοπαίδειες. -Γιώργος : Εγώ θέλω το ίντερνετ!!!! -Άγγελος : Εγώ θέλω να παίζω το παιχνίδι αλλά αφού δεν με αφήνετε δεν θα το παίζω! Επίλογος Χρήστος : Εδώ τελείωσε το σκετς που φτιάξαμε και εμείς θα θέλαμε να ακολουθήσετε το παράδειγμα του Άγγελου και όχι του Γιώργου!!! Μαρία : Ευχαριστούμε που μας παρακολουθήσατε! Όλοι μαζί : ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΕΘΙΣΜΟ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΑΦΙΣΕΣ-ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΚΟΜΙΚΣ
Ερωτηματολόγιο https://docs.google.com/forms/d/1xbXCPzPEwIkSWv3GjNuU5rsJ5ubddPIOyYPU2RQoKQc/viewform?usp=send_form
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΑΓΟΡΙ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΑΞΗ: 1)Έχετε υπολογιστή; Ναι Όχι 2.Αν ναι σε ποιο χώρο του σπιτιού βρίσκεται ο Η/Υ που χρησιμοποιείτε; Στο δωμάτιό σας Στο καθιστικό Αλλού Αν αλλού σε ποιο χώρο …………… 3)Πόσους υπολογιστές έχετε στο σπίτι; Κανένα 1 2 3 4)Έχετε internet; Ναι Όχι 5)Θεωρείτε ότι το internet είναι ασφαλές; Ναι Όχι 6)Πόση ώρα κάθεστε στον υπολογιστή; 30 λεπτά 1 ώρα 1.5 ώρες παραπάνω
7)Τι κάνεις στον υπολογιστή; Παίζεις Ακούς Μουσική Βρίσκεις πληροφορίες άλλο Γράψε τι άλλο……………………………………………………………… 8) Συνομιλείς στο internet με αγνώστους; Ναι Όχι 9) Στο internet ανεβάζεις προσωπικά σου στοιχεία ; Ναι Όχι 10) Από που συνήθως έχεις πρόσβαση στο internet; Σπίτι internet cafe Σχολείο άλλου 11) Συμμετέχεις σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης ; 12) Δεχτήκατε ποτέ παρενόχληση ή απειλές στο διαδίκτυο; Ναι Όχι 13) Νομίζετε ότι το Internet μπορεί να προκαλέσει μέχρι και εξάρτηση σε έναν χρήστη; Ναι Όχι 14)Υπήρξαν φορές που νιώσατε ανησυχία και δυσάρεστα συναισθήματα γιατί δεν μπορούσατε να έχετε πρόσβαση στο Internet; 15) Κατά την άποψη σας ,πόσο απαραίτητη είναι η ενημέρωση μαθητών για τον εθισμό στο διαδίκτυο; Πολύ Λίγο Καθόλου Κυκλώστε την αλήθεια !!! ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΝΥΜΟ!!!!!!!!!!!!!!!
Αποτελέσματα ερωτηματολογίου και απεικόνιση σε γραφήματα
ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΔΕΝ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΣΤΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΠΟΛΛΗ ΩΡΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΔΕΝ ΔΙΝΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΜΑΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΔΕΝ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΒΙΑΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΔΕΝ ΣΥΝΟΜΙΛΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΜΕ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΤΟΠΟΘΕΤΟΥΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΣΕ ΚΟΙΝΟ ΧΩΡΟ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Ονομαστικός κατάλογος των μαθητών που συμμετέχουν στο Θεματικό Δίκτυο «Ασφάλεια στο διαδίκτυο» του σχολείου «Δημοτικό Σχολείο Νεοχωρίου» Διευθυντής σχολείου: Ξευτέρης Γεώργιος Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Τσόχας Δημήτριος Ονοματεπώνυμο μαθητή/τριας Τάξη: Τμήμα: Αγράγγελος Νικόλαος Ε΄ Ανικούλα Παναγιώτα Ε’ Γιοβανάκης Ιωάννης Κιαμήλογλου Μαρία Τσιτσάνης Αντώνιος Βαλοδήμος Δημήτριος ΣΤ΄ Γιουβανάκης Βασίλειος Γκουντίνου Μαρία Δέκος Χρήστος Κίκας Χριστόδουλος Μανδώρας Ιωάννης Πεγιάς Αστέριος Σούστας Ιωάννης