Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας
Εκπαίδευση ενηλίκων Συνεχιζόμενη εκπαίδευση Περιοδική εκπαίδευση Εκπαίδευση μετά την αρχική
Ο ενήλικος Πλήρης ανάπτυξη Αυτονομία Αίσθηση προοπτικής
Το προφίλ του ενήλικα εκπαιδευόμενου: Άτομα που από καιρό έχουν διακόψει τις σπουδές Αισθήματα ενοχής, μετάνοιας, αποφασιστικότητας, φιλοδοξίας, έλλειψη αυτοπεποίθησης Προβλήματα χρόνου Κόπωση
Γενικά χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων: Οι συμμετέχοντες είναι εξ ορισμού ενήλικες Βρίσκονται σε εξελισσόμενη διεργασία ανάπτυξης Φέρνουν μαζί τους ένα σύνολο εμπειριών και αξιών Έρχονται στην εκπαίδευση με δεδομένες προθέσεις Έρχονται με προσδοκίες Έχουν ανταγωνιστικά ενδιαφέροντα Έχουν ήδη διαμορφώσει τα δικά τους μοντέλα μάθησης
Η θεωρία των αναγκών του Maslow αυτοεκπλήρωση αυτοεκτίμηση Αγάπη και αίσθηση του ανήκειν Στέγη και ασφάλεια τροφή
Βασικές αρχές της μάθησης για τους ενήλικες: Η ανάγκη να μάθει Η τάση αυτοκαθορισμού Η εμπειρία του σπουδαστή Η ετοιμότητα του σπουδαστή Προσανατολισμός προς τη μάθηση Παρακίνηση
Η αλλαγή στον ενήλικα Κρίσιμες περίοδοι Δεσμεύσεις-υποχρεώσεις Η αντίληψη του χρόνου Αλλαγές στην ικανότητα να μάθει Η αυτοαντίληψη Αίσθηση ανακάλυψης
Εμπόδια στη μάθηση ενηλίκων: Άγχος Φόβος αποτυχίας Φυσικές αλλαγές Προκαταλήψεις Υποχρεώσεις Έλλειψη χρόνου
Τα προγράμματα εκπαίδευσης πρέπει να επιδιώκουν: Την προώθηση προσωπικής ανάπτυξης Την ενθάρρυνση της ανάπτυξης της αίσθησης προοπτικής Την καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης, τη δύναμη της επιλογής και δράσης, την αύξηση της υπευθυνότητας
Ενδεικτικές προσεγγίσεις: Εξατομίκευση στρατηγικών διδασκαλίας και μάθησης Έμφαση στο βιωματικό τρόπο μάθησης (ομαδικές συζητήσεις, δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων, παιχνίδι ρόλων, ασκήσεις προσομοίωσης, ασκήσεις μελέτης περίπτωσης, εργαστηριακές μέθοδοι)
Έμφαση σε δραστηριότητες που επιβάλλουν τη βοήθεια μεταξύ συναδέλφων Επαγγελματική συμβουλευτική καθοδήγηση Αυτά που μαθαίνουν πρέπει να τους βοηθούν στην αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων
Δώστε έμφαση στην ομάδα ως μαθησιακό περιβάλλον
Κάποιες πρακτικές συμβουλές: Ο εκπαιδευτής αρχίζει με ένα συγκεκριμένο θέμα αλλά στη συνέχεια βοηθά τον εκπαιδευόμενο να περάσει από το συγκεκριμένο στο γενικότερο. Μερικές φορές είναι καλύτερα να μην ακολουθούμε γραμμική πορεία στη διδασκαλία Η μάθηση μπορεί να ξεκινά από την εκτέλεση έργου και ύστερα να διατυπώνεται η θεωρία Οι συμμετέχοντες πρέπει να εμπλέκονται σε κάθε στάδιο του σχεδιασμού και της εφαρμογής της εκπαιδευτικής μαθησιακής διαδικασίας. Να συνδέεται το νέο υλικό με τις γνώσεις και τις εμπειρίες των εκπαιδευόμενων Οι εκπαιδευόμενοι να είναι ενεργητικοί και όχι παθητικοί αποδέκτες οδηγιών
Η επίδειξη αποτελεί ουσιαστικό μέρος όλων των μορφών μάθησης.